Mat Motor Punya Hal Dan Buat Salah Mat Jargon Bela Mp Tak Cerdik


 









Mohd Affendi Abas







Yg buat kerja Polis Terengganu! Yg dipersalahkan DAP & Kerajaan PMX? Motor modified bukan main mahal! Tapi roadtax & lesen x boleh nak renew?


SIDANG MEDIA
YDH DCP DATUK MAZLI BIN MAZLAN
Ketua Polis Terengganu
Sempena
OPERASI BERSEPADU - OPERASI KHAS MOTOSIKAL
10 SEPTEMBER 2023 (AHAD) 1500 HRS
1/14


1. PENDAHULUAN


Assalamualaikum W.B.T dan Salam Malaysia Madani serta terima kasih kepada semua rakan- rakan media yang hadir pada sidang media Ketua Polis Terengganu pada petang ini.


Sidang media ini adalah berkaitan isu viral RXZ MEMBERS 5.0. Secara umumnya Polis Diraja Malaysia bertugas dan berfungsi untuk memastikan keselamatan dan ketenteraman awam di negeri Terengganu dan Malaysia amnya.


Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Terengganu telah melaksanakan operasi khas motosikal secara bersepadu bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu.


Operasi ini telah dijalankan ekoran rungutan dan aduan yang diterima dari netizen dan orang awam di negeri Terengganu ini yang mana terdapat penunggang-penunggang motosikal ini telah memandu secara melulu dan merbahaya kepada
diri dan pengguna jalan raya yang lain di jalan-jalan raya termasuk Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) dan jalan-jalan negeri.


Ekoran dari rungutan dan aduan tersebut, pihak polis telah membuat pemantauan dan pemeriksaan dan mendapati sememangnya benar penunggang-penunggang motosikal ini telah melakukan kesalahan-kesalahan lalulintas dan mengganggu ketenteraman awam seperti yang didakwa.


PERLAKSANAAN OPERASI


Polis Diraja Malaysia (PDRM) Terengganu telah melaksanakan satu operasi bersepadu iaitu operasi khas motosikal diantara Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu pada 8 dan 9 September 2023 berakhir 12.00 tengah malam semalam.


Operasi tersebut diketuai oleh Timbalan KJSPT Kontinjen Terengganu bersama seramai (83) kekuatan.
Kekuatan PDRM = 5 Pegawai , 44 anggota Kekuatan JPJ = 4 Pegawai , 30 anggota


Sebanyak (185) pelbagai buah motosikal dan seramai (205) orang telah ditahan semasa operasi dijalankan. kesemua mereka telah dibawa ke Ibu
Pejabat Polis Kontinjen Terengganu untuk proses dokumentasi. Semasa proses dokumentasi pelbagai kesalahan telah didapati dan dikeluarkan saman trafik antaranya:


- tiada lesen memandu (39) saman


- nombor pendaftaran fancy (103) saman tiada cermin sisi (146) saman


- ubah suai ekzos (4) saman
7/14


Sementara itu, sebanyak (111) buah motosikal disita oleh JPJ dibawah seksyen 64 APJ 1987 (Kuasa menyita kenderaan motor), dibawah seksyen ini pegawai polis atau pegawai JPJ boleh menyita kenderaan bagi tujuan mengenal pasti identiti, indentiti kenderaan atau untuk memberhentikan sesuatu kesalahan daripada berterusan.


Manakala sebanyak (311) saman/notis telah dikeluarkan oleh pihak JPJ iaitu atas kesalahan:


- ubah suai ekzos (33) saman,


- nombor pendaftaran (20) saman,


- lesen P (2) saman,


- LKM tamat tempoh (36) saman, tiada perlindungan insurans (34) saman,


- CDL tamat (5) saman,
tiada cermin sisi (3) dan
kesalahan tayar (1) saman (tayar kecil tidak
ikut spesifikasi).


Secara keseluruhannya sebanyak (292) saman telah dikeluarkan oleh Polis Trafik dan (311) saman/notis telah di keluarkan oleh pihak JPJ Terengganu.


Hasil dokumentasi terhadap penunggang dan pembonceng motosikal tersebut juga mendapati pecahan negeri asal penunggang motosikal ialah dari Negeri Perak (22) orang, Pahang (25) orang, Selangor (32) orang, Johor (27) orang, Negeri Sembilan (31) orang, Kedah (28) orang, Kelantan (16) orang dan Terengganu (24) orang. kesemua mereka dilepaskan oleh pihak polis.


Dalam pada itu, viral juga mengatakan operasi ini telah mensabotaj program RXZ members 5.0. Sebenarnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menetapkan pendirian dalam menyokong program ini dengan syarat asalkan mematuhi segala peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Namun, kegagalan segelintir penunggang-penunggang motosikal yang mendatangkan kegusaran kepada netizen dan pengguna jalan raya yang lain yang boleh menyebabkan perkara buruk seperti kemalangan di jalan raya berlaku.


Operasi yang dilaksanakan ini dengan kerjasama antara PDRM dan JPJ yang sebenarnya menjalankan amanah dan tanggungjawab tanpa ada desakan atau arahan dari mana-mana pihak. Operasi ini adalah tugas rutin yang biasa kita laksanakan, lebih-lebih lagi terhadap yang membuat gangguan ketenteraman awam dan boleh menyebabkan kemalangan oleh pemandu yang tidak bertanggungjawab.


Untuk makluman, operasi ini juga turut saya maklumkan kepada Yang Amat Berhormat Menteri Besar Terengganu dan Yang Amat Berhormat amat memahami operasi yang dijalankan dan tugas
PDRM dan JPJ yang perlu dilaksanakan. YDH Ketua
Polis Negara dan Yang Berhormat Menteri Dalam Negeri turut dimaklumkan.


Adalah dianggarkan seramai 30,000 orang telah menghadiri program RXZ Members 5.0 ini dan pemeriksaan yang dijalankan hanya terhadap (185) buah motosikal yang jelas melanggar undang- undang dan peraturan jalan raya dan membahayakan pengguna jalan raya yang lain.
Pemeriksaan ini bukan sahaja kepada motosikal jenis RXZ tetapi pelbagai jenis motosikal yang melanggar peraturan dan spesifikasi motosikal turut ditahan.


Dalam aspek keselamatan pencegahan jenayah motosikal-motosikal yang tiada mempamerkan nombor pendaftaran atau menyembunyikan nombor (fancy) biasanya mempunyai tujuan (MO) untuk melakukan Jenayah, samun, pecah rumah dan lain-lain kesalahan Jenayah yang lain.
Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu melaksanakan operasi ini secara professional dan proses dokumentasi berjalan dengan lancar. Mana- mana motosikal yang tidak melakukan kesalahan serius akan dilepaskan manakala motosikal yang tidak memenuhi justifikasi dan spesifikasi akan melalui proses pemeriksaan lengkap oleh pihak JPJ dibawah Seksyen 64 APJ 1987.


Penutup


Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Terengganu akan kekal komited dalam menjalankan tugas dan fungsinya seperti yang termaktub dalam Seksyen 3 Akta Polis 1967 dalam memastikan keselamatan dan ketenteraman awam kekal terpelihara khususnya di negeri Terengganu ini.


Sekian, terima kasih.


PERMIT
CATATAN
Polis Diraja Malaysia telah meluluskan permit (KPD Kuala Terengganu) pada 6 september 2023 mengikut sekatan- sekatan dan syarat-syarat yang ditetapkan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/09/mat-motor-punya-hal-dan-buat-salah-mat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hal Memberatkan Vonis 5 Tahun Penjara Shane Lukas Merusak Masa Depan David

Hal Memberatkan Vonis 5 Tahun Penjara Shane Lukas Merusak Masa Depan David

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 153 hits
Shane Lukas divonis 5 tahun penjara dalam kasus penganiayaan berat terhadap David Ozora
Aihhhh Apa Hal Pulak

Aihhhh Apa Hal Pulak

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 154 hits
Ustazah ape macam ni Tak suka suami ikut sunnah Rasulullah SAW Ko tolong tegur sikit Usop Aku ada kerja
Kebakaran Kawasan Bromo Mulai Padam Ini Beberapa Hal Bisa Picu Titik Api Muncul Kembali

Kebakaran Kawasan Bromo Mulai Padam Ini Beberapa Hal Bisa Picu Titik Api Muncul Kembali

papar berkaitan - pada 13/9/2023 - jumlah : 213 hits
Kebakaran Kawasan Taman Nasional Bromo Tengger Semeru terjadi sejak Rabu akibat ulah pasangan prewed pakai flare
Tidak Ada Hal Meringankan Dalam Vonis 12 Tahun Penjara Mario Dandy

Tidak Ada Hal Meringankan Dalam Vonis 12 Tahun Penjara Mario Dandy

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 137 hits
Dalam pertimbangan hakim tidak ada hal yang meringankan atas tindak pidana yang menjeratnya
Hiburan Sepanjang Hidup Tiada Kasih Sayang Seorang Bapa Diana Danielle Enggan Anak Anak Lalui Hal Sama

Hiburan Sepanjang Hidup Tiada Kasih Sayang Seorang Bapa Diana Danielle Enggan Anak Anak Lalui Hal Sama

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 146 hits
Sedia maklum pasangan selebriti Diana Danielle dan Farid Kamil difahamkan sudah pun rujuk semula pada 31 Ogos lalu Kata Diana keputusan dia memilih semula untuk kembali bersama Farid adalah kerana tidak mahu anak anak hilang kasih sayang se...
Jawatan Kosong Di Spa Perlis Pembantu Hal Ehwal Islam Bagi Kemasukan September 2023

Jawatan Kosong Di Spa Perlis Pembantu Hal Ehwal Islam Bagi Kemasukan September 2023

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 198 hits
MAKLUMAN PERMOHONAN JAWATAN KOSONG DI SPA PERLIS BAGI PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM BAGI KEMASUKAN SEPTEMBER 2023 Pejabat setiausaha kerajaan negeri Perlis merupakan satu badan negeri yang menjaga pentadbiran negeri perlis Maklum pekerjaan ini m...
Ramai Suami Salah Faham Nafkah Isteri Amp Duit Belanja Rumah Adalah Perkara Yang Berbeza

Ramai Suami Salah Faham Nafkah Isteri Amp Duit Belanja Rumah Adalah Perkara Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 17/9/2023 - jumlah : 181 hits
Nafkah isteri vs duit belanja rumah Dua perkara yang berbeza ya Suami amp isteri kena faham Suami wajib tahu tanggung jawab isteri wajib tahu hak Duit nafkah yang tu untuk kegunaan isteri Beli barang untuk diri dia saja Ikutlah nak beli apa...
Dua Senior Mengaku Salah Pukul Junior Bawa Vape

Dua Senior Mengaku Salah Pukul Junior Bawa Vape

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 191 hits
Imej hiasan Muar Dua pelajar sekolah berasrama penuh di daerah ini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini semalam atas pertuduhan memukul junior menggunakan penyangkut baju dan batang penyapu kerana didakwa membawa rokok elektronik ...
Tel Aviv Jadi Gaza Natanyahu Lari Ketakutan Terkencing Dalam Seluar

Bekal Sate

Balas Tweet Tentang Suami Skandal Dengan Staf Netizen Kata Fazura Bagi Hint Dia Macam Nak Bagitahu Tapi Macam Taknak

Drama Gadis Dan Angan Angan Lakonan Bell Ngasri

Sweetnya Ucapan Fattah Pada Fazura Bila Dapat Me Time Dengan Fatima

Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

Pendakwa Tidak Pernah Buktikan Duit Yang Masuk Akaun Ds Najib Dari 1mdb


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Kopi Liberika Kalimantan Barat Keunikan Rasa Dan Perbedaannya Dengan Arabica Dan Robusta

Arches National Park Experiences You Haven T Tried Yet A Guide To Hidden Gems And Unique Attractions

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah

Mahalli Jasuli Dedah Saya Sebenarnya Keturunan Indonesia