Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat



Dari Tariq ibn Shihab,

“ Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda “ Seorang lelaki telah masuk syurga kerana seekor lalat dan seorang lelaki lain masuk neraka kerana seekor lalat. 
Sahabat bertanya “ Bagaimana boleh berlaku ya Rasulallah : Baginda saw bersabda : Dua orang lelaki telah melalui perkampungan satu kaum yang memiliki berhala. 
Setiap orang yang melalui berhala tidak akan dibenarkan lalu kecuali jika melakukan korban untuk berhala berkenaan. Dua orang tadi ditahan lalu dikatakan kepada mereka berkorbanlah. 
Berkata seorang dari mereka kami tidak memiliki sesuatu untuk dikorbankan. Lalu berkata penjaga berhala ” berkorbanlah walaupun seekor lalat". 
Lalu lelaki ini mengorbankan seekor lalat, lalu dia pun dibenarkan lalu. Kepada seorang lelaki yang lain , ia berkata “ aku tidak akan mengorbankan sesuatu selain kepada Allah, lalu mereka memancung kepalanya maka masuklah dia kedalam syurga.”
(HR Imam Ahmad)

Situasi ini mungkin sudah tidak berlaku di zaman sekarang. Tidak ada lagi orang yang memaksa untuk berkorban untuk patung ataupun berhala. Tetapi di zaman yang serba maju ini, keadaan ini sebenarnya masih berlaku tetapi dalam keadaan yang berbeza dan tidak lagi dipaksa tetapi rela. Menarik bukan.


Saya ingin kaitkan hadis ini dengan situasi masyarakat sekarang yang masih taksub dengan bomoh. Bomoh yang membakar kemenyan dan meminta pengeras sebagai korban untuk mencapai hajat apa yang diingini. Bukankah situasi ini sama dengan kisah di dalam hadis tersebut.

Pengeras

Pengamal perubatan tradisional yang juga dikenali sebagai bomoh ataupun dukun akan mengenakan bayaran tertentu sebagai upah kepada perkhidmatan yang mereka berikan. Untuk nampak lebih hebat, kononnya jumlah bayaran tu telah pun ditetapkan oleh khadam ataupun jin belaan bomoh tersebut. Bayaran Pengeras tidak sama antara bomoh dan jenis penyakit. Dari puluhan ringgit hinggalah boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit.

Pengeras yang agak tinggi biasanya akan cuba dibayar oleh pesakit walaupun tinggal sehelai sepinggan disebabkan desakan penyakit yang di alami. Cuba kita fikirkan, adakah jin memerlukan duit? Jin tidak perlu menghulurkan duit pun untuk membeli sekampit beras dikedai runcit.

Selain meminta pengeras dalam bentuk duit, ada juga yang meminta yang bukan-bukan seperti darah ayam, telur ayam kampung, pulut kuning. Barang-barang yang diminta oleh jin ataupun syaitan ini berlainan mengikut keadaan geografi (negara). Kenapa? Sebenarnya syaitan tidak memerlukan barangan tersebut. Tetapi mereka gembira kita dapat mengikut kemahuan mereka. Tujuan mereka cuma satu, untuk sesatkan manusia dan mendiami neraka bersama mereka.

Kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Berserah kepada Allah swt. Jangan biarkan diri diperdaya oleh Syaitan. Sesungguhnya Syaitan adalah musuh yang nyata.
(sumber 1)
(sumber 2)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zailisyamstory.blogspot.com/2012/10/masuk-neraka-kerana-seekor-lalat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbuatan Yang Menjamin Masuk Neraka Ialah Membunuh Diri

Perbuatan Yang Menjamin Masuk Neraka Ialah Membunuh Diri

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 178 hits
Membunuh diri adalah seseorang yang berusaha untuk membinasakan dan merosakkan diri dari pelbagai cara lantaran kerana ia kecewa untuk hidup Mereka yang membunuh diri adalah mereka yang hilang keyakinan kepada Allah S W T dan berputus asa d...
Kuat Beribadah Tetapi Masuk Neraka

Kuat Beribadah Tetapi Masuk Neraka

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 115 hits
Satu kisah yang patut kita renungkan baik baik Sesetengah orang menyangka bahwasanya yang menentukan seseorang itu akan masuk ke dalam syurga atau tidak adalah ditentukan semata mata dari amalannya Artinya apabila amalannya banyak maka past...
Diplomat Ekspatriat Boleh Masuk Sabah Tanpa Kelulusan Khas Mulai Esok Kata Masidi

Diplomat Ekspatriat Boleh Masuk Sabah Tanpa Kelulusan Khas Mulai Esok Kata Masidi

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 270 hits
Masidi Manjun berkata pemegang MyPR bukan Sabah atau Kad Permit Masuk atau Endosmen Permit Masuk dalam pasport yang sedang bermastautin di Semenanjung Sarawak dan Labuan juga dibenarkan masuk ke Sabah untuk tujuan sosial KOTA KINABALU Diplo...
Tanda Tanda Phone Sudah Masuk Dalam Hati

Tanda Tanda Phone Sudah Masuk Dalam Hati

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 158 hits
Tanda tanda phone sudah masuk dalam hati adalah 1 Lepas solat terus cari phone 2 Baca Quran pun dah tak ada keghairahan 3 Bangun tidur terus capai phone 4 Waktu Tahajjud dilengahkan kerana melayan phone lagi 5 Nabi rehat dengan solat kita r...
Hiburan Jangan Bantai Nasik Lemak Roti Lepas Bersenam Nourul Depp Kembali Kurus Dah Mula Masuk Gimnasium

Hiburan Jangan Bantai Nasik Lemak Roti Lepas Bersenam Nourul Depp Kembali Kurus Dah Mula Masuk Gimnasium

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 235 hits
Sentiasa mengamalkan gaya hidup sihat dan rajin bersenam penyanyi Nourul Depp khabarnya sudah mula beriadah di gimnasium setelah beberapa minggu menyesuaikan diri dengan kediaman barunya di Bali Indonesia ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKemb...
Upaya Geopark Ijen Masuk Jaringan Dunia Bupati Ipuk Ikuti Forum Dengan Sekjen Ugg

Upaya Geopark Ijen Masuk Jaringan Dunia Bupati Ipuk Ikuti Forum Dengan Sekjen Ugg

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 151 hits
VAM dilakukan selama dua hari 28 29 Oktober 2021 Dalam kesempatan itu dipaparkan dan ditampilkan secara virtual situs situs Geopark Ijen meliputi geosite biosite dan culturalsite
Masuk Igd Gara Gara Keracunan Makanan Di Restoran Terkenal Sabrina Chairunnisa Singgung Soal Uu Ite

Masuk Igd Gara Gara Keracunan Makanan Di Restoran Terkenal Sabrina Chairunnisa Singgung Soal Uu Ite

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 197 hits
Keracunan makanan karena restoran jorok banyak korban yang merasa enggan mengungkap nama tempat makan tersebut karena takut kena UU ITE
Perut Masuk Angin Punca Dan Tips Confirm Menjadi

Perut Masuk Angin Punca Dan Tips Confirm Menjadi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 328 hits
Kita kerap rasa perut masuk angin rasa loya dan nak muntah kan bila perut penuh angin Tidak tahu punca perut berangin tiba tiba rasa tidak selesa pada badan Sebelum tu kenalpasti apakah itu perut berangin supaya kita boleh tahu cara menanga...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer