Malang Dulu Ph Tak Bertindak Bila Ditegur Isu Sugarbook


BANGI – Sekiranya kerajaan Pakatan Harapan (PH) memandang serius aduan dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkenaan aplikasi Sugarbook sebelum ini, berkemungkinan besar masalah tersebut sudah dapat diatasi.

Ketua Komunikasi dan Multimedia Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Rashidi Haris menyifatkan, gejala yang didakwa semakin serius itu merupakan suatu perkara malang menimpa negara dan rakyat.

Katanya, lebih mendukacitakan apabila wujud dakwaan ramai anak gadis dari universiti awam dan swasta mendaftar untuk menjadi ‘sugar baby’.

“Mengimbas kembali ketika pertama kali munculnya poster iklan di dua billboard (Sugarbook), terdapat beberapa individu dan juga pertubuhan Islam yang tampil memberi komen dan membidas perkara ini.

“Pada masa itu Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat adalah Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Menteri Pendidikan pula, Dr. Maszlee Malik.

“Malangnya, walaupun telah ditegur namun tiada sebarang tindakan dan reaksi positif dibuat oleh kerajaan PH pada masa itu,” katanya menerusi satu kenyataan.

Sehubungan itu, Rashidi berharap, kerajaan yang diberi mandat ketika ini iaitu Perikatan Nasional (PN) dapat bertindak bagi memperbetulkan keadaan.

“Diharap selepas tersiarnya bantahan ini dan mengambil serius penularan maksiat pelacuran di kalangan pelajar universiti, pihak berwajib harus segera mengambil tindakan.

“Jangan asyik sibuk menjaga kerusi dan memandang isu ini remeh sedangkan ia menimbulkan kerisauan di kalangan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke universiti dengan harapan yang besar,” katanya lagi.

Baru-baru ini media melaporkan, Malaysia diletakkan berada pada kedudukan ketiga tertinggi di Asia selepas India dan Indonesia bagi negara yang mempunyai bilangan ‘sugar daddy’ paling ramai melalui aplikasi Sugarbook, yang menyediakan platform untuk mencari perempuan simpanan atau lebih dikenali sebagai ‘sugar baby’.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan menerima laporan dari sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA), berhubung mahasiswa di Lembah Klang didakwa menggunakan aplikasi tidak bermoral untuk mencari ‘sugar daddy’.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, kertas siasatan telah dibuka berkenaan kes itu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 372 Kanun Keseksaan.

Susulan itu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) juga telah menjalankan siasatan berhubung dakwaan bahawa ramai wanita Malaysia terutama penuntut universiti menawarkan diri sebagai ‘sugar baby’. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/02/malang-dulu-ph-tak-bertindak-bila.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Akan Tubuh Jawatankuasa Bertindak Bagi Meneliti Dan Menangani Isu Sugarbaby

Kerajaan Akan Tubuh Jawatankuasa Bertindak Bagi Meneliti Dan Menangani Isu Sugarbaby

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 143 hits
PUTRAJAYA Kerajaan bercadang menubuhkan sebuah jawatankuasa bertindak bagi menangani isu sugarbaby kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Siti Zailah Mohd Yusoff Jelas Siti Zailah jawatankuasa itu akan ditubuhkan m...
Isu Gibran Ikuti Jejak Jokowi Ahok Kerja Jadi Walikota Solo Dulu

Isu Gibran Ikuti Jejak Jokowi Ahok Kerja Jadi Walikota Solo Dulu

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 135 hits
Partai Demokrat menduga Presiden Joko Widodo ingin mempersiapkan putranya Gibran Rakabuming Raka untuk Pilgub DKI Jakarta 2024 melalui pembatalan revisi UU Pemilu Basuki Tjahaja Purnama alias Ahok ikut berkomentar soal isu majunya Wali Kota...
Kkm Perjelas Isu Sop Kuarantin Jemaah Menteri

Kkm Perjelas Isu Sop Kuarantin Jemaah Menteri

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 174 hits
Kuala Lumpur Kementerian Kesihatan Malaysia hari ini menjelaskan mengenai isu diperkatakan masyarakat berhubung dakwaan anggota kabinet menjalani kuarantin tiga hari selepas pulang lawatan luar negara Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noo...
Isu Liar Ustadz Maaher Disiksa Polisi Sebelum Meninggal Ini Kata Keluarga

Isu Liar Ustadz Maaher Disiksa Polisi Sebelum Meninggal Ini Kata Keluarga

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 258 hits
Pihak keluarga membantah isu liar mengenai Ustadz Maaher At Thuwailibi mengalami penyiksaan saat ditahan di Rutan Mabes Polri Pihak keluarga menegaskan selama ditahan Ustadz Maaher diperlakukan dengan baik Aman kok almarhum nggak disiksa Se...
Hiburan Jaga Hal Sendiri Isu Aiman Tino Fara Hezel Minta Netizen Berhenti Kecam Keluarganya

Hiburan Jaga Hal Sendiri Isu Aiman Tino Fara Hezel Minta Netizen Berhenti Kecam Keluarganya

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 493 hits
Baru baru ini kisah Aiman Tino dan keluarganya telah menjadi topik utama perbualan para netizen selain daripada portal media Dikatakan mula mengabaikan kerjaya seninya kerana wanita penyanyi itu tampil menjelaskan perkara sebenar BACA Adver...
Kabinet Tidak Pernah Bangkitkan Isu Konflik Kepentingan Najib

Kabinet Tidak Pernah Bangkitkan Isu Konflik Kepentingan Najib

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 203 hits
Najib Razak KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu Kabinet tidak pernah membangkitkan isu mengenai konflik kepentingan Datuk Seri Najib Razak dalam 1Malaysia Development Berhad Menurut Kod Etika Bagi Anggota Pentadbiran da...
Isu E Mel Wordpress

Isu E Mel Wordpress

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 164 hits
Isu e mel WordPress yang paling biasa yang tidak menghantar e mel adalah bahawa pelayan hosting WordPress anda tidak dikonfigurasikan dengan betul untuk menggunakan fungsi PHPMAIL Walaupun hosting anda dikonfigurasikan untuk menggunakan fun...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional