Masjid Surau Di Pahang Sediakan Ruang Khas Bagi Penduduk Kembali Dari Luar Dan Musafir


 

KUANTAN - Penduduk Pahang yang keluar dan kembali semula ke negeri ini serta individu yang bermusafir dari luar Pahang, diwajibkan menggunakan ruang khas solat dalam tempoh 10 hari sekiranya mahu menunaikan solat fardu dan solat Jumaat di masjid dan surau di negeri ini.
Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) Datuk Dr Zulkifle Ali berkata pihaknya telah mengarahkan pentadbiran masjid dan surau di negeri ini, supaya menyediakan ruang khas bagi membolehkan individu terbabit menunaikan solat Jumaat dan fardu.
Beliau berkata arahan itu berkuat kuasa bagi tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Pahang yang bermula hari ini sehingga 4 Feb, dalam usaha mengekang penularan pandemik COVID-19.
“Solat Jumaat dibenarkan dengan bilangan jemaah ditentukan berdasarkan kapasiti ruang solat yang dibuka oleh pihak masjid negeri, daerah, kariah dan surau kebenaran Jumaat,” katanya menerusi kenyataan yang dimuat naik menerusi laman web rasmi JAIP hari ini.
Bagi solat fardu, Zulkifle berkata jemaah dilarang berganjak atau berubah tempat duduk semasa melaksanakan amalan sunat selepas waktu solat Maghrib sehingga Isyak.
“Setiap jemaah wajib mengimbas suhu badan dan merekod kehadiran melalui QR Code MySejahtera dan Moveon (PhgGo) sahaja, yang disediakan di pintu-pintu masuk selain membawa sejadah sendiri bersaiz besar dan memakai pelitup muka dengan sempurna, sepanjang berada di masjid termasuk ketika mendirikan solat,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata individu yang bergejala dan kanak-kanak berumur bawah 12 tahun tidak dibenarkan melaksanakan solat Jumaat dan fardu, dalam tempoh PKP itu.
ADVERTISEMENT

Zulkifle turut memaklumkan, aktiviti pengajian ilmu hanya dibenarkan di masjid selepas solat Subuh serta antara waktu Maghrib dan Isyak sahaja, manakala penceramah dari luar Pahang serta aktiviti jamuan selepas pengajian tidak dibenarkan.
Katanya majlis akad nikah di masjid dan surau dalam tempoh berkenaan juga tidak dibenarkan, manakala permohonan kebenaran berkahwin luar negeri dan negara ditangguhkan.
“Majlis akad nikah bagi pasangan pengantin dalam negeri Pahang hendaklah dilaksanakan di Pejabat Agama Islam Daerah sahaja dan bagi pasangan pengantin yang berlainan daerah, hendaklah terlebih dahulu mendapatkan kebenaran rentas daerah.
“Bagi pasangan pengantin luar negeri ini, mereka perlu mendapatkan kebenaran rentas negeri serta mengemukakan keputusan ujian RTK Ag COVID-19, yang dibuat dalam tempoh 72 jam daripada waktu pelaksanaan majlis akad ketika memasuki Pejabat Agama Islam Daerah,” katanya.
Sementara itu, kursus Pra Perkahwinan dan Taklimat Khas Perkahwinan (TKP) secara bersemuka turut ditangguhkan dan peserta dibenarkan mengikuti kursus berkenaan secara dalam talian, yang dianjurkan oleh pihak yang telah dibenarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri lain. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/01/masjid-surau-di-pahang-sedia-ruang-khas.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mufti Pulau Pinang Minta Masjid Sediakan Ruang Khas Untuk Musafir

Mufti Pulau Pinang Minta Masjid Sediakan Ruang Khas Untuk Musafir

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 234 hits
Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor meminta pengurusan masjid dan surau di negeri itu agar menyediakan ruang khusus bagi memudahkan para musafir pemandu teksi dan penghantar makanan menunaikan solat fardu Wan Salim berk...
Mb Pahang Ucapkan Terima Kasih Kepada Penyumbang Tabung Khas Bencana Banjir

Mb Pahang Ucapkan Terima Kasih Kepada Penyumbang Tabung Khas Bencana Banjir

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 217 hits
KUANTAN Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail mengucapkan terima kasih kepada penyumbang penyumbang Tabung Khas Bencana Banjir Negeri Pahang yang telah memberi sumbangan di pejabatnya petang Rabu pada catatan di halaman Faceb...
10 Masjid Dan Surau Sekitar Temerloh Ditutup Sementara Berikutan Peningkatan Kes Jangkitan Covid 19

10 Masjid Dan Surau Sekitar Temerloh Ditutup Sementara Berikutan Peningkatan Kes Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 345 hits
Mungkin berita ini kurang enak didengar apabila 10 masjid dan surau di sekitar Temerloh terpaksa ditutup sementara bermula 28 Januari 2021 berikutan kes jangkitan COVID 19 yang terus meningkat disekitar daerah ini Arahan ini dikeluarkan ole...
Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 228 hits
Oleh Foto hiasan GEORGETOWN Kerajaan negeri membenarkan solat fardu di semua masjid dan surau di negeri ini dengan maksimum 15 jemaah Bagi solat Jumaat kebenaran diberikan kepada 12 hingga 45 jemaah berusia 15 hingga 70 tahun termasuk jawat...
Aktiviti Masjid Surau Di Pulau Pinang Ditangguhkan

Aktiviti Masjid Surau Di Pulau Pinang Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 207 hits
Solat fardu dan Jumaat bagi orang awam antara aktiviti masjid yang ditangguhkan di Pulau Pinang susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan bermula hari ini sehingga 26 Januari depan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang ...
Semua Masjid Surau Negeri Sembilan Baca Yasin Hari Ini

Semua Masjid Surau Negeri Sembilan Baca Yasin Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 161 hits
Mohd Amin JalilSeremban Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan mengarahkan semua ahli jawatankuasa kariah masjid dan surau di negeri itu menganjurkan solat taubat hajat dan bacaan Yasin selepas solat Maghrib hari ini Pengarahnya Datu...
Non Citizens Children Not Allowed To Pray At Mosques Surau Says Pahang Religious Dept

Non Citizens Children Not Allowed To Pray At Mosques Surau Says Pahang Religious Dept

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 187 hits
The worshippers must bring their own prayer mats comply with the physical distancing and wear face masks Picture by Yusof Mat IsaKUANTAN Jan 16 Foreign nationals and children under age 12 years are not allowed to perform the Friday and obli...
Kembali Kepada Gaya Lama

Kembali Kepada Gaya Lama

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 209 hits
Sebelum 2013 Master sentiasa memandu tidak melebihi 100 kilometer sejam Namun gaya memandunya mula berubah apabila Tedi sibuk dengan projek di sekolah Master terpaksa memecut untuk menghantar Mommy dan Tedi Jarak perjalanan yang agak jauh m...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team