Malas Bergerak Punca Utama Kemerosotan Kesihatan Wanita


Abaikan mata bengkak sikit tu, baru lepas buat meal prep banyak dari rumah terus keluar workout non stop selama 1 jam di Taman Tasik Titiwangsa. Mata letih tapi tenaga tak letih-letih, pelik tu !Pernah audit tak berapa lama kita duduk di kerusi setiap hari?
Tak kisahlah kerusi pejabat kah, kerusi dalam kereta kah dan kerusi di rumah.
Kalau menonton TV, sudah tentu lebih dari sejam tak bergerak kecuali ke bilik air bukan? 
Itu tak termasuk fokus buat kerja sama ada bekerja dari rumah mahupun bekerja dari pejabat.
Tidak dinafikan, semakin canggih teknologi memang mengurangkan lagi kita untuk rajin bergerak. Bukan bergerak dengan kereta tau. Kena bergerak dengan bawa badan itu namanya pergerakan keseluruhan badan.  
Tak nak cerita pasal orang, contoh julia sendiri. Memang dulu bertahun lamanya julia jarang bergerak, pergi kerja memandu sendiri, berjalan bila ada tugasan sahaja. 
Nak kata suruh bersenam memang jauh lagi hidayah tau.
Asbab pandemik COVID-19.
Baca bermacam jenis penyakit kronik penyumbang utama kematian kerana COVID-19 telah membuka mata julia seluas-luasnya. Sebab diri sendiri pun obesiti tahap 2, jadi kena bertindak sebelum jadi lebih parah. 
Golongan berisiko seperti obesiti juga lagi mengundang pelbagai penyakit senyap secara tidak sedar. Siapa sangka, kini julia sudah enam bulan amal gaya hidup sihat. Jadi julia rasa rendah diri nak berkongsi beberapa tips dan ilmu kesihatan yang kita boleh pelajari dan timba ilmu melalui internet sahaja. Segalanya di hujung jari. Betul tak?
Antara nak atau tidak, teruskan membaca. Ada sisipan artikel menarik untuk diri anda dan keluarga anda. 
Apa gaya hidup sihat yang julia amal?

beli sumber bahan makanan sihat - kurang ambil makanan jenis prosesbersenam berkala - 3 ke 5 kali semingguminum air secukupnya.tidur - paling penting tidur kena cukupIni adalah kebiasaan yang anda sendiri dah biasa dengar. Sebenarnya penjagaan kesihatan wanita bukan 4 poin diatas sahaja tau. Dalam pembinaan keluarga dan rumah tangga yang bahagia, aspek kesihatan seksual jangan di pandang remeh. 
Akan tetapi, nak bincang soal kesihatan reproduktif wanita bukanlah sesuatu yang dianggap 'taboo' pada zaman sekarang. Di media sosial kebanyakkan kini sudah berfikiran terbuka untuk membincangkan soal ini. 
Sebut kesihatan seksual, mesti anda fikir pasal jamu-jamu betul tak?Sebenarnya skop penjagaan seksual lebih ke arah mental dan fizikal.
Bila kita jaga mental dan fizikal, kita akan rasa badan kita lain. Rasa sedikit ringan, bertenaga untuk bergerak, tak mudah lesu dan paling penting fokus.
Tahukah anda, kanser payudara dan kanser rahim adalah paling tinggi kes di Malaysia
Bayangkan, kanser payudara punya statistik di atas. Kita sendiri tak tahu kena atau tidak. 
Jadi gambar di bawah julia kongsikan sedutan bagaimana kanser payudara merebak dari tahap 1 hingga ke tahap 4. Kena buat pemeriksaan sendiri secara kerap. Baca klik 👉 kanser payudara
Inilah 10 petanda besar kanser senyap wanita, kanser rahim. Julia sendiri baca artikel di link 👉kanser rahim timbul kesedaran untuk buat pemeriksaan di klinik atau hospital. 
Contoh bagaimana kanser rahim bermula, paling parah salah satu puncanya berlaku kanser pangkal rahim adalah golongan obesiti tidak terkecuali. 
Sedih? Masih belum terlambat kawan. Jom kita sama-sama jaga kesihatan. 
Macam mana nak dapatkan kesihatan yang positif julia?Pertama sekali, kita kena rajinkan diri baca kajian dan statistik kesihatan terutamanya kesihatan kesuburan wanita di Malaysia. 
Amat membimbangkan hari demi hari, semakin kurang masyarakat ada kesedaran untuk bersenam, tidak mahu jaga pemakanan dan bila menginjak umur 40-an semakin tinggi risiko untuk kita dapat kencing manis dan libido. 
Bukan yang dah lama berkahwin juga mengalami masalah kesihatan seksual wanita tau, yang baru berkahwin pun tidak ketinggalan mengalami masalah serupa. 
Para suami juga perlu ada kesedaran untuk sama-sama buat pemeriksaan kesihatan menyeluruh berkenaan kesihatan seksual. Tidak semestinya wanita, terkadang masalah ini perlu di tangani bersama-sama dengan isteri. 
Bahan bacaan online
IsteriSihat.com.my klik link 👈 ini adalah web pendidikan yang banyak berikan kesedaran kepada isteri dan bakal isteri yang prihatin tentang dunia kesihatan wanita secara menyeluruh. 
Bukan sahaja bab kesihatan, tetapi juga ilmu-ilmu hak isteri, parenting, & komunikasi rumahtangga juga turut di kongsikan di sana juga. 
Menarik julia baca, jadi julia kongsikan dengan kalian yang sama-sama ingin berubah ke arah gaya hidup sihat. 
Boleh layari Facebook Isteri Sihat klik https://www.facebook.com/IsteriSihat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.juliajohari.com/2021/09/malas-bergerak-punca-utama-kemerosotan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+WithJulia+(With+Julia...)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjagaan Kesihatan Luaran Dan Dalaman Di Kalangan Wanita

Penjagaan Kesihatan Luaran Dan Dalaman Di Kalangan Wanita

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 281 hits
Penjagaan Kesihatan Luaran Dan Dalaman Di Kalangan Wanita Sebagai seorang wanita terutama yang bergelar isteri penjagaan kesihatan luaran dan dalaman amat penting untuk dititikberatkan Bukan saja penjagaan luaran yang perlu dijaga tapi penj...
Dua Wanita Tertukar Kehidupan 4 Kunci Utama Drama Komedi One The Woman

Dua Wanita Tertukar Kehidupan 4 Kunci Utama Drama Komedi One The Woman

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 406 hits
Ramai katanya yang dah tak sabar menantikan drama terbaru SBS yang menggantikan The Penthouse Drama komedi One Of The Woman di mana ia membawa kisah dua wanita dengan wajah seiras yang bertukar kehidupan dek kehilangan ingatan Seorang ialah...
Penjagaan Kesihatan Wanita Perlu Dititkberatkan

Penjagaan Kesihatan Wanita Perlu Dititkberatkan

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 280 hits
hai assalammualaikumPenjagaan Kesihatan Wanita Perlu Dititiberatkan Kita sekarang hidup dalam keadaan norma baharu di mana setiap orang perlu memakai mask apabila di luar perlu membasuh tangan dengan kerap perlu patuhi SOP yang ditetapkan b...
Kesihatan Lelaki Kebahagiaan Wanita

Kesihatan Lelaki Kebahagiaan Wanita

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 221 hits
Assalamualaikum Sebagai seorang perempuan qaseh sering menitikberatkan tentang kesihatan diri sendiri dan selalu membaca tentang penjagaan kesihatan wanita supaya qaseh dapat alert dengan kesihatan diri sendiri tapi bagaimana pula dengan ke...
Hiburan Buang Rahim Kerana Ketumbuhan Nourul Depp Pesan Agar Wanita Sentiasa Jaga Kesihatan

Hiburan Buang Rahim Kerana Ketumbuhan Nourul Depp Pesan Agar Wanita Sentiasa Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 385 hits
Penyanyi Nourul Depp menerusi sebuah hantaran Instagram miliknya ada berkongsi pengalaman mengenai prosedur menjalani pembedahan pembuangan rahim baru baru ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Nourul perkongsian itu dibuat sebagai rasa t...
Vide0 Dah Sebulan Pakai Baru Tahu Wanita Sangka Whiteboard Baru Beli Ros4k Rupanya Lupa Cabut Plastik

Vide0 Dah Sebulan Pakai Baru Tahu Wanita Sangka Whiteboard Baru Beli Ros4k Rupanya Lupa Cabut Plastik

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 232 hits
Korang pernah alami situasi ingatkan barang yang korang baru beli tu ros4k tapi rupa rupanya korang tak reti nak pakai Haa inilah kejadian yang berlaku kepada seorang pengguna TikTok bernama nurbaayaaapristiyono ni apabila dia baru mengetah...
Wanita Koma Dua Bulan Masih Bernyawa Dakwa Hampir Ditolak Masuk Bilik Mayat

Wanita Koma Dua Bulan Masih Bernyawa Dakwa Hampir Ditolak Masuk Bilik Mayat

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 170 hits
Apabila menghampiri tarikh 16 Jun setiap tahun seorang wanita terpaksa mengimbau kembali sejarah hitam akibat dirempuh lori ais yang terjadi pada 13 tahun lalu dengan penuh rasa keinsafan Menerusi perkongsian video di akaun TikTok pipi pau8...
Wanita Reda Jaga Jodoh Kakak Sendiri

Wanita Reda Jaga Jodoh Kakak Sendiri

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 151 hits
Kata orang orang tua ajal dan jodoh itu rahsia Allah Kita tidak tahu siapa jodoh kita Mungkin insan yang bersama dengan kita sekarang sebenarnya jodoh orang Tiada siapa tahu Sama seperti wanita yang berasal dari Indonesia ni siapa sangka se...
Nak Anak Pandai Bercakap Mak Ayah Kena Jadi Pengulas Wanita Ini Kongsi Tip Anak Speech Delay Boleh Bertutur

Nak Anak Pandai Bercakap Mak Ayah Kena Jadi Pengulas Wanita Ini Kongsi Tip Anak Speech Delay Boleh Bertutur

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 297 hits
Speech delay merujuk kepada kelewatan dalam keupayaan seorang kanak kanak itu untuk bercakap atau menghasilkan bunyi Kelewatan ini ditentukan berdasarkan garis masa yang sepatutnya mereka garis masa perkembangan normal untuk usia mereka And...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City