Macam Mana Upt Naik 2 Garis Tapi Sebenarnya Tak Mengandung Doktor Jelaskan Hal Ini


Sesetengah wanita jika sememangnya sudah bersedia untuk hamil, pasti gembira jika ujian UPT yang dibuat menunjukkan keputusan positif. Walaupun begitu, tetap ada isteri yang masih tidak bersedia untuk hamil terlalu awal terutamanya jika pasangan tersebut masih muda atau mengamalkan perhubungan jarak jauh.

Sesetengah keputusan UPT, walaupun positif tetap tidak boleh diyakini sehingga seorang wanita itu membuat ujian bersama doktor. Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan alat ujian kehamilan tercemar dan rosak sehingga mengganggu keputusannya. Dr Zubaidi Hj Ahmad turut berkongsi tentang isu wanita tidak hamil walaupun ujian UPT positif melalui laman Facebooknya.
Sumber foto: www.freepik.com TIDAK HAMIL TAPI UPT POSITIF? Saya tersenyum bila seorang bakal ibu yang baru saja hamil, tetapi belum bersedia untuk hamil, menelefon saya.
“Doktor saya belum bersedia untuk hamil. Saya masih muda. Masih lagi belajar di universiti. Suami saya tinggal berjauhan. Saya anak yatim. Kami belum bersedia…”
Ya puan. Apa masalahnya?
“Saya sedih doktor. Ujian UPT saya pagi tadi POSITIF. Saya tidak sangka yang saya hamil”
Perbualan kami panjang. Sepatutnya kerunsingan ini dikongsikan bersama suami. Fikir apa yang harus dilakukan. Sama-sama berjumpa doktor. Minta nasihat.
Kerisauan ini bukan patutnya dihadapi sendirian oleh isteri.
Di akhir perbualan, beliau mahu tahu bagaimana menggugurkan kehamilan.
Saya mengucap panjang dalam hati. Tak mahu dia berkecil hati dan mengatakan saya tak empati.
“Begini puan. Puan harus berjumpa doktor dulu. Paling baik bersama suami. Bincang dengan suami dan doktor bagaimana nak buat.”
Baca Juga:
Ada Banyak Jenis Posisi Bayi Dalam Kandungan, Ini Yang Pakar O&G Kongsikan!
Makanan Terbaik Untuk Ibu Hamil, Bagus Untuk Tumbesaran Bayi!
Ada Sebab Kehamilan Rapat Tidak Digalakkan, Doktor Ini Kongsikan Bahaya Yang Mungkin Berlaku
“Yang penting ialah pastikan atau confirmkan kehamilan puan”
“Bolehkah UPT positif tapi saya tidak hamil?”
“Ya ia boleh berjadi. Puan harus buat pemeriksaan ultrasound jika kehamilan puan sudah memasuki 6 minggu. Pemeriksaan UPT hanya ujian saringan. Ia bukan pengesahan. Ia harus dipastikan dengan pemeriksaan ultrasound.”
Banyak pemeriksaan UPT POSITIF tetapi wanita itu tidak hamil. Sementara itu ada pemeriksaan UPT NEGATIF TETAPI wanita itu hamil.
KEPUTUSAN UPT ‘SALAH’ Oleh setiap ujian UPT yang dilakukan sendiri haruslah dirujukkan kepada doktor kerana ada kalanya ujian ini mengelirukan.
Ada beberapa keadaan di mana ujian UPT positif padahal wanita itu tidak hamil. Pertama, apabila alat ujian UPT telah tamat tempuh atau disimpan di tempat yang panas. Oleh itu sebelum melakukan ujian ini, perhatikan tarikh luputnya. Kadang kala kita simpan alat itu terlalu lama dan terlupa ia telah pun mencapai tarikh luput. Malah ada yang disimpan di tempay yang panas sehingga merosakkannya.
Kedua, keadaan di mana telah mengalami keguguran dan menyangka darah yang keluar itu adalah darah haid. Padahal darah yang keluar adalah darah keguguran. Dalam kes ini ujian UPT mungkin masih menunjukkan tanda positif, tetapi kehamilan telah berakhir.
Sumber foto: www.freepik.com Saya percaya melakukan ujian UPT selepas beberapa hari, ujian UPT akan bertukar menjadi negatif.
Ketiga, apabila seorang wanita yang sedang dalam rawatan kesuburan dan diberikan suntikan kesuburan. Ramai yang tidak sabar untuk mengetahui sama ada beliau hamil atau tidak selepas beberapa hari bersama suami.
Ujian UPT akan menunjukkan keputusan positif, pada wanita itu tidak hamil.
UJIAN UPT MUNGKIN POSITIF KERANA ADA CYST Keempat, apabila seorang wanita mengalami beberapa penyakit seperti ovarian cyst dan kanser ovari. Tidak semua semua kes ovarian cyst yang menunjukkan ujian UPT positif. Jadi ujian UPT bukanlah saringan untuk ovarian cyst.
Ujian UPT juga mungkin positif bagi wanita yang mengalami kanser ovari yang advanced bila sel-sel kanser telah mereka ke bahagian lain.
Jadi apa yang perlu dilakukan bila ‘mendapati berita gembira apabila ujian UPT yang dilakukan sendiri memberikan keputusan positif’?
Jika ujian UPT dilakukan terlalu awal, belum cukup (6 minggu), sebaiknya melakukan semula selepas dua minggu kemudian.
Jika ujian itu telah dilakukan selepas 6 minggu, elok buat pemeriksaan doktor bagi melakukan ujian pemeriksaan ultrasound.
Jadi jangan terlalu gembira sebelum pengesahan dilakukan.
Semoga bermanfaat.

 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
 
 
The post Macam Mana UPT ‘Naik’ 2 Garis Tapi Sebenarnya Tak Mengandung? Doktor Jelaskan Hal Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/macam-mana-upt-naik-2-garis-tapi-sebenarnya-tak-mengandung-doktor-jelaskan-hal-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Jelaskan Punca Sukar Mengandung Stres Kerja Salah Satu Sebab

Doktor Jelaskan Punca Sukar Mengandung Stres Kerja Salah Satu Sebab

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 130 hits
Dalam bekerja dan menguruskan rumah tangga tanpa sedar seseorang wanita itu cenderung untuk menghadapi stres Stres bukan sekadar keletihan badan tetapi lebih kepada mental dan emosi Sebenarnya stres boleh mengganggu tahap kesuburan seseoran...
Naik Angin Wajah Dihina Macam Alien Pekerja Swasta Berdepan Hukuman Penjara Selepas Ludah Tampar Wanita

Naik Angin Wajah Dihina Macam Alien Pekerja Swasta Berdepan Hukuman Penjara Selepas Ludah Tampar Wanita

papar berkaitan - pada 12/4/2024 - jumlah : 120 hits
Gara gara berang terdengar dikata memiliki wajah aneh seorang lelaki di Indonesia bertindak di luar dugaan apabila bertindak meludah dan menampar berkali kali muka seorang wanita dalam kejadian di sebuah restoran makanan terkenal KFC di Kot...
Masaklah Banyak Macam Mana Pun Kalau Depan Aku Tak Selera Juga Kau Mekap Pun Tak Pernah Menjadi Bini Orang Elok Je

Masaklah Banyak Macam Mana Pun Kalau Depan Aku Tak Selera Juga Kau Mekap Pun Tak Pernah Menjadi Bini Orang Elok Je

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 96 hits
Assalammualaikum Ini pertama kali aku confess perasaan aku kat sini Sebenarnya adik adik aku yang suruh Kata diorang share lah kat sini biar ramai yang boleh baca dan ambil pengajaran Nama aku Hairi Nama betul ni Umur aku 33 tahun Aku kerja...
Mak Ayah Tak Sedar Kadang Kadang Pilih Kasih Pada Anak Ustaz Azhar Jelaskan Hal Ini

Mak Ayah Tak Sedar Kadang Kadang Pilih Kasih Pada Anak Ustaz Azhar Jelaskan Hal Ini

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 89 hits
Biarpun anak anak masih kecil tetapi mereka juga mempunyai perasaan Jika dimarahi tetap akan terasa walaupun mereka tidak menunjukkan sebarang reaksi kecil hati dan sebagainya Salah satu keadaan di mana ibu ayah mungkin tidak sedar yang kit...
Macam Mana Nak Ada Hati Baik Macam Abby Abadi Netizen

Macam Mana Nak Ada Hati Baik Macam Abby Abadi Netizen

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 72 hits
Macam mana nak ada hati baik macam Abby Abadi Antara soalan yang ditulis netizen di media sosial apabila melihat perkongsian selebriti Abby Abadi yang bersama sama berkumpul dengan ahli keluarga termasuklah anaknya Marissa Dania walaupun se...
Dia Kata Anwar Bodoh Tapi Sebenarnya Dia Lagi Bodoh Bila Tak Faham Pemisahan Kuasa

Dia Kata Anwar Bodoh Tapi Sebenarnya Dia Lagi Bodoh Bila Tak Faham Pemisahan Kuasa

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 56 hits
TAK TAHU DAN TAK MAHU ULAS KO YANG BODO DAK Eh Tengok siapa cakap tu ada hati nak kata orang lain bodoh rupanya Tapi bila dia cakap macam tu yang terlihat cuma Mahiaddin ni mungkin cuma pandai membaca je tapi ada masalah pemahaman Sebab tu ...
Kami Dapat Dulu Tapi Sooyoung Dedah Lagu Hit Red Velvet Ini Sebenarnya Milik Snsd

Kami Dapat Dulu Tapi Sooyoung Dedah Lagu Hit Red Velvet Ini Sebenarnya Milik Snsd

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 73 hits
Soo young telah mendedahkan kisah disebalik lagu terkenal RED VELVET iaitu Red Flavor Artikel Berkaitan Pada 24 April Soo young Girls Generation telah muncul sebagai hos dalam rancangan K Pop Vocal Family Di mana rancangan tersebut membinca...
Walaun Mana Pulak Yang Rumah Naik Bil Letrik

Walaun Mana Pulak Yang Rumah Naik Bil Letrik

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 77 hits
Bagi yang masih tak puas hati ni aku lampirkan bil elektrik aku bagi bulan 2021 dan yang terbaru 2024 Tengok sendiri tariff pun Dari tahun 2021 lagi Siapa kata bil elektrik naik aku baru perasan bil 2021 tu dari bil terbaru ni Adakah ini be...
Perjanjian Pjd Link Masih Osa Macam Mana Afif Tahu

Perjanjian Pjd Link Masih Osa Macam Mana Afif Tahu

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 77 hits
Wong Kang JiaAdun Taman Medan Dr Afif Bahardin berkata kerajaan perlu membayar pampasan RM100 juta kepada pemaju Petaling Jaya Dispersal Link berikutan pemberhentian projek lebuh raya itu Ahli Parlimen PKR Lee Chean Chung menyoal bagaimana ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Hadiah Hari Guru

Igaming Games Vendor United Kingdom Adapting To The Evolving Digital Landscape

Pengampunan Najib Mencetus Krisis Perlembagaan

Deep Bowl Glass Pipes A Versatile Choice For Smoking Concentrates

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buy Romance Novels Online In Malaysia Exploring Touching Love Stories

Invest More In Unit Trusts In Malaysia With Hong Leong Bank

How To Choose The Perfect Dining Table If You Like Entertaining

Rrd 03 House By Paulo Henrique Paranhos In Brazil

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak