Lirik Lagu Kami Guru Malaysia Dan Ikrar Guru Yang Boleh Digunakan Sambutan Hari Guru


Lirik Lagu Kami Guru Malaysia dan Ikrar Guru yang Boleh Digunakan Sambutan Hari Guru 9 Sambutan hari guru sememangnya meriah setiap kali 16 Mei setiap tahun. Lagu kami guru Malaysia sememangnya tidak asing lagi dan sentiasa tersemat di hati para pendidik. Kami dari Sistem Guru Online amat mencintai dunia pendidikan dan menyokong usaha para guru mendidik anak bangsa.
Berikut disertakan lirik dan lagu rasmi kami guru Malaysia dan juga ikrar yang boleh digunakan semasa sambutan hari guru.
Lirik Lagu Kami Guru Malaysia dan Ikrar Guru Lirik Lagu Kami Guru Malaysia Oleh Cikgu Hashim Lagu yang menjadi lagu rasmi untuk sambutan hari guru di Malaysia. Lagu Kami Guru Malaysia adalah merupakan sebuah lagu yang ditulis oleh Cikgu Hashim pada tahun 1988 semasa beliau menyertai pertandingan lagu guru Malaysia.
Berikut adalah merupakan lirik lagu Kami Guru Malaysia:
Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad Ikrar Guru untuk Hari Guru Ikrar guru dibaca setiap kali tibanya hari guru. Ikrar boleh dibaca semasa majlis rasmi dengan para guru boleh melaungkan ikrar bersama-sama dengan diketuai oleh seorang wakil. Boleh rujuk ikrar guru dibawah:
Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa. Berkenaan Lagu Kami Guru Malaysia Asal Usul Lagu Kami Guru Malaysia Arwah Cikgu Hashim Ahmad adalah tokoh yang sangat penting dalam sejarah lagu “Kami Guru Malaysia”. Beliau tidak hanya seorang guru yang berdedikasi, tetapi juga seorang pencipta lagu dan seorang seniman yang berbakat. Kisah beliau menunjukkan betapa pentingnya penghargaan terhadap para pendidik dan pencipta lagu. Lagunya kini terus dimainkan apabila tibanya 16 Mei setiap tahun untuk hari guru.
Lagu “Kami Guru Malaysia” telah menjadi simbol penghargaan terhadap para guru di Malaysia, dan pengakuan terhadap Cikgu Hashim Ahmad sebagai penciptanya adalah langkah penting untuk menghormati jasanya dalam masyarakat. Kami juga yakin banyak orang, terutama para guru, akan terus mengingat dan menghargai sumbangan beliau kepada pendidikan dan seni di Malaysia.
Semoga arwah Cikgu Hashim Ahmad sentiasa diberkati, dan semangat serta karyanya terus mengilhami generasi-generasi guru masa depan.
Biodata Cikgu Hashim Ahmad Pencitpta Lagu ‘Kami Guru Malaysia’ Nama: Cikgu Hashim Ahmad
Tempat Lahir: Tanjung Tokong, Pulau Pinang, Malaysia
Pekerjaan: Guru, Pencipta Lagu, Pelukis
Sekolah yang Pernah Diajar:
Sekolah Rendah Kebangsaan Tanjung Tokong, Pulau Pinang Sekolah Rendah Kebangsaan Langkasuka, Yan, Kedah Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Aman, Bedong Sekolah Rendah Kebangsaan Ibrahim, Sungai Petani, Kedah Sekolah Rendah Kebangsaan Khir Johari, Sungai Petani, Kedah Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Layar, Sungai Petani, Kedah Sekolah Menengah Khir Johari, Sungai Petani, Kedah Sekolah Rendah Kebangsaan Kem Lapangan Terbang Sungai Petani, Kedah (Sebagai Gurubesar) Sekolah Rendah Kebangsaan St. Theresa, Sungai Petani, Kedah (Sebagai Gurubesar) Selain menjadi seorang guru yang berdedikasi, Cikgu Hashim Ahmad juga dikenal sebagai seorang pencipta lagu yang menciptakan lagu “Kami Guru Malaysia”, sebuah lagu yang menjadi simbol penghargaan terhadap para pendidik di Malaysia. Beliau juga merupakan seorang pelukis yang berbakat.
Pencapaian dan pengaruh beliau dalam bidang pendidikan dan seni telah memberikan inspirasi kepada banyak orang, dan karyanya akan terus dihargai dan diingat oleh generasi-generasi masa depan.
Soalan FAQs Berkenaan Lagu Kami Guru Malaysia Bila lagu kami guru Malaysia cipta? Lagu kami guru Malaysia dicipta oleh Cikgu Hashim pada tahun 1988 semasa beliau menyertai pertandingan lagu.
Apakah kepentingan lagu kami guru Malaysia? Lagu ini memberi semangat kepada para guru untuk terus menyemai bakti sebagai seorang pendidik. Lagu ini juga menjadi simbolik pada hari guru nanti.
Siapakah cikgu Hashim? Beliau adalah seorang guru yang meminati muzik dan mengabadikan hidupnya sebagai seorang pendidik. Beliau adalah pencipta asal lagu kami guru Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/lagu-kami-guru-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makin Hari Makin Banyak Pendedahan Isu Curang Aepul Roza Sempat Menganjing Cipta Lagu Lagunya Bertajuk I L U

Makin Hari Makin Banyak Pendedahan Isu Curang Aepul Roza Sempat Menganjing Cipta Lagu Lagunya Bertajuk I L U

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 76 hits
Sejak kebelakangan ini industri hiburan tanah air kita kacau bilau dan kecoh disebabkan pendedahan kes curang dan skandal dalam kalangan selebriti Bukan hanya seorang dua tetapi beberapa nama selebriti lain turut terbabit dalam isu curang i...
Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 180 hits
Hari Guru biasanya disambut setiap tahun pada tarikh pada 16 Mei setiap tahun dan sempena sambutan ini anda mungkin mencari idea idea menarik untuk hadiah Hari Guru untuk diberikan kepada guru anda Hadiah Hari Guru sebenarnya tidaklah perlu...
Senarai Cadangan Tema Pakaian Hari Guru Yang Meriah

Senarai Cadangan Tema Pakaian Hari Guru Yang Meriah

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 148 hits
Sambutan hari guru akan tiba ada banyak tema pakaian hari guru yang boleh dipilih Pemilihan tema pakaian untuk sambutan hari guru sememangnya penting untuk menimbulkan mood dan rasa gembira semasa sambutan hari guru diadakan Berkenaan Cadan...
Dr Muhamad Akmal Saleh Bangladesh Datang Malaysia Pun Boleh Cakap Bahasa Melayu

Dr Muhamad Akmal Saleh Bangladesh Datang Malaysia Pun Boleh Cakap Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 99 hits
KOSMO PETALING JAYA Ketua Pemuda UMNO Dr Muhamad Akmal Saleh memuji tindakan berani pegawai Jabatan Imigresen Malaysia yang menghalang individu tidak mampu berbahasa Melayu membuat pasport Menurut beliau tindakan itu menyedarkan realiti yan...
Lirik Lagu Shiha Zikir Meriahnya Raya

Lirik Lagu Shiha Zikir Meriahnya Raya

papar berkaitan - pada 12/4/2024 - jumlah : 173 hits
Shiha Zikir kembali dengan sebuah single raya yang berjudul Meriahnya Raya Lagu ini sudahpun boleh didengar di semua platfrom streaming bermula 29 Mac 2024 Mari MOMI kongsikan info dan lirik lagu untuk lagu Meriahnya Raya dari Shiha Zikir L...
Lirik Lagu Alamak Raya Lagi Kumpulan De Fam

Lirik Lagu Alamak Raya Lagi Kumpulan De Fam

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 178 hits
Alamak alamak alamakSebulan sebelum RayaBaru tahu esok puasaTerlupa niat Google cepatMasa berlalu begitu cepatSedar sedar malam 24Nak beli tiket dah tak sempatNak sewa kereta dah terlambatAlamak alamak alamakAlamak Raya lagiKuih raya tak ja...
Leona Salah Lirik Lagu Raya Azhar Sulaiman Seloroh Keluarga Ada Penyakit Keturunan

Leona Salah Lirik Lagu Raya Azhar Sulaiman Seloroh Keluarga Ada Penyakit Keturunan

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 91 hits
Pelakon Azhar Sulaiman seloroh keluarga ada penyakit keturunan selepas video anak perempuannya Kasih Iris Leona menyanyikan lagu Ketipak Ketipung Raya tular baru baru ini Menerusi satu perkongsian di Instagram Azhar memuat naik satu foto me...
Lirik Lagu Lagu Pernikahan Kita Tiara Andini Arsy Widianto

Lirik Lagu Lagu Pernikahan Kita Tiara Andini Arsy Widianto

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 863 hits
Sampai juga di saat yang mendebarkan mengucapkan akad suci iniaku dan kamu memastikan cinta yang tak akan lagi terpisahkandemi Tuhan aku berjanji padamu akan selalu setiadan menjaga setiap langkahkudemi ayah ibumuyang telah menitipkan kamua...
Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 214 hits
Lirik Semua TentangmuSegala galanya tentangmuSegala galanya ku rinduApa yang ada di hatikuSemua yang indah denganmuTak pernah ku duga beginiTak pernah ku rasakan iniDi hari hari ku yang sepiTak ada lagi belaianmuMasihkah aku harus fikirkanB...
Hiburan Dia Sendiri Yang Terbuka Hati Perbezaan Agama Bukan Penghalang Cinta Kieth Foo Mengakui Sedang Mendalami Islam

Sekadar Turun Harga Telur Tak Sepadan Dengan Kehebatan Sosok Bernama Anwar

3 Sen Itu Bernilai 100 Juta Nampak 3 Sen Tapi Pn Tak Mampu Adakan Telur Di Zaman Mereka Jangan Sembang

Lelaki Maut Perodua Viva Dipandu Bertembung Pikap

Peluang Untuk Memenuhi Impian Memiliki Rumah Di Bayu Sutera Dan Tunaikan Umrah

Wanita Pakistan Lahirkan Bayi Lelaki Ketika Wukuf Di Padang Arafah

Urban Draws And Sandy Feet 5 Cities With Great Beaches

Wapres Ma Ruf Kalau Ada Generasi Sudah Tak Peduli Sesama Bahaya Itu Lonceng Kematian



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Sarapan Pagi Di Karachi Makan Masakan Tengah Hari Ala Pakistan Di Platform 19 Shah Alam

Rahsia Kuah Sambal Kacang Lebih Sedap Warna Kemerahan Dan Tahan Lama Dengan Resepi Terbaik Ini

Cerita Raya Haji 2024

Sandwich Goals Elevating Your Lunch Game With Low Carb Bread

Penumpang Penerbangan Termakan Objek Seperti Mata Pisau

Menu Hari Raya Aidiladha 1445h