Lindungi Pekerja Gig Mantapkan Akta Persaingan Ekonomi 2010 Elak Monopoli


 





POSTED BY AMIR WRLR


Perkembangan baharu Revolusi Industri 4.0 yang menjalar ke Malaysia yang telah mewujudkan beberapa bidang pekerjaan baharu menggunakan platform perkhidmatan atas talian seperti Grab dan sebagainya memerlukan Akta Persaingan Ekonomi 2010 dimantap dan diperkasakan.
Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia, Akmal Nasir, perkembangan ekonomi gig yang dilihat sebagai model baru ekonomi perlu dipantau kerajaan secara dekat bagi memastikan ianya berjalan secara sihat dan tidak mengheret persekitaran ekonomi negara ke arah amalan monopoli.
Katanya, beliau menyambut baik pandangan Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar dan Ahli Parlimen Subang Wong Chen sewaktu forum webinar dengan topik “Policy Monday: Labour Market Trends – Gig Economy” baru-baru ini yang meluahkan kerisauan mereka terhadap situasi semasa yang dilihat berpotensi membuka ruang monopoli kepada sesetengah pihak dengan merujuk kepada platform seperti Grab.
"Ekonomi gig secara tidak langsung menyuburkan sistem ekonomi secara kapitalisme dan membuka ruang sepenuhnya kepada pihak-pihak pemodal untuk menjalankan aktiviti perniagaan mereka tanpa diganggu oleh kerajaan.
"Tidak dinafikan syarikat-syarikat yang dimaksudkan ini mempunyai kelebihan dan memanfaatkan sepenuhnya peluang sebagai penggerak pertama, namun ianya masih tidak boleh lari daripada risiko berlakunya amalan monopoli yang tidak terkawal dan berpotensi menjadi krisis yang besar di masa hadapan.
"Oleh sebab itu, kerajaan wajar melaksanakan kajian susulan terhadap Akta Persaingan 2010 bagi memastikan tiada kelompongan yang boleh dimanipulasi oleh pemain industri untuk tujuan monopoli dalam perniagaan," kata Akmal dalam satu kenyataan.
Selain itu, kata Ahli Parlimen Johor Bahru itu lagi, kerajaan juga perlu memastikan industri gig ini mampu memberi perlindungan sebaiknya kepada pekerja-pekerja yang terlibat.
"Buat masa ini, pekerja ekonomi gig perlu mendaftar sendiri di Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan menurut data yang diperoleh setakat Ogos 2020, jumlah yang berdaftar dengan PERKESO hanyalah sekitar 7 peratus daripada 400,000 individu yang terlibat dalam ekonomi gig di Malaysia.
"Oleh itu kerajaan perlu membuat penambahbaikan dalam hal ini kerana pekerja ekonomi gig juga turut terdedah dengan risiko kemalangan yang tinggi," katanya.
Justeru, Akmal berharap kerajaan menggerakkan usaha mengekang risiko amalan monopoli dengan mengkaji undang-undang sedia ada serta memperkemas inisiatif semasa bagi melindungi pekerja ekonomi gig yang perlu diletakkan sebagai sebahagian daripada keutamaan kerajaan untuk disegerakan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/lindungi-pekerja-gig-mantapkan-akta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Monopoli Dalam Industri Atas Khidmat Atas Talian

Elak Monopoli Dalam Industri Atas Khidmat Atas Talian

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 211 hits
Perkembangan baharu Revolusi Industri 4 0 yang menjalar ke Malaysia yang telah mewujudkan beberapa bidang pekerjaan baharu menggunakan platform perkhidmatan atas talian seperti Grab dan sebagainya memerlukan Akta Persaingan Ekonomi 2010 dim...
Pkr Undang Undang Persaingan Di Negara Ini Perlu Di Kaji Semula Hentikan Monopoli Grab

Pkr Undang Undang Persaingan Di Negara Ini Perlu Di Kaji Semula Hentikan Monopoli Grab

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 170 hits
PETALING JAYA Undang undang persaingan di negara ini perlu dikaji semula berdasarkan amalan monopoli oleh syarikat seperti Grab kata dua anggota parlimen PKR selain menyarankan agar syarikat pemula niaga bernilai berbilion dolar itu harus d...
Kisah Wali Kota Tarakan Hapus Pajak Restoran Dan Hotel Demi Pertumbuhan Ekonomi

Kisah Wali Kota Tarakan Hapus Pajak Restoran Dan Hotel Demi Pertumbuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 291 hits
Dengan adanya kebijakan ini diharapkan hotel dan restoran dapat menggeliat karena dapat memberikan promo kepada pelanggan
Ridwan Kamil Harap Ekspor Mampu Mempercepat Pemulihan Ekonomi

Ridwan Kamil Harap Ekspor Mampu Mempercepat Pemulihan Ekonomi

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 221 hits
Gubernur Jawa Barat Ridwan Kamil mengatakan ekspor produk pertanian dan perkebunan Jabar masih yang tertinggi di Indonesia Terbaru Jabar mengirim 20 ton teh ke Uni Emirat Arab Menurut pria yang akrab disapa Emil ini teh masih menjadi komodi...
Langkah Ekonomi Untuk Menang Politik

Langkah Ekonomi Untuk Menang Politik

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 183 hits
Ini yang rakyat tunggu Rakyat lapar dan dahaga rakyat Tak ada Masa nak berpolitik siapa nak jadi PM Bisnes katak sesuai dan lumayan untuk YB bukan utk rakyat Rakyat Tak ada Masa nak berguling atas jalan untuk bebaskan si polan si polan TETA...
Menteri Kanan Ekonomi Azmin Ali Persoalkan Siapa Yang Janji Laksana Undi18 Pada Pru15

Menteri Kanan Ekonomi Azmin Ali Persoalkan Siapa Yang Janji Laksana Undi18 Pada Pru15

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 206 hits
nbsp SHAH ALAM Seorang menteri persekutuan hari ini mempertahankan penangguhan pelaksanaan dasar Undi18 sambil menyatakan bahawa pilihan raya umum hanya akan diadakan pada 2023 Pilihan raya seterusnya adalah pada 2023 Siapa janji untuk laks...
Ekonomi Jahanam Jika Kerajaan Tebuk Atap Kekal Berkuasa

Ekonomi Jahanam Jika Kerajaan Tebuk Atap Kekal Berkuasa

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 159 hits
Oleh Syed Mohd Al Amin Tuan Sharif Ketika negara jiran lain di Asia Tenggara terus menikmati limpahan kemasukan pelaburan langsung asing yang tinggi sewaktu pandemik Covid 19 Malaysia pula terus dirundung malang apabila satu demi satu syari...
Mojotirto Festival Trigger Bangkitnya Ekonomi Kepariwisataan Kota Mojokerto

Mojotirto Festival Trigger Bangkitnya Ekonomi Kepariwisataan Kota Mojokerto

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 172 hits
Pagelaran seni dan budaya Mojotirto tahun ini kembali diselenggarakan oleh Pemerintah Kota Mojokerto Senin Kegiatan yang sempat terhenti lantaran pandemi Covid 19 tersebut menandai bangkitnya perekonomian pariwisata di Kota Mojokerto
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats