Mari Saya Tunjuk Nikmat Yang Saya Terima


Kadang-kadang kita mendapat nikmat atau rezeki yang lebih baik dari apa yang kita rancang atau harapkan. Ini terjadi kepada saya sendiri. Setinggi-tinggi syukur diangkatkan kepada Allah SWT yang maha pemurah dan maha mengetahui akan kehendak dan keperluan hambaNya.
Saya tinggal di taman ini sejak kira-kira 12 tahun lalu. Saya membeli tapaknya sebelum membina rumah tanpa melihat keadaan tanah yang sebenarnya. Cuma lihat dalam pelan atas kertas sahaja. Alhamdulillah saya dapat tapak yang sangat strategik dan cantik. Bukan di cerun bukit. Di depannya ada kawasan lapang yang boleh memuatkan kira-kira 30-40 buah kereta. Ketiga-tiga kenduri kawin anak saya dibuat di kawasan lapang tersebut. Di belakangnya pula tidak terlindung oleh rumah orang lain kerana kedudukannya yang tinggi dan boleh nampak hutan rimba dan gunung Angsi dengan jelas. Setiap hari saya dapat menyedut udara bersih yang dibawa angin dari arah hutan rimba dan gunung ganang di belakangnya.


Gambar 1: Inilah rumah saya dipandang dari depan pada waktu siang. 



Gambar 2: Ini pulak rumah saya dipandang dari depan pada waktu malam.


Gambar 3: Pemandangan di belakang rumah saya. Nampak tak hutan rimba dan gunung ganang nun di kejauahan?



Gambar 4: Kelihatan padang atau kawasan lapang betul-betul di hadapan rumah saya. Boleh buat parking kereta atau pasang khemah kenduri kawin.



Gambar 5:  Belakang rumah saya kelihatan dari rumah jiran semasa buat kenduri tahlil sedikit masa lalu.
Apakah nikmat-nikmat yang lain itu ? Ok, saya kongsikan.
1. Masjid. uat

Bermula dengan surau kini ia telah dibesarkan dan dinaik taraf menjadi masjid yang tersergam indah. Ia terletak cuma kira-kira 2 minit berkereta atau bermotorsikal dari rumah saya. Kalau berjalan kaki, boleh sampai dalam masa 5 minit. Inilah nikmat yang paling besar. Kalau hari Jumaat, tidak lagi perlu bersesak-sesak macam sebelum ini di masjid yang berdekatan. Sekarang saya boleh park motor saya betul-betul di tepi pintu masjid (kalau mahu).


Gambar 6: Inilah masjid yang saya maksudkan. Gambar hasil carian Google.
2. LEKAS.
Lebuharaya Kajang Seremban (LEKAS) ini memendekan masa dan perjalanan saya ke Putrajaya tempat saya pernah bekerja dulu dan rumah anak saya di Ampang. Saya tidak terfikir akan ada lebuh raya sebaik ini yang betul-betul berpangkal (atau berhujung) di taman perumahan saya tinggal sekarang. Masa saya kerja dulu, saya cuma mengambil masa kira-kira 40-45 minit atau kurang dari satu jam untuk sampai ke pejabat. 



Gambar 7: Inilah sebahagian dari LEKAS. Bila sampai sini, kira dah sampailah rumah saya.
3. Kolam memancing. 

Minat saya memancing. Sejak bersara, memancing adalah hobi masa lapang saya. Tak kiralah memancing  ikan air masin atau air tawar. Udang galah atau udang harimau. Sekarang ini berhampiran rumah saya (kira-kira 5 minit berkereta) sudah ada ada kolam memancing ikan air masin dan air tawar. Dalam seminggu dua lagi, siaplah pulak kolam untuk memancing udang galah dan udang harimau, terletak betul-betul bersebelahan kolam ikan air masin dan air tawar yang sedia ada. Tidak perlulah saya pergi jauh-jauh kalau ingin memancing.  Jika saya tak ada di rumah, carilah saya di sini.


Gambar 8: Inilah kolam mancing ikan air masin yang saya maksudkan. Kelihatan gunung Angsi yang masih berkabus di belakang sana. Alangkah damainya.

4. Kemudahan stesyen minyak dan lain-lain.

Ada dua stesyen minyak yang berdekatan rumah saya. Kadang-kadang saya pergi isi minyak motor hanya berkain sarong dan berkopiah selepas solat di masjid. Begitu juga untuk membeli barang keperluan, semua lengkap dalam bangunan KipMart. Selain dari itu bilangan restoran cukup banyak, sampaikan tak tahu nak pilih yang mana. Hospital swasta juga terletak sepelangunan dari rumah saya. Saya sudah dua kali menjadi tetamu di hospital ini.
5. Tapak kubur.
Ia juga terletak tidak jauh dari rumah saya. Ia lebih dekat dari kolam memancing yang saya nyatakan di atas. Jika saya pergi memancing kolam tersebut, saya akan melaluinya. Ahli keluarga saya yang hidup nanti, tidaklah perlu susah-susah mencari tapak untuk mengebumikan saya dan kalau ingin berziarah kemudiannya nanti.
Demikianlah antara 5 nikmat yang saya terima. Sebenarnya banyak lagi, tapi cukuplah setakat ini dahulu. Saya berharap inilah tempat terakhir saya sebelum menutup mata buat selama-lamanya kerana sudah letih berpindah randah semasa masih dalam perkhidmatan dahulu. Insyaallah.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://al-lavendari.blogspot.com/2018/11/mari-saya-tunjuk-nikmat-yang-saya-terima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Negara Majoriti Islam Yang Terima Icerd Kit Siang

Banyak Negara Majoriti Islam Yang Terima Icerd Kit Siang

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 475 hits
Adakah Hadi mengatakan bahawa hanya 1 daripada 1 9 bilion Muslim boleh dianggap sebagai Muslim sejati kerana semua negara Muslim kecuali Malaysia dan Brunei sudah meraktifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Disk...
Ahli Umno Harus Terima Realiti 1mdb Kj

Ahli Umno Harus Terima Realiti 1mdb Kj

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 237 hits
Ahli Umno harus menerima hakikat mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad kerana penafian akan terus menjejaskan parti kata Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin Dalam temubual bersama Utusan Malaysia Khairy berkata ahli Umno tidak bo...
Malaysia Tidak Akan Terima Icerd

Malaysia Tidak Akan Terima Icerd

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 280 hits
Malaysia tidak akan terima Icerd Penegasan rasmi itu dibuat Pejabat Perdana Menteri hari ini
Selepas Hina Gadis Prometer Ini Balasan Paling Teruk Edi Rejang Terima

Selepas Hina Gadis Prometer Ini Balasan Paling Teruk Edi Rejang Terima

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 357 hits
Selepas Hina Gadis Prometer Ini Balasan Paling Teruk Edi Rejang TerimaTerlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya Begitulah dengan nasib lelaki yang dikenali sebagai Edi Rejang ini akibat kata kata yang memakan dirinya sendir...
Aturan Terima Tamu Setelah Melahirkan Agar Ibu Dan Bayi Tetap Nyaman

Aturan Terima Tamu Setelah Melahirkan Agar Ibu Dan Bayi Tetap Nyaman

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 263 hits
Merayakan kelahiran bayi Anda bersama orang orang terdekat adalah salah satu momen yang tentu tak ingin Anda lewatkan Biasanya memang keluarga dan sahabat akan datang menengok setelah bayi lahir Namun di saat yang sama Anda begitu kewalahan...
Polisi Belum Terima Surat Pemberitahuan Reuni Akbar 212 Di Monas

Polisi Belum Terima Surat Pemberitahuan Reuni Akbar 212 Di Monas

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 219 hits
Polda Metro Jaya hingga kini belum mendapat surat pemberitahuan penyelenggaraan reuni akbar 212 di Monas yang rencananya digelar pada 2 Desember 2018 mendatang Karena itu Polda Metro belum menyiapkan jumlah personel yang akan diturunkan bua...
Terima Kasih Khairy Kerana Mengesahkan Skandal 1mdb Kata Khairuddin

Terima Kasih Khairy Kerana Mengesahkan Skandal 1mdb Kata Khairuddin

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 470 hits
KUALA LUMPUR Pengakuan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin dalam isu 1Malaysia Development Berhad akhirnya membuka kisah sebenar skandal yang disembunyikan pemimpin UMNO sejak sekian lama Ahli Jawatankuasa Komunikasi dan Mobiliti PH Datu...
Emil Dardak Terima Penghargaan Anubhawa Sasana Desa

Emil Dardak Terima Penghargaan Anubhawa Sasana Desa

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 142 hits
Emil melihat penobatan Desa Kelurahan Sadar Hukum menjadi penopang di pemerintahan berikutnya Menurutnya prestasi itu harus terus didorong agar semakin berkembang dan efektif
Norman Hakim Luah Rasa Syukur Anak Gadis Berjaya Tamatkan Hafazan Terima Anugerah Di Hari Maulidur Rasul

Norman Hakim Luah Rasa Syukur Anak Gadis Berjaya Tamatkan Hafazan Terima Anugerah Di Hari Maulidur Rasul

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 475 hits
Walaupun dulunya pernah mempunyai konflik rumahtangga Norman Hakim dan Abby Abadi tetap menjalinkan hubungan baik demi kebahagiaan anak anak Malah Abby Abadi sendiri sudah menganggap Memey Suhaiza seperti adik sendiri Hasil perkongsian Abby...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan