Maksud Play Victim Punca Tanda Tanda Dan Cara Tanganinya


Mungkin anda tertanya-tanya maksud play victim kerana terma ini sering digunakan sejak beberapa tahun ini.
Bila kita sebut tentang mangsa, kita sering terfikir tentang mangsa yang tidak bersalah. Mereka juga sering alami perkara negatif atau terperangkap dalam situasi yang tidak diingini.
Namun, lain pula ceritanya dengan individu yang mempunyai mentaliti mangsa.
Terdapat beberapa punca yang boleh mencetuskan mentaliti ini. Individu dengan mentaliti ini juga cenderung untuk menunjukkan beberapa tanda-tanda.
Oleh itu, ayuh kita kenali maksud play victim secara lebih dekat.
Sumber : The Good Men Project Maksud Play Victim Play victim ini adalah mentaliti seseorang individu yang merasakan diri adalah mangsa keadaan walaupun bukti mengatakan sebaliknya. Kelakuan ini turut dikenali sebagai victim mentality.
Individu dengan mentaliti sebegini juga sering dikaitkan dengan Narcissistic Personality Disorder (NPD).
Ini disebabkan oleh kelakuan individu yang sering memanipulasi orang lain dan mempunyai kecenderungan yang kuat untuk meletakkan diri sebagai mangsa.
Dengan meletakkan kesalahan pada orang lain, individu yang play victim ini dapat melindungi diri sendiri dalam situasi atau masalah yang dialami.
Akibatnya, mereka tidak mahu bertanggungjawab, banyak mengadu dan suka menyalahkan orang sekeliling atau ‘takdir’ yang telah tertulis.
Punca Play Victim Pakar psikologi berpendapat bahawa victim mentality boleh tercetus daripada beberapa perkara seperti :
Pengalaman buruk atau trauma masa lalu Sering terperangkap dalam emosi negatif Pernah dikhinanati oleh orang terdekat seperti keluarga atau pasangan Hubungan yang tidak sihat dengan orang terdekat Sering diabaikan ketika masih kecil Tanda-Tanda Play Victim / Victim Mentality Tak pasti cara untuk kenalpasti individu yang sering play victim atau sering menganggap diri mangsa keadaan?
Individu yang sering play victim akan menunjukkan beberapa tanda seperti berikut :
Sering menyalahkan orang lain terhadap sesuatu yang berlaku dalam hidup mereka Selalu merasakan diri mereka dibeban dengan masalah Mempunyai sikap negatif dalam kebanyakan situasi Mudah marah apabila seseorang ingin membantu Cenderung untuk bersama individu lain yang turut suka menyalahkan orang lain Sukar untuk membuat perubahan dalam hidup Kurang keyakinan diri Cenderung untuk kasihan pada diri sendiri Tidak bersimpati terhadap orang lain Sering merasakan dunia ini tidak adil Sukar untuk mempercayai orang lain Lebih suka mengadu berbanding mencari jalan penyelesaian Suka membesarkan kesalahan orang lain dan tidak nampak kesalahan diri Sering merasa tidak terdaya untuk menolong diri sendiri Selalu merasakan orang lain lebih baik daripada diri sendiri Sumber : Hack Spirit Cara Untuk Tangani Victim Mentality Meskipun mentaliti ini tidak mudah untuk dibuang, namun ia bukanlah mustahil. Terdapat beberapa kaedah yang boleh dilakukan untuk tanganinya.
Pakar psikologi mencadangkan beberapa cara seperti :
Kenalpasti Trigger : Adakah sesetengah orang atau situasi tertentu menyebabkan anda mudah rasa tidak berdaya atay kasihan pada diri sendiri? Jika ada, cuba tanya pada diri sendiri apa yang boleh dilakukan untuk kembalikan keyakinan diri.
Nilai Semula Mentaliti : Kita tidak boleh kawal apa yang orang lain fikir atau katakan. Namun, kita masih boleh kawal cara kita memberi tindak balas terhadap perkara yang berlaku di sekeliling kita. Oleh itu, nilai semula mentaliti dan cuba untuk kawal situasi sebaik mungkin. Jangan malu untuk minta bantuan atau pendapat orang lain.
Refleksi Semula Punca Victim Mentality : Adakah anda sering berasa seperti mangsa keadaan disebabkan pengalaman buruk atau hubungan yang tidak baik sebelum ini? Sebaiknya, anda perlu cari jalan untuk ingatkan diri supaya dapat lupakan masa lalu dan fokus pada waktu sekarang.
Pelajari Skil Komunikasi dan Dapatkan Bantuan : Pakar psikologi juga mensarankan supaya individu yang sering play victim untuk pelajari skil komunikasi yang lebih baik. Gunakan cara yang terbaik untuk berkomunikasi dan uruskan konflik dengan orang lain supaya anda tidak mudah terjebak dalam victim mentality.  
Selain itu, anda juga boleh dapatkan bantuan atau pendapat daripada pakar psikologi atau membaca buku motivasi antaranya The Power of Now karya Eckhart Tolle seperti yang dicadangkan oleh verywellmind.com.
Tips Untuk Berdepan Dengan Individu Yang Sering Play Victim Mungkin anda sendiri buntu untuk berdepan dengan individu yang gemar play victim.
Memang tidak dinafikan agak sukar untuk mengajak mereka berbincang kerana individu sebegini tidak mahu bertanggungjawab dan sering menyalahkan orang lain.
Berikut merupakan beberapa tips yang anda boleh cuba :
Tunjukkan simpati dan berikan mereka ruang untuk bercakap. Elakkan daripada melabel mereka sebagai mangsa kerana ini boleh memburukkan keadaan. Jangan minta maaf sekiranya anda rasa bukan anda seorang yang perlu dipersalahkan dalam situasi atau masalah tersebut. Buat persiapan sebelum berdepan dengan mereka bagi mengelakkan mereka pengaruhi anda dalam perbincangan. Jangan ‘serang’ mereka. Sebaliknya, bercakaplah dengan lemah lembut dan berikan kata-kata dorongan seperti “Saya tak boleh selesaikan masalah ini untuk awak, tetapi saya boleh bantu awak mengharunginya”. Sumber : sustainhealth.fit Sekarang anda sudah tahu maksud play victim dan bagaimana ia boleh memberi kesan kepada mentaliti seseorang.
Walaupun mentaliti ini sukar untuk dibendung disebabkan punca seperti trauma masa lalu dan sebagainya, namun terdapat pelbagai kaedah yang boleh dicuba untuk menanganinya.
Anda juga boleh dapatkan bantuan daripada orang sekeliling atau pakar psikologi bagi mengatasi masalah ini.
Sumber : Very Well Mind, WebMD, Medical News Today


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/maksud-play-victim/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=maksud-play-victim

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maksud Vertigo Punca Gejala Dan Kaedah Rawatan

Maksud Vertigo Punca Gejala Dan Kaedah Rawatan

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 129 hits
Adakah anda sedang mencari maksud vertigo kerana khuatir mengalaminya Vertigo merupakan sensasi palsu yang biasanya disertai dengan hilang keseimbangan Namun ia boleh berlaku disebabkan beberapa punca Kebarangkalian untuk seseorang alami ve...
Cara Daftar Padu

Cara Daftar Padu

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 51 hits
PADU mengandungi profil individu dan isi rumah meliputi warganegara dan pemastautin tetap berumur 18 tahun ke atas di Malaysia Maklumat profil ini akan dikemas kini secara berkala melalui pengintegrasian data pentadbiran daripada pelbagai s...
Cara Menulis Novel Dengan Tepat Tulis Novel Anda Pun Boleh

Cara Menulis Novel Dengan Tepat Tulis Novel Anda Pun Boleh

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 93 hits
Saya faham sekarang memang trend menulis novel Tapi nak menulis novel tidak boleh sembarangan Jika tiada ilmu dengan cara menulis novel betul cerita akan mendatar serta membosankan pembaca Silap hari bulan memang tidak laku novel korang ata...
Emadani Cara Daftar Dan Tebus Rm100

Emadani Cara Daftar Dan Tebus Rm100

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 65 hits
Program eMADANI merupakan satu inisiatif Kerajaan yang telah diumumkan di bawah kerangka Ekonomi MADANI Memperkasa Rakyat Program ini bertujuan untuk meningkatkan penggunaan transaksi tanpa tunai di samping meringankan beban kewangan rakyat...
Cara Cipta Gambar Ai Guna Canva

Cara Cipta Gambar Ai Guna Canva

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 62 hits
Ketika ini teknologi kecerdasan buatan atau lebih dikenali sebagai artificial intelligence amat popular Semakin ramai yang sudah menggunakan teknologi AI kerana lebih mudah dan menjimatkan masa Teknologi AI berpotensi besar dalam mengautoma...
Cara Pastikan Ayam Bersih Sihat

Cara Pastikan Ayam Bersih Sihat

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 49 hits
Untuk memastikan Ayam Bismi ni benar benar bersih reban ayam dibina tinggi daripada tanah supaya ayam sentiasa berada dalam keadaan yang bersih dan kering Ini kerana apabila badan ayam lembab dan basah ayam akan lagi mudah untuk dijangkiti ...
Aturan Baru Begini Cara Urus Sim Wajib Punya Bjps Kesehatan Aktif

Aturan Baru Begini Cara Urus Sim Wajib Punya Bjps Kesehatan Aktif

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 54 hits
Pada proses identifikasi petugas melakukan pengecekan status kepesertaan JKN melalui website portal BJPS
Jokowi Minta Sosialisasi Pancasila Disesuikan Dengan Cara Generasi Y Dan Z

Jokowi Minta Sosialisasi Pancasila Disesuikan Dengan Cara Generasi Y Dan Z

papar berkaitan - pada 1/6/2024 - jumlah : 54 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengatakan Indonesia saat ini didominasi oleh generasi milenial generasi Z dan generasi Alpha
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Hanya 17 Pakar Pembedahan Kardiotorasik Di Kkm

Wanita Cedera Terseret Ketika Diragut Tepi Lebuhraya

Suri Rumah Berputih Mata Rugi Rm1 5 Juta Diperdaya Polis

Waspada Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Menteri Miti

Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik