Masa Hangpa Jadi Wartawan Apa Mahazalim Buat Dan Membodek Ja Kerjanya


 
SKMM 'Big Brother': Tindakan elak ketegangan kaum, bukan semberono

Kritikan 8 wartawan veteran yang membantah tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terhadap beberapa portal berita yang menyiarkan kandungan kurang wajar dibuat dengan tidak mendahulukan kepentingan negara.



Menurut wartawan veteran media arus perdana, Noraini Nordin, yang mempunyai 25 tahun pengalaman dalam bidang penulisan, teguran 8 'tokoh' media terbabit amat tidak tepat kerana berdasarkan perkembangan terkini, media yang dipanggil menghadap SKMM itu kelihatannya tidak menyunting dengan baik artikel diterbitkan sehingga berita yang tersiar boleh menimbulkan keresahan hubungan antara kaum atau agama.

"Apa jua tindakan yang diambil SKMM (sebenarnya) bukan secara sembrono atau diputuskan atas lagak sebagai 'abang besar' tanpa pertimbangan atau kajian.

"SKMM bersifat budiman dan membuat pertimbangan yang matang demi menjamin keharmonian negara.

"Kerajaan Madani pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim pula secara umumnya sangat terbuka dan sedia menerima kritikan, bahkan kerapkali dihentam atau dibalun dengan keras oleh pelbagai pihak melalui pelbagai platform media.

"Namun, demi kepentingan negara dan menjaga keharmonian masyarakat berbilang kaum untuk jangka panjang, kandungan yang mengelirukan, tidak tepat serta boleh membawa kesan buruk sudah semestinya dipantau dan disekat.

"Jika tidak diawasi maka 'bom jangka' 'pergaduhan dan 'rusuhan' tentu boleh meletus pada bila-bila masa saja," kata Noraini dalam kenyataannya hari ini.

                                                    Noraini Nordin


Beliau yang juga Penerima Anugerah Kajai dan Penerima Anugerah Belia Negara (kategori wartawan) itu turut mengingatkan bahawa agensi media tidak boleh diberi kebebasan mutlak dalam menentukan agenda mereka.

Malah katanya, di rumah, sekolah, tempat kerja atau apa sahaja aktiviti yang dilakukan, individu tertakluk kepada peraturan yang mengawal. Inikan pula media yang mempunyai pengaruh kepada 30 juta pembaca di Malaysia.

"8 tokoh terbabit yang dikenali sebagai bekas wartawan ternama lagi dihormati dan 'tauke' media dan memberi teguran terhadap SKMM itu, tentu masih ingat bahawa ketika mereka menjadi ketua sebelum ini atau masih lagi mengetuai media sehingga sekarang, tulisan wartawan bawahan perlu ditapis dan disunting terlebih dahulu sebelum disiarkan.

"Kadang-kadang ada juga tulisan wartawan yang diputus untuk tidak disiarkan.

"Proses yang sama juga dilakukan SKMM dalam 'dunia langit terbuka' sekarang berikutan kebanjiran portal bebas atas talian," ujarnya.

Noraini yang juga Pengarah Komunikasi Wanita KEADILAN Pusat itu menegaskan bahawa tanpa sebarang pengawasan atau sekatan, media bebas melapor dan menulis apa sahaja maka bukan lebih banyak tamadun akan terbina, sebaliknya hanya kemusnahan yang akan menjelma.

"Dalam hal ini, tiada sikap 'abang besar' dalam tindakan SKMM itu. Ia adalah untuk memastikan agar negara ini terus selamat untuk diwarisi kepada anak cucu kita semua," katanya lagi.

Kritikan 8 tokoh media arus perdana terhadap SKMM hari ini mendapat liputan meluas media massa.

Bagaimanapun bagi tokoh wartawan media alternatif yang merasai penindasan kebebasan media oleh kerajaan pada era kegemilangan tokoh terbabit, mempertikaikan kenyataan mereka sebagai sebagai tidak tepat dan condong kepada musuh politik Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/08/masa-hangpa-jadi-wartawan-apa-mahazalim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jual 3000 Pack Dalam Masa 2 Jam Achey Layankan Permintaan Anak Nak Jual Gula Gula Laku Keras

Jual 3000 Pack Dalam Masa 2 Jam Achey Layankan Permintaan Anak Nak Jual Gula Gula Laku Keras

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 121 hits
Si comel Tiara Zinnirah anak kepada pelawak Achey sememangnya kini mempunyai peminatnya yang tersendiri Ada sahaja aksi comel Tiara yang dikongsikan ayahnya menarik perhatian wargamaya Terbaru idea Tiara yang ingin berniaga di atas talian b...
Pppm Buktikan Masa Depan Sistem Pendidikan Malaysia Lebih Cerah

Pppm Buktikan Masa Depan Sistem Pendidikan Malaysia Lebih Cerah

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 213 hits
Fadhlina Sidek melihat pameran sempena perasmian Laporan Tahunan 2022 PPPM ii Perpustakaan Raja Tun Uda Shah Alam Selangor baru baru ini PETALING JAYA Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 2025 yang dilancarkan pada tahun 2013 telah me...
Jawatan Pembantu Guru Perlu Diwujudkan Dalam Masa Terdekat Pensyarah

Jawatan Pembantu Guru Perlu Diwujudkan Dalam Masa Terdekat Pensyarah

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 170 hits
KUALA LUMPUR Cadangan mewujudkan jawatan pembantu guru perlu dilaksanakan kerajaan dalam masa terdekat bagi mengurangkan beban tugas pendidik di negara ini Pusat Kajian Kepelbagaian Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia Anuar Ahmad berp...
4 Vitamin Wajib Dan Utama Wanita Masa Kini

4 Vitamin Wajib Dan Utama Wanita Masa Kini

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 232 hits
4 Vitamin Wajib Dan Utama Wanita Masa KiniAssalamualaikum Bismillahi MashaAllahPanduan Nutrisi untuk WANITA pada semua peringkat umurSumbangan wanita kepada insan insan di dalam kehidupan mereka memang tidak terhitung banyaknya tetapi untuk...
Tiada Lantikan Exco Baharu Dalam Masa Terdekat Portfolio Allahyarham Di Agih

Tiada Lantikan Exco Baharu Dalam Masa Terdekat Portfolio Allahyarham Di Agih

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 160 hits
TEMERLOH Kerajaan Pahang tidak melantik exco baharu dalam masa terdekat bagi menggantikan Allahyarham Datuk Seri Johari Harun Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata kesemua barisan exco kerajaan Pahang sebulat suara un...
Beri Anwar Lebih Masa Tingkatkan Ekonomi Negara Titah Sultan Johor

Beri Anwar Lebih Masa Tingkatkan Ekonomi Negara Titah Sultan Johor

papar berkaitan - pada 28/8/2023 - jumlah : 176 hits
SULTAN Johor Sultan Ibrahim Iskandar bertitah supaya Perdana Menteri Anwar Ibrahim diberikan lebih banyak masa untuk meningkatkan ekonomi negara Dalam satu wawancara khas dengan Sin Chew Daily baginda memahami cabaran kewangan yang dihadapi...
Sultan Johor Anwar Perlu Diberikan Lebih Masa Bangunkan Ekonomi

Sultan Johor Anwar Perlu Diberikan Lebih Masa Bangunkan Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/8/2023 - jumlah : 142 hits
HarapanDaily comSITI NUR ZAWANI Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu diberikan lebih banyak masa untuk membangunkan ekonomi negara titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar Memetik laporan media The Star Sultan Ib...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew