Mahkamah Persekutuan Perintah Anak Luar Nikah Tidak Layak Dapat Kewarganegaraan


 
Mahkamah Persekutuan telah memutuskan, dalam keputusan tipis 4-3, bahawa seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun mesti mengikut kewarganegaraan ibunya dari Filipina.PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan memutuskan seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun yang juga anak kepada seorang lelaki warga tempatan dan ibunya warga Filipina tidak berhak mendapat kewarganegaraan Malaysia.
Dalam keputusan tipis 4-3, Hakim Rohana Yusuf berkata rayuan itu ditolak kerana anak lelaki itu lahir di luar perkahwinan dan ibu bapanya hanya berkahwin lima bulan kemudian.
Rohana yang juga Presiden Mahkamah Rayuan, berkata Perlembagaan Persekutuan juga menyatakan bahawa anak luar nikah perlu mengikut kewarganegaraan ibunya.
Turut bersetuju dengan beliau ialah Hakim Vernon Ong, Zabariah Mohd Yusof dan Hasnah Mohammed Hashim.
Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat, Hakim Nallini Pathmananthan, dan Mary Lim Thiam Suan pula di pihak minoriti.
Tengku Maimun berkata, kebebasan asasi sentiasa berkembang dan penolakan taraf kewarganegaraan adalah diskriminasi kerana melanggar peruntukan tentang kesamaan dalam Perlembagaan.
Ketua hakim itu berkata, kewarganegaraan seorang anak dapat ditentukan oleh ibu hanya jika identiti bapa tidak diketahui.
Nallini berkata, keputusan majoriti menunjukkan bahawa hanya ibu yang memberikan taraf kewarganegaraan seorang anak dan bukan bapa.
Keputusan disampaikan secara maya memandangkan pandemik Covid-19. Mahkamah sebelum ini menangguhkan penghakiman selepas mendengar permohonan daripada pihak pendakwaan dan pembelaan pada 4 Feb.
Kanak-kanak lelaki itu, yang identitinya dirahsiakan atas perintah mahkamah, dilahirkan oleh pasangan itu yang pada awalnya tidak berkahwin secara sah. Kanak-kanak itu hanya memegang pasport Filipina.
Kanak-kanak itu yang dilahirkan pada 2010, kemudian dibawa ke Malaysia oleh ibunya dari Filipina.
Ibunya mengahwini secara sah bapa kanak-kanak itu, seorang lelaki warga tempatan berusia 55 tahun, pada Feb 2011, lima bulan selepas kanak-kanak itu dilahirkan dan keluarga berkenaan kini tinggal bersama di Malaysia.
Ujian DNA menunjukkan lelaki itu bapa kandung. Penjagaan dan kawalan kanak-kanak itu di letakkan di bawah pasangan berkenaan bagaimanapun, permohonan kanak-kanak itu untuk mendapatkan kewarganegaraan tidak diluluskan pada Sept 2012.
Berikutan itu, satu saman pemula difailkan menerusi bapanya di Mahkamah Tinggi pada 2016, dengan menamakan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.
Ibu bapa kanak-kanak lelaki berkenaan memohon mahkamah mengisytiharkan anak mereka rakyat Malaysia dan mengarahkan pihak berkuasa mendaftarkannya sebagai seorang warganegara.
Pada 23 Ogos 2017, Mahkamah Tinggi menolak saman tersebut dan memutuskan anak itu tidak layak memperoleh kewarganegaraan mengikut undang-undang kerana pada masa kelahirannya, ibunya bukan warganegara Malaysia.
Rayuannya turut ditolak oleh Mahkamah Rayuan pada 14 Feb 2019. Dia mendapat kebenaran merayu kepada Mahkamah Persekutuan pada 15 Okt 2019 bagi membolehkan empat isu perundangan dalam kes itu diputuskan.
Peguam Cyrus Das, yang hadir bagi pihak kanak-kanak itu, berhujah satu-satunya syarat bagi seseorang yang dilahirkan di luar negara layak mendapat kerakyatan Malaysia ialah si bapa warganegara Malaysia ketika dia dilahirkan.
Das, yang hadir bersama peguam Sharmini Thiruchelvam dan Francis Pereira, berkata jika anak luar nikah dikecualikan daripada mendapat kewarganegaraan, penggubal Perlembagaan ayat secara jelas menyatakan pengecualian tersebut.
Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan berhujah Perlembagaan tidak membenarkan anak luar nikah yang dilahirkan oleh ibu bukan warganegara untuk mendapatkan kewarganegaraan Malaysia, berdasarkan undang-undang.
Beliau berkata, pengesahan lanjut taraf kanak-kanak itu seterusnya tidak mengubah status kelahiran anak itu.
“Jelas bahawa walaupun bawah Seksyen 4 Akta Kesahtarafan, perkahwinan ibu bapa berikutnya hanya akan mengesahkan taraf anak itu dari tarikh perkahwinan,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/MalaysiansMustKnowTheTruth/~3/1WdvguZa0Vw/mahkamah-persekutuan-perintah-anak-luar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengajarkan Anak Menjaga Jarak Saat Di Luar Rumah

Mengajarkan Anak Menjaga Jarak Saat Di Luar Rumah

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 201 hits
Karena kasihan anak sudah boleh bertemu tetapi tidak boleh dekat untuk anak pra sekolah itu susah sekali ujarnya Hal semacam ini malah dikhawatirkan membuat anak menjadi stres
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 452 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Nggak Cuma Pertanyaan Tentang Kapan Nikah Standar Kesuksesan Anak Muda Ini Lama Lama Bikin Pusing

Nggak Cuma Pertanyaan Tentang Kapan Nikah Standar Kesuksesan Anak Muda Ini Lama Lama Bikin Pusing

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 234 hits
Jangankan kepikiran punya tabungan 100 juta anak muda kerja di Jogja buat ngebayangin aja udah pusing duluan
Pagi Mohon Petang Selamat Nikah Anak Normala Samsudin Sempat Kahwin Sebelum L0ckdown

Pagi Mohon Petang Selamat Nikah Anak Normala Samsudin Sempat Kahwin Sebelum L0ckdown

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 254 hits
Bekas personaliti televisyen Datin Seri Normala Samsudin bersyukur kerana anak lelakinya Ashraf Roslan selamat diijabkabulkan sehari sebelum kerajaan mengarahkan seluruh negara melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan secara total lo ckdown...
Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 212 hits
Siapa yang tidak mahu anak cerdik dan bijak Bagi menjadikan anak cerdik lagi bijak perlu datangnya kerjasama daripada mak ayah itu sendiri Rupanya bila sesekali ayah turun padang begitu banyak impaknya kepada anak kecil kita yang sedang mem...
Dipercayai Berketurunan Makhluk Genderuwo Pasangan Ini Bunuh Anak Kandung

Dipercayai Berketurunan Makhluk Genderuwo Pasangan Ini Bunuh Anak Kandung

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 270 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia tujuh tahun telah ditemui meninggal dunia di kediamannya kerana dibunuh kedua ibu bapanya sendiri di Temanggung Indonesia Pasangan suami isteri Marsudi 42 dan Suwartinah 38 dikatakan telah membunuh anak...
Anak Jadi Tersangka Pemerkosaan Anggota Dprd Bekasi Ogah Dikaitkan

Anak Jadi Tersangka Pemerkosaan Anggota Dprd Bekasi Ogah Dikaitkan

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 173 hits
Anggota DPRD Kota Bekasi Ibnu Hajar Tanjung buka suara perihal anaknya yang terjerat kasus pemerkosaan terhadap anak di bawah umur Tersangka AT kini sedang diburu polisi
Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 263 hits
Seiring dengan peningkatan usia si manja perkembangan sosial kanak kanak juga perlu diperluaskan Terdapat 7 skil perkembangan sosial anak yang perlu anda terapkan dalam diri mereka Jom baca Perkembangan sosial kanak kanak Kanak kanak yang m...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord