Mahathir Jangan Tulis Lain Dan Buat Lain




 DALAM INI HANYA ADA 4 ORANG SAHAJA YANG MASIH MENYOKONG...2 AHLI PARLIMEN LAGI SUDAH NYATAKAN PENDIRIAN BERSAMA PEJUANG..



MENOLAK BELANJAWAN 2021
1. Kita telah melihat betapa mengecewakan proses perbahasan Belanjawan berjalan beberapa hari kebelakangan. Selain dari perbahasan yang terhad, tidak ada sebarang tanda dipihak Kerajaan untuk mendengar atau menerima pandangan yang telah diajukan oleh ahli-ahli parlimen mahupun kritikan rakyat yang boleh kita dengar rintihan mereka melalui laman-laman media sosial dan juga pemimpin-pemimpin masyarakat.

2. Sebaliknya, pihak Kerajaan bertindak mengugut ahli-ahli Parlimen dengan naratif bahawa jika Belanjawan 2021 tertolak maka gaji, elaun dan pencen penjawat awam dan “frontliners” tidak dapat dibayar. Selain itu, ugutan juga menjurus kepada cubaan menimbul rasa kurang senang dikalangan rakyat bahawa jika Belanjawan tidak lulus maka bantuan-bantuan kewangan tidak akan sampai kepada rakyat yang amat memerlukannya pada ketika ini.

3. Saya telah terangkan sebelum ini bahawa jika Belanjawan tidak lulus ia tidak akan menghalang penyaluran gaji, pencen dan elaun penjawat awam dan “frontliners”. Begitu juga dengan bantuan kewangan untuk keperluan rakyat tidak akan terjejas.

4. Penyaluran kewangan tanpa Belanjawan diluluskan telah berlaku pada tahun 1999 untuk sesi Belanjawan tahun 2000.

5. Selain itu, Kerajaan juga memilih tidak menerangkan bahawa segala perbelanjaan untuk penjawat awam dan “frontliners” sudah diperuntukkan sehingga akhir bulan Januari tahun 2021.

6. Yang kelihatan menjadi keutamaan Kerajaan ialah untuk memastikan Belanjawan yang tidak mementingkan rakyat tetapi mementingkan kelangsungan politik ini dilulus seberapa segera yang mungkin.

7. Kita dapat lihat bagaimana isu kuarantin ahli Parlimen dari Sabah yang menyokong Kerajaan mendapat layanan “double-standard”. Tiba-tiba sahaja, kuarantin 14 hari yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan kepada mereka yang terlibat di dalam pergerakan dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak dan kembali tidak lagi menjadi satu ketetapan.

8. Kerana apa dasar atau ketetapan ini tidak berkuat-kuasa? Ia kerana undi ahli-ahli Parlimen ini perlu kepada Kerajaan untuk meluluskan Belanjawan. Setiap perlakuan dan pertukaran dasar dan ketetapan dibuat seperti menukar pakaian semata-mata untuk kepentingan politik.

9. Yang menjadi mangsa ialah rakyat. Apabila rakyat tidak mengikut peraturan atau ketetapan itu, mereka didenda dan dihukum. Jika ahli Parlimen dipihak Kerajaan melakukannya, peraturan ditukar dan mereka bebas dari sebarang hukuman.

10. Jadi, apakah yang akan berlaku jika Belanjawan 2021 tidak lulus?

11. Pertamanya, ia akan bukti bahawa Kerajaan telah hilang “legitimacy” kerana ia tidak mempunyai majoriti yang cukup untuk melulus Belanjawan.

12. Apabila ini berlaku, jika Perdana Menteri seorang yang bermaruah ia akan meletak jawatan.

13. Seterusnya, jika di dalam suasana biasa, ia boleh menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Palimen.

14. Tetapi masa sekarang, ketika Negara dilanda pandemik COVID-19, keadaan adalah amat luar biasa dan pengalaman pilihanraya di Sabah baru-baru ini memperlihat bahawa mengadakan pilihanraya umum bukanlah satu pilihan malahan jika dipilih boleh membawa kemudaratan.

15. Kerana itu, proses yang mungkin boleh dipertimbang ialah memberi peluang kepada Parlimen untuk menentu siapakah dikalangan ahli-ahli Parlimen yang ada yang mempunyai sokongan majoriti.

16. Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa ahli Parlimen tersebut mempunyai sokongan majoriti, maka dia boleh dipilih untuk menjadi Perdana Menteri untuk menubuh Kerajaan yang baru dan berkhidmat sehingga tamat penggal pemerintahan dan tiba masa untuk pilihanraya umum ke-15 diadakan.

17. Ini akan dapat memastikan bahawa Kerajaan baharu ini mempunyai legitimacy dan tidak dipersoalkan seperti Kerajaan pintu belakang sekarang ini.

18. Setelah Kerajaan baharu dapat ditubuh, maka Kerajaan ini boleh memilih untuk membentangkan Belanjawan yang baru ataupun mengambil Belanjawan yang telah ditolak dan dilakukan pindaan-pindaan yang telah diminta dahulu.

19. Semua ini dapat dilakukan di dalam sidang Parlimen khas dan tidak akan mengambil masa yang begitu lama.

20. Kerana itu, saya dan rakan-rakan mengambil ketetapan menolak Belanjawan 2021 dan kami lakukan dengan penuh rasa tanggungjawab dan amanah yang kami pegang bagi pihak rakyat sehingga penggal perkhidmatan kami sebagai wakil rakyat tamat.

Terima kasih.

http://chedet.cc/?p=3266

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/mahathir-jangan-tulis-lain-dan-buat-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengapa Mahathir Masih Mencari Pasal Dengan Anwar Harimau Tidur Jangan Dikejut

Mengapa Mahathir Masih Mencari Pasal Dengan Anwar Harimau Tidur Jangan Dikejut

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 208 hits
Pertamanya kita nak beritahu Mahathir jangan cuba nak perbodohkan rakyat untuk melindungi kerja kerja khianat kamu membantu menjatuhkan kerajaan PH dengan menafikan kebolehan Anwar Ibrahim sebagai PM Kalau kebolehan seseorang PM itu adalah ...
Mahathir Ingat Kubur Jangan Benci Anwar Hari Ini Penuh Fb Maki Kamu

Mahathir Ingat Kubur Jangan Benci Anwar Hari Ini Penuh Fb Maki Kamu

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 314 hits
NORSHDAH MOHD DAUDSusah jadi orang bernama Madey ni Masa muda sibuk jatuhkan PM sediada sebab mereka semua x layak jadi PM Msia Timbalan timbalan dia pun semua xde yang mampu galas tanggungjawab dia katanya Jibby yang dia naikkan sebagai PM...
Jangan Minta Simpati Mahathir

Jangan Minta Simpati Mahathir

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 329 hits
Adoiii memalukan seolah Anwar itu tak cukup kuat untuk menang PRU dan jadi PM Bukankah kali ini lebih kuat kerana akan berganding dengan Najib Bukankah saranan Husam supaya PH menjauhi Mahathir jika mahu menang Lupakan Tun dia sudah tiada p...
Ugutan Menteri Kewangan Tiada Asas Sama Sekali Tulis Mahathir

Ugutan Menteri Kewangan Tiada Asas Sama Sekali Tulis Mahathir

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 238 hits
Tidak ada asas sama sekali untuk menteri kewangan dan mana mana pemimpin kerajaan untuk mengugut ahli ahli Parlimen untuk menyokong Belanjawan 2021 di atas alasan jika belanjawan itu ditolak penjawat awam dan frontliners tidak akan menerima...
Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 264 hits
Saya dijemput oleh Pemuda PAS Perak untuk forum mengenai arak malam Sabtu ini secara online Pandangan saya mengenai arak adalah sebegini Ada sekali Januari tahun Ini Saya melawat rakan Saya yang Baru dikurniai seorang cahaya Mata di sebuah ...
Jangan Keliru Inilah Sunah Malam Jumat Yang Sebenarnya

Jangan Keliru Inilah Sunah Malam Jumat Yang Sebenarnya

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 226 hits
Sunah malam jumat Banyak di luar sana yang mungkin salah kaprah mengartikan amalan malam jumat The post appeared first on
Panggilah Saya Apa Pun Asalkan Jangan Panggil Saya Kit Siang Bossku

Panggilah Saya Apa Pun Asalkan Jangan Panggil Saya Kit Siang Bossku

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 419 hits
Terdahulu Shahidan Kassim hari ini beritahu Najib Razak secara tidak langsung bahawa mereka yang menolak Belanjawan 2021 adalah pengkhianat di sebalik kritikan terhadap beberapa perkara dalam bajet itu Katanya sesiapa sahaja yang menolak be...
Jangan Lihat Siapa Yang Berkata Tetapi Dengarlah Apa Nasihatnya

Jangan Lihat Siapa Yang Berkata Tetapi Dengarlah Apa Nasihatnya

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 314 hits
Jangan Lihat Siapa Yang Berkata Tetapi Dengarlah Apa Nasihatnya Tak semua orang baik itu betul dan tak semua orang jahat itu salah Setiap orang ada sisi baik dan jahatnya Hanya kerana Allah tutup aib kita maka orang yang baik sentiasa menda...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Apa Yang Telah Berlaku

Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners