Malulah Menangis Kesan Buruk Halang Anak Lelaki Menangis Tangisan Itu Satu Bentuk Komunikasi


Adakah anda biasa mendengar kata-kata ini? Bagi anda yang lelaki, anda biasa mendengarnya terutama semasa kecil. Sebenarnya ini adalah satu pembohongan.
Good boys or big boys do cry!
Bila anak anda menangis, baik lelaki ataupun perempuan bukanlah bermaksud dia anak yang tidak baik. Mengapa kita hendak kaitkan baik dengan tidak menangis dan jahat dengan menangis?

Anak itu sedang berkomunikasi
Tangisan hanyalah cara anak mencanangkan ketidakpuasan hatinya. Anak itu sedang berkomunikasi dengan kita, ibu bapanya. ANAK ITU SEDANG BERKOMUNIKASI! Jika dimarah semasa dia sedang berkomunikasi, lama-lama dia akan berhenti berkomunikasi dengan anda. Adakah itu yang anda mahukan, sayang? Tentu tidakkan. Bila tiada komunikasi, maka tiadalah pertalian!
Itu lagi satu perkara yang sangat kita khuatiri juga, bukan? Apa bakal terjadi jika kita dan anak-anak kita tiada pertalian kukuh? Bila anak mengangis begitu kuat atau meraung, kita boleh minta dia kurangkan kadar suaranya. Kita boleh minta dia berhenti menangis. Namun janganlah kaitkan dengan samada dia baik atau jahat.
Kerana ini amat mengelirukan anak itu. Bagaimana jika terjadi suatu hari nanti, dia terlihat anda menangis, adakah itu bermaksud anda tidak baik? Pertama mengapa Ibu tidak menggalakkan anda mengatakan kata-kata begini kerana ianya sesuatu yang amat mengelirukan anak-anak kita.
Bila anda sering mengatakan kata-kata begini, cuba bayangkan suatu hari kita bercerita kepada anak kita tentang seorang yang kita kagumi contohnya Nabi Muhammad s.a.w. Cerita semasa baginda kecil, semasa kematian ibu dan datuk baginda dan baginda menangis.
Ini diantara contoh yang boleh mengelirukan anak kecil kita. Kita kata Nabi s.a.w itu seorang yang baik. Tapi mengapa baginda menangis? Begitulah yang akan anak itu fikir. Jadi ini boleh menjadikan salah sangka.
-Kata-kata seperti Berulang Akan Menjadi Satu Kepercayaan
-Kata-kata seperti Good Boy Don’t Cry bila disebut berkali-kali akan menjadi satu kepercayaan di dalam diri anak-anak kita. Kesannya ia masuk ke belief system anak itu.
Bila ini terjadi akan ada dua kemungkinan;
Satu, kerana dia perlu menangis dan juga kuat menangis, maka dia mestilah bad boy…itu satu kepercayaan yang mungkin dia akan ambil tanpa kita berniat untuk itu terjadi. Kedua, sebab mahu pastikan dia good boy, dia pendam rasa sedih atau sakit. Dia pendam perasaannya. Kerana dia tidak hargai perasaannya, maka lama-lama dia lupa untuk berperasaan.
Jadi bila sudah besar, dia tidak tahu untuk menyatakan sedih dan tidak berani untuk menangis. Masalahnya, bukan itu sahaja perasaan yang dia tidak mampu zahirkan. Suka, gembira dan kasih dan sayang pun payah untuk dia rasa dan zahirkan.
Tiga Cara Tangani Anak Menangis
Oleh itu jika tidak mahu anak menangis melalak contohnya boleh buat begini:-
1. Tanya dengan ikhlas kepada apa yang menyebabkan dia menangis. Jika dia tidak tahu, bolehlah beri ‘menu list’ sebab.
Contoh;
“Sayang, apa yang menyebabkan sayang menangis?” Atau .
“Sayang sedih? Sayang marah? Sayang have bad dream?”
2. Bila sudah tahu, barulah ‘offer’ bantuan.
3. “Kalau mama peluk okay tak? atau nak mama duduk dekat abang jer?”
Ibu dan anak bongsu Ibu, Fia
Kisah Anak Bongsu Ibu
Semasa anak Ibu yang bongsu tu masih kecil, bila dia letih, demam atau sedih dia akan menangis. Dan bila Ibu tanya memang dia tidak boleh memberitahu. Jadi Ibu akan katakan kepadanya…“Fia boleh merengek pada mummy, merengeklah, mummy peluk Fia. Fia tak perlu menangis kuat sebab, I am here and I love you”.
Sekarang ni dia sudah 20 tahun. Dia bercerita kembali kepada Ibu bahawa ia sangat membantu dia mengendalikan perasaannya pada masa itu, bila Ibu izinkan dia mengeluarkan frustration dengan cara merengek. Sebenar tidaklah susah sangat kita hendak menenangkan anak-anak kita.
Yang penting kita jangan suka sangat melabelkan anak kita itu dengan nama-nama yang akan menjadi identiti yang tidak membantu dia dan kita langsung. Contohnya, memanggil anak kita cengen.
Ingat ya, kata-kata kita boleh menjadi doa yang tidak kita sengaja. Seperti yang Ibu katakan bahawa kesabaran memerlukan skil mengendalikan ‘state’ kita. Dan untuk kita boleh mengendalikan ‘State’ kita, kita perlu skil dan ilmu.
Salam Sayang,
Sumber:
Ibu Rose
The post “Malulah Menangis!” Kesan Buruk Halang Anak Lelaki Menangis. Tangisan Itu Satu Bentuk Komunikasi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/malulah-menangis-kesan-buruk-halang-anak-lelaki-menangis-tangisan-itu-satu-bentuk-komunikasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anaknya Wafat Saat Susur Sungai Suraji Saya Sudah Tua Punya Anak Satu Aja Itu Lama Sekali

Anaknya Wafat Saat Susur Sungai Suraji Saya Sudah Tua Punya Anak Satu Aja Itu Lama Sekali

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 256 hits
Siswi SMPN 1 Turi Yasinta Bunga menjadi korban saat mengikuti kegiatan susur sungai di Sleman Yogyakarta Yasinta Bunga hanyut terbawa air bah yang tiba tiba menerjang Sungai Sempor Ditemui TribunJogja Suraji yang mengenakan baju kaus biru b...
Si Kecil Takut Nak Mandi 6 Benda Ini Mungkin Jadi Faktor Penyebab Anak Menangis Bila Dimandikan

Si Kecil Takut Nak Mandi 6 Benda Ini Mungkin Jadi Faktor Penyebab Anak Menangis Bila Dimandikan

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 277 hits
Dalam membesarkan anak anak yang masih kecil macam macam perangai yang mama papa kena hadap Itu semua asam garam menjadi ibu bapa Salah satunya nak mandikan anak anak Ada yang suka sangat main air ada pula sampai besar pun kalau suruh mandi...
Anak Yang Setiap Menangis Sejak Bayi Diberi Susu Botol 9762

Anak Yang Setiap Menangis Sejak Bayi Diberi Susu Botol 9762

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 305 hits
ObesitasTimbulnya Obesitas dipengaruhi berbagai faktor di antaranya faktor keturunan dan lingkungan Tentu saja faktor utama adalah asupan energi yang tidak sesuai dengan penggunaan Menurut Aven Hen obesitas sering ditemui pada anak anak seb...
Biarlah Tak Larat Layan Anak Sembang Dengarkan Saja Itu Buat Dia Jadi Hebat

Biarlah Tak Larat Layan Anak Sembang Dengarkan Saja Itu Buat Dia Jadi Hebat

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 202 hits
Tidak cukup dengan hanya sekadar memberikan anak buku atau dihantar ke sekolah untuk menjadikan mereka insan yang hebat Sebagai ibu bapa yang cemerlang kita harus memainkan peranan untuk mendidik mereka dari rumah Menurut untuk menjadikan a...
Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 389 hits
Mak ayah bila dah berjanji dengan anak tunaikan lah Lagi lagi bila janji nak belanja anak makan sedap Tak perlu nak lengah lengahkan waktu sebab anak yang menuntut janji itu amat mengharap sebenarnya Anak anak mungkin tak tunjuk tapi dalam ...
Kisah Haru Ayah Sakit Ingin Lihat Anak Nikah Diantar Ambulans Ke Lokasi Hajatannya Penuh Tangisan

Kisah Haru Ayah Sakit Ingin Lihat Anak Nikah Diantar Ambulans Ke Lokasi Hajatannya Penuh Tangisan

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 263 hits
Ramai kisah haru seorang ayah yang sedang sakit tengah diantar menggunakan ambulans Kisah haru itu diceritakan dalam sebuah cuitan di media sosial Twitter dan kini menjadi viral Cuitan itu menyebutkan jika ayah berjuang ingin lihat anak nik...
Menangis Saat Ditanya Andai Anak Diambil Nanti Ayah Ini Tak Dapat Tahan Sebak

Menangis Saat Ditanya Andai Anak Diambil Nanti Ayah Ini Tak Dapat Tahan Sebak

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 260 hits
Kehilangan insan tersayang membuatkan kita hilang punca Sedih dan sudah tentu rasa kosong dalam jiwa Sebab itulah kita harus menghargai setiap masa bersama dan abadikan memori indah itu selalu Seperti yang dikongsikan oleh isteri ini Eymma ...
Jabar Siaga Satu Virus Corona Ridwan Kamil Berencana Bentuk Crisis Center

Jabar Siaga Satu Virus Corona Ridwan Kamil Berencana Bentuk Crisis Center

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 137 hits
kami imbau ke masyarakat untuk menjaga kesehatan karena virus ini dilawan oleh kebugaran tubuh biasanya klo fisiknya kuat bisa melawan flu ungkap dia
Tiba Tiba Bangun Anak Tak Ada Tiap Malam Menangis Rindukan Anak

Tiba Tiba Bangun Anak Tak Ada Tiap Malam Menangis Rindukan Anak

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 340 hits
Selepas baca review drama korea Go Back Couple yang dikongsi oleh pengguna facebook admin rasa tertarik nak kongsi dengan semua pembaca Drama ini sangat dekat dengan kehidupan kita yang sudah berkahwin dan berkeluarga Bagaimana kehidupan ya...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke