Masuk Saja Keluar Tiada Batalkan Pengecualian Visa



PAS berpendapat perkara utama yang perlu diselesaikan oleh Kerajaan Persekutuan adalah penyelesaian isu lebih 95 peratus pelancong China dan India yang tiada rekod tarikh keluar antara 2016 hingga 2018. Jumlah sebenar yang didedahkan oleh Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) ialah melebihi 115,000 orang. 
Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 2 juga mendapati kira-kira 1.26 juta warga China dan 296 ribu warga India sedang diproses secara manual di bawah MyIMMs. Jelas Tuan Ibrahim Tuan Man, Timbalan Presiden PAS Ahli Parlimen Malaysia (Kubang Kerian).

"Lambakan pelancong warga China dan India yang bermastautin di negara ini mesti diselesaikan segera. Isu keselamatan telah menjadi prioriti utama berbanding sasaran pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia 2020. Pengecualian visa yang diberikan khusus kepada pelancong warga China dan India pada tahun 2016 dan 2017 perlu dihentikan supaya isu ‘pemastautinan’ mereka diselesaikan segera. PAS berpendapat keselamatan negara harus diutamakan terlebih dahulu.

"Tambahan pula, sebelum ini kita dapati banyak isu seperti sindiket penjualan dan pemalsuan MyKad, tangkapan hampir seribu warga China yang terbabit dengan ‘scam online’, penurunan had ambang pemilikan hartanah warga asing dan lambakan PATI. PAS mahu Kerajaan Persekutuan tidak berkompromi dan mengambil mudah dengan kemasukan warga asing di negara ini.

"Masalah kritikal yang dihadapi ialah wujud kelemahan yang serius dalam pelaksanaan Sistem Maklumat Pendaftaran Pelancong Elektronik (eNTRI) dan juga MyIMMs ketika pemprosesan di pintu-pintu masuk pelancong. Meskipun banyak syarat yang perlu dipatuhi, namun isu-isu yang dihadapi selama ini lebih besar. PAS mahu pengecualian visa tahun 2020 dibatalkan selagimana isu-isu tersebut masih belum diselesaikan. " Jelas beliau lagi.
Sementara itu, menurut Kamarulzaman Mohamad Ketua Penerangan PAS pula..
"Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 2, sepanjang 2016 sehingga 2018, sebanyak 79,799 data ketibaan warga China dan 41,243 warga India melawat ke negara ini. Namun, Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) merekodkan sejumlah 76,258 (95.6 peratus) warga China dan 39,806 (96.5 peratus) warga India tidak mempunyai rekod keluar.
"Pada 21 Ogos 2019, telah berlaku gangguan sistem rangkaian di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selama tiga hari. Ia menjadi catatan hitam dalam sejarah negara. Dalam tempoh tersebut, tular di media sosial segerombolan warga China masuk ke Malaysia atas tiket pelancong.
"Perkara ini dilihat sebagai satu tindakan terancang apabila Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB) membuat laporan kepada Jabatan Imigresen dan PDRM supaya menyiasat kegagalan rangkaian di KLIA itu seperti satu tindakan berniat jahat.
"Ia seperti mempunyai kaitan dengan sindiket kad pengenalan, passport dan sijil kelahiran palsu di Pulau Pinang yang menyebabkan lebih 20 suspek telah ditangkap termasuk seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Pulau Pinang.
"Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk T Narenasagaran, mengatakan pihaknya percaya sindiket ini bukan sahaja berlaku di Pulau Pinang malah di negeri-negeri lain dan percaya sudah lama beroperasi. PAS menegaskan secara total agar pihak Menteri dan pihak berkuasa agar segera menyiasat sindiket kemasukan warga China dan India serta kaitannya dengan sindiket kad pengenalan palsu secara menyeluruh.
"Jangan kerana kepentingan pihak tertentu untuk mempertahankan kuasa politik, kedaulatan dan keselamatan negara tergadai di tangan orang asing. " Jelas  Kamarulzaman lagi. (IH)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/masuk-saja-keluar-tiada-batalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Batalkan Pengecualian Visa Utamakan Keselamatan Negara

Batalkan Pengecualian Visa Utamakan Keselamatan Negara

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 136 hits
Pas menggesa kerajaan supaya menyelesaikan isu lambakan pelancong warga China dan India yang bermastautin di negara ini dalam kadar segera Timbalan Presidennya Tuan Ibrahim Tuan Man berkata isu keselamatan menjadi keutamaan berbanding sasar...
Pas Gesa Batal Pengecualian Visa Untuk Pelancong China Dan India

Pas Gesa Batal Pengecualian Visa Untuk Pelancong China Dan India

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 270 hits
Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan ManKUALA LUMPUR Pas menggesa kerajaan supaya menyelesaikan isu lambakan pelancong warga China dan India yang tidak pulang hingga bermastautin di negara ini dengan kadar segera Timbalan Presiden ...
Najib Tak Tahu Wang Keluar Masuk Akaun

Najib Tak Tahu Wang Keluar Masuk Akaun

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur pada Khamis bahawa beliau rasa wang dalam akaun banknya cukup apabila terus mengeluarkan cek walaupun tanpa mengetahui jumlah baki di dalamn...
Bukan Azilah Saja Bersuara Lepas Najib Tiada Kuasa Deepak

Bukan Azilah Saja Bersuara Lepas Najib Tiada Kuasa Deepak

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 282 hits
Malaysiakini Bagi saudagar permaidani Deepak Jaikishan akuan berkanun yang membabitkan Najib Razak dalam pembunuhan Altantuya Shaariibuu mengandungi kebenaran Menurutnya Azilah Hadri bukanlah orang pertama yang membuat pendedahan mengenai b...
Quot Selama Ini Saya Buta Sebab Dia Ada Saja Di Depan Mata Quot Tamatkan Zaman Duda Fitri Haris Kahwin Pengurus Sendiri

Quot Selama Ini Saya Buta Sebab Dia Ada Saja Di Depan Mata Quot Tamatkan Zaman Duda Fitri Haris Kahwin Pengurus Sendiri

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 423 hits
Juara program realiti Gema Gegar Vaganza musim kedua Fitri Haris 35 mengumumkan dia sudah menamatkan zaman duda dengan pengurusnya sendiri iaitu Fazilah Omar 32 baru baru ini Menurut Fitri pernikahannya hanya dihadiri oleh ahli keluarga ter...
Jadi Apa Saja Panduannya Supaya Entrepreneur Jago Jualan

Jadi Apa Saja Panduannya Supaya Entrepreneur Jago Jualan

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 210 hits
Kali ini kami akan bahas seputar Reseller adalah pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Jika Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau mempunyai pendapatan tambahan m...
Bukan Saja Enak Dagingnya Malah Pandai Pula Berposing Lihat Keanggunan Model Eksotis Ini

Bukan Saja Enak Dagingnya Malah Pandai Pula Berposing Lihat Keanggunan Model Eksotis Ini

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 282 hits
Seorang fotografer Moreno Monti dan Matteo Tranchellini pada awalnya ingin mencari ayam sebagai haiwan peliharaan berupa ayam betina khas Perancis concincina Terpesona akan kecantikannya Matteo memutuskan untuk merakam gerak gerik ayamnya d...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way