Mahathir Anwar Dan Ph Gagal Tumbangkan Pn Dalam Peluang Terakhir Undian Belanjawan 2021


 

HASRAT ahli Parlimen Pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional melalui undi belah bahagi pada bacaan kali ketiga Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 gagal sebentar tadi.
Keputusan dibacakan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun dengan 111 menyokong, 108 menolak dan 1 tidak hadir.
Ahli Parlimen Pembangkang meminta undi belah bahagi dijalankan sebaik Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafril Tengku Abdul Aziz membacakan undang-undang terbabit.
“Datuk Yang Dipertua saya mohon mencadangkan Rang Undang-undang Bernama Satu Akta menggunakan sejumlah wang dari kumpulan wang yang disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2021. Dan bagi memperuntukkan jumlah wang itu untuk perkhidmatan tahun itu telah ditimbangkang dalam jawatankuasa. dan dipersetujukan dengan pindaan.
“Saya mohon mencadangkan bahawa Rang Undang-undang ini dibacakan bagi kali ketika dan diluluksan sekarang,” kata Tengku Zafril.
Itu undian kali kedua dibuat dalam tempoh kira-kira setengah jam selepas pembangkang tewas dalam jumlah yang sama selepas bangun meminta diadakan undi belah bahagi terhadap Fasal Satu dan Dua rang undang-undang terbabit.
Undian belanjawan peluang akhir Anwar

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon membenarkan usul itu selepas 15 ahli Parlimen pembangangkang bangun.
Rashid: Saya mohon mencadangkan iaitu rang undang-undang ini dimaklumkan kepada majlis. Masalahnya ialah bahawa rang undang-undang perbekalan 2021 dimaklumkan kepada majlis sekarang. Ahli-ahli Yang Berhormat yang bersetuju kata bersetuju yang tidak bersetuju kata tidak.
Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar: Mohon belah bahagi.
Rashid: Oleh sebab lebih 15 orang bangun meminta belah bahagian maka mengikut peraturan mesyuarat 46 (4) saya memerintahkan satu belah bahagian diadakan.
Hari ini dua Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 Peringkat Jawatankuasa bagi Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi diluluskan dengan undi suara.
RUU itu sudah diluluskan di peringkat dasar pada 26 November lalu menerusi undian suara majoriti, namun melalui laluan sukar apabila di peringkat jawatankuasa.
Daripada 27 kementerian itu, 18 kementerian diluluskan di peringkat jawatankuasa dengan undian suara majoriti manakala sembilan kementerian melalui undian belah bahagian.
BN sokong Belanjawan 2021 atas faktor ini

Sembilan kementerian diluluskan menerusi undian belah bahagian adalah Kementerian Kewangan; Jabatan Perdana Menteri; Kementerian Pengangkutan; Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Kementerian Komunikasi dan Multimedia.
Turut tersenarai Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi; Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri; Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya dan Kementerian Wilayah Persekutuan.
Majlis Setiausaha Pakatan Harapan (PH) menegaskan, pengumuman dan penggulungan Belanjawan 2021 baru-baru ini, dilihat tidak memenuhi apa dipohon dan diharapkan Ahli Parlimen malah harapan rakyat juga.
Kerajaan juga berhadapan kumpulan Tun Dr Mahathir Mohamad (BEBAS- Langkawi) yang jelas semalam, menyatakan akan menolak Belanjawan 2021.
Kumpulan Dr Mahathir ini termasuklah tiga lagi Ahli Parlimen dari parti Pejuang iaitu Datuk Seri Mukhriz Mahathir (BEBAS-Jerlun), Datuk Amiruddin Hamzah (BEBAS-Kubang Pasu) dan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh (BEBAS-Sri Gading).-
Undi belah bahagian: UMNO sokong Belanjawan 2021 demi rakyat – Nazri Aziz

The post Mahathir, Anwar dan PH gagal tumbangkan PN dalam peluang terakhir undian belanjawan 2021 appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/15/mahathir-anwar-dan-ph-gagal-tumbangkan-pn-dalam-peluang-terakhir-undian-belanjawan-2021/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Panik Laporan Big Data Buktikan Mahathir Ku Li Paling Berpengaruh Dalam Belanjawan 2021

Anwar Panik Laporan Big Data Buktikan Mahathir Ku Li Paling Berpengaruh Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 329 hits
Khairuddin Abu Hassan The Third Force Syukur alhamdulillah kerana gandingan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan YBM Tengku Razaleigh Hamzah mendapat sambutan hangat serta positif dari rakyat Malaysia Malahan kini puak balaci Anwar Ibrahim sedang...
Anwar Hilang Sokongan Sebagai Calon Pm Jika Gagal Tolak Belanjawan

Anwar Hilang Sokongan Sebagai Calon Pm Jika Gagal Tolak Belanjawan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 258 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 9 18 pmAnwar IbrahimBeberapa penganalisis politik menyifatkan kredibiliti Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim akan tercalar sekiranya pembangkang gagal menolak Belanjawan 2021 Malah menurut Dr Nuurrianti Jal...
Ph Tetap Tolak Belanjawan 2021 Undian Belah Bahagi Hari Ini

Ph Tetap Tolak Belanjawan 2021 Undian Belah Bahagi Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 222 hits
loading KUALA LUMPUR Selepas selesai membahaskan Belanjawan 2021 di peringkat dasar dan jawatankuasa Pakatan Harapan konsisten dengan pendirian mereka untuk menolak Belanjawan 2021
Belanjawan 2021 Skuad Keadilan Sokong Penuh Strategi Anwar

Belanjawan 2021 Skuad Keadilan Sokong Penuh Strategi Anwar

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 212 hits
Skuad KEADILAN Malaysia menyokong penuh keputusan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ahli ahli Parlimen PH untuk tidak menggagalkan undian Peringkat Dasar Rang Undang Undang Perbekalan 2021 pada 26 November lalu Menurut ...
Apa Kata Anwar Ibrahim Setelah Belanjawan 2021 Diluluskan

Apa Kata Anwar Ibrahim Setelah Belanjawan 2021 Diluluskan

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 279 hits
Beberapa minit selepas media AS mengisytiharkan kemenangan Biden Trump menolak keputusan itu dan bertegas mahu membuktikan siapa pemenang sebenar di mahkamah more Biden dilaporkan menang pilihan raya presiden AS ke 46 dengan memperoleh 284 ...
Undi Tolak Belanjawan Tak Sama Dengan Jumlah Sokongan Yang Dimiliki Anwar Untuk Tumbangkan Muhyiddin

Undi Tolak Belanjawan Tak Sama Dengan Jumlah Sokongan Yang Dimiliki Anwar Untuk Tumbangkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 162 hits
Ramai yang cuba menyalahkan Anwar Ibrahim berikutan kegagalan blok pembangkang menolak Belanjawan 2021 dalam bacaan kali ketiga di Parlimen semalam Mereka berkata kegagalan itu membuktikan Anwar pada hakikatnya tiada sokongan untuk menjatuh...
Ph Tolak Belanjawan Semasa Undian Akhir Esok Suara Rakyat Tidak Didengar Pn

Ph Tolak Belanjawan Semasa Undian Akhir Esok Suara Rakyat Tidak Didengar Pn

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 261 hits
Pakatan Harapan berkata Belanjawan 2021 tidak memenuhi apa dipohon dan diharapkan wakil rakyat
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal

Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini