Ltte Beri Ruang Kepada Polis Kata Anwar



“Pendapat peribadi saya tidak perlu begitu, kita harus beri ruang kepada polis. Polis tidak harus rasa tertekan dengan terlalu banyak gangguan sebab itu saya dalam kes penahanan ini, serah kepada budi bicara polis, dan tentunya KDN untuk menanganinya,”

Itu kata  Presiden PKR, Anwar Ibrahim tentang cadangan seorang penyokong kerajaan bahawa Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri (PSC) menyiasat penahanan tujuh individu yang didakwa mempunyai hubungan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di Parlimen hari ini..

FMT melaporkan..Polis sah wujud transaksi kewangan besar aktifkan LTTE di Malaysia

KUALA LUMPUR: Polis hari ini mendedahkan wujud transaksi kewangan dalam jumlah yang besar dipercayai untuk mengaktifkan kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di negara ini.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, transaksi kewangan itu dikesan dalam akaun individu yang ditahan dalam operasi pada Khamis dan Sabtu (10 dan 12 Okt) kerana disyaki terbabit LTTE.

“Hasil penggeledahan terhadap premis serta telefon bimbit suspek, polis merampas bendera, poster, gambar pemimpin LTTE serta mengesan transaksi kewangan dalam jumlah yang besar.

“Transaksi kewangan ini dipercayai untuk membiayai aktiviti mempromosi, merekrut serta menggerakkan program LTTE di negara ini,” katanya pada sidang media di Bukit Aman, hari ini.

Beliau yang enggan menjelaskan jumlah nilai transaksi kewangan yang dikenal pasti berkata, polis mendapati kumpulan LTTE itu mempunyai cawangan di setiap negeri.

“Ada pergerakan untuk cuba aktifkan LTTE dan sebab itu polis tangkap untuk tidak benarkan aktiviti kumpulan ini berkembang.

“Ada dua yang ditahan dan merancang melakukan serangan secara ‘Lone Wolf’ di negara ini. Contohnya mereka pernah mencederakan Pesuruhjaya Tinggi Sri Lanka ke Malaysia Ibrahim Ansar pada 2016,” katanya.

Sementara itu, Ayob Khan menegaskan tangkapan LTTE tidak mempunyai kaitan dengan mana-mana kumpulan politik sebaliknya ia isu keganasan.

“Tangkapan dibuat kerana sokong keganasan dan polis tidak akan bertolak ansur dengan sesiapa sahaja tidak kira dari parti mana.

“Polis akan terus jalankan siasatan dan jika ada asas serta bukti kukuh, tangkapan susulan akan dilakukan,” katanya.

Beliau turut memberi amaran sesiapa yang terlibat membiayai dan menyokong LTTE kini berada dalam “radar” Counter Terrorism Cawangan Khas.

Ditanya mengapa dua Adun yang ditahan tidak diambil keterangan terlebih dahulu, Ayob Khan berkata: “Ini kesalahan keselamatan dan jika hanya ambil keterangan, mereka akan bagi ‘statement on surface’, selain polis tiada hak untuk geledah”.

Mengulas penularan gambar pemimpin dengan individu dikaitkan LTTE, beliau berkata, polis tidak sewenang-wenangnya menahan mana-mana individu.

Beliau turut menjelaskan tidak menjadi kesalahan untuk bersimpati dengan nasib etnik Tamil di Sri Lanka, tetapi tindakan menyokong LTTE adalah salah.

“LTTE diisytihar satu kumpulan keganasan… kenapa perlu sokong lagi kumpulan ini?,” katanya.

Seramai 12 individu termasuk dua Adun ditahan pada Khamis dan Sabtu (10 dan 12 Okt) kerana disyaki terbabit menyokong dan menyalurkan dana untuk LTTE.

Kumpulan LTTE disenarai sebagai kumpulan pengganas di Malaysia sejak 2014.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/10/ltte-beri-ruang-kepada-polis-kata-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukti Kukuh Kata Muhyiddin Pertahan Polis Dalam Isu Ltte

Bukti Kukuh Kata Muhyiddin Pertahan Polis Dalam Isu Ltte

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 313 hits
Polis mempunyai bukti dan asas kukuh bagi menjalankan siasatan terhadap gerakan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam berdasarkan risikan yang dilakukan dalam jangka masa panjang sebelum ini Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin...
Ltte Polis Tiada Pilihan Selain Guna Sosma Kata Dr M

Ltte Polis Tiada Pilihan Selain Guna Sosma Kata Dr M

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 226 hits
Di tengah tengah kritikan dari Pakatan Harapan sendiri Dr Mahathir Mohamad mempertahankan langkah polis menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan 2012 untuk menahan beberapa individu yang disyaki ada kaitan dengan Harimau Pembebasan Tamil Eela...
Tangkapan Ltte Penggunaan Sosma Terlalu Keras Kata Anwar

Tangkapan Ltte Penggunaan Sosma Terlalu Keras Kata Anwar

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 296 hits
Diterbitkan Hari ini 6 42 petangAnwar Ibrahim menganggap tindakan polis menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan 2012 atau Sosma ke atas suspek kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam sebagai terlalu keras Menganggap akta itu sebagai drakonia...
Pengganas Ltte Diburu Dap Tidak Setuju Tindakan Polis

Pengganas Ltte Diburu Dap Tidak Setuju Tindakan Polis

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 438 hits
Polis menahan lima lagi suspek dipercayai terlibat dengan pengganas LTTE Lim Kit Siang tidak setuju dengan tindakan polis yang menahan pemimpin parti itu mengikut SOSMA Dakwanya tindakan itu tidak demokratik tidak adil dan boleh disalah gun...
Polis Akan Sekat Pemimpin Selatan India Sokong Ltte Masuk Malaysia

Polis Akan Sekat Pemimpin Selatan India Sokong Ltte Masuk Malaysia

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 529 hits
Senthamizhan Seeman dikesan menyokong perjuangan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam dan dilihat kerap masuk ke dalam negara ini KUALA LUMPUR Seorang ahli politik dari Selatan India Senthamizhan Seeman yang dikesan menyokong p...
Wajib Sokong Palestin Haram Sokong Ltte Kata Hadi

Wajib Sokong Palestin Haram Sokong Ltte Kata Hadi

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 341 hits
MALAYSIAKINI Presiden PAS Abdul Hadi Awang menegaskan rakyat Malaysia wajib menyokong perjuangan rakyat Palestin tetapi haram menyokong kumpulan Pembebasan Harimau Tamil Eelam Sri Lanka Wajib bagi Malaysia menyokong perjuangan Palestin dan ...
Menteri Kewangan Tidak Semesti Melayu Kata Anwar

Menteri Kewangan Tidak Semesti Melayu Kata Anwar

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 227 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak melihat jawatan menteri kewangan perlu dipegang oleh orang Melayu sebaliknya individu yang memegang jawatan itu perlu mempunyai sikap bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan orang Melayu dan seluruh rakyat ...
Ltte Guan Eng Usah Jadi Tangan Ghaib Campur Urusan Polis

Ltte Guan Eng Usah Jadi Tangan Ghaib Campur Urusan Polis

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 326 hits
Pertubuhan Kebajikan Insaniah Srikandi menuntut DAP menyatakan pendirian mereka terhadap pergerakan LTTE di negara ini berikutan beberapa pemimpin parti itu menunjukkan kecondongan mereka terhadap kegiatan kumpulan militan itu Setiausaha Ag...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad