Mahasiswa Buat Flash Mob Depan Parlimen Dakwa Maszlee Abai Isu Yuran Universiti


Sekumpulan mahasiswa Institut Teknologi Antarabangsa Malaysia-Jepun (MJIIT) hari ini bertindak melakukan “flash mob” sebagai tanda bantahan terhadap Menteri Pendidikan Maszlee Malik yang didakwa berdiam diri dalam kemelut kenaikan yuran universiti tersebut.
Empat mahasiswa itu menggesa tindakan lanjut Maszlee dalam isu kenaikan yuran dari RM945 hingga RM5,000 setiap semester meskipun sudah beberapa kali membuat rundingan dengan beberapa pihak.
Mereka bagaimanapun mendakwa berdepan jalan buntu apabila pihak universiti dan kementerian saling menunding jari antara satu sama lain.
“Apabila kami jumpa dengan pihak univerisiti, mereka kata yuran ini sudah dipersetujui oleh KPM (Kementerian Pendidikan Malaysia).
“Apabila kami berjumpa dengan pegawai Maszlee, mereka kata ini adalah tanggungjawab universiti,” kata Presiden MJIIT Voice Tan Cheng Siong sambil menambah situasi rakan-rakannya di kampus tidak ubah seperti bola sepak.
“Kami disuruh berjumpa dengan orang ini, jabatan itu dan jabatan ini. Tetapi tiada maklum balas yang kami terima sejak Oktober tahun lalu,” katanya sambil menambah kenaikan yuran itu dilaksanakan sejak 4 tahun lepas.
Terdahulu, 4 mahasiswa tersebut bertindak memasang kain rentang yang tertulis “Mahasiswa mengemis, Maszlee tidur”. Manakala 2 daripada mereka memegang tempurung kelapa dan menconteng muka sebagai pengemis.
Sementara, salah seorang daripada mereka bertindak memakai topeng berwajah menteri pendidikan sambil baring di atas laluan pejalan kaki di depan pintu masuk utama Parlimen.
MJIIT merupakan salah satu kampus di bawah seliaan dan pentadbiran Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Media dimaklumkan, permohonan masuk ke MJIIT adalah sama dengan kemasukan ke universisi awam melalui sistem UPU.
Bagaimanapun, kata Tan, mereka tidak dimaklumkan sama sekali bahawa lokasi kampus dan yuran adalah berbeza dengan fakulti-fakulti lain di UTM.
“Kerana di UPU, tidak ada beritahu perbezaan kod dan sebagainya,” katanya sambil berkata surat tawaran yang diterima oleh mahasiswa itu berunsur penipuan.
Antara tuntutan lain yang disebutkan adalah menggesa KPM atau UTM memulangkan semula yuran khas MJIIT yang dibayar sejak 2017 dan jaminan ketelusan dalam pengurusan akaun fakulti dan kewangan UTM.
Pada April lalu, pengurusan UTM menjelaskan yuran MJIIT tidak akan berubah kerana institut itu adalah sebuah entiti yang berautonomi dan tidak mendapat peruntukan operasi daripada kerajaan.
FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/09/mahasiswa-buat-flash-mob-depan-parlimen-dakwa-maszlee-abai-isu-yuran-universiti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Berkaitan Nelayan Di Parlimen P165 Tanjung Piai

Isu Berkaitan Nelayan Di Parlimen P165 Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 353 hits
1 0 Bantuan Sara Hidup Nelayan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia telah bersetuju untuk mempertimbangkan semula permohonan Bantuan Sara Hidup kepada nelayan Bagi mana mana permohonan yang gagal atau ditolak diharapkan kepada pemohon untuk menge...
Jelaskan Isu Yuran Ilp

Jelaskan Isu Yuran Ilp

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR 1 Julai Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung menuntut penjelasan daripada Kementerian Sumber Manusia berhubung isu pengecualian bayaran yuran pendaftaran bagi pelajar India di Institut Latihan Perindustrian Presidennya Mohd Alif...
Di Depan Mata Saya Dia Bagi Anak Dia Kencing Dalam Tong Sampah Gadis Dakwa Pelancong China Buat Onar Di Imago Mall

Di Depan Mata Saya Dia Bagi Anak Dia Kencing Dalam Tong Sampah Gadis Dakwa Pelancong China Buat Onar Di Imago Mall

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 482 hits
The ReporterSeorang gadis meluahkan rasa terkejut apabila dia ternampak seorang wanita yang dipercayai pelancong dari China sedang membantu anaknya kencing di atas tandas Difahamkan kejadian itu berlaku di pusat beli belah Imago Kota Kinaba...
Pembangkang Bawa Usul Rujuk Lim Ke J Kuasa Parlimen Kerana Mengelirukan Dewan Dalam Isu Gst

Pembangkang Bawa Usul Rujuk Lim Ke J Kuasa Parlimen Kerana Mengelirukan Dewan Dalam Isu Gst

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 228 hits
Pembangkang bawa usul rujuk Lim ke j kuasa parlimen kerana mengelirukan dewan dalam isu GST PARLIMEN Ketua Pembangkang Ismail Sabri Yaakob memulakan usul untuk merujuk Menteri Kewangan Lim Guan Eng ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen...
Isu Pulangan Balik Gst Guan Eng Mesti Dihadap Ke Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan

Isu Pulangan Balik Gst Guan Eng Mesti Dihadap Ke Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 232 hits
SHAH ALAM Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan turut mengecam Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang didakwa telah membuat kenyataan mengelirukan berhubung pulangan balik wang Cukai Barang dan Perkhidmatan Beliau berkata Guan Eng mes...
Rentasan Berita 529 Panas Nazri Dedah Cerita Belakang Isu Perlantikan Najib

Rentasan Berita 529 Panas Nazri Dedah Cerita Belakang Isu Perlantikan Najib

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 205 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 529 1 RAKYAT SUDAH TENTUKAN SIAPA PERDANA MENTERI KE 8 2 UMNO SEMAKIN BERANTARAN 3 PAS SOKONG KEKAL AKTA HASUTAN 4 RAKYAT TERIMA KLEPTOKRAT JADI PERDANA MENTERI Layari Facebook kami untuk mendapat berita dan isu semas...
Tkn Ungkap Alasan Jokowi Tak Singgung Isu Hukum Ham Dalam Pidato Visi Indonesia

Tkn Ungkap Alasan Jokowi Tak Singgung Isu Hukum Ham Dalam Pidato Visi Indonesia

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 176 hits
Bahwa nanti dalam pemerintahannya hal hal yang masih merupakan PR dalam penegakan hukum penyelesaian kasus HAM berat itu saya kira tak akan terabaikan ujar Arsul
Isu Hantaran Rm15k Apa Pandangan Korang

Isu Hantaran Rm15k Apa Pandangan Korang

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 262 hits
Lately aku banyak luangkan masa dekat twitter rather than Facebook and Instagram Aku suka baca jelah daripada tweet Dalam pada scroll twitter ini entah macam mana keluar 1 posting video berkenaan ada 1 gadis ini keluarkan pendapat nak hanta...
Maszlee Arah Ppd Siasat Insiden Guru Rotan Pelajar

Maszlee Arah Ppd Siasat Insiden Guru Rotan Pelajar

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 304 hits
PUTRAJAYA Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik telah mengarahkan pihak Pejabat Pendidikan Daerah Johor Bahru untuk menjalankan siasatan terhadap kes murid perempuan dirotan guru selepas dipercayai mengeluarkan perkataan biadab di sebuah seko...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened