Lupakan Sekolah 1 Aliran Selagi Pemimpin Melayu Tak Tegas


BANGI, 13 Muharram 1442H, Selasa – Perjuangan sekolah satu aliran tidak akan selesai selagi tiada ketegasan dalam kalangan pemimpin-pemimpin Melayu terhadap agenda itu, apatah lagi hanya mementingkan perkiraan politik.
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya meluahkan kekesalannya terhadap kerajaan hari ini yang tidak berani membuka mulut menyatakan pendirian mereka terhadap isu sekolah vernakular.
Beliau berkata, kerajaan sekarang – yang didominasi pemimpin Melayu, Islam – bukanlah ‘perpaduan ummah’ yang diimpikan seperti dahulu.
“Apabila kita ada parti Melayu dan parti Islam yang kita harap-harapkan sebelum ini, selepas menjadi kerajaan pun akhirnya tidak berani buka mulut nyatakan pendirian terhadap sekolah vernakular.
“Apatah lagi parti Melayu, Islam apologetik. Lagilah tidak boleh diharap,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Haji Aminuddin berkata, parti peribumi baharu yang berjaya menerajui kerajaan akhirnya menjadi tempang apabila mula menerima kemasukan keahlian bukan peribumi.
“Baru sahaja masuk parti, sudah berani bidas sini sana yang akhirnya menyebabkan parti itu tidak berani mengeluarkan pendirian rasmi.
“Kenyataan YB Santhara, juga ahli bukan peribumi pertama Bersatu yang membidas Ketua Pemudanya yang lantang mahu kerajaan mansuhkan sekolah vernakular telah membuktikan parti itu akan menghadapi pelbagai dilema dalaman apabila soal perjuangan Melayu, Islam dan Bumiputera kelak,” katanya.
Beliau percaya kenyataan Santhara itu akan membuka ruang kepada ahli bukan peribumi lain yang bakal menyertai Bersatu nanti berani membidas dan menuntut sesuatu daripada parti.
“Maka tinggallah parti-parti Melayu yang tidak ada wakil dalam Parlimen seperti BERJASA dan PUTRA yang secara rasminya kekal dengan pendirian parti untuk mendesak kerajaan memansuhkan sekolah vernakular.
“Ditambah lagi dengan suara-suara NGO Melayu yang kuat tetapi terabai kerana rasa selesa mereka pasti tak akan undi PH,” katanya.
Haji Aminuddin berkata, akar umbi parti-parti Melayu juga terpaksa akur dengan pendirian parti masing-masing walaupun ramai yang mahu sistem sekolah satu aliran.
“Kita punyai asas yang kuat untuk mansuhkan sekolah vernakular di mana itulah aspirasi Perlembagaan Persekutuan, Penyata Razak 1956, Akta Pendidikan 1961 dan sebagainya yang mahukan satu sistem pendidikan kebangsaan.
“Ditambah lagi dengan pemansuhan sekolah aliran Melayu satu ketika dahulu bagi meraikan semua kaum atas semangat integrasi nasional, pasti sangat mengecewakan kita apabila melihat gelagat pemimpin kita sekarang,” katanya.
The post Lupakan sekolah 1 aliran selagi pemimpin Melayu tak tegas appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/02/lupakan-sekolah-1-aliran-selagi-pemimpin-melayu-tak-tegas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandangan Wan Ahmad Berhubung Sekolah Vernakular Ketinggalan Zaman Kata Pemimpin Supp

Pandangan Wan Ahmad Berhubung Sekolah Vernakular Ketinggalan Zaman Kata Pemimpin Supp

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 565 hits
Wan Ahmad Fayhsal dikritik oleh ketua Pemuda SUPP Michael Tiang dan presiden SCA Richard Wee KUCHING Pemimpin Pemuda SUPP menyifatkan gesaan timbalan menteri Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal supaya sekolah vernakular dihapuskan ketinggalan...
Singkirkan Pemimpin Melayu Takut Dilabel Rasis Hilang Undi

Singkirkan Pemimpin Melayu Takut Dilabel Rasis Hilang Undi

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 280 hits
ismaweb netMCA DAP tak takut bela bangsa sendiri walau tahu mereka bersalahBANGI 17 Muharram 1442H Sabtu Takut hilang undi dan dilabel rasis adalah antara perkara yang menghantui pemimpin Melayu sekiranya mereka membela nasib bangsa sendiri...
Pejuang Hanya Dibuka Untuk Orang Melayu Tun Mahathir

Pejuang Hanya Dibuka Untuk Orang Melayu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 266 hits
313 total views 313 views today Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata keahlian parti baharu yang diasaskannya Parti Pejuang Tanah Air hanya dibuka untuk orang Melayu dan ia bermatlamat untuk menyelesaikan pelbagai masalah ya...
Rba Gunakan Nama Melayu Pertahankan Guan Eng Dalam Isu Direct Nego

Rba Gunakan Nama Melayu Pertahankan Guan Eng Dalam Isu Direct Nego

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 516 hits
Kita semua tahu fungsi dan peranan tentera siber DAP yang digelar sebagai Red Bean Army atau RBA Dalam keadaan tiada isu RBA akan memainkan isu isu perkauman untuk membakar api kemarahan di kalangan masyarakat majmuk Bila sahaja mana mana p...
Isu Musang King Pekebun Melayu Rps Sungai Chalit Pun Turut Terpalit Apa Nasib Mereka

Isu Musang King Pekebun Melayu Rps Sungai Chalit Pun Turut Terpalit Apa Nasib Mereka

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 331 hits
Generasi peneroka di Kampung Sungai Chalit telah bertapak di sini seawal tahun 1979 lagi dan telah dijanjikan kerjasama pembukaan dan pengusahaan tanah lot ladang seluas lapan ekar da lot dusun dua ekar beserta tapak rumah kepada ahli peser...
Umat Melayu Bakal Bebaskan Al Aqsa

Umat Melayu Bakal Bebaskan Al Aqsa

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 174 hits
1 Dengan terjalinnya hubungan antara Israel dan UAE serta kelunakan negara negara Arab terhadap negara haram Israel semakin jelas kepada kita bahawa dunia Arab tidak akan mampu lagi untuk membebaskan Jerusalem daripada cengkaman Zionis 2 Ke...
Prk Slim Bukan Kayu Ukur Penyatuan Melayu Sementara Ilham Centre

Prk Slim Bukan Kayu Ukur Penyatuan Melayu Sementara Ilham Centre

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 283 hits
Ilham Centre badan penyelidik politik peringkat nasional paling berprestij dengan ramalan keputusan pilihan raya yang sentiasa tepat mengejutkan umum apabila menjangkakan penyatuan Melayu dalam gabungan pemerintah bersifat sementara Felo pe...
Format Pentaksiran Bahasa Melayu Spm Mulai 2021

Format Pentaksiran Bahasa Melayu Spm Mulai 2021

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 693 hits
Format baharu instrumen soalan subjek Bahasa Melayu bagi peperiksaan SPM mulai 2021 Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan format baharu pentaksiran Sijil Pelajaran Malaysia mulai tahun 2021 bagi mata pelajara...
Dap Jangan Usik Hak Melayu

Dap Jangan Usik Hak Melayu

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan Ustaz Roslan Md Esa memberi amaran tegas kepada DAP supaya tidak bersikap biadap dan mengusik sembarangan hak orang Melayu di negara ini Jangan cabar hak dan kedaulatan tanah air...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024