Mata Siapa Yang Tidak Pernah Menangis


Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga" dan beberapa karya Islamik yang lain.

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.

gambar dari pakcik google
Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata "Ayah! Saya dah bersedia"


Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?". "Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah"

"Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat"
"Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun"

Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini"

Dengan merintih anaknya merayu "Benarkan saya pergi ayah?"

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya "Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!"

"Terima kasih Ayah" Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah "Jalan-jalan Syurga" ada pada tangannya. Dia berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka.

Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. "Nak, apa yang makcik boleh bantu?"

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit.
"Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah". Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

"Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu" dalam nada yang lembut.

Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya "Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu"

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. "Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim. Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini" Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

"Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi".

"Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu"

"Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu.
Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat". "Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik" itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar".

"Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka.
Aku tak perlukan itu lagi".

"Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka"

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.

Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang.

Panjangkanlah risalah ini. Ingat ALLAH sentiasa menyayangi dan memelihara kamu!

forwarded by: WaZZeR-AffeNdY







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/simiey/nQtu/~3/qboMrsWLvjo/mata-siapa-yang-tidak-pernah-menangis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengaku Tak Pernah Menangis Raditya Dika Meneteskan Air Mata Gara Gara Ini

Mengaku Tak Pernah Menangis Raditya Dika Meneteskan Air Mata Gara Gara Ini

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 344 hits
Raditya Dika dikenal sebagai salah satu komedian tanah air Dia telah malang melintang di atas panggung stand up comedy Indonesia
Pernah Peluk Anak Sampai Tak Sedar Air Mata Mengalir Sangat Tenang Bahagia Besarnya Kuasa Peluk Cium Anak

Pernah Peluk Anak Sampai Tak Sedar Air Mata Mengalir Sangat Tenang Bahagia Besarnya Kuasa Peluk Cium Anak

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 527 hits
Jika ibu bapa terlalu sibuk untuk memperuntukkan masa khas untuk anak setiap malam rutin yang satu ini iaitu memeluk dan mencium anak janganlah diabaikan Kuasa peluk dan cium anak ini sememangnya hebat Bukan anak saja terkesan ibu bapa pun ...
Bj Habibie Di Mata Bcl Salah Satu Pria Paling Luar Biasa Yang Pernah Saya Kenal

Bj Habibie Di Mata Bcl Salah Satu Pria Paling Luar Biasa Yang Pernah Saya Kenal

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 212 hits
Wafatnya Presiden Ketiga Republik Indonesia BJ Habibie meninggalkan duka mendalam bagi para artis yang mengenal dekat dengannya Salah satunya dirasakan penyanyi Bunga Citra Lestari atau BCL
Pernah Rasa Tak Mahu Anak Lagi Kerana Seriau Teringat Pengalaman Luka Pembedahan Bersalin Terbuka

Pernah Rasa Tak Mahu Anak Lagi Kerana Seriau Teringat Pengalaman Luka Pembedahan Bersalin Terbuka

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 304 hits
Baharu sahaja melahirkan anak keduanya melalui kaedah pembedahan tetapi pelakon cantik Shima Anuar dilihat sangat segar dan seperti tidak dalam tempoh berpantang Di dalam perkongsiannya di laman Instagram peribadinya Shima menjawab persoala...
5237 Orang Melayu Bukan Pemalas Seperti Yang Macam Tun M Pernah Kata Nothing To Hide Media 04 09 2019

5237 Orang Melayu Bukan Pemalas Seperti Yang Macam Tun M Pernah Kata Nothing To Hide Media 04 09 2019

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 378 hits
Jihad EkonomiModerator Faizan M Nor bersama tetamu jemputan Dato Dr Ma amor Osman Episod 272 NTH Media
Selain Esemka Yang Baru Saja Diluncurkan 12 Mobil Lokal Ini Juga Pernah Ada Unik Unik Namanya

Selain Esemka Yang Baru Saja Diluncurkan 12 Mobil Lokal Ini Juga Pernah Ada Unik Unik Namanya

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 262 hits
Ada Kancil Tawon Komodo dan lain sebagainya Ternyata sejak dulu selalu ada upaya untuk menciptakan mobil nasional lo
Desmond Cerita Pernah Dilobi Saut Situmorang Saat Seleksi Capim Kpk

Desmond Cerita Pernah Dilobi Saut Situmorang Saat Seleksi Capim Kpk

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 137 hits
Wakil Ketua Komisi III DPR Desmond J Mahesa bercerita tentang lobi lobi yang kerap dilakukan dalam proses seleksi pemilihan pejabat negara di DPR Tidak terkecuali capim KPK Dia bahkan mengaku pernah dilobi oleh Komisioner KPK Saut Situmoran...
Puasa Tanggal 9 Muharram Sunnah Yang Belum Pernah Dilakukan Rasulullah

Puasa Tanggal 9 Muharram Sunnah Yang Belum Pernah Dilakukan Rasulullah

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 210 hits
Rasulullah SAW dan para sahabat terbiasa melakukan puasa pada tanggal 10 Muharram Hal ini sebagaimana disebutkan oleh sahabat Nabi Muhammad SAW Said bin Musayyab begitu juga dengan para ulama lain seperti Imam Hasan al Bashri Imam Malik bin...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67