Manifesto Adalah Janji Yang Wajib Ditunai



Janji ialah penyataan untuk melakukan sesuatu pada masa akan datang. Menetapi atau menunaikan janji ialah melakukan apa yang dijanjikan.

Manifesto pula ialah pengumuman mengenai dasar, tujuan atau polisi parti politik. Ia bermaksud satu penyataan apa yang akan dilakukan jika memenangi sesuatu pilihanraya.

Persoalannya adakah manifesto itu boleh disamakan dengan janji? Ada yang mengatakan manifesto bukan janji. Jadi, manifesto tidak perlu ditunaikan dan tidak terikat dengan apa yang dikatakan menunaikan janji bagi maksud sebagai seorang Islam yang amat menuntut agar setiap janji ditunaikan.

Kalau manifesto bukan janji, apa tujuan dibuat manifesto? Rakyat yang memilih sesuatu parti berdasarkan manifesto yang diberikan yang dianggap sebagai satu perkara yang akan dilakukan jika menang pilihanraya.

Jika sesuatu akan dilakukan pada masa akan depan, yakni jika menang pilihanraya, maka itu telah termasuk dalam erti janji. Begitu juga dengan kontrak yang membawa maksud pihak-pihak yang terlibat untuk mematuhi perkara yang dipersetujui.

Seperti seorang suami yang melakukan akad nikah menikahi seorang wanita, sebenarnya telah terkandung 'janji' untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang suami. Tidak perlu dia menyatakan apa-apa yang ingin dilakukan kerana 'apa-apa' itu sudah termasuk dalam maksud tanggungjawab yang secara umumnya difahami ramai.

Jadi, begitu juga manifesto, biarpun tidak disebut sebagai janji, ia sudah membawa maksud bahawa sesuatu perkara yang akan dilakukan jika menang pilihanraya yang sekaligus bermaksud satu janji.

Berjanji adalah harus, menetapi janji adalah wajib. Oleh sebab itu, tidak mengotakan janji yang telah dipersetujui bererti haram dan mungkar di sisi Allah SWT. Firman-Nya yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah akad-akad janji itu.” (Surah Al-Maidah, ayat pertama)

Dalam surah yang lain, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah (mu) itu sesudah meneguhkannya, sedang kamu sudah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpah itu).” (Surah An-Nahl, ayat 91)

Janji tetap janji dan wajib ditepati bila tiba tempoh yang dijanjikan, melainkan janji untuk membuat sesuatu yang dilarang syariat, atau terdapat hal yang lebih baik dibandingkan dengan janji yang dibuatnya, atau tidak dapat ditunaikan kerana sakit, pengsan, hilang akal, atau keuzuran lain yang diharuskan syarak.

Melanggar atau meremehkan janji sama halnya dengan meremehkan hukum syarak, dan merupakan sebahagian tanda-tanda orang munafik. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga keadaan. Jika ia berkata ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkari, dan apabila diberi amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Perbuatan memungkiri janji akan memberikan implikasi yang buruk kepada pihak-pihak yang terlibat. Misalnya, boleh merenggangkan hubungan persahabatan yang terjalin, hilang rasa hormat dan menghargai antara satu sama lain, berlaku perselisihan faham, hilang keyakinan serta kepercayaan antara satu sama lain.

Menunaikan janji adalah ciri-ciri orang beriman. Mengingkari janji merupakan sifat dan perbuatan syaitan, kerana syaitan itu ialah makhluk yang memberikan janji-janji dan membangkitkan angan-angan kosong pada manusia, padahal yang dijanjikan itu hanyalah tipu daya belaka.

Oleh sebab itu, adab semasa berjanji ialah dengan melafazkan ucapan ‘insya-Allah’ bagi setiap janji yang dibuat. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu yang hendak dikerjakan bahawa aku akan lakukan yang demikian itu kemudian nanti melainkan hendaklah disertakan dengan berkata ‘insya-Allah’.” (Surah al-Kahfi ayat 23).

Walaupun disertakan ‘insya-Allah, bukan bermakna ia suatu pilihan kepada pembuat janji, sama ada mahu ditepati dan dipenuhi atau tidak. Ucapan ‘insya-Allah adalah bertujuan untuk mengelak daripada berdosa jika tidak dapat memenuhi perkara yang dijanjikan, dan merupakan suatu azam yang bersungguh-sungguh untuk berusaha memenuhi segala janji, supaya tidak termasuk dalam golongan orang munafik yang dibenci oleh Allah SWT.

Demikianlah betapa agama Islam sangat mengambil berat dalam soal janji, walaupun dibuat secara lisan. Berjanjilah dalam perkara-perkara yang mampu ditepati dan ditunaikan. Jangan menganggap janji suatu hal yang remeh dan dijadikan barang mainan. Nasib rakyat tidak wajar dijadikan bahan lelucon.

Membuat pilihan yang tepat semasa pilihanraya umum adalah hak dan kebijaksanaan rakyat. Rakyat bijak perlu mengimbau lima tahun ke belakang, dengan menilai pihak manakah yang pernah berjanji dan menepati, dan pihak manakah yang pernah, berjanji tetapi masih berhutang janji-janjinya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/noc.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Harapan Mahu Majoriti Dua Pertiga Bagi Tunaikan Janji Manifesto Mahathir

Pakatan Harapan Mahu Majoriti Dua Pertiga Bagi Tunaikan Janji Manifesto Mahathir

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 332 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia sedia menerima mana mana ahli Parlimen kerana kekurangan majoriti dua pertiga menyukarkan Pakatan Harapan untuk memenuhi beberapa janji dalam manifesto kata Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad Beliau yang jug...
Terengganu Kerajaan Tunai 12 Janji Manifesto Pru14

Terengganu Kerajaan Tunai 12 Janji Manifesto Pru14

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 898 hits
Oleh Suhaimi TaibKUALA TERENGGANU 25 November Kerajaan negeri telah menunaikan sebanyak 12 janji manifesto pilihan raya umum ke 14 dan dijangka seluruh baki janji itu akan dilunaskan dalam masa lima tahun secara berperingkat Menteri Besar D...
Rakyat Sabah Dan Sarawak Wajib Percaya Pada Janji Tun Mahathir Tpm

Rakyat Sabah Dan Sarawak Wajib Percaya Pada Janji Tun Mahathir Tpm

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 251 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menolak tuduhan sesetengah pihak kononnya jaminan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengembalikan status rakan sekutu kepada Sabah dan Sarawak sebagai janji kosong sem...
Wan Saiful Serang Zahid Untuk Menutup Kegagalan Beliau Menunaikan Janji Pakaytan Kepada Peminjam Ptptn

Wan Saiful Serang Zahid Untuk Menutup Kegagalan Beliau Menunaikan Janji Pakaytan Kepada Peminjam Ptptn

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 309 hits
Wan Saiful Wan Jan Ahli MT Pribumi yang memohon maaf kerana kemunafikan pemimpin Pakatan Harapan memungkiri janji pilihanraya kepada peminjam PTPTN telah menyerang Presiden UMNO Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan tuduhan Dato Seri Zahid...
Kerajaan Ph Terpaksa Panaskan Isu 1mdb Untuk Tutup Janji Janji Bohong Dr Puad

Kerajaan Ph Terpaksa Panaskan Isu 1mdb Untuk Tutup Janji Janji Bohong Dr Puad

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 206 hits
BATU PAHAT 26 Nov 8211 Kerajaan Pakatan Harapan amat bergantung harap kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad untuk dimanipulasi bagi kekalkan kepercayaan rakyat kepada mereka setelah gagal menunaikan janji janji manifesto pilihan
Aiman Tino Terlerai Sebuah Janji Chord

Aiman Tino Terlerai Sebuah Janji Chord

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 723 hits
G C D BmEm Am D GG AmWaktu kita bertemu duluD GKau kata kau memang suka padakuG CKita sering berjanjiD GAkan membina mahligai cinta abadi D G AmKini semua telah berubahD GKau pergi tiada khabar beritaG CTinggalkan aku sendirianD GBersama ke...
Ditjen Pas Janji Perlakukan Baik Napi Lapas Lambaro Aceh Kabur Jika Menyerahkan Diri

Ditjen Pas Janji Perlakukan Baik Napi Lapas Lambaro Aceh Kabur Jika Menyerahkan Diri

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 257 hits
Satuan Tugas yang terdiri dari TNI Polri dan Dirjen PAS hingga kini terus melakukan pengejaran
Pemaju Janji Tak Kacau Kuil Dalam Tempoh Injuksi Mic

Pemaju Janji Tak Kacau Kuil Dalam Tempoh Injuksi Mic

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 290 hits
Ahli Parlimen Cameron Highlands Datuk C Sivarraajh bercakap kepada media ketika hadir pada Sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen Kuala Lumpur foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Perintah injuksi sementara yang dikeluarkan oleh mahkamah hari ...
Eni Janji Bakal Kooperatif Usai Didakwa Terima Suap Dan Gratifikasi

Eni Janji Bakal Kooperatif Usai Didakwa Terima Suap Dan Gratifikasi

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 228 hits
Usai surat dakwaan dibacakan Eni mengaku akan kooperatif atas kasus yang membelitnya saat ini
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h