Malaysia Perlu Bangunkan Ekonomi Durian Sim Tze Tzin




Kejayaan demi kejayaan yang diperoleh negara sejak berjaya mengeksport durian sejuk beku pada era kerajaan Pakatan Harapan (2018 – 2020) dan kini berjaya mengeksport durian segar ke China, memerlukan negara melihat dengan lebih fokus ke arah mewujudkan ‘ekonomi durian’.
Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin berkata, durian terbukti sebagai komoditi pertanian yang paling berjaya selepas getah dan sawit.
Mantan Timbalan Menteri Pertanian itu berkata, sejak kejayaan pasukan beliau dan mantan Menteri Pertanian Allahyarham Datuk Seri Salahuddin Ayob mendapatkan kebenaran mengeksport ke China, negara ini telah berjaya mendapat hasil durian bernilai ratusan juta setahun dan masih menerima pertambahan permintaan dari pasaran China.
“Pada tahun 2024 ini, Malaysia berjaya mendapat akses untuk eksport durian segar ke China. Ini adalah satu lagi peristiwa penting.
“Pada 2022, Malaysia mengeksport RM887 juta ke China. Ia hanyalah sebahagian kecil daripada pasaran AS$6.7 bilion. Dengan akses durian segar menjelang suku keempat 2024, eksport durian dijangka mencecah RM1 bilion pada 2024.
“Industri durian Malaysia mesti memanfaatkan peluang bersejarah ini.
“Kita mesti membangunkan ekonomi durian. Ekonomi durian bermaksud menggunakan durian untuk membangunkan produk yang komprehensif,” kata Tze Tzin dalam kenyataan.
Sehubungan itu, kata Timbalan Pengarah Strategi KEADILAN itu, Malaysia wajar membangunkan lebih banyak varieti durian yang berkualiti selain Musang King dan Blackthorn.
Pada sektor hiliran, katanya, negara juga harus menguasahakan lebih banyak produk nilai tambah durian yang kreatif selain aiskrim durian, biskut dan sebagainya.
Selain produk berasaskan durian, beliau juga mencadangkan agar rakyat Malaysia mengusahakan pelancongan berasaskan persekitaran ladang durian.
“Kita mesti membangunkan pelancongan durian untuk menarik pengunjung dari China, Singapura, Hong Kong, Australia, Indonesia menikmati durian di dusun durian yang asli.
“Ekonomi durian adalah besar, ia boleh mewujudkan peluang pekerjaan yang besar dan pekerjaan berkualiti seperti ahli agronomi, penyelidik dan pengurus ladang seperti industri kelapa sawit.
“Ia juga boleh mewujudkan peluang perniagaan. Banyak lagi produk hiliran boleh dibuat menggunakan durian. Golongan muda turut boleh menceburi peluang besar ini untuk memulakan perniagaan,” katanya lagi.
Tze Tzin berharap ekonomi durian akan berjaya di Malaysia dan rakyat bukan sahaja menikmati kelazatan durian tetapi keuntungan lumayan dengan mengusahakannya.
The post Malaysia perlu bangunkan ekonomi durian – Sim Tze Tzin first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/37170?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=malaysia-perlu-bangunkan-ekonomi-durian-sim-tze-tzin

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalendar Bermula Dan Berakhir Musim Durian Di Malaysia Setiap Tahun

Kalendar Bermula Dan Berakhir Musim Durian Di Malaysia Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 170 hits
Ada sebab durian dipanggil raja atau king dalam bahasa inggeris Jika terdapat jualan atau kedai menjual buah durian pasti akan berhenti walaupun tidak membelinya Kalendar Musim Durian Di MalaysiaMelepas rindu pun jadi Tidak kisah buah duria...
Syurga Video Bambam Got7 Kopek Makan Durian Di Malaysia Curi Perhatian

Syurga Video Bambam Got7 Kopek Makan Durian Di Malaysia Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 13/7/2024 - jumlah : 147 hits
Selepas konsert solonya pada tahun lepas BamBam sekali lagi datang ke Malaysia untuk berjumpa dengan peminatnya Artikel Berkaitan Pada 13 Julai hari ini BamBam akan mengadakan acara perjumpaan bersama peminatnya di Malaysia berkolaborasi de...
Buah Kebangsaan Malaysia Durian Atau Betik

Buah Kebangsaan Malaysia Durian Atau Betik

papar berkaitan - pada 28/6/2024 - jumlah : 189 hits
Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan budaya dan warisan Ia juga terkenal dengan pelbagai jenis buah buahan tropika yang unik dan lazat Namun buah manakah yang layak digelar sebagai buah kebangsaan Malaysia Mari teruskan membaca un...
Sabah Launches State Specific Malaysia Mysecond Home Program

Sabah Launches State Specific Malaysia Mysecond Home Program

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 219 hits
Sabah will have its own qualified panels to process applications Sabah launched its own version of the Malaysia MySecond Home program today with plans to appoint qualified representatives to process applications This move shifts the respons...
Peminat Teruja Byeon Wooseok Kongsi Akan Datang Ke Malaysia

Peminat Teruja Byeon Wooseok Kongsi Akan Datang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 96 hits
Peminat pasti tahu bahawa Byeon Woo seok sedang sibuk dengan acara perjumpaan peminatnya di banyak negara kini Artikel Berkaitan Baru baru ini Byeon Woo seok telah mengadakan acara perjumpaan peminat Summer Letter di Singapura yang telah di...
Experiential Travel With Your Malaysia Zone 2 Pass

Experiential Travel With Your Malaysia Zone 2 Pass

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 207 hits
Experiential Travel with Your Malaysia Zone 2 PassMalaysia s tourism industry is on a hot streak With a record breaking 9 37 million visitors in the first quarter of 2024 the Southeast Asian nation continues to captivate travelers with its ...
Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Malaysia Sejarah Info

Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Malaysia Sejarah Info

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 147 hits
Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Malaysia secara umumnya dikenali sebagai Harimau Malaya Bagi pasukan Bawah 23 Tahun pula biasanya dikenali sebagai Harimau Muda untuk membezakannya dengan pasukan senior Pasukan Harimau Malaya secara umumnya di...
Sebenarnya Rakyat Di Malaysia Kebanyakannya Tertekan

Sebenarnya Rakyat Di Malaysia Kebanyakannya Tertekan

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 157 hits
Sebenarnya Rakyat Di Malaysia Kebanyakannya Tertekan Follow Follow Follow Subscribe
Frankly Speaking 1mdb Fugitive Jho Low Must Face Charges In Malaysia

Frankly Speaking 1mdb Fugitive Jho Low Must Face Charges In Malaysia

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 215 hits
Low who continues to maintain innocence is likely to use whatever resources he has to cut new deals to avoid going to jail Low Taek Jho better known as Jho Low the fugitive who financed the 2013 Holly wood film The Wolf of Wall Street with ...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Latih Anak Pilih Satu Barang Saja Di Kedai Rm2 Biar Anak Belajar Kawal Diri

Ajal Menjemput Ketika Berniaga Wanita Maut Dihempap Pokok

Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia