Masih Ada Gerakan Tanah Di Lokasi Runtuhan Taman Melawati




KUALA LUMPUR: Hasil penilaian dari Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) petang ini menunjukkan bahawa pergerakan tanah masih berterusan di lokasi tanah runtuh di Jalan E6, Taman Melawati.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Mohd Azam Ismail, menyatakan bahawa kawasan lereng bukit tersebut akan ditutup dengan kanvas plastik untuk mencegah hakisan dan mengurangkan pergerakan tanah. “Kita dapati pergerakan tanah ini berlaku dari sebelah kiri lereng bukit,” katanya kepada media di lokasi.
Hari ini, pemasangan kanvas yang sepanjang 30 meter dan lebar 20 meter akan dilakukan. Mohd Azam berharap, langkah ini dapat mengurangkan pergerakan tanah, terutamanya dengan keadaan cuaca yang masih hujan.
Beliau juga menegaskan bahawa jika hujan berterusan, risiko hakisan tanah mungkin bertambah besar, terutama di kawasan milik sebuah syarikat. Justeru, pemasangan kanvas ini penting untuk menjaga keselamatan penduduk sekitar.
Malam nanti, JMG dan JKR akan membuat penilaian semula untuk memastikan jika ada lagi pergerakan di lokasi tersebut. Setakat jam 6.30 petang, 80% kerja pembersihan di kawasan sekitar selesai, dan jalan tersebut akan dibuka kepada penduduk yang terjejas untuk mengambil barang serta memindahkan kenderaan mereka ke tempat yang selamat.
Buat masa ini, 33 penduduk dari 11 keluarga di Jalan E6 dinasihatkan tidak kembali ke rumah mereka dan perlu berpindah ke dewan orang ramai berdekatan. “Setakat ini, hanya Jalan E6 yang terjejas. Kawasan lain tidak terjejas,” tambahnya.
Sementara itu, Ketua Zon 4 Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Shahrin Yusmar Mat Yusof, berkata mereka telah membersihkan longkang di bahagian atas bukit bagi memastikan aliran air lancar. Longkang tersebut didapati tersumbat dengan kayu dan batu, kemungkinan besar disebabkan cuaca.
“Kami telah sembur air untuk mengurangkan beban dan membersihkan kawasan ini supaya aliran air tidak terhalang,” katanya.
Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) pula menunjukkan bahawa tanah yang terjejas milik pemaju dan punca gelinciran sedang dikenalpasti oleh JMG. Namun, yang baiknya, kejadian tanah runtuh di Jalan Serdang dan Jalan E6 tidak melibatkan kematian ataupun kerosakan struktur pada rumah-rumah berdekatan. Cuma, aliran air lumpur masih mengalir di kawasan kediaman sekitar.
“MPAJ akan meneruskan pembersihan di kawasan tersebut untuk memudahkan penduduk keluar masuk. Kami akan beritahu jika laluan sudah boleh digunakan semula. Jika ada bencana lagi, Unit PANTAS MPAJ sedia dihubungi di 03-42857333 atau hubungi agensi seperti bomba dan polis,” demikian kenyataan MPAJ.


Source link
The post Masih ada gerakan tanah di lokasi runtuhan Taman Melawati. appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/masih-ada-gerakan-tanah-di-lokasi-runtuhan-taman-melawati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Kerja Raya Dedah Punca Tanah Runtuh Di Melawati

Menteri Kerja Raya Dedah Punca Tanah Runtuh Di Melawati

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 156 hits
Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Taman Melawati pagi tadi dipercayai berpunca daripada kegagalan sistem pengaliran longkang di Jalan G2 yang tersumbat Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata Cawangan Kejuruteraan C...
Seramai 31 Mangsa Daripada Lima Keluarga Terjejas Banjir Kilat Tanah Runtuh Di Cameron Highlands

Seramai 31 Mangsa Daripada Lima Keluarga Terjejas Banjir Kilat Tanah Runtuh Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 114 hits
KUANTAN Seramai 31 mangsa daripada lima keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan sementara di Pusat Komuniti Sungai Ruil akibat banjir kilat dan tanah runtuh di Kampung Sungai Ruil Cameron Highlands pada Isnin Sekretariat Jawatankuasa Pengu...
Kes Pengambilan Tanah

Kes Pengambilan Tanah

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 102 hits
Kelewatan pelaksanaan projek pembinaan Lebuhraya Pan Borneo Fasa 1A Sabah disebabkan masalah pengambilan tanah dan pengalihan utiliti di jajaran projek itu yang memakan masa yang sangat lama kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Seri Ahmad...
Standing Onder Cina Di Kelantan Dapat Tanah Sampai Anak Cucu Ko Tak Kisah Piun

Standing Onder Cina Di Kelantan Dapat Tanah Sampai Anak Cucu Ko Tak Kisah Piun

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 75 hits
Che IbrahimKapal China masuk dikatakan mencurigakan padahal bukan sampai berbulan bulan pun tapi pelabur pemodal China dapat tanah lombong balak dan macam macam lagi yang boleh diwarisi ke anak cucu takde pula bising bising bangga ada la
2 Kenderaan Jatuh Longkang Akibat Tanah Runtuh

2 Kenderaan Jatuh Longkang Akibat Tanah Runtuh

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 76 hits
Nurul Hidayah Bahaudinnurul hidayah hmetro com myTANAH tebing sungai yang runtuh FOTO Ihsan BombaAmpang Dua kenderaan jatuh ke dalam longkang selepas tanah di tebing sungai di Taman Lembah Maju di sini runtuh hari ini Penolong Pengarah Baha...
Buku Dipuncak Puncak Rindu Kisah Sebuah Perjalanan Menuju Tanah Suci

Buku Dipuncak Puncak Rindu Kisah Sebuah Perjalanan Menuju Tanah Suci

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 97 hits
BloggerBorneo com Membaca update status terbaru di laman media sosial miliknya Bang Pay demikian panggilan akrab Blogger Borneo untuk dirinya membuat jari ini secara spontan menghubunginya Assalamualaikum Bang jadi ape plan buat launching b...
Skandal Pasir 2 Lagi Lokasi Diserbu Ahli Politik Akan Dipanggil

Skandal Pasir 2 Lagi Lokasi Diserbu Ahli Politik Akan Dipanggil

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 103 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 14 2024 1 00 PMSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyerbu dua lagi lokasi yang digunakan untuk menyimpan wang susulan siasatan terhadap dakwaan skandal konsesi perlombongan pasir di Selangor Ketua Pesuru...
Daftar 49 Calon Menteri Kabinet Prabowo

Menteri Pendidikan 2024 Di Kabinet Prabowo Abdul Mu Ti Menggantikan Nadiem Makarim

Lg S Brand Reinvention A Global Success Story

Bearing Motor Pecah

Menteri Kerja Raya Dedah Punca Tanah Runtuh Di Melawati

Chegu Bard Bellringer Sebenar Skandal Pasir Selangor

Ah Chong Posmen

Pm Anwar Ibrahim Jawab Soalan Mengenai Sidang Kemuncak Asean Isu Laut C


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Maman Abdurrahman Resmi Dilantik Sebagai Menteri Umkm Janjikan Percepatan Pemberdayaan Usaha Kecil

Menu Breakfast Ringkas

Ruu Mufti Mufti Hentam Menteri Agama Kurang Faham

Kini Tampil Bertudung Shasha Abedul Syukur Dapat Hidayah

Harga Maksimun Beras Putih Tempatan Tak Berubah Sejak 2008

Video Gelagat Kacak Tak Mahu Tiket Flight First Class Netizen Puji Sangat Humble Tak Berlagak