Masak Lemak Cili Api Telur Itik Dengan Jantung Pisang



Saya tak pasti jika orang lain pernah alami seperti yang saya alami. Setiap pagi bila terjaga dari tidur, dan hari tersebut jatuh pada hari Sabtu atau Ahad atau hari cuti kelepasan, akan rasa sangat best. Saya akan bercakap dengan diri sendiri atau dalam hati, hari ni tak kerja. Haa seolah hendak menyakinkan diri bahawa ya betul, hari ni tak kerja. 

Maklumlah setiap hari sejak mula bekerja, adalah hari bekerja. Perlu bersiap dan keluar awal untuk ke pejabat. Dah jadi rutin harian. Memang manusia dilahirkan untuk bekerja bagi menyara hidup. Kerja adalah sebahagian dari ibadah. Bukan hanya melakukan amal ibadah sahaja. Itulah kelebihan manusia. Sedang malaikat hanya dicipta untuk beribadah kepada Allah. 

Tetapi bila semakin hampir hari hari persaraan, saya pula mulai kuatir bagaimana saya harus menghabiskan masa seharian. Bila sampai masa bersara, kenalah bersara. Bagi peluang kat orang muda muda pula untuk mengambil alih tempat kita. Tak perlu nak bekerja hingga mati. Kalau kita mati sekali pun, ada jer orang lain yang boleh ambil tempat kita. 

Semoga bila dah bersara, saya tidak terikut ikut dengan hanya bermalas malas di rumah sahaja. Kalau ikutkan, saya bukan seorang yang suka tidur di siang hari atau habiskan masa di depan televisyen pun. 

Bercakap bab televisyen, sekarang hampir setiap hari ada pesanan berhubung pertukaran dari TV analog ke TV digital. Hmm saya pernah merasa TV hitam putih. TV pertama yang dibeli oleh abang untuk rumah kami adalah TV hitam putih. Kalau tak silap, siaran TV ketika itu, hanya ada sebelah petang sahaja dan berakhir pukul 12.00 tengah malam. Bukan sepanjang hari seperti sekarang. Setiap malam ramai jiran jiran dan anak anak mereka akan datang ke rumah untuk menonton filem Melayu atau rancangan TV lain. 
Zaman dulu, kena bayar lesen TV dan radio. Kalau radio, boleh lagi dibungkus dan disimpan masa penguatkuasa datang check. Tapi saya tak pernah ingat kalau mereka ada datang check TV rumah kami. Cuma yang nak share adalah perasaan takut tu ada kerana tak bayar lesen. Hahaha orang ada rasa takut kerana ada buat salah. 
Setelah lama, baru abang beli TV berwarna di rumah kami. Saya sendiri setiap minggu akan berjalan kaki sebatu jauhnya di malam hari untuk melihat cerita Melayu di TV.  Masa tu, kami ke Jelawat, rumah Tok Saudara yang memang ada TV. Banyak kali juga jatuh di jalan raya sehingga lutut luka. Maklum berjalan kaki di tengah malam, mahu lah tak jatuh kan. 
Namun pengalaman lalu menjadi pengajaran buat saya hari ini. Kesusahan lalu menjadikan saya lebih berhemah dalam berbelanja. Lebih memahami kesusahan hidup orang lain yang saya temui. Dengan kata lain, tak lupa diri dan sentiasa ingat asal usul.

Saya tak tahu kenapa tapi gandingan telur itik dengan jantung pisang memang sedap. Memang sangat kena pada selera saya. Masak pulak kuah lemak dan pekat pekat. Wallaa sedap sangat sangat. Ada orang tak suka makan telur itik, mungkin sebab rasanya yang hanyir sikit. Tidak seperti telur ayam. Anak anak kami kecuali Nelly semuanya tak makan telur itik. 

Jadi kalau masak telur itik ni, kena letak bahan yang masam masam baru sedap dan tidak terasa hanyirnya seperti pucuk asam gelugur, belimbing buluh dsb. Atau boleh juga, dilebihkan cili padi supaya lebih rasa pedas dan lebihkan asam keping, supaya rasa masam. Lagi satu telur itik mestilah telur baru, barulah telur sedap dan hasil kejadiannya juga bulat dan lebih cantik.
Jom layan resepi di bawah ini dan jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen youtube channel di SINI. Selamat mencuba...


Masak Lemak Cili Api Telur Itik Dengan Pucuk PakuOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:15 biji cili api 1-2 inci kunyit hidup4 biji telur itik1 biji jantung pisang1-2 keping asam keping1 biji kelapa - santanGaram kasar
Cara cara:Jantung pisang di hiris nipis dan direndam dalam air garam seketika. Tos.

Masukkan bahan kisar ke dalam periuk dan masak sehingga agak masak dan air kering. Cili api boleh ditambah untuk lebih rasa pedas. Saya guna sedikit sahaja kerana anak anak tak tahan pedas. 


Bila bahan kisar dah kering, masukkan santan. Kacau sehingga santan mendidih. Nota: saya masukkan santan cair dahulu supaya kuah tidak berketul ketul. 
Bila santan mendidih, masukkan jantung pisang. Masukkan asam keping dan garam. 
Masukkan telur atas sayuran ketika santan belum mendidih besar. Kacau telur tepi tepi sahaja supaya telur tak pecah. Nota: akhir sekali, baru saya masukkan santan pekat.

Nota:Kena ada lebih rasa pedas dan masam baru kurang terasa hanyir. 


Cara lain untuk memasak telur. Panaskan 2 cawan air dan 1 sudu besar cuka sehingga mendidih. Perlahankan api dan biarkan air rebusan merenih. Kacau ikut arah melawan jam hingga berpusar di tengahnya. Pecahkan telur di dalam senduk dan masukkan ke dalam air tadi sehingga telur putih sedikit mengeras. Angkat telur dan toskan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2019/10/masak-lemak-cili-api-telur-itik-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Pisang Muda Masak Lemak Cili Api Bersama Udang Dan Tenggiri Masakan Kampung Sangat

Resepi Pisang Muda Masak Lemak Cili Api Bersama Udang Dan Tenggiri Masakan Kampung Sangat

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 611 hits
Lauk masakan kami sekeluarga ini adalah pisang muda masak lemak cili api bersama udang dan tenggiri Masakan kampung sangat kata anak anak aku Tapi yang tak boleh nak fikir dengan otak aku ini en suami minta aku campur denga nudang dan ikan ...
Resepi Rebung Masak Lemak Cili Api Daging

Resepi Rebung Masak Lemak Cili Api Daging

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 1078 hits
RESEPI REBUNG MASAK LEMAK CILI API DAGINGBahan bahan 300 gram rebung 200 gram daging 3 helai daun kunyit 1 keping asam keping 1 liter santan cair liter santan pekat Garam dan gula secukupnyaBahan kisar 3 batang serai 20 biji cili padi Seten...
Resepi Ketam Masak Cili Telur Senang Sedap

Resepi Ketam Masak Cili Telur Senang Sedap

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 1158 hits
Ramai suka makan ketam kan Anak anak pun suka Husband je tak berapa suka Ainul suka semua makanan hehehe Dah lama anak anak request nak makan ketam mama masak tapi malas nak masak salah 1 nya kita nak kena kopek untuk diaorang asyik kena ko...
Tak Ada Santan Pun Guna Cream Cheese Dalam Udang Masak Lemak Labu Versi Bayi Sedap

Tak Ada Santan Pun Guna Cream Cheese Dalam Udang Masak Lemak Labu Versi Bayi Sedap

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 507 hits
Anak anak paling suka menu berkuah dalam hidangan nasi mereka Selain beraneka sup seperti sup ayam ikan dan daging anda boleh juga mempelbagaikan menu berkuah lain buat anak Rasa lemak lemak manis juga buat anak suka untuk makan Tapi ingat ...
Telur Mata Masak Masam Manis

Telur Mata Masak Masam Manis

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 457 hits
TELUR MATA MASAK MASAM MANISResepi ni simple giler tapi tak tau lah leh masuk ke tak makan ni Tapi tak try mana tahu kan TB jumpa resepi ni kat Facebook kot tak tau nak makan apa nanti boleh la try makan simple camni sedap jugak makan denga...
Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit Rambai

Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit Rambai

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 892 hits
Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit RambaiHari ni masak sayur lemak kulit buah rambai sapa tahu ni suka kita geng memang rezeki betul pegi mall jumpa buah rambai ni terus beli tak fikir apa dah suke sangat2sis makan kulit ta...
Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang Membangkit Selera

Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang Membangkit Selera

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 1869 hits
Tak tahulah nak update apa lagi dalam blog ni Fiza kehabisan idea dan modal nak update apa Dan bila banyak gambar makanan dalam handphone Maka gambar gambar tu lah akan dijadikan cerita dalam blog Untuk projek produk review bulan ni dah set...
Makan Telur Rebus Separuh Masak Sebenarnya Boleh Turunkan Berat Badan Dan Cegah Penuaan

Makan Telur Rebus Separuh Masak Sebenarnya Boleh Turunkan Berat Badan Dan Cegah Penuaan

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 591 hits
Sejak zaman dahulu lagi telur rebus dianggap sebagai menu sihat untuk sarapan pagi kerana mengandungi nutrisi penting protein riboflavin dan selenium Tambahan pula semua nutrisi tersebut sememangnya diperlukan oleh tubuh terutama buat kanak...
Polisi Tangkap Maling 30 Ton Besi Rel Kereta Api Di Waykanan

Polisi Tangkap Maling 30 Ton Besi Rel Kereta Api Di Waykanan

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 176 hits
Kronologis penangkapan ketiga tersangka dilakukan pada Rabu sekitar pukul 23 00 Wib
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang

Sultan Mizan Suggests Implementation Of Vertical Farming In Terengganu

Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini