Mat Hasan Minta Kerajaan Atasi Kenaikan Harga Makanan




Bimbang dengan situasi ekonomi rakyat yang semakin meruncing, Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan meminta kerajaan mengatasi masalah harga makanan yang mula membebankan orang ramai.
Mohamad berkata, meskipun bekalan keperluan cukup untuk menampung keperluan ramai sewaktu pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP), tetapi apa yang membimbangkan trend kenaikan harga barangan berterusan meningkat.
“Dasar kecukupan dan keselamatan makanan bukan sekadar memasti kecukupan bekalan tetapi juga memastikan harga makanan selari dengan kuasa beli rakyat.
“Begitu ramai sekali rakyat Malaysia telah kehilangan mata pencarian akibat pandemik Covid-19.
“Kuasa beli segelintir rakyat berada pada tahap yang genting. Tanpa intervensi kerajaan, mereka bukan sahaja akan miskin, tetapi juga hidup dalam keadaan lapar dan tidak mempunyai kecukupan makanan,” katanya dalam satu hantaran di Facebook hari ini.
Selain menggesa kerajaan memantau harga makanan dan bekalan keperluan asas, katanya kerajaan juga perlu menggalakkan pertanian bandar.
“Gunakan tanah lapang di persekitaran rumah untuk menanam sayuran termasuk menanamnya dalam pasu.
“Penanaman sayur-sayuran di rumah mampu mengurangkan kos sara hidup seharian dan memudahkan akses kepada bekalan sayuran segar tanpa kebimbangan penyebaran Covid-19 di pasaraya,” katanya.
Mohamad Hasan, Timbalan Presiden UmnoPemimpin Umno itu juga mencadangkan supaya kerajaan mencontohi pemberian voucher makanan dan barangan runcit seperti yang dilakukan oleh negara maju untuk mereka yang terjejas dari segi ekonomi.
“Negara maju telah lama melaksanakan intervensi food stamp dan voucher barangan perlu.
“Voucher sedemikian bukan sahaja dapat meringankan beban kewangan keluarga yang paling terhimpit, ia juga dapat menjana pendapatan pemilik dan pengusaha kedai runcit.
“Bantuan tersebut secara langsung juga akan meningkatkan pengguna agregat dan membantu peniaga kecil, pengusaha pasar raya serta restoran,” katanya.
Sementara itu itu, Tokoh Wartawan Negara, A Kadir Jasin mempersoalkan saranan sekatan pergerakan yang bertujuan membendung penularan Covid-19.
“Lockdown mungkin kawal Covid-19 tapi akan lumpuhkan ekonomi. Bila ekonomi lumpuh rakyat nak makan apa?” soalnya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.
Walaupun tidak menyebut sebarang nama, adalah jelas Kadir merujuk kepada tindakan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) yang memaklumkan kepada Dewan Perdagangan dan Perindustrian Kesatuan Eropah (EU)-Malaysia (Eurocham Malaysia) mengenai kemungkinan penutupan penuh ekonomi.
Menerusi surat pekeliling yang dibocorkan oleh ketua pegawai eksekutif Eurocham Malaysia, Sven Schneider, ia mengatakan kerajaan telah memberitahu bahawa Kementerian Kesihatan telah membuat "pendirian yang jelas mengenai hal penutupan ekonomi sepenuhnya".
Katanya, mereka diberitahu bahawa jika kadar jangkitan tidak berkurang, kerajaan akan mengumumkan penutupan/sekatan pergerakan ketat serta-merta selepas 4 Februari.
Mengulas lanjut, wartawan veteran itu berkata, dia mendapat mesej daripada seorang kawan yang balik kampung ke Kedah, baru-baru dan dimaklumkan bahawa ada orang kampung di Sik, Kedah yang kekurangan bekalan makannan.
Katanya, mesej berkenaan telah dihantar kepada seorang wakil rakyat yang sedang menyelidiki kes berkenaan.
"Saya balik ke Kedah. Ada orang kampung Di Kedah dalam daerah Sik dah minta beras untuk meneruskan hidup dalam musim PKP Di Kedah.
“Adab orang kampung. Mereka tak minta duit tapi mereka minta beras. Semoga pemimpin yang berada di atas turunlah ke bawah dan merasa sendiri keperitan rakyat.
“Jangan diceritakan tentang kelas pengajian yang patut dibuat dalam talian. Nak meneruskan ke langsungan hidup anak-anak pun perlu minta bantuan beras," tulisnya.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/01/mat-hasan-minta-kerajaan-atasi-kenaikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenaikan Harga Barang Tambah Beban Rakyat Tok Mat

Kenaikan Harga Barang Tambah Beban Rakyat Tok Mat

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 241 hits
Orang awam membeli barang keperluan harian di salah sebuah pasaraya ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di sekitar Setiawangsa Kuala Lumpur foto AFIQ HAMBALI KUALA LUMPUR Kerajaan disaran segera melaksanakan langkah langkah untuk mengata...
Harga Minyak Petrol Naik Lagi Ron95 Ron97 Papar Kenaikan 1 Sen

Harga Minyak Petrol Naik Lagi Ron95 Ron97 Papar Kenaikan 1 Sen

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 341 hits
Berdasarkan penetapan harga runcit minyak petrol negara minggu hadapan ia memaparkan peningkatan Melalui penggunaan formula Automatic Pricing Mechanism ini adalah rangkuman harga runcit petroleum bagi tempoh 23 Januari 2021 hingga 29 Januar...
Kenaikkan Harga Kerajaan Akan Menyiasat Wujud Elemen Pencatutan Oleh Penjual Peranti Elektronik Atau Tidak

Kenaikkan Harga Kerajaan Akan Menyiasat Wujud Elemen Pencatutan Oleh Penjual Peranti Elektronik Atau Tidak

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 177 hits
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna kini mengatakan mereka akan menyiasat sama ada wujud elemen pencatutan atau tidak oleh penjual peranti elektronik Hal ini adalah berikutan kenaikan harga barangan elektronik pada m...
Pembalikan Head Shoulder Emas Mendorong Kenaikan Harga

Pembalikan Head Shoulder Emas Mendorong Kenaikan Harga

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 241 hits
Emas melonjak lebih tinggi dalam tempoh beberapa jam terakhir kerana USD telah menyusut berbanding pesaingnya Secara teknikal logam kuning masih dijangka meningkat lebih tinggi selepas pergerakan sisi mendatar semasa yang tidak jelas Tindak...
Sudah Isytihar Darurat Mengapa Kerajaan Hospital Masih Berunding Harga Rawatan Covid 19

Sudah Isytihar Darurat Mengapa Kerajaan Hospital Masih Berunding Harga Rawatan Covid 19

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 185 hits
Walaupun darurat sudah diisytiharkan kata PKR kerajaan Perikatan Nasional dilihat masih gagal menguruskan isu pembabitan penyedia perkhidmatan kesihatan swasta untuk membantu rakyat Bendahari Agung PKR Lee Chean Chung berkata dalam keadaan ...
Pas Dan Trump Sama Sebiji Kalah Pilihanraya Tapi Nak Jadi Kerajaan Kata Mat Sabu

Pas Dan Trump Sama Sebiji Kalah Pilihanraya Tapi Nak Jadi Kerajaan Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 256 hits
January 15 2021 Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu menyifatkan Pas menurut jejak Donald Trump yang dikenali sebagai pemuja keunggulan orang kulit putih Presiden Amerika Syarikat ke 45 sejak tahun 2016 itu juga didakwa menghasut penyo...
Pasangan Usdjpy Menghadapi Tekanan Kenaikkan Harga Dari Pivot Berpotensi Untuk Kenaikan Yang Lebih Tinggi

Pasangan Usdjpy Menghadapi Tekanan Kenaikkan Harga Dari Pivot Berpotensi Untuk Kenaikan Yang Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 162 hits
Selepas penembusan yang baik dari garis aliran menurun harga menguji semula garis arah aliran sebelum melambung lebih jauh Kenaikan dari pangsi kami pada tahap 103 496 ke rintangan pertama di 104 085 mungkin Jika tidak berada di atas pivot ...
Ramalan Untuk Eur Usd 13 Januari Laporan Cot Sentimen Menurun Pada Eur Melemah Kenaikan Harga Bersedia Untuk Menaikkan

Ramalan Untuk Eur Usd 13 Januari Laporan Cot Sentimen Menurun Pada Eur Melemah Kenaikan Harga Bersedia Untuk Menaikkan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 173 hits
EUR USD 1H Selamat tengah hari pedagang yang dikasihi Pada 12 Januari pasangan EUR USD melakukan pembalikan mendorong euro lebih tinggi berbanding dolar AS Oleh itu pasangan ini meneruskan pergerakan menaik yang mengukuh di atas garis arah ...
Kenaikan Harga Minyak Masak Botol Akan Dikaji Kpdnhep

Kenaikan Harga Minyak Masak Botol Akan Dikaji Kpdnhep

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 288 hits
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan melihat kepada kenaikan harga minyak masak botol 5 kilogram sebelum mengkaji kesesuaiannya Pengarah KPDNHEP Pulau Pinang Mohd Ridzuan Ab Ghapar berkata pihaknya telah mengelua...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord