Mangsa 11 Tahun Di Bunuh Oleh 16 Tahun Di Surau Kegagalan Sistem Didikan Agama Kegagalan Kaum Lebai


 

 
https://worldofbuzz.com/11yo-kicked-choked-assaulted-by-16yo-in-kuantan-because-of-dispute-over-rm4/?utm_campaign=11yo-kicked-choked-assaulted-by-16yo-in-kuantan-because-of-dispute-over-rm4&utm_source=Newswav&utm_medium=Website

plenty stories of students beaten up for most ridiculous of things. refusing to wash bully’s clothes, asking bully to stop watching pornsimilar incident made headline
BERNAMA : 11-year-old boy died after kicked, choked, assaulted by 16-year-old (21/3)

dispute over RM4Kuantan police said occurred at welfare home for orphans, asnaf suspect, victim, 6 other residents cleaning surauvictim unconscious, carried to dorm supervisor’s homerushed to Hospital, victim died at emergency wardsuspect confronted victim took RM4 belonging to himchoked, slammed victim against the ground till lost consciousnesssuspect remanded till 27/3 under Section 302 (death if convicted)My comments :

Satu lagi kes buli, pukul, bunuh tanpa putus. Mangsa (Innalillah) dan pembunuh makin muda usia mereka. Mangsa berumur 11 tahun, pembunuhnya berumur 16 tahun.
Siapa ambil peduli? 
Mungkin "consultant" akan cari peluang buat duit menjual kursus latihan 'mengelak buli dan membunuh di sekolah dan kampus'. 

Tetapi kita perlu fokus kepada sistem pendidikan agama. Agama menelan belanja berbillion Ringgit setiap tahun. Kerajaan membuat peruntukan lebih RM1.4 Bilion untuk hal ehwal agama. Itu duit kecik.
Setiap tahun Kementerian Pendidikan sahaja belanjakan berbilion Ringgit lagi untuk mencetak dan memberi percuma buku agama - daripada tadika hingga ke tingkatan lima dan juga sampai ke diploma dan ijazah di universiti. Itu duit lebih besar.

Pelajar perubatan pun terpaksa belajar agama hampir setiap tahun dalam kursus lima tahun pengajian.
Di sekolah pula peruntukan masa untuk pengajian agama melebihi pendidikan sains dan matematik. Maksudnya lagi banyak bilion Ringgit perlu untuk bayar gaji dan elaun guru agama.
Dalam TV pula terdapat pelbagai rencana, wacana, program dan acara agama yang juga menelan berjuta Ringgit peruntukan duit rakyat dan perbelanjaan.
Ostad glamour pun tumpang buat duit secara derma online. 

Agama sudah menjadi perindustrian yang sangat besar dalam negara kita. Bisnes agama sangat menguntungkan.

Tetapi apa kesannya? Sejak berpuluh tahun pasangan kahwin terpaksa ambil kursus kahwin. Tetapi kadar cerai-berai masih tinggi. Menteri Parti Lebai pula bagi petua cara pukul bini. Ibu tunggal boleh jadi satu kaum tersendiri.
Jadi apa gunanya kursus kahwin melainkan membebankan pasangan kahwin dan masuk duit dalam kocek ostad kursus? Duit di belanja (atau duit di telan) tetapi kesan positif tidak ada.
Begitu juga mengajar agama dari tadika ke peringkat universiti menguntungkan pencetak buku agama dan membayar gaji guru agama tetapi di sebuah IPTA pula pelajar mati juga, sekali lagi dibuli dan dipukul oleh rakan-rakannya. Lepas itu dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah. Akhir sekali siasatan Polis dan hukuman Mahkamah yang selesaikan kes itu. Agama buat apa?

Begitu juga pak lebai mahu ukur baju lelaki lembut dan hambat lelaki itu sampai dia lari ke luar negara. Kemudian untuk berbulan-bulan kisah lelaki lembut itu jadi gosip utama pak lebai. Soalannya kenapa lelaki itu tidak dibantu masa dia di tadika dan sekolah? Kenapa berjam-jam pengajian agama setiap minggu dan bertahun-tahun baca buku-buku teks agama di sekolah gagal membantu lelaki lembut itu?  Dan itu bukan satu kes sahaja. Di Kuala Lumpur pergi tengok sendiri lah pada malam hari di Chow Kit, di belakang bangunan EPF (Jalan Raja Laut), di kawasan Masjid India dan kita boleh nampak rejimen dan batalion lelaki lembut. Kenapa agama tidak membantu mereka "mengatasi" keadaan mereka?
Dan agama hanya tahu marah, menghukum dan mendera orang. Agama tidak membantu sebelum mereka bermasalah. 
Serupa Polis trafik yang menunggu untuk menangkap orang buat U-turn salah. Why not Polis trafik itu berdiri depan tempat U-turn salah itu so that pemandu kereta akan nampak Polis dan TIDAK buat U-turn salah itu? Kenapa gila psycho suka sangat nak tangkap orang, hukum orang dan dera orang? 
Balik kepada kes buli-membuli dan pelajar muda sering bunuh rakan surau, rakan sekolah dan rakan universiti saya melihat bahawa agama dan pak lebai tidak dapat membantu masyarakat kita mengelak atau pun mengatasi masalah ini. 
Kita perlu rujuk kepada pakar saintifik untuk menangani pelbagai masalah ini. Kita perlu pakar saikoloji, pakar saintis human behaviour, fringe groups, social violence and aggression dan serupa itu untuk membantu kita mengatasi masalah.
Percayalah bagi setiap masalah yang kita mengalami - tak kira masalah apa pun - sudah ada kaedah moden dan saintifik bagi kita menggunakannya untuk menyelesaikan masalah itu.
Kita bukan negara yang pertama di dunia yang menghadapi kes buli sampai mati di sekolah dan surau, atau kes buang bayi, ibu tunggal, pukul bini dan sebagainya. Masyarakat lain di dunia telah pun menghadapi pelbagai masalah ini dan mereka mampu mengatasi masalah sosial mereka menerusi cara moden dan saintifik.
Contohnya negara Afrika mampu mengurangkan jangkitan HIV dengan drastik juga. Thailand berjaya mengurangkan jangkitan HIV, masalah anak luar nikah, anak buangan dsbnya. Tetapi mereka menggunakan kaedah saintifik dan moden dengan merujuk pakar sains, pakar kemasyarakatan. Bukan merujuk kepada pakar agama. 
Agama ini suka menunjuk jari, cepat berbising, suka marahi orang, suka menghukum dan mendera orang. Kalaulah pak lebai jumpa saja sesiapa yang sudah 'melanggar peraturan agama' maka happy happy lah mereka untuk segera menghukum orang yang 'sudah salah' itu.

Tetapi masalah tidak selesai. Itulah masalah besarnya. The problem is not solved.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/mangsa-11-tahun-di-bunuh-oleh-16-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gara Gara Rm4 Seorang Budak 11 Tahun Yang Sedang Cuci Surau Mati Di Cekik Di Kuantan

Gara Gara Rm4 Seorang Budak 11 Tahun Yang Sedang Cuci Surau Mati Di Cekik Di Kuantan

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 227 hits
KUANTAN Seorang kanak kanak lelaki berusia 11 tahun maut dipercayai selepas disepak dicekik dan dihempas oleh remaja berusia 16 tahun dalam kejadian yang didakwa berpunca akibat wang RM4 semalam Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner...
Contoh Pak Lebai Tunggang Agama

Contoh Pak Lebai Tunggang Agama

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 173 hits
JABATAN NETIZEN MALAYSIA Join Salah Satu Contoh Penungang Agama dengan NIAT pic ini boleh menyucikan dosa menyamun hareeeyyy feelinSalah Satu Contoh Penungang Agama dengan NIAT pic ini boleh menyucikan dosa menyamun hareeeyyy feeling amused...
Baby Boy Atau Baby Girl Ini Tips Yang Dikongsikan Oleh Cikgu Kimia Mengikut Logik Sains Selain Usaha Doa

Baby Boy Atau Baby Girl Ini Tips Yang Dikongsikan Oleh Cikgu Kimia Mengikut Logik Sains Selain Usaha Doa

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 223 hits
Salam Post kali ni akan share ilmu yang tak seberapa bagi sesiapa yang merancang sama ada nak baby boy atau baby girl untuk next pregnancy Alhamdulillah saya dan suami dah mencuba dan diizinkan Allah untuk mendapat baby girl anak ke 2 kami ...
6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa Dikabulkan Hajat Oleh Allah Swt

6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa Dikabulkan Hajat Oleh Allah Swt

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 218 hits
Allah SWT mengajarkan doa agar kita sentiasa berhubung dengan Nya sentiasa bergantung padaNya dan juga sentiasa berharap padaNya Dan setiap doa akan dimakbulkan dengan kehendakNYA Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memo...
Budaya Melambatkan Pemilihan Umno Dimulakan Oleh Mahathir Dan Anwar

Budaya Melambatkan Pemilihan Umno Dimulakan Oleh Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 167 hits
Budaya melambatkan pemilihan parti dimulakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim selepas wujudnya Team A dan Team B di dalam Umno pada 1987 Ini bertujuan untuk mengelak dari mereka dicabar oleh mana mana pemimpin lain supaya mere...
Cara Untuk Atasi Masalah Alahan Yang Dialami Oleh Kanak Kanak Dengan Pengambilan Suplemen Tambahan

Cara Untuk Atasi Masalah Alahan Yang Dialami Oleh Kanak Kanak Dengan Pengambilan Suplemen Tambahan

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 276 hits
Hi Korang Tau apa itu alahan Meh Kak Lily cerita sikit Alahan atau alergi adalah perkara biasa pada kanak kanak yang dicetuskan oleh alergen yang bersentuhan dengan kulit mata hidung dan usus mereka Masalah utama alahan boleh timbul dalam b...
Kini 2 Parti Pakatan Harapan Di Pimpin Oleh Bekas Banduan

Kini 2 Parti Pakatan Harapan Di Pimpin Oleh Bekas Banduan

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 133 hits
Oleh Sirajuddin AhmadDalam kekalutan parti parti komponen Pakatan Harapan mengejek ejek Barisan Nasional sebagai parti di pimpin oleh kluster mahkamah sebenar nya ramai tidak sedar bahawa kedua parti dalam Pakatan Harapan di pimpin oleh bek...
Presenter Angie Ang Bantah Dikasih Kunci Kamar Hotel Oleh Marc Marquez

Presenter Angie Ang Bantah Dikasih Kunci Kamar Hotel Oleh Marc Marquez

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 159 hits
Sempat dicap negatif ternyata Angie Ang hanya diberi marchandise gantungan kunci
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni