Masalah Angin Dalam Badan


Masalah kembung perut atau angin dalam badan bukanlah satu masalah yang asing dalam kehidupan seharian. Ianya boleh berlaku apabila seseorang mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat. Ini merupakan faktor utama permasalahan angin dalam badan yang boleh menggangu aktiviti harian.
Ramai dikalangan kita mengalami masalah ini, samada muda tua kecil besar dewasa atau kanak-kanak, Antara punca lain juga yang menyebabkam angin dalam badan ialah stress. Ini kerana stress menyebabkan tekanan darah menjadi tinggi dan darah tidak dapat menampung peredaran yang terlalu cepat lalu menjadikan lebihan sel darah di dalam salur peredaran darah tidak cukup oksigen.
Selain itu, asid yang berlebihan disebabkan oleh gaya pemakanan dan amalan yang tidak sihat seperti kurang bersenam dan merokok juga boleh meningkatkan risiko seseorang mengalami angin lebih dalam badan. Keadaan ini bukan sahaja menyebabkan angin lebih dalam badan, malah boleh mendatangkan sakit lain yang lebih kronik.
Belum kena belum tahu kan?
Kebiasaannya individu yang mengalami masalah angin dalam badan akan berasa lenguh, keletihan dan diselangi dengan rasa sakit perut serta sendawa tanpa henti. Ianya terjadi apabila angin di dalam badan yang bermula dari dalam perut kemudian mula merebak ke seluruh tubuh badan kita.
Antara simptom angin dalam badan yang kuat adalah sesak nafas yang mana disebabkan oleh keletihan kerana kekurangan oksigen di dalam badan. Selain itu, anda juga mungkin akan berasa pening dan susah tidur. Hal ini terjadi kerana kadar metabolisma badan kita mula menurun.
Namum begitu, ianya bukan masalah yang rumit. Masalah angin dalam badan boleh dikurangkan dengan mengamalkan beberapa kaedah mencegah dan merawatnya dengan betul.
1. Cara yang pertama ialah, melakukan senaman secara konsisten. walaupun hanya 5 – 7 minit sahaja sehari ia dapat membantu masalah angin dalam badan. Senaman merupakan salah satu amalan yang sihat. Ini kerana ianya bukan sahaja boleh meningkatkan tahap metabolisma seseorang malah ia juga boleh membantu menangani stress. Amalan ini boleh melancarkan peredaran darah, melancarkan salur pernafasan dan juga menguatkan otot seseorang.
2. Kaedah yang kedua pula ialah mengamalkan diet yang seimbang. Kebiasaannya faktor pemakanan seseorang itu mempengaruhi kesihatan mereka. Biasalah, kalau makan banyak badan pun jadi malas nak bergerak. Oleh itu, sangat digalakkan untuk makan mengikut waktu dan mengikut diet yang seimbang. Antaranya ialah lebihkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan. Ini kerana makanan tersebut mengandungi nutrisi yang tinggi untuk melancarkan peredaran darah.
Elakkan terlalu memakan makanan yang berminyak dan pedas kerana ia akan menggangu salur pencernaan yang menyebabkan nutrisi tidak dapat diserap dengan baik. Amalkan juga meminum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari bagi mengelakkan dehidrasi disebabkan tubuh kekurangan cecair.
3. Cara yang terakhir pula, sekiranya angin dalam badan terlalu teruk, lebih elok sekiranya dirujuk ke klinik atau hospital. Adakalanya angin dalam badan adalah perkara biasa tetapi sekiranya ia tidak lagi dapat dibendung, rawatan klinikal perlu dijalankan contohnya individu tersebut terlalu letih sehingga menyebabkan demam dan sakit kepala yang melampau yang memerlukan ubat tahan sakit untuk melegakan kesakitan.
Bagi orang kampung pula, boleh lah cuba mengurut untuk membuang angin dalam badan. Mengurut juga boleh melegakan angin dalam badan melalui sendawa di samping mengurangkan sakit otot serta lenguh badan.
Akhir kata, maslaah angin badan boleh diselesaikan dengan mudah sekiranya anda mengamalkan gaya hidup yang sihat. Ianya bukanlah masalah yang rumit. Sentiasa berfikiran positif dan elakkan stress yang melampau.
#kongsikan kepada rakan anda, like share..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hafizamri.com/masalah-angin-dalam-badan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertuahnya Badan Perkahwinan Yang Ditaja Bernilai Rm500 000 00

Bertuahnya Badan Perkahwinan Yang Ditaja Bernilai Rm500 000 00

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 266 hits
Bertuah sungguh wanita ini bila mana mendapat penajaan mewah sehingga RM500 untuk majlis perkahwinan beliau Itulah SITI JAMUMALL atau nama sebenar beliau ialah Siti Suriani Pada mulanya beliau sangkakan ingin buat majlis biasa secara kecil ...
Pasang Badan Untuk 15 Camat Dukung Jokowi Wali Kota Makassar Langgar Etika

Pasang Badan Untuk 15 Camat Dukung Jokowi Wali Kota Makassar Langgar Etika

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 249 hits
Teprisah Walikota Makassar Mohammad Ramdhan Pomanto atau Danny Pomanto mengaku belum mengetahui adanya rekomendasi yang dikeluarkan Bawaslu Makassar ke Mendagri
Guan Eng Nafi Khabar Angin Wang Kertas Rm60 Ganti Rm50

Guan Eng Nafi Khabar Angin Wang Kertas Rm60 Ganti Rm50

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Lim Guan Eng menafikan khabar angin yang tular di media sosial bahawa wang kertas RM50 sedia ada akan digantikan dengan wang kertas peringatan RM60 Wang kertas RM60 dikeluarkan pada 2017 oleh Bank Negara Malays...
Beli Kipas Angin Siling Murah Sekarang

Beli Kipas Angin Siling Murah Sekarang

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 847 hits
Kipas angin siling remote gila murahYeah saya dah jumpa seller kipas angin siling jenama dekaHarga Bawah RM50 Macam biasa tak termasuk pos Rate pos nak cepat RM 8 nak tenang tenanhRM 4 Memang berbaloi lah Macam biasa harga semasa post ditul...
Jokowi Bentuk Badan Pengembangan Syariah Prabowo Ingin Bank Syariah Terbesar Asean

Jokowi Bentuk Badan Pengembangan Syariah Prabowo Ingin Bank Syariah Terbesar Asean

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 258 hits
Cawapres Ma ruf Amin mengatakan akan mendorong industri halal yang nantinya tidak hanya untuk produk dalam negeri tetapi juga berasal dari luar negeri Sebab menurut Ma ruf Amin standar halal di Indonesia saat ini sudah menjadi acuan dunia y...
Usia 6 Tahun Tapi Saiz Badan Seperti Kanak Kanak 4 Tahun Laila Istimewa Di Mata Ibunya

Usia 6 Tahun Tapi Saiz Badan Seperti Kanak Kanak 4 Tahun Laila Istimewa Di Mata Ibunya

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 437 hits
Sekali tengok orang akan ingat adik Laila Az Zahra Mohd Ramdi Hafiz yang kini berusia 6 tahun seperti kanak kanak usia 3 atau 4 tahun Namun bagi kedua ibu bapanya Laila sangat istimewa walaupun dia menjadi kanak kanak yang kecil dari usia s...
Wanita Melayu Tak Pandai Jaga Badan

Wanita Melayu Tak Pandai Jaga Badan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 897 hits
WANITA Melayu sila ambil perhatian Diperhatikan sejak akhir akhir ini ramai dalam kalangan lelaki Melayu sudah mula mencari pasangan mereka dari luar negara Jangan terkejut bukan sahaja golongan atasan atau elit yang berminat tetapi rakyat ...
Tolak Gula Minuman Berais Petua Untuk Dapat Badan Langsing Jom Cuba

Tolak Gula Minuman Berais Petua Untuk Dapat Badan Langsing Jom Cuba

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 229 hits
TOLAK GULA MINUMAN BERAIS PETUA UNTUK DAPAT BADAN LANGSING JOM CUBA Setiap individu mempunyai kecantikan yang berbeza Ada yang senang mengamalkan perawatan secara moden dan ada juga yang lakukan secara alami Namun begitu tujuannya hanya sat...
Caleg Gerindra Usul Pembentukan Badan Pengawas Independen Pantau Pemilu Di Malaysia

Caleg Gerindra Usul Pembentukan Badan Pengawas Independen Pantau Pemilu Di Malaysia

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 181 hits
Diperlukan Badan Independen untuk mengawasi jalannya Pemilu di Malaysia agar berjalan jujur dan adil agar nanti Pemilu ini menghasilkan pemimpin dan anggota dewan yang bersih kata Basri
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na