Madrasah Ramadan Ibrah Di Sebalik Ketewasan


SUDAH berlalu fasa pertama Ramadan al-Mubarak yang dipenuhi dengan kerahmatan. Hari ini kita sudah berada di fasa kedua yang dilimpahi dengan keampunan daripada Allah SWT dan fasa ketiga adalah kemerdekaan, pembebasan dari api neraka.
Sepanjang berada di madrasah Ramadan tahun ini saya menekuni catatan sirah dengan membuka safhah demi safhah sirah Baginda Rasulullah SAW dan para sahabat. Saya cukup tertarik dengan Ghazwah Uhud, boleh dijadikan sebagai pedoman perjuangan UMNO di saat ketewasan kita pada PRU ke-14 yang lalu.
Ghazwah Uhud berlaku pada Syawal tahun ketiga hijrah (625 M), disertai 1,000 orang tentera Islam yang dipimpin oleh Rasulullah SAW, tetapi hanya 700 orang sahaja yang berjaya sampai ke medan Uhud. Seramai 300 orang telah berpatah balik ke Madinah setelah dihasut oleh Abdullah bin Ubai. Tentera kafir Quraisy seramai 3,000 orang diketuai oleh Abu Sufyan ibni Harb.
Tentera Islam yang syahid dalam peperangan ini kira-kira 70 orang manakala jumlah tentera Quraisy seramai 23 orang. Bapa saudara Rasulullah SAW, Saidina Hamzah bin Abdul Muttalib syahid dibunuh oleh seorang hamba bernama Wahsyi. Rasulullah SAW berasa amat sedih dan memerintahkan agar semua yang mati syahid dikebumikan dengan pakaian yang mereka pakai ketika berperang. Inilah kali pertama tentera Islam tewas dalam peperangan setelah diberikan kemenangan besar dalam Ghazwah Badar al-Kubra.
Pedoman yang cukup berharga untuk kita kaji dan fahami di sebalik ketewasan tentera Islam di medan Uhud antaranya:
Kepatuhan kepada arahan pemimpin. Ghazwah Uhud menyaksikan tentera pemanah mengingkari arahan Rasulullah SAW agar tidak berganjak dari kedudukan mereka walau apapun yang terjadi. Tentera musyrik berjaya menukar kekalahan mereka pada permulaan pertempuran kepada kemenangan kerana keingkaran tersebut. Demikianlah kesannya melanggar perintah pemimpin hingga boleh melenyapkan peluang dan memberi kemenangan kepada musuh.
Saya tertarik dengan pandangan Presiden PAS ketika ditemu bual oleh wartawan mengenai Muktamar PAS 2019 katanya:
“Seruan saya juga bila kita berada dalam parti, bermakna kita berjemaah, kalau solat berjemaah kita mesti ikut imam. Kalau imam silap kita boleh tegur, selagi tak batal solat. Jangan tolak imam dan ambil alih imam kerana dia silap, itu satu benda yang salah dari segi solat Jemaah”

Dalam perjuangan kita perlu sedar, ada perkara dasar yang kita tidak boleh pertikaikan, seperti asas perjuangan dan akidah. Manakala perkara furu’ (cabang) bolehlah diperdebatkan dan dibincangkan tetapi jangan sampai mewujudkan perpecahan dan perbalahan. Sejak diamanahkan menerajui kepimpinan UMNO, saya sentiasa menjadikan Perlembagaan UMNO sebagai rujukan dalam menyelesaikan kemelut parti dan sebarang keputusan diambil secara konsensus.
Menyusun dan mengatur strategi asas kemenangan. Kehebatan dan kepantasan Rasulullah SAW sebagai strategis mengatur taktikal dalam peperangan memberi gambaran jelas bahawa tugas sebagai Rasul bukan hanya tertakluk kepada menyampaikan dakwah sahaja tetapi turut meliputi aspek pentadbiran, pemerintahan malah peperangan.
Nikmat kemenangan telah kita nikmati dan rasai sejak PRU Pertama sehingga PRU ke-13. Janganlah hanya dengan hilangnya kuasa dan pemerintahan telah melemahkan kita untuk meneruskan perjuangan yang suci ini. Kita jadikan semangat yang Allah SWT tiupkan kepada pejuang di Uhud sebagai landasan menyusun dan mengatur strategi perjuangan, Allah berfirman yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak)…”
(Surah al-Nisa’: 104)
Peranan wanita jangan diperkecilkan. Dalam peperangan Uhud keteguhan Nasibah, Ummu ‘Amarah bersama suami dan anak-anaknya untuk terus tetap berdiri mengelilingi Rasulullah SAW ketika pertahanan tentera Islam bolos, menjadi salah satu bukti penglibatan besar wanita Islam dalam perjuangan dakwah Islam.
UMNO dari semenjak penubuhannya sentiasa meletakkan wanita sebagai benteng utuh perjuangan. Peranan wanita UMNO sentiasa diperkasakan bukan hanya sebagai mata dan telinga UMNO bagi menyelesaikan masalah setempat sahaja, malah mampu menjadi orang yang paling lantang memperjuangkan agenda ummah. Begitu juga Pemuda dan Puteri sebagai sayap yang sentiasa seiring mendokong wadah perjuangan wanita.
Ujian dalam perjuangan. Di Uhud Rasulullah SAW sendiri telah cedera, ia sememangnya memberi peransang kepada pejuang Islam agar bersabar menghadapi segala cabaran yang menimpa. Sama ada ujian berbentuk fitnah, tuduhan, kesakitan tubuh badan, sekatan kebebasan perjalanan, ditangkap atau dipenjarakan mahupun dihukum mati atau dibunuh. Allah SWT telah berfirman maksudnya:
“Alif, Laam, Miim. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNYA tentang orang-orang yang berdusta.”
(Surah al-Ankabut: 1-3)
Bukan pejuang jika tidak pernah diuji. Hari ini pimpinan UMNO diuji dengan pelbagai, tohmahan, pra-sangka negatif dan pendakwaan. Inilah harga sebuah perjuangan yang perlu dibayar oleh setiap pejuang UMNO. Doakan semoga kami mampu mengharungi ujian dalam perjuangan ini dengan penuh ketabahan dan kesabaran.
Ini hanyalah secebis daripada ibrah Ghazwah Uhud untuk kita renungi dan teladani. Ambillah peluang di fasa kedua madrasah Ramadan kali ini sebagai ruang untuk memohon keampunan daripada Allah atas segala kekhilafan yang lalu.
AHMAD ZAHID HAMIDI
#demiummah
#akhiratdidepan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/17/madrasah-ramadan-ibrah-di-sebalik-ketewasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Madrasah Ramadan Al Quran Panduan Perjuangan

Madrasah Ramadan Al Quran Panduan Perjuangan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 201 hits
AL QURAN ialah mukjizat Rasulullah SAW peristiwa nuzul al Quran memberi makna yang besar kepada umat Islam Al Quran diturunkan Allah SWT kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril secara berperingkat peringkat selama 23 tahun...
Satai Susu Khas Bali Selalu Diburu Setiap Ramadan

Satai Susu Khas Bali Selalu Diburu Setiap Ramadan

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 284 hits
Pusat takjil atau pasar Ramadan ini berada di jalan sisi kiri masjid Beragam jenis satai dijual seperti satai susu satai sum sum satai jeroan sapi dan satai usus Harganya rata rata Rp 2 500 kecuali sate usus yang dijual seharga Rp 1 000
Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau Ucap Ramadan Mubarak Kepada Semua Muslim

Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau Ucap Ramadan Mubarak Kepada Semua Muslim

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 278 hits
Bersempena dengan sambutan Bulan Ramadhan di seluruh dunia Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua Muslim di Kanada dan seluruh dunia PM Kanada yang kini berusia 47 tahun itu dilihat ko...
Bazar Ramadan Jalan Raja Di Bawah Ph Lengang Suram

Bazar Ramadan Jalan Raja Di Bawah Ph Lengang Suram

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 580 hits
SUASANA bazar Ramadan di Jalan Raja berhadapan Dataran Merdeka Kuala Lumpur yang kurang pengunjung pada hari pertama bulan Ramadan semalam UTUSAN ONLINE AMIR KHALID KUAL LUMPUR 7 Mei Lengang dan suram Itu gambaran hari pertama operasi bazar...
6 Cara Menjaga Kadar Cairan Tubuh Ketika Berpuasa Ramadan

6 Cara Menjaga Kadar Cairan Tubuh Ketika Berpuasa Ramadan

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 262 hits
Munculnya rasa haus serta kurangnya asupan air ini merupakan tanda tanda dari dehidrasi dan bisa memengaruhi fungsi tubuh kita Ketika seseorang mengalami dehidrasi mungkin muncul berbagai efek seperti konstipasi pusing kelelahan serta kulit...
Watsons Watsons Jualan Online Kaw Kaw Ramadan Buy 1 Free 1

Watsons Watsons Jualan Online Kaw Kaw Ramadan Buy 1 Free 1

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 293 hits
Watsons Watsons Jualan Online Kaw Kaw Ramadan Buy 1 Free 1Promo Valid from 6th May 16th May 2019Watsons Watsons Jualan Online Kaw Kaw Ramadan Buy 1 Free 1
Ramadan Pertama Bareng Syahrini Reino Barack Ucapkan Ini

Ramadan Pertama Bareng Syahrini Reino Barack Ucapkan Ini

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 266 hits
Resmi menikah pada Februari 2019 lalu ini merupakan kali perdana Reino Barack menikmati bulan suci Ramadan bersama sang istri Syahrini
Gelar Bazar Ramadan Warga Klaten Komunitas Peduli Sungai Kampanye Puasa Plastik

Gelar Bazar Ramadan Warga Klaten Komunitas Peduli Sungai Kampanye Puasa Plastik

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 289 hits
Kegiatan ini bertujuan untuk meningkatkan ekonomi warga dan edukasi tentang lingkungan sungai
Stok Aman Wali Kota Malang Minta Warga Belanja Bahan Pokok Secukupnya Saat Ramadan

Stok Aman Wali Kota Malang Minta Warga Belanja Bahan Pokok Secukupnya Saat Ramadan

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 247 hits
Masyarakat Kota Malang tidak perlu khawatir akan ketersediaan bahan pokok di pasaran Stok terbilang cukup sehingga masyarakat tidak perlu melakukan panic buying
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte