Malaysia Perlu Pemulihan Besar



EKONOMI Malaysia yang mula menjengket sepanjang tahun ini kembali mengalami suasana tidak menentu berikutan peningkatan kadar jangkitan Covid-19 dan krisis politik yang meruncing.
Kita memerlukan pemulihan yang besar dan pantas tahun ini bagi menampung kelompongan akibat penguncupan teruk tahun lalu.
Ekonomi kita mengempis 5.6 peratus akibat Covid-19, lebih teruk daripada yang dialami ketika krisis kewangan Asia tahun 1998. Banyak pihak meramalkan pertumbuhan 6.5 hingga 7.5 peratus tahun ini.
Bagaimanapun, akibat krisis politik sejak beberapa bulan kebelakangan yang berpunca daripada ketidakberkesanan pemerintahan kerajaan Perikatan Nasional menangani Covid-19, tekanan terhadap ekonomi meningkat semula.
Dua petunjuk semasa ekonomi iaitu nilai ringgit dan harga di pasaran saham mengalami kemerosotan walaupun pasaran serantau serta antarabangsa mencatatkan kadar pemulihan pantas dan tinggi.
Sebelum ini reaksi pelabur terhadap saham-saham di Bursa Malaysia dipengaruhi oleh kadar jangkitan Covid-19 yang melebihi 15,000 kes sehari.
Yang membantu mengurangkan reaksi negatif dalam kalangan pelabur adalah hakikat bahawa jumlah vaksinasi harian telah meningkat dengan pantas sejak beberapa minggu terakhir ini. Jumlah suntikan kini melebihi setengah juta sehari menjadikan Malaysia antara negara paling pantas memberi vaksin kepada penduduk.
Krisis politik melibatkan Istana Negara, Jemaah Menteri dan Parlimen telah memburukkan sentimen pelabur yang menyebabkan Bursa Malaysia ketinggalan dalam pemulihan global.
Akibat ketidaktentuan politik, nilai ringgit jatuh berbanding dolar Amerika dan mata wang utama dunia yang lain.
Nazri kata Takiyuddin perlu mengadap ampun kepada Agong

Orang ramai mungkin tidak peduli dengan perkembangan ini kerana amat sedikit yang terlibat dengan tukaran mata wang tetapi sebenarnya semua orang akan terjejas apabila kadar tukaran ringgit jatuh.
Ini kerana apabila nilai ringgit jatuh, harga semua barang yang kita import seperti beras, gandum, daging, susu dan ubat-ubatan akan naik secara automatik. Sebab itulah harga banyak barang import atau yang mempunyai komponen import seperti makanan haiwan meningkat dan apabila harga makanan haiwan meningkat, maka harga ayam, telur dan daging tempatan turut meningkat.
Sementara itu, Bursa Malaysia pula menongkah arus dengan jumlah dagangan yang menguncup dan harga menurun berbanding pasaran serantau dan antarabangsa yang semakin kukuh.
Ambil contoh perdagangan pada 30 Julai. Apabila pasaran ditutup, indeks utama KLCI jatuh kepada 1,494.60 mata berbanding 1,608.35 mata pada 5 Januari lalu.
Bagi kebanyakan orang, untung rugi pasaran saham bukanlah masalah bagi mereka. Amat sedikit, khususnya orang Melayu yang terlibat dengan perniagaan di pasaran saham. Hakikatnya, apa yang berlaku di pasaran saham turut memberi kesan kepada berpuluh juta orang. Mereka melabur dalam pelbagai instrumen pelaburan seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB) atau menabung dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Tabung Haji, Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera.
Semua agensi itu melabur di pasaran saham dengan membeli saham syarikat yang disenaraikan. Kalau harga saham naik, mereka akan membuat keuntungan dan sebaliknya apabila harga jatuh mereka rugi, bergantung kepada harga belian.
Sebab itulah beberapa tahun kebelakangan ini, akibat kemerosotan ekonomi dan pasaran saham, dividen atau hibah yang dibayar oleh tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) merosot dengan teruk.
Jadi, sebenarnya sama ada orang ramai faham atau tidak mengenai perkembangan ekonomi negara, mereka akhirnya akan terkesan juga kerana kebajikan setiap orang bergantung kepada prestasi ekonomi negara.
Kita tidak boleh memandang ringan krisis politik yang sedang berlaku sekarang, sebab ia bukan sahaja menjejaskan kestabilan negara bahkan memberi kesan buruk kepada keyakinan pelabur tempatan dan asing. Akhirnya kita juga yang menanggung bebannya.
Wallahuaklam.
* Datuk A Kadir Jasin ialah Tokoh Wartawan Negara
 
Baca Artikel Menarik :
Lanjut sidang khas Parlimen, gesa Ku Li Jangan berhimpun atau tindakan akan diambil Penduduk kampung jerit minta Jokowi buka sekatan Muhyiddin berundurlah secara terhormat – Najib Razak Sajat diberi notis bankrap, gagal bayar ganti rugi Resepi kek coklat kukus laku keras Layari Laman Facebook MYKMU
Khabar angin cuba pecah belahkan kerajaan – Ismail Sabri

The post Malaysia perlu pemulihan besar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/01/malaysia-perlu-pemulihan-besar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 199 hits
Ebit Lew menjelaskan beliau menjalankan misi ke Gaza menggunakan dana sendiri tanpa membuka tabung berbeza dengan Nadir Al Nuri yang meminta sumbangan PETALING Pendakwah bebas Ebit Lew memulangkan paku buah keras kepada Muhammad Nadir Al Nu...
Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 187 hits
July 22 2021 Pendakwah bebas Ebit Lew meminta Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia Muhammad Nadir Al Nuri Kamaruzaman mengemukakan bagaimana duit sumbangan rakyat Malaysia diagihkan untuk penduduk di Palestin Ebit Lew dalam sidang ak...
Jadual Profil Atlet Malaysia Olimpik Tokyo 2020

Jadual Profil Atlet Malaysia Olimpik Tokyo 2020

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 281 hits
30 atlet negara sahkan tempat ke temasya Olimpik Tokyo 2020 MISI BURU EMAS PERTAMA S ehari lagi sebelum sukan terbesar dunia Sukan Olimpik Tokyo 2020 bakal membuka tirai Seramai 30 atlet Malaysia dari 10 acara sukan akan mengambil bahagian ...
Program Malaysia Berzikir Bersama Pm Malam Ini

Program Malaysia Berzikir Bersama Pm Malam Ini

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 243 hits
puteradaily comPerdana Menteri Muhyiddin Yassin akan menyertai Program Malaysia Berzikir menerusi slot rancangan Forum Perdana Ehwal Islam TV1 malam ini Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Abdul Aziz Jusoh dalam kenyataan hari in...
Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 334 hits
Pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew menunaikan janji apabila muncul memberi pencerahan dan penjelasan terhadap t0hmahan yang dilemparkan kepadanya mengenai misi kemanusiaan yang dijalankan di Ga za PaIestin baru baru ini Memakai jubah berwarna b...
Pas Perosak Imej Islam Dalam Negara Malaysia Dato Mahfuz Omar

Pas Perosak Imej Islam Dalam Negara Malaysia Dato Mahfuz Omar

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 204 hits
PEMBOHONG KUATLihatlah gelagat pimpinan Pas ketika ini Mereka menggunakan segala macam dalil untuk menghalalkan perkara yang mereka sendiri katakan salah ketika menjadi pembangkang dahulu
Permohonan Kemasukan Murid Ke Tingkatan Satu Sekolah Seni Malaysia Program Pendidikan Seni Ambilan Tahun 2022

Permohonan Kemasukan Murid Ke Tingkatan Satu Sekolah Seni Malaysia Program Pendidikan Seni Ambilan Tahun 2022

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 384 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN MURID KE TINGKATAN SATU SEKOLAH SENI MALAYSIA PROGRAM PENDIDIKAN SENI AMBILAN TAHUN 2022 Penubuhan Sekolah Seni Malaysia adalah satu usaha Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memartabatkan pendidikan kesenian dengan m...
Kempen Leklumcdbelanja Mcdonald S Hargai Penghantar Makanan Malaysia

Kempen Leklumcdbelanja Mcdonald S Hargai Penghantar Makanan Malaysia

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 313 hits
PERKHIDMATAN penghantaran makanan adalah tambahan terbaik untuk cara hidup moden terutama ketika kita berada di rumah dan memerlukan makanan panas yang bebas dari kesibukan Sepanjang tempoh pandemik COVID 19 di Malaysia khidmat penghantaran...
Status Terkini Covid 19 Malaysia 23 7 2021

Status Terkini Covid 19 Malaysia 23 7 2021

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 284 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia hari ini melaporkan 15 573 kes baru yang merupakan rekod tertinggi jangkitan baru yang pernah dicatat di dalam negara
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang