Mandat Rakyat Atau Memenuhi Nafsu Para Pemimpin



Dalam sistem pilihan raya di negara kita, biasanya pengertian mandat, adalah sokongan yang diterjemahkan menerusi jumlah kerusi yang diberikan kepada parti-parti yang membolehkan parti-parti itu membentuk kerajaan.

Pengertian di atas lah yang telah melekat pada minda rakyat negara ini, sehingga lah pengertian tersebut diubah oleh wakil rakyat Sabah pada tahun 1994, apabila parti yang diberi mandat semasa pilihan raya, menjadi pembangkang.

Mengubah mandat pilihan raya tersebut tidak berhenti, sebab berjangkit di Perak paada tahun 2009, kemudian Sabah pada tahun 2018, tahun 2020 kepada kerajaan Persekutuan, Melaka, Johor, Perak dan Kedah.


Sejak tumbangnya kerajaan PH pada 24 Februari, 2020, sehingga kini para wakil rakyat daripada pakatan tersebut berusaha dengan berbagai cara untuk mengembalikan kerajaan yang diberi mandat rakyat pada tahun 2018. Dan pada Mesyuarat Khas MKT Umno semalam, juga memutuskan agar PRU-15 diadakan sebaik sahaja pandemik covid-19 reda, dengan alasan kembali kepada rakyat untuk meminta mandat semula.


Pada 29 Julai, 2020, Sabah sebenarnya telah kembali kepada mandat rakyat pada PRU-14, apabila Ketua Menteri yang disingkirkan kembali mendapat sokongan wakil-wakil rakyat, namun mandat yang dikembalikan tersebut tidak menjadi realiti, ekoran pembubaran DUN Sabah bagi memberi laluan kepada PRN-16 Sabah.


Melihat senario politik yang berlaku dalam negara, pengertian mandat tidak selamanya berpanjangan, seperti mana berlaku pada Kerajaan Pakatan Harapan. Pengertian mandat perlu seiring dengan pendirian para wakil rakyat yang dipilih. Jika mandat yang diberikan rakyat, bercanggah dengan pengertian wakil rakyat yang dipilih, maka mandat itu tidak akan kekal, demikian juga kerajaan yang dibentuk bukan berasaskan mandat, tidak juga kekal, seperti mana tumbangnya Kerajaan Warisan Sabah.


Melihat keadaan politik tanah air, kerajaan yang kekal adalah kerajaan yang dibentuk oleh wakil-wakil rakyat yang sehaluan, atau mempunyai kepentingan yang hampir sama, seperti mana dibuktikan oleh Barisan Nasional Sabah apabila mengambil alih tampuk kerajaan pada tahun 1994. Kerajaan yang diterajui oleh wakil-wakil rakyat yang berhaluan sama, kekal sehingga ditumbangkan oleh wakil rakyatnya sendiri.


Oleh itu, rakyat jangan sangat terpengaruh dengan mandat, kerana mandat yang diberikan semasa pilihan raya, boleh sahaja di “over-rule” oleh wakil-wakil rakyat yang diberi mandat, seperti mana berlaku pada Kerajaan Pakatan Harapan.


Rakyat kena belajar bermula daripada sekarang, tiada parti lagi yang diberi mandat semasa pilihan raya akan kekal, jika kerajaan yang dibentuk itu, ada wakil rakyat dianak tirikan, walaupun kerajaan tersebut secara umum diterima rakyat, kerana polisi dan tindakan yang mesra rakyat.


Lihat sahaja apa yang sedang dan akan berlaku kepada Kerajaan Perikatan Nasional, walaupun di mata rakyat, kerajaan PN merupakan kerajaan yang peduli rakyat, namun SENTIASA terumbang ambing, kerana tindakan para wakil rakyat yang menyokongnya.


Kerana perbuatan wakil-wakil yang menyokong, memaksa Perdana Menteri mencadangkan perintah darurat, yang bertujuan, agar pentadbiran dan pemerintahan tidak terganggu, semasa kerajaan sedang berlawan dengan Pandemik Covid-19 dan kelesuan ekonomi.


Dalam keadaan sekarang, siapa pun Perdana Menteri, atau pihak mana yang membentuk kerajaan, kekal berhadapan dengan ancaman pendemik Covid-19 dan kelesuan ekonomi. Memandangkan startegi sudah dilakar selama 7 bulan oleh kerajaan PN, menggantikannya, akan terpaksa mengubah semua strategi yang dilakar, atas sebab, sekali bah, sekali pantai berubah. Dalam keadaan genting, tindakan demikian tidak harus berlaku, setidak-tidaknya itu lah pendirian Kerajaan PN yang diterajui Tan Sri Muhiyiddin Yassin.


Pengerusi Perikatan Nasional tersebut, benar-benar mengambil iktibar perubahan Kerajaan yang bermula pada Februari yang menyebabkan mencanaknya jangkitan Covid-19 dalam negara, demikian juga impak PRN-16 Sabah yang menyaksikan mendadak naiknya jumlah jangkitan, yang juga diiringi oleh peningkatan kematian.


Pendek kata, dalam senario politik negara, TIADA istilah mandat rakyat lagi, kerana bertukar kepada mandat wakil rakyat.


Bagi penulis, istilah mandat tersebut, hanya perangkap kepada rakyat, sedangkan tujuan tersirat adalah untuk memenuhi nafsu para pemimpin.

musramrakunman

#Sumber : https://musramrakunman.blogspot.com 

  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/mandat-rakyat-atau-memenuhi-nafsu-para.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tukar Kerajaan Belum Tentu Untungkan Rakyat Kata Pemimpin Dap

Tukar Kerajaan Belum Tentu Untungkan Rakyat Kata Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 243 hits
Semua jentera kerajaan atau pembangkang perlu memberi tumpuan kepada kebajikan rakyat pada fasa pandemik Covid 19 ini Ketua Pemuda DAP Johor Sheikh Umar Bagharib Ali berpendapat kerajaan pada hari ini dari segi undang undang adalah sah teta...
Azmin Pm Minta Pemimpin Pn Sekutu Bersedia Sidang Dewan Rakyat

Azmin Pm Minta Pemimpin Pn Sekutu Bersedia Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 343 hits
Diterbitkan Hari ini 6 41 pmPerdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta semua barisan pemimpin kerajaan dan parti sekutu Perikatan Nasional bersedia untuk menghadapi sidang Dewan Rakyat yang akan bermula esok Menurut Menteri Kanan mera...
Pemimpin Ph Berjiwa Rakyat Milik Kereta Murah Dan Buatan Malaysia Kalau Macai Ph Bodoh Lagi Nak Faham Entahlah

Pemimpin Ph Berjiwa Rakyat Milik Kereta Murah Dan Buatan Malaysia Kalau Macai Ph Bodoh Lagi Nak Faham Entahlah

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 373 hits
Lai lai lai inilah pemimpin PH haprak yang dikatakan berjiwa rakyat tawaduk merendah diri wayang bila azan tengah PC diam JAGUAR macam mana seorang MP sahaja boleh pakai kereta semewah itu Volvo kenapa perlu membazir duit rakyat negeri keda...
Belanjawan 2021 Harus Fokus Untuk Memenuhi Keperluan Ekonomi Rakyat Malaysia Jauhi Agenda Politik Ph

Belanjawan 2021 Harus Fokus Untuk Memenuhi Keperluan Ekonomi Rakyat Malaysia Jauhi Agenda Politik Ph

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 313 hits
Pakatan Harapan telah selesai mengadakan pertemuan pertama dengan Menteri Kewangan YB Senator Tengku Dato Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk membincangkan Belanjawan 2021 Pakatan Harapan memandang belanjawan tahunan negara sebagai tugas uta...
Sultan Mahu Pemimpin Utamakan Rakyat Akhiri Kemelut Politik

Sultan Mahu Pemimpin Utamakan Rakyat Akhiri Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 246 hits
SHAH ALAM 20 OKT Duli Yang Maha Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj bimbang dengan kemelut politik negara yang dilihat tiada kesudahan selain menimbulkan keresahan rakyat Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor Datuk Lela Ba...
Sidang Dewan Rakyat Bingung Atau Taat Titah Agong

Sidang Dewan Rakyat Bingung Atau Taat Titah Agong

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 329 hits
Hari ini sidang dewan bermula apakah ada rasional di kalangan Ahli Parlimen dalam menjunjung titah YDPA Apakah berjaya urusan yang dirangka dari langkah Sheraton ke langkah Hilton semalam Kita tunggu Menarik untuk berkongsi pandangan Mutakh...
8 Bulan Kerajaan Tanpa Mandat Rakyat Mentadbir Tapi Tidak Pernah Aman Mengapa

8 Bulan Kerajaan Tanpa Mandat Rakyat Mentadbir Tapi Tidak Pernah Aman Mengapa

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 265 hits
Gangguan kesempitan bencana kesusahan tekanan terus menghantui era pemerintahan rejim pintu belakang sejak feb lalu hingga kini Meskipun setiap hari PM membacakan doa namun bukan kelapangan yang diperolehi bahkan kesempitan semakin mendatan...
Darurat 2020 Demi Politik Atau Rakyat

Darurat 2020 Demi Politik Atau Rakyat

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 576 hits
Alamak Darurat ke Apa pun ikut kebijaksanaan DYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Kalau Baginda rasa itu yang terbaik maka mungkin itulah yang akan berlaku Yang ramai orang risau ni sebab terbayang bayang zaman darurat masa komuni...
Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 346 hits
October 21 2020 10 38 PMSetiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata parti itu akan mengekalkan usaha ke arah mengembalikan mandat rakyat dengan kebersamaan ahli Parlimen yang mendokong cita cita dan harapan sama PETALING JAYA PKR...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand