Mak Aku Pesan Jangan Bukak Sebab Arwah Atok Tak Bagi Pemuda Temui Uncang Misteri Di Rumah Pusaka


Misteri, tidak dinafikan genre ini memang ramai penggemarnya. Cerita yang sentiasa mewujudkan tanda tanya hingga memacu adrenalin untuk seseorang mencari tahu kebenaran sesuatu perkara.
Mungkin benar, ada sesetangah orang yang terpilih untuk mengalami sendiri pengalaman terkait dengan mistik dan supernatural. Namun kita sebagai pembaca jangan terlalu obses, anggap sahaja bacaan ini hnaya sekadar hiburan atau perkongsian.
Dua hari ini, tular di laman media sosial tentang satu ciapan ‘angker’ yang dimuatnaik oleh seorang pengguna twitter. Aiman telah berkongsi tentang pengalamannya terjumpa satu uncang ‘misteri’ ketika sedang mengemas rumah arwah datuknya.

“Benda ni jadi semalam waktu aku dengan adik beradik pergi ke rumah nenek aku sebab nak ambil barang. Rumah nenek aku ni dah lama ditinggalkan sebab dia duduk rumah pakcik makcik aku.” Tambahan pulak, dia dah tua and tak ada siapa nak jaga kalau dia duduk rumah tu.
Rumah nenek aku ni baru je ada orang masuk sewa, nak dekat sebulan dah. Masa nenek aku keluar dari rumah dia tu, dia just bawak beberapa helai baju dengan benda benda yang penting je. Kiranya orang yang sewa tu memang dapat fully furnished punya rumah la.
Then semalam masa kami datang tu, kami kemas la baju dengan ada barang barang yang nenek aku suruh ambil. Kemudian, akak yang sewa rumah ni cakap yang dia ada terjumpa uncang tapi kami tak tanyalah di mana dia menjumpainya.
Okay dalam uncang tu ada satu lagi uncang dengan kain merah dan ada banyak gila syiling lama dari zaman mana mana tah.
“Kain merah tu kalau kau perasan ada macam tulisan, aku dah cuba baca tapi ada beberapa perkataan je yang aku boleh baca. Perkataan lain tu memang tak faham la, tapi serius, ayat tu bukan ayat Al-Quran.”
Benda ni arwah atok aku punya. Tapi dari apa yang makcik dan mak aku cerita, arwah atok aku ni memang banyak ilmu dia dan ayah aku pun sempat belajar beberapa benda dari arwah atok aku tu.
Lepas kami tunjuk kat ayah aku, ayah aku terus simpan benda tu dan aku pun tak tahu la apa jadi kat uncang tu. Tapi aku dengan abang aku rasa macam asal kami tak sempat belajar benda benda ni dari arwah atok aku dulu.
Okay berbalik semula kepada cerita aku dengan adik beradik pergi ambil barang kat rumah nenek aku ni. Masa kami pergi ke rumah nenek, mak aku ada pesan pasal satu beg ni tapi mak aku tak ada la terangkan macam mana rupa bentuk beg tu.
“Beg tu nenek aku pesan kat anak anak dia kalau jumpa jangan bukak langsung sebab atok aku cakap jangan bukak.” Disebabkan isteri kena dengar cakap suami, dia pun tak la bukak and tak ambil tahu la pasal beg ni. Beg tu beg warna coklat . Style style beg tok kadi tu.
Masa aku dengan adik beradik kemas tu, tiba tiba kami ada jumpa beg tapi masa tu kami tak tahu lagi tu ke beg nya. Beg tu elok je dalam almari rumah kat bilik mak aku. Beg tu ada dalam almari kosong tau, tapi mula tu aku dengan abang aku ingatkan dah ada orang kemas la almari ni.
Abang aku ambil beg tu, baru je abang aku bukak beg tu bau dia wangi gila do serious . Dalam beg tu bau wangi. Terus abang aku pandang aku, aku pandang abang aku. Terus kitaorang rasa tak sedap hati masa tu.
Lepas kami terbukak beg tu, abang aku terus call mak aku and ceritakan pasal beg yang kami jumpa tu. Mak aku terus je cakap”ha tu la begnya”. Terus kami letak balik beg tu.
Serious cuak gila masa tu. Kami kemas balik semua, tutup almari tu balik terus kelaur dari rumah tu petang tu. Tapi apa yang aku dengan abang aku perasan dalam beg tu ada ada satu uncang kecik kena lilit dengan kain kuning dengan tulisan atas dia.
Tapi benda paling pelik, arwah atok aku ni meninggal masa aku 5 tahun dan sekarang dah nak dekat 15 tahun, beg tu memang tak ada siapa siapa usik sebab wangian dia tu kuat gila kot.
“Malam tu kami sampai rumah lepas makan, aku tidur sebilik dengan abang aku. Tiba tiba malam tu mak aku kejut kata abang aku ni mengigau lain macam.” Esoknya mak aku tanya mimpi apa kat abang aku. Abang aku ni kata tak ada mimpi apa apa pun malam tadi.
Jadi, petang semalam parents aku ajak abang aku pergi berubat. Lepas balik tu abang aku cerita apa jadi kat dia masa berubat tu. pakcik tu kata ada benda nak dekat abang aku tapi belum lekat lagi. Nasib baik terus pergi berubat
Waktu berubat tu pakcik tu picit antara ibu jari abang aku dengan jari sebelah tu. Sumpah abang aku cakap sakit gila. Lepas abang aku cerita tu baru kitaorang teringat uncang yang dalam beg coklat tu
Sumber: Alexander Aiman

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/24/mak-aku-pesan-jangan-bukak-sebab-arwah-atok-tak-bagi-pemuda-temui-uncang-misteri-di-rumah-pusaka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
White Noise Dari Telefon Pintar Tak Bahayakan Bayi Mak Ayah Jangan Ragu Ragu Nak Guna Bila Bayi Menangis

White Noise Dari Telefon Pintar Tak Bahayakan Bayi Mak Ayah Jangan Ragu Ragu Nak Guna Bila Bayi Menangis

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 246 hits
Bayi yang menangis tanpa henti biasanya diredakan dengan bantuan bunyi bunyian white noise Selain bunyi bunyian alam air terjun hujan ombak dan sebagainya white noise yang dipasang daripada telefon bimbit sebenanrnya banyak membantu bayi un...
Pesan Mbah Moen Baca Qulhu Sekali Setiap Masuk Rumah Agar Murah Rejeki

Pesan Mbah Moen Baca Qulhu Sekali Setiap Masuk Rumah Agar Murah Rejeki

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 631 hits
Tentang amalan membaca atau Qulhu ketika masuk rumah memang bermacam macam riwayat atau ijazah yang kita dapatkan Ada yang pernah mengijazahkan agar setiap masuk rumah selalu mengucapkan salam dan membaca qulhu 3 kali Apa fadhilahnya Agar r...
Pesan Akhir Mp Tanjung Piai Jangan Bercakaran Sesama Sendiri

Pesan Akhir Mp Tanjung Piai Jangan Bercakaran Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 442 hits
Ahli Parlimen Tanjung Piai Dr Md Farid Md Rafik sempat menyampaikan pesanan terakhir kepada masyarakat setempat di Tanjung Piai Johor dalam satu acara di Pontian Jaya malam tadi Bapa saudaranya Daud Sanusi yang sama sama berada ketika majli...
Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 536 hits
Masalah gigi anak selalunya dititik beratkan oleh ibu bapa Namun jarang sekali untuk kita menitik beratkan masalah lidah anak lebih lebih lagi kita tidak pernah menyedari bahawa lidah anak pendek dan turut memberi kesan kepada pelbagai akti...
Rumah Tangga Goyah Penuh Prasangka Dan Tak Bahagia Awas Mungkin Ini Kerja Dasim Si Jin Penghasut

Rumah Tangga Goyah Penuh Prasangka Dan Tak Bahagia Awas Mungkin Ini Kerja Dasim Si Jin Penghasut

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 389 hits
Rumah tangga goyah penuh prasangka dan tak bahagia Awas mungkin ini kerja Dasim si jin penghasut Setiap pasangan yang sudah berkahwin tentukan mahukan rumah tangga mereka sentiasa aman damai sejahtera sentiasa kan Bak kata orang sekarang ti...
Abrasi Pantai Rusak 15 Rumah Di Pesisir Selatan

Abrasi Pantai Rusak 15 Rumah Di Pesisir Selatan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 124 hits
Saat ini korban yang rumah hancur menitipkan barang barang berharga miliknya yang berhasil diselamatkan ke rumah sanak keluarganya
Balik Lepak Tengah Malam Rumah Berselerak Kena Pecah Mujur Anak Isteri Selamat

Balik Lepak Tengah Malam Rumah Berselerak Kena Pecah Mujur Anak Isteri Selamat

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 677 hits
Sesetengah suami mungkin suka keluar malam untuk minum minum bersama kawan Tak salah kerana ia umpama me time untuk suami Malangnya ada sesetengah suami gemar melepak sehingga awal pagi tinggalkan isteri dan anak anak sendirian Mungkin sero...
Bank Indonesia Konsumsi Rumah Tangga Ri Masih Bagus Meski Tidak Kuat

Bank Indonesia Konsumsi Rumah Tangga Ri Masih Bagus Meski Tidak Kuat

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 330 hits
Konsumsi rumah tangga di kuartal II 2019 mencapai 5 17 persen meningkat dari periode sebelumnya yang mencapai 5 02 persen Angka ini juga masih lebih tinggi dibanding tahun sebelumnya yang sebesar 5 16 persen
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ