Malaysia Rakyat Kecewa Dr Mahathir Tak Mahu Rombak Kabinet Ph


oleh Shahbudin Husin
Antara perkara yang menjadi rungutan ramai dalam PH ialah berkaitan prestasi menteri-menteri yang mengecewakan, malah sesetengahnya dilihat tidak layak sama sekali duduk di jawatan tersebut.
Sehubungan itu, hampir daripada semua segmen suara dalam negara ini mahu agar Tun Mahathir Mohamad segera melakukan rombakan kabinet dan membuang mana-mana menteri yang tidak berguna itu.
Lebih memilukan lagi ialah kerana sebahagian besar menteri yang dilihat tidak layak dan banyak merapu itu adalah datangnya daripada Bersatu sendiri.
Dengan yang demikian, kata mereka, sebagai Pengerusi Bersatu, adalah mudah untuk Tun Mahathir membuang mereka itu serta menggantikannya dengan pemimpin lain.
Termasuk yang kerap memberi teguran dan kritikan terhadap menteri-menteri berprestasi rendah dan mengecewakan itu, meskipun setelah 10 bulan memegang jawatan ialah Penasihat Media dan Komunikasi kepada Perdana Menteri sendiri, A Kadir Jasin.
Dalam beberapa tulisan di blognya, Kadir jelas tidak senang dengan mereka itu yang dianggapnya tidak membantu sama sekali Perdana Menteri dalam mengurus negara ini.
Bagaimanapun, meskipun menyedari barisan menterinya tidak membantu, Tun Mahathir nampaknya menolak sama sekali untuk melakukan sebarang rombakan kabinet.
Dalam interbiu dengan sebuah majalah ekonomi, Focus Malaysia Tun Mahathir berkata, melakukan rombakan belum tentu membantu dan mendatangkan kebaikan.
“Saya perlu mencuba dan bekerja dengan mereka supaya mereka menimba pengalaman dan saya percaya ada di antara yang menjalankan kerja dengan bagus,” jelasnya.
Dalam waktu yang sama, Tun Mahathir mahu menteri-menteri menerima sebarang teguran dengan baik, khususnya jika mereka berterusan bersikap seperti pembangkang.
Apa yang jelas, ramai yang nampaknya kecewa dengan pendirian Perdana Menteri berkaitan perkara ini.
Apa yang ramai harapkan, tidak semestinya Perdana Menteri perlu melakukan rombakan kabinet secara besar-besaran, tetapi memadai dengan menukar tiga atau empat menteri yang dilihat gagal, memalukan serta kerap bercakap dengan merapu.
Antara menteri yang dikesan gagal ialah Menteri Pembangunan Luar Bandar, Rina Harun yang kelihatan tidak berfungsi sama sekali.
Menteri Pembangunan Usahawan, Redzuan Mohd Yusof dan Menteri Pelajaran, Dr. Mazlee Malik pula dilihat suka bercakap merapu serta kadang-kadang tidak faham bidang tugas mereka.
Akhir-akhir ini yang paling memalukan ialah Redzuan yang gemar bercakap tentang kereta terbang, tetapi beliau sendiri seperti tidak faham beza antara terbang dengan model drone masa depan.
Cakapnya pula selalu tidak selari, sekejap beliau mengatakan model kereta terbang sedang dibangunkan oleh tenaga tempatan, namun di masa yang lain memaklumkan ia sedang dibina dan disiapkan Jepun.
Sebagai Menteri Pembangunan Usahawan, kenapakah beliau tidak fokus kepada tugasnya melahirkan lebih ramai usahawan serta membantu mereka menceburi bidang-bidang keusahawan yang sukar ditembusi oleh usahawan Bumiputera?
Begitu juga dengan Dr. Mazlee, isu kasut hitam, stokin berwarna dan banyak isu remeh lain yang menjadi buah mulut rakyat sebelum ini, sudah cukup untuk menunjukkan ketidaklayakannya memegang jawatan itu.
Begitu juga dengan menteri-menteri daripada PKR, DAP dan Amanah, ada di antaranya yang berprestasi rendah dan merapu, maka Tun Mahathir harus berbincang dengan ketua-ketua parti bagi menukar mereka itu.
Contoh yang paling ketara ialah Muhajid Yusof Rawa, rasanya ramai yang setuju beliau ini wajib digantikan segera kerana banyak kenyataannya lebih menimbulkan kekeliruan berbanding menjernihkan keadaan.
Yang menjadi harapan ramai, memadai jika Tun Mahathir sedia menukar beberapa menterinya saja, itu pun sudah cukup membuatkan rakyat lebih gembira dan tidak terus sengsara jiwa mereka.
Tetapi, dengan enggan merombak sama sekali hanya membuatkan rakyat lebih kecewa terhadap beliau beliau dan PH, di sebalik banyak janji manifesto gagal ditunaikan dan menurunkan kos sara hidup rakyat tidak juga menjadi kenyataan sehingga kini.
*Shahbudin Husin adalah penulis penganalisis buku politik terkenal. Tulisan adalah pendapat peribadi beliau. | Majalah Review Malaysia
KLIK BACA: Ketua perisik kerajaan Najib dibicarakan pecah amanah RM50.4 juta
KLIK BACA: Akaun bank peribadi Najib ada juta ringgit, kata saksi perbicaraan SRC
KLIK BACA: Perbicaraan: Najib baca buku ‘Dunia Tanpa Tembok’ di mahkamah
KLIK BACA: Siapa Roslan Sohari dikait bank Rosmah?
DIKEMASKINI: Polis Bukit Aman nafi Rosmah, ada bukti transaksi berlian dibeli guna wang 1MDB.
KLIK BACA: Bersihkan bilik penjara Sg Buloh, penghuni baru masuk, kata Anwar
The post Rakyat kecewa Dr Mahathir tak mahu rombak kabinet PH appeared first on Malaysian Review.


sumber: Malaysiareview.com via #superpantas

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.superpantas.com/2019/04/malaysia-rakyat-kecewa-dr-mahathir-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tindakan Pihak Menghina Agong Bukan Sikap Rakyat Malaysia

Tindakan Pihak Menghina Agong Bukan Sikap Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 383 hits
PUTRAJAYA Tindakan pihak menghina dan mempertikaikan Yang di Pertuan Agong dengan memuat naik status di laman sosial tidak mencerminkan sikap sebagai seorang warganegara Malaysia dan boleh menggugat perpaduan dan kestabilan kaum Timbalan Me...
Berita Menguntungkan Rakyat Malaysia

Berita Menguntungkan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 290 hits
Berita Menguntungkan Rakyat Malaysia Projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur akan diteruskan dengan kos yang lebih rendah kata Pejabat Perdana Menteri hari ini Dalam kenyataan yang dikeluarkan kos projek itu dikurangkan selepas Putrajaya d...
Senarai Projek Mega Mahathir Yang Bankrap Dan Kerajaan Bail Out Dengan Duit Rakyat

Senarai Projek Mega Mahathir Yang Bankrap Dan Kerajaan Bail Out Dengan Duit Rakyat

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 953 hits
Semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri ke 4 banyak projek mega yang pernah dilancarkan telah bankrap dan kemudian terpaksa kerajaan bail out Musibah yang menimpa negara ini terdiri daripada pelbagai projek pengangkutan awam utama Lembah Kl...
Dr Mahathir Boleh Berhenti Jadi Pm Hanya Selepas Malaysia Benar Benar Selamat

Dr Mahathir Boleh Berhenti Jadi Pm Hanya Selepas Malaysia Benar Benar Selamat

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 362 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak perlu melayan pemimpin PH yang mengada ngada yang konon konon mahu melakukan reformasi Foto The Malaysian Insight oleh Amin Iskandar Jumaat lalu pada satu sidang media Perdana Menteri Dr Mahathi...
Henti Idola Lelaki Yang Mencuri Berbilion Kata Anwar Kepada Rakyat Malaysia

Henti Idola Lelaki Yang Mencuri Berbilion Kata Anwar Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 339 hits
RANTAU Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru agar rakyat Malaysia menghentikan memuja individu perasuah dan menggelapkan berbilion ringgit melaporkan dalam ucapannya semasa sambutan ulang tahun ke 20 PKR di Rantau pada Khamis malam ...
Celaka Kau Air Asia Rakyat Malaysia Kau Layan Macam Babi Penumpang Bengang Penerbangan Tangguh Pegawai Buat Tak Tahu

Celaka Kau Air Asia Rakyat Malaysia Kau Layan Macam Babi Penumpang Bengang Penerbangan Tangguh Pegawai Buat Tak Tahu

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 827 hits
SOSMED Beberapa penumpang penerbangan Tokyo Malaysia D7523 meluahkan ketidakpuasan hati apabila tiada seorang pun pegawai Air Asia tampil menjelaskan dan melaporkan kenapakah penerbangan ditangguhkan lebih dari 17 jam Gambar Zatia MansorPer...
Siapa Kecewa Buka Rahsia Kabinet Dr Kamarul Zaman

Siapa Kecewa Buka Rahsia Kabinet Dr Kamarul Zaman

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 350 hits
Menteri mana kecewa buka rahsia Kabinet DR KAMARUL ZAMAN YUSOFFMENARIK bila membaca laporan akhbar The Star hari ini yang bertajuk Government forced to retract treaty Laporan ini memetik seorang sumber yang tidak mahu dikenali yang mencerit...
Rakyat Malaysia Tersenarai Sebagai Negara Ketiga Paling Malas Di Dunia

Rakyat Malaysia Tersenarai Sebagai Negara Ketiga Paling Malas Di Dunia

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 433 hits
Sikap malas memang ada dalam diri setiap individu dan hanya kita sahaja yang perlu bijak melawan rasa malas yang dilihat hanya perkara biasa tapi ia boleh mengakibatkan pelbagai masalah jika tidak ditangani Untuk pengetahuan korang Malaysia...
Malaysia Kuota Haji Untuk Menteri Ahli Parlimen Tiada Lagi Bukti Ph Berkorban Untuk Rakyat

Malaysia Kuota Haji Untuk Menteri Ahli Parlimen Tiada Lagi Bukti Ph Berkorban Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 294 hits
Pemansuhan kuota haji khas kepada Menteri dan Ahli Parlimen seperti yang diumumkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh amat dialu alukan Timbalan Ketua Bahagian Bersatu Tasek Gelugor Azmi Alang dilapor portal berk...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran