Manifesto Adalah Janji Yang Wajib Ditunai
Janji ialah penyataan untuk melakukan sesuatu pada masa akan datang. Menetapi atau menunaikan janji ialah melakukan apa yang dijanjikan.
Manifesto pula ialah pengumuman mengenai dasar, tujuan atau polisi parti politik. Ia bermaksud satu penyataan apa yang akan dilakukan jika memenangi sesuatu pilihanraya.
Persoalannya adakah manifesto itu boleh disamakan dengan janji? Ada yang mengatakan manifesto bukan janji. Jadi, manifesto tidak perlu ditunaikan dan tidak terikat dengan apa yang dikatakan menunaikan janji bagi maksud sebagai seorang Islam yang amat menuntut agar setiap janji ditunaikan.
Kalau manifesto bukan janji, apa tujuan dibuat manifesto? Rakyat yang memilih sesuatu parti berdasarkan manifesto yang diberikan yang dianggap sebagai satu perkara yang akan dilakukan jika menang pilihanraya.
Jika sesuatu akan dilakukan pada masa akan depan, yakni jika menang pilihanraya, maka itu telah termasuk dalam erti janji. Begitu juga dengan kontrak yang membawa maksud pihak-pihak yang terlibat untuk mematuhi perkara yang dipersetujui.
Seperti seorang suami yang melakukan akad nikah menikahi seorang wanita, sebenarnya telah terkandung 'janji' untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang suami. Tidak perlu dia menyatakan apa-apa yang ingin dilakukan kerana 'apa-apa' itu sudah termasuk dalam maksud tanggungjawab yang secara umumnya difahami ramai.
Jadi, begitu juga manifesto, biarpun tidak disebut sebagai janji, ia sudah membawa maksud bahawa sesuatu perkara yang akan dilakukan jika menang pilihanraya yang sekaligus bermaksud satu janji.
Berjanji adalah harus, menetapi janji adalah wajib. Oleh sebab itu, tidak mengotakan janji yang telah dipersetujui bererti haram dan mungkar di sisi Allah SWT. Firman-Nya yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah akad-akad janji itu.” (Surah Al-Maidah, ayat pertama)
Dalam surah yang lain, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah (mu) itu sesudah meneguhkannya, sedang kamu sudah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpah itu).” (Surah An-Nahl, ayat 91)
Janji tetap janji dan wajib ditepati bila tiba tempoh yang dijanjikan, melainkan janji untuk membuat sesuatu yang dilarang syariat, atau terdapat hal yang lebih baik dibandingkan dengan janji yang dibuatnya, atau tidak dapat ditunaikan kerana sakit, pengsan, hilang akal, atau keuzuran lain yang diharuskan syarak.
Melanggar atau meremehkan janji sama halnya dengan meremehkan hukum syarak, dan merupakan sebahagian tanda-tanda orang munafik. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga keadaan. Jika ia berkata ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkari, dan apabila diberi amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Perbuatan memungkiri janji akan memberikan implikasi yang buruk kepada pihak-pihak yang terlibat. Misalnya, boleh merenggangkan hubungan persahabatan yang terjalin, hilang rasa hormat dan menghargai antara satu sama lain, berlaku perselisihan faham, hilang keyakinan serta kepercayaan antara satu sama lain.
Menunaikan janji adalah ciri-ciri orang beriman. Mengingkari janji merupakan sifat dan perbuatan syaitan, kerana syaitan itu ialah makhluk yang memberikan janji-janji dan membangkitkan angan-angan kosong pada manusia, padahal yang dijanjikan itu hanyalah tipu daya belaka.
Oleh sebab itu, adab semasa berjanji ialah dengan melafazkan ucapan ‘insya-Allah’ bagi setiap janji yang dibuat. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu yang hendak dikerjakan bahawa aku akan lakukan yang demikian itu kemudian nanti melainkan hendaklah disertakan dengan berkata ‘insya-Allah’.” (Surah al-Kahfi ayat 23).
Walaupun disertakan ‘insya-Allah, bukan bermakna ia suatu pilihan kepada pembuat janji, sama ada mahu ditepati dan dipenuhi atau tidak. Ucapan ‘insya-Allah adalah bertujuan untuk mengelak daripada berdosa jika tidak dapat memenuhi perkara yang dijanjikan, dan merupakan suatu azam yang bersungguh-sungguh untuk berusaha memenuhi segala janji, supaya tidak termasuk dalam golongan orang munafik yang dibenci oleh Allah SWT.
Demikianlah betapa agama Islam sangat mengambil berat dalam soal janji, walaupun dibuat secara lisan. Berjanjilah dalam perkara-perkara yang mampu ditepati dan ditunaikan. Jangan menganggap janji suatu hal yang remeh dan dijadikan barang mainan. Nasib rakyat tidak wajar dijadikan bahan lelucon.
Membuat pilihan yang tepat semasa pilihanraya umum adalah hak dan kebijaksanaan rakyat. Rakyat bijak perlu mengimbau lima tahun ke belakang, dengan menilai pihak manakah yang pernah berjanji dan menepati, dan pihak manakah yang pernah, berjanji tetapi masih berhutang janji-janjinya.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/noc.html