Malaysia Airports Jamin Kesalinghubungan Selamat Lancar Di Seluruh Negara


 
Sejak sempadan dibuka semula pada 1 April, kira-kira 20,000 hingga 30,000 penumpang antarabangsa melalui lapangan terbang antarabangsa kendalian MAHB setiap hari.PETALING JAYA: Pengendali lapangan terbang utama Malaysia kini bersemangat menyediakan perkhidmatan untuk jumlah penumpang yang semakin meningkat bagi perjalanan domestik dan antarabangsa apabila keadaan sudah mula kembali normal.
Sejak sempadan dibuka semula pada 1 April, kira-kira 20,000 hingga 30,000 penumpang antarabangsa melalui lapangan terbang antarabangsa kendalian Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) setiap hari.
Dari segi trafik domestik, MAHB mengendalikan kira-kira 70,000 penumpang sehari melalui rangkaian 39 lapangan terbangnya.
Prospek bagi industri penerbangan Malaysia kini positif apabila penerbangan diteruskan semula. Ditambah dengan laluan penerbangan baharu, lapangan terbang terus menjadi titik kesalinghubungan yang penting untuk penumpang.
Tahun ini, 36 rakan kongsi syarikat penerbangan mengendalikan laluan penerbangan dari lapangan terbangnya ke 62 bandar antarabangsa di 28 negara.
Dari awal tahun ini hingga sekarang, pelbagai syarikat penerbangan menambah 28 bandar sebagai destinasi masing-masing. Ini jelas menunjukkan permintaan perjalanan udara telah meningkat.
Di peringkat domestik, syarikat penerbangan bukan sahaja meneruskan 100% laluan mereka malah segelintir meningkatkan kekerapan penerbangan.
Pada masa yang sama, MAHB menyambut baik permulaan operasi syarikat penerbangan komersial baharu, SKS Airways (KI) pada awal Januari, yang kini mengendalikan penerbangan ke Pulau Pangkor, Redang dan Tioman dari Lapangan Terbang Subang.
Pengendali lapangan terbang itu juga menghidupkan semula fungsi pelepasan dan pendaratan pendek (STOLport) di pulau-pulau untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada penumpang.
Di samping itu, MAHB berkata, ia membelanjakan kira-kira RM5 bilion untuk menaik taraf infrastruktur dan kemudahan lapangan terbangnya sepanjang 30 tahun lepas.
Ba’kelalan terletak sejauh lapan jam pemanduan dari bandar terdekat Lawas di Sarawak.Lapangan terbang ini terdiri daripada lima lapangan terbang antarabangsa dan 17 domestik, selain 17 STOLport.
STOLport menjadi sebahagian daripada usaha tanggungjawab korporat MAHB untuk memastikan kesalinghubungan yang lancar terutamanya bagi mereka yang tinggal di kawasan tanah tinggi dan terpencil. Penumpang yang menggunakan STOLport tidak membayar caj lapangan terbang.
STOLport memberi perkhidmatan kepada purata 170,000 orang setahun dan berfungsi sebagai hab kritikal bagi masyarakat luar bandar agar mereka boleh mendapatkan keperluan harian, bekalan ubat-ubatan dan akses kepada peluang pendidikan.
Ini terutamanya penting bagi penduduk Ba’kelalan apabila perintah kawalan pergerakan dilaksanakan di seluruh negara pada Mac 2020 dengan STOLport tempatan terbukti menjadi talian hayat utama bagi kawasan luar bandar Sarawak yang banyak bergantung pada pengangkutan udara untuk mendapatkan bekalan perubatan dan keperluan makanan.
Dikenali sebagai perbatasan terakhir Sarawak, Ba’kelalan terletak sejauh lapan jam pemanduan yang melelahkan dari bandar terdekat, Lawas, dengan separuh perjalanannya melalui jalan balak yang beralun menggunakan kenderaan pacuan empat roda.
Kini setelah ekonomi dibuka sepenuhnya, STOLport akan menjadi kunci untuk memulihkan ekonomi kawasan luar bandar dan terpencil, memudahkan aktiviti pelancongan dan perniagaan di samping menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/malaysia-airports-jamin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Iqiyi Lancar Dua Drama Original Sulung Terbitan Malaysia Sorry Naik Lori Dan Rampas Cintaku

Iqiyi Lancar Dua Drama Original Sulung Terbitan Malaysia Sorry Naik Lori Dan Rampas Cintaku

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 193 hits
SIARAN MEDIA Seiring dengan perkembangan pesat pasaran penstriman kandungan di Malaysia iQiyi International penyedia perkhidmatan penstriman video Asia atas permintaan telah mula menerbitkan dua drama original tempatan Sorry Naik Lori dan R...
Lightyear Diharamkan Di 14 Buah Negara Termasuk Malaysia

Lightyear Diharamkan Di 14 Buah Negara Termasuk Malaysia

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 235 hits
Nampaknya filem animasi terbaru Walt Disney Pixar Lightyear gagal mendapat kebenaran untuk ditayangkan di 14 buah negara di Timur Tengah dan Asia menurut sumber hari ini Filem animasi itu juga berkemungkinan besar tidak akan ditayangkan The...
Hiburan Semangat Kesukanan Tinggi Lelaki Warga Bangladesh Kibar Bendera Negara Dicelah Penyokong Malaysia

Hiburan Semangat Kesukanan Tinggi Lelaki Warga Bangladesh Kibar Bendera Negara Dicelah Penyokong Malaysia

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 193 hits
Umum sedia tahu bahawa Malaysia dapat melayakkan diri ke Piala Asia 2023 selepas menumpaskan Bangladesh 4 1 malam tadi Oleh kerana semalam merupakan perlawanan penentuan ke Piala Asia ramai yang berpusu pusu menyerbu Stadium Nasional Bukit ...
Menurut Pakar Ini Punca Mengapa Trafik Semakin Teruk Di Seluruh Negara Ketika Ini

Menurut Pakar Ini Punca Mengapa Trafik Semakin Teruk Di Seluruh Negara Ketika Ini

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 120 hits
Isu kesesakan trafik semakin menjadi perhatian di seluruh negara mutakhir ini Pelbagai punca dinyatakan seperti jalan raya yang sempit pengguna kurang menggunakan pengangkutan awam dan pembinaan pembinaan yang menambah buruk kesesakan jalan...
Wanita Ini Dedah Kenapa Ramai Profesional Luar Negara Tak Nak Balik Malaysia

Wanita Ini Dedah Kenapa Ramai Profesional Luar Negara Tak Nak Balik Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 151 hits
Kenapa orang tertanya tanya ramai profesional tak nak balik Malaysia Ini saya cerita gaji saya yang tak seberapalah kalau nak banding dengan profesional di sana 15 tahun lepas saya dapat lebih kurang 26 000 gaji final saya Tapi saya kena ba...
Selamat Tinggal Malaysia

Selamat Tinggal Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 127 hits
NILAI RINGGIT MAKIN JATUH Harga barang akan makin meningkat
Selamat Hari Malaysia Bukit Gasing Hiking Trail 16 09 20

Selamat Hari Malaysia Bukit Gasing Hiking Trail 16 09 20

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 168 hits
Salam HaiiiSelamat Hari Malaysia Malaysiaku Terchenta MalaysiaPrihatin Tediaaaa Hahah cite haritu harap tak basi lagi nak simpan sini eceecehh Frankly Speaking Seumur hidup seorang CMa ni kan ni lah kali pertama CMa pegi full track Explore ...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini

10 Amazing Wordpress Design Resouces

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak