Masya Allah Campuran Air Dingin Dan Madu Jadi Sarapan Favorit Rasulullah


Bukan nasi atau roti, semasa hidup Rasulullah selalu mengonsumsi segelas air dingin dan madu sebagai menu sarapan. Ia juga menyantap kurma di pagi hari.
Sebagai teladan bagi umat Muslim, pola hidup Rasulullah menjadi contoh dalam menjalani kehidupan sehari-hari. Bukan hanya urusan ibadah, soal pola makan ala Rasulullah juga bisa jadi contoh yang baik.
Misalnya saja dalam hal pilihan menu makan sarapan. Menurut para sahabat, Rasulullah menyantap menu sarapan yang super simpel. Bukan makanan olahan melainkan hanya segelas air dingin yang diberi sedikit madu.
Dirangkum dari berbagai sumber, berikut menu sarapan favorit Rasulullah serta pola makan sehat yang bisa diikuti.
1. Sarapan Air Dingin dan Madu
Setiap pagi, Rasulullah selalu menggunakan siwak untuk membersihkan gigi dan mulutnya. Kegiatan ini dilakukan setelah bagun pagi. Selain untuk membersihkan mulut dan gigi, siwak juga merkhasiat menjaga kesehatan mulut.
Rasulullah membuka hari dengan mengonsumsi segelas air dingin yang ditambah satu sendok madu. Madu yang digunakan ini adalah madu alami yang tidak dicampur bahan apapun. Dalam Al-Quran dijelaskan bahwa madu adalah obat untuk segala penyakit.
Jika dikonsumsi pagi hari, madu diketahui memiliki khasiat untuk membersihkan lambung, mengaktifkan usus-usus setelah istirahat semalaman dan juga meenyembuhkan sembelit. Kebiasaan minum air dingin dan madu ini bisa menjadi contoh yang baik untuk kesehatan pencernaan.
“Minuman yang paling disukai Rasulullah saw adalah minuman manis yang dingin.”(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi `Umar, dari Sufyan, dari Ma’mar, dari Zuhairi, dari `Urwah, yang bersumber dari `Aisyah r.a.)
2. Makan 7 Butir Kurma
Memasuki waktu dhuha yakni pagi menjelang siang, Rasulullah memilih kurma sebagai santapannya. Beliau selalu mengonsumsi tujuh butir kurma ajwa yang sudah matang sebagai sumber energi sekaligus sebagai penangkal racun.
Rasulullah pernah bersabda, “Barang siapa yang makan tuuh butir kurma, maka akan terlindungi dari racun.”
Suatu hari seorang wanita Yahudi pernah menaruh racun dalam makanan Rasulullah pada sebuah percobaan pembunuhan. Meski makanan ini disantap, tubuh Rasulullah tidak terpengaruh racun ini karena kandungan kurma yang disantapnya.
Seorang sahabat Rasulullah bernama Bisyir abu al Barra yang ikut menyantap makanan ini akhirnya meninggal dunia. Kandungan dalam kurma ini terbukti ampuh menetralisir racun.
3. Minum Air Zam-zam
Rasulullah selalu menikmati air zamzam semasa hidupnya. Diriwayatkan oleh Ahmad bin Mani’ dari Husyaim dari Ashim al Ahwal yang bersumber dari Ibnu Abbas diketahui Rasulullah menikmati air zamzam sambil berdiri.
“Sesungguhnya Rasulullah saw minum air zamzam sambil berdiri.”
Ketika minum, Rasulullah menarik nafas tiga kali pada bejana saat sedang minum. “Sesungguhnya Rasulullah menarik nafas tiga kali pada bejana bila Beliau minum. Beliau bersabda : “Cara seperti ini lebih menyenangkan dan menimbulkan kepuasan.” (Diriwayatkan oleh Qutaibah bin Sa’id, dan diriwayatkan pula oleh Yusuf bin Hammad,keduanya menerima dari `Abdul Warits bin Sa’id, dari Abi `Ashim, yang bersumber dari Anas bin Malik r.a.).
4. Makan Roti Dengan Cuka dan Minyak Zaitun
Semasa hidup, Rasulullah tidak biasa menyantap roti di pagi hari. Ia justru memilih makan roti saat petang menjelang. Roti yang dinikmatinya ini disantap dengan cuka dan minyak zaitun.
Abdurrahman bin Yazid dan al Aswad bin Yazid bersaudara, keduanya rawi yang tsiqat. “Rasulullah tidak pernah makan di atas meja dan tidak pernah makan roti gandum yang halus, hingga wafatnya.” Rasulullah juga mengatakan saus yang paling enak adalah cuka. “Sesungguhnya Rasulullah bersabda: “Saus yang paling enak adalah cuka.”
Selain cuka, Rasulullah juga menyantap roti dengan minyak zaitun. Rasulullahbersabda : “Makanlah minyak zaitun dan berminyaklah dengannya. Sesungguhnya ia berasal dari pohon yang diberkahi.”
5. Tidak Banyak Makan Karbohidrat
Rasulullah tidak mengasup banyak karbohidrat sepanjang hari. Saat malam hari menu makanannya adalah sayur-sayuran.
Beberapa riwayat mengatakan, Rasulullah selalu mengonsumsi sana al makki dan sanut. Menurut Prof. Dr. Musthofa di Mesir, keduanya ini mirip dengan sabbath dan ba’dunis. Mungkin istilah ini cukup asing bagi orang di luar Arab, tapi dia menjelaskan intinya adalah sayur-sayuran.
Secara umum, berbagai jenis sayuran memiliki banyak manfaat dan khasiat untuk kesehatan. kandungan serat dan nutrisi dalam sayuran mampu menjaga kesehatan sistem pencernaan, melindungi tubuh dari serangan penyakit dan menguatkan daya tahan tubuh.
Sumber: detik.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/masya-allah-campuran-air-dingin-dan-madu-jadi-sarapan-favorit-rasulullah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masya Allah Gambar Kaabah Muncul Apabila Mushaf Abad 18 Ini Ditekan

Masya Allah Gambar Kaabah Muncul Apabila Mushaf Abad 18 Ini Ditekan

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 304 hits
Sebuah mushaf dari abad ke 18 yang membuat banyak orang takjub Ketika mushaf Al Quran dengan terjemahan Bahasa Inggeris pertama itu ditekan akan muncul gambar Kaabah Dalam sebuah video yang beredar luas di Youtube seorang laki laki menunjuk...
Diy Baiki Mesin Basuh Haier Dan Tukar Salur Keluar Air Cucian

Diy Baiki Mesin Basuh Haier Dan Tukar Salur Keluar Air Cucian

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 1255 hits
Mesin basuh Haier itu buat perangai lagi kali ini Ia enggan mengeringkan hasil cucian Habis sahaja bilas ia berhenti bekerjaAdakah masanya telah tiba untuk mesin basuh berusia 8 tahun itu ditukar Pada mulanya ia cuma enggan untuk mengeringk...
Grab Uji Coba Kendaraan Listrik Di Tanah Air

Grab Uji Coba Kendaraan Listrik Di Tanah Air

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 164 hits
Ini merupakan kerja sama Grab dengan pemerintah Indonesia dalam mengimplementasikan Peraturan Presiden nomor 55 tahun 2019 tentang Percepatan Kendaraan Kendaraan Listrik Berbasis Baterai untuk Transportasi Jalan
Klon Airpods Dari Realme Realme Buds Air Disahkan Menyokong Pengecasan Nirwayar

Klon Airpods Dari Realme Realme Buds Air Disahkan Menyokong Pengecasan Nirwayar

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 286 hits
Dua hari lepas telah kami laporkan yang Realme bakal melancarkan TWS mereka tersendiri Realme Buds Air Ia adalah set fon telinga nirwayar sebenar dari Realme dengan rekaan yang 99 mirip Apple AirPods Jadi boleh dikatakan ini adalah aksesori...
Bercuti Di Kampung Kerana Terputus Bekalan Air Paip

Bercuti Di Kampung Kerana Terputus Bekalan Air Paip

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 660 hits
Pada tarikh 2 12 2019 telah berlaku mendapan tanah disebabkan faktor cuaca hujan yg berterusan pada paip air bersih bersaiz 700 mm di Loji Rawatan Air Bukit Remah Tanah Merah Kelantan Kerja pembaikian segera telah dilakukan namun disebabkan...
Syok Jadi Penunggang Agama Air Kosong Modal Tak Sampai 50 Sen Tapi Jual Rm3 50

Syok Jadi Penunggang Agama Air Kosong Modal Tak Sampai 50 Sen Tapi Jual Rm3 50

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 539 hits
Foto IlembunatiKos produksi untuk air botol gini tak sampai 50sen Guna agama terus jadi mahal Habis air kolah kat masjid dengan surau lagi mahal la Hari2 kat masjid surau dibacakan 5 waktu sehari Tak sah kalau tak tunggang Nak kaya punya pa...
Temukan Black Box Lion Air Di Karawang Serka Marinir Hendra Dapat Rumah

Temukan Black Box Lion Air Di Karawang Serka Marinir Hendra Dapat Rumah

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 170 hits
Temukan blackbox Lion Air di Karawang Serka Marinir Hendra Dapat Rumah Hendra mengatakan sempat merasa putus asa mencari black box tersebut Sebab pesawat meledak dan menjadi bongkahan kecil dan menyebar di perairan Tanjung Karawang
Bersanding Dalam Air

Bersanding Dalam Air

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 220 hits
Pasangan pengantin baharu berpakaian biasa di hari bersejarahBANGI Kita merancang tuhan menentukan merupakan kata kata yang paling sesuai untuk mengungkap nasib yang menimpa pasangan pengantin baharu Izat Samsudin dan Siti Zaleha Satiman In...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku