Luka Pembedahan Caesarean Rasa Gatal Ini Yang Patut Dilakukan


Apabila luka pembedahan caesarean rasa gatal tentunya ia akan membuatkan ibu tidak selesa. Biasanya selepas pembedahan, ramai ibu yang mengalami kegatalan di bahagian bekas pembedahan. Namun, sudah tentu anda tidak boleh sesuka hati menggarunya.
Pembedahan caesarean adalah proses di mana hirisan dilakukan di perut (laparatomi) dan rahim (histerotomi) untuk mengeluarkan bayi. Penjagaan ibu bersalin secara caesarean lebih sukar dan mencabar berbanding bersalin normal. Mungkin dari segi luaran, ibu bersalin caesarean kelihatan lebih santai kerana boleh duduk bersila dan tidak perlu berkepit ketika berjalan berbanding ibu bersalin secara normal.
Luka Pembedahan Caesarean Rasa Gatal Kredit foto: Pexels Namun hakikatnya, jika dilihat dengan lebih teliti, luka pembedahan sebenarnya perlu mengambil masa yang lama untuk sembuh kerana lapisan hirisan yang dilakukan oleh doktor semasa proses melahirkan bayi adalah berlapis-lapis dan dalam.
Ini yang patut anda lakukan bagi mengatasi rasa kegatalan tersebut
1. Jika anda diserang rasa gatal, usahakan untuk tidak menggaru di kawasan bekas pembedahan kerana boleh menyebabkan luka.
2. Lebih baik digosok sahaja secara perlahan-lahan.
3. Sebaik-baiknya, anda mandi menggunakan sabun berbentuk gel yang mempunyai kandungan lembut bagi mencegah terjadinya alergi di kawasan bekas pembedahan.
4. Anda juga digalakkan melakukan senaman yang bersesuaian. Dengan melakukan gerakan-gerakan senaman, biasanya rasa gatal yang timbul akan berkurangan. Malah, membantu mempercepatkan aliran darah dan membuatkan anda berasa segar.
5. Jika rasa gatal masih berterusan lebih dari enam bulan, segera berjumpa doktor untuk mengetahui punca utama rasa gatal tersebut. Doktor pasti ada jalan penyelesaiannya.
Luka pembedahan caesarean selepas bersalin sukar dijaga. Banyak pantang larang yang mesti dipatuhi untuk memastikan lukanya benar-benar sembuh. Luka pembedahan memerlukan penjagaan rapi kerana ia melibatkan luka dalaman yang sebenarnya mengambil masa untuk sembuh kembali.
Kenapa luka pembedahan czer rasa gatal?
Selepas beberapa bulan sembuh daripada luka pembedahan, kebanyakan ibu mengadu mudah berasa gatal di sekitar kulit bahagian dibedah. Adakah ia perkara normal? Sebenarnya jika ditanya kepada ibu yang melahirkan anak secara pembedahan caesarean, mereka mengakui merasakan kesan tersebut.
Namun begitu, jangan bimbang kerana hal tersebut adalah masalah normal yang dialami oleh ibu yang melahirkan anak secara pembedahan.
MENURUT PAKAR DERMATOLOGI DI UNIVERSITY OF CINCINNATI, APA YANG DIALAMI OLEH PARA IBU TERSEBUT ADALAH KERANA SARAF-SARAF YANG TERPOTONG KETIKA PROSES PEMBEDAHAN MULA BERSAMBUNG KEMBALI MENYEBABKAN RASA GATAL TERASA PADA KETIKA ITU.
Bahagian hujung saraf yang mula tersambung itu akan membentuk jaringan saraf seperti normal sehingga luka yang awalnya tidak terasa akan mula terasa seperti biasa. Kedengarannya rasa gatal yang dialami merupakan petanda luka pembedahan di bahagian dalam mula sembuh perlahan-lahan.
Selain daripada bahagian hujung saraf mula bersambung, bulu roma yang tumbuh di sekitar luka tersebut juga menandakan proses penyembuhan berlaku. Oleh kerana anda akan berasa sedikit terganggu dengan kegatalan yang dialami, pastikan menggunakan sabun mandi yang lembut dank rim hydrocortisone selepas mandi. Jangan terlalu menggosok kawasan luka tersebut.
Walaupun rasa gatal adalah normal, tetapi jangan dibiarkan jika sudah mencecah bulan keenam selepas kelahiran bayi. Segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.
Artikel berkaitan: Tumpah Darah Selepas Bersalin, Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati-hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean
Tumpah Darah Selepas Caesarean Boleh Terjadi Jika Ibu Mempunyai HB Yang Rendah! Ketahui 7 Lagi Keadaan Yang Berisiko
Nak Kempiskan Perut Selepas Bersalin Caesarean, Ada Caranya. Tip Ini Berkesan Kalau Buat Bersungguh-sungguh
The post Luka Pembedahan Caesarean Rasa Gatal, Ini Yang Patut Dilakukan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/luka-pembedahan-caesarean-rasa-gatal-ini-yang-patut-dilakukan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Buat Saya Sedar Sangat Profesional Kim Soohyun Luah Rasa Kagum Terhadap Jun Jihyun

Dia Buat Saya Sedar Sangat Profesional Kim Soohyun Luah Rasa Kagum Terhadap Jun Jihyun

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 83 hits
Kim Soo hyun telah meluahkan rasa kagumnya terhadap Jun Ji hyun ARTIKEL BERKAITAN Pada 13 Mac Kim Soo hyun telah muncul sebagai tetamu dalam Yoo Quiz On The Block di mana dia telah menceritakan serba sedikit mengenai pengalamannya berlakon ...
Menu Ramadhan Kedua Ikan Siakap 3 Rasa

Menu Ramadhan Kedua Ikan Siakap 3 Rasa

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 100 hits
Menu Ramadhan Kedua Ikan Siakap 3 Rasa Dah lama anak anak nak suruh umi dia masak siakap 3 rasa Hari tu ke pasar beli 3 ekor siakap Kalau nak makan kat luar tu nak makan sepuasnya tu taklah kan Mesti dapat rasa rasa je Bila buat sendiri mak...
10 Tips Hilangkan Rasa Dahaga Di Bulan Ramadan

10 Tips Hilangkan Rasa Dahaga Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 167 hits
Selamat berpuasa Bulan Ramadan merupakan bulan yang dinantikan oleh umat Islam di seluruh dunia Ia adalah bulan penuh keberkatan di mana umat Islam berpuasa dari terbit fajar hingga matahari terbenam Salah satu cabaran utama yang dihadapi o...
Experience Unique Iftar With Sutera Harbour Resort S Aneka Rasa Sutera

Experience Unique Iftar With Sutera Harbour Resort S Aneka Rasa Sutera

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 128 hits
SUTERA HARBOUR RESORT Kota Kinabalu Sabah Malaysia 13 March 2024 Throughout this holy month of Ramadan Sutera Harbour Resort invites everyone to embark on a unique iftar experience with a sumptuous spread of eclectic gastronomy featuring An...
Video Baleg Dpr Sepakat Pilkada Jakarta Tidak Lagi Rasa Pilpres Tak Ada Dua Putaran Seperti 2017

Video Baleg Dpr Sepakat Pilkada Jakarta Tidak Lagi Rasa Pilpres Tak Ada Dua Putaran Seperti 2017

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 58 hits
Ketua Badan Legislasi DPR Supratman Andi Agtas sepakat usulan pemerintah terhadap aturan Pilkada Jakarta dalam RUU Daerah Khusus Jakarta
Saya Tak Rasa Sufian Suhaimi Perjelas Dakwaan Putus Tunang Dengan Rania

Saya Tak Rasa Sufian Suhaimi Perjelas Dakwaan Putus Tunang Dengan Rania

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 91 hits
Penyanyi dan pelakon Sufian Suhaimi tampil memberi penjelasan mengenai dakwaan dia sudah pun putus tunang dengan wanita pilihan Rania Al Sadat Sebelum ini Rania dan Sufian dilihat sudah tidak mengikuti akaun media sosial Instagram masing ma...
Arwah Siti Sarah Muncul Dalam Mimpi Watie Akui Tiba Tibas Terbit Rasa Cemburu Saya Cakap Dengan Shuib

Arwah Siti Sarah Muncul Dalam Mimpi Watie Akui Tiba Tibas Terbit Rasa Cemburu Saya Cakap Dengan Shuib

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 96 hits
Watie Hanafiah isteri kepada pelawak Shuib akui kemunculan Allahyarham Siti Sarah dalam mimpinya menerbitkan sedikit rasa cemburu dalam hatinya Walaupun hanya mainan tidur kata wanita berusia 35 tahun itu dia tidak pernah berasa cemburu ter...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord