Liberalis Agama Menangguk Di Air Keruh


PADA 15 Mac lalu, pengganas kulit putih Brenton Tarrant telah melepaskan tembakan membabi buta di Masjid Al Noor dan Pusat Islam Linwood di Christchurch, New Zealand.
Ia mengorbankan 50 orang dan mencederakan sekitar 50 lagi. Semuanya adalah umat Islam yang berkumpul untuk solat Jumaat.
Ini merupakan satu tragedi kepada New Zealand, umat Islam dan kemanusiaan sejagat. Ia bukan hanya kerana umat Islam yang terbunuh tetapi kerana membunuh manusia sedemikian rupa adalah satu jenayah kejam.
Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern, antara paling terkesan dan lantang mengecam tindakan ganas ini. Di sebuah negara yang keganasan selalunya datang dari alam, tindakan tersebut tentulah mengejut dan menyedihkan beliau.
Kita di Malaysia lebih sedih apabila insiden menyayatkan hati ini telah menjadi bahan kepada golongan liberalis agama dan politik tanah air untuk menangguk di air yang keruh.
DAP melalui wakil rakyatnya, Chew Chong Sin, mendakwa pembunuhan beramai-ramai di dua masjid di Christchurch, New Zealand harus menjadi pengajaran kepada Malaysia mengenai perlunya mengekang gejala ekstremisme. Menurut beliau persepakatan UMNO dan Pas serta minat mereka terhadap kaum dan agama adalah tidak bertanggungjawab sama sekali. Untuk berlaku adil, Chong Sin telah menarik balik kenyataan akhbar tersebut. Ini kali kedua pemimpin kanan DAP menarik balik kenyataan akhbar mengenai perpaduan umat Islam.
Sebelum itu, Lim Guan Eng turut menarik balik kenyataan akhbar bahawa kerjasama UMNO-Pas adalah pengisytiharan perang kepada bukan Melayu.
Ketika DAP menggunakan tragedi ini untuk memomokan bahawa kerjasama UMNO-Pas sebagai ancaman kepada keamanan negara; Beliau mungkin lupa bahawa selama lebih 60 tahun UMNO menjadi peneraju kerajaan tidak pernah orang Islam melakukan tembakan rambang ke atas orang bukan Islam.
Malahan huhungan antara kaum dan agama sentiasa berada dalam keadaan baik dan akrab, walaupun sekali sekala ada diadu domba oleh segelintir pemimpin DAP dan Hindraf.
Satu-satunya keadaan berlaku peristiwa membabitkan pergaduhan antara kaum dan agama adalah pada 13 Mei 1969. Dan sejarah telah mencatatkan bahawa DAP adalah sebahagian besar punca peristiwa tersebut dengan melakukan provokasi ke atas orang Melayu.
Seorang penulis portal Malaysiakini beragama Islam pula mengambil kesempatan mencemuh dan menyindir pemimpin Islam di negara ini dan membandingkan dengan Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern. Tulis beliau, “Secara umum Jacinda menunjukkan sikap yang sepatutnya ditunjukkan oleh orang Islam. Tetapi biasalah. Orang Islam lebih sibuk dengan amalan yang dirasakan mereka lebih afdhal iaitu mengeji, mempersenda – malah mengkafirkan – orang yang tidak sehaluan dengan mereka.”
Secara licik juga penulis ini menambah, “Jacinda itu jugalah yang pernah meninggalkan aliran kefahaman agamanya kerana mendapati ia bertentangan dengan pandangannya terutama terhadap komuniti gay. Tetapi dia jugalah yang datang bertemu dengan mangsa dan waris mangsa serangan pengganas itu dengan berbaju hitam dan bertudung hitam juga. Dia menunjukkan kebersamaan dan menampakkan kesedihan serta berkongsi rasa dengan orang yang kehilangan individu disayangi di dua masjid terbabit.
Menggunakan perbandingan watak Perdana Menteri yang berhadapan dengan kekejaman kemanusiaan dengan perjuangan umat Islam di negara ini adalah sangat tidak relevan; kecuali hanya bertujuan mencemuh dan menghina gerakan Islam di negara ini. Apakah kerana Ardern bersimpati dengan pembunuhan ke atas rakyatnya yang beragama Islam, maka ia menjadikan beliau lebih baik dari pemimpin Islam di negara ini yang bercakap mengenai nilai-nilai Islam?
Apakah kerana Ardern yang menyokong gerakan gay telah menentang pembunuhan ke atas orang Islam, maka ia menjadikan beliau lebih baik daripada pemimpin Islam di negara ini yang menolak usaha menghalalkan seks songsang di negara ini?
Atau kita perlu halalkan gerakan gay kerana Ardern seorang penyokong gay telah bersimpati kepada umat Islam?
Kedua-dua contoh di atas menunjukkan betapa mudahnya orang menggunakan tragedi orang lain untuk memuaskan nafsu pemikiran songsang mereka.Tidakkah mereka sedar bahawa kekejaman tersebut berlaku di sebuah negara yang rakyat, pemimpin dan sistem pendidikannya dianggap progresif, liberal dan demokratik?
Iktibar sebenar daripada kekejaman ini ialah pengganas bukan sahaja lahir daripada sistem yang dianggap Barat sebagai kolot, jumud dan ekstrim seperti di Asia Barat, tetapi juga lahir di negara-negara yang kononnya terbuka, liberal dan demokratik.
Insiden ini juga bukanlah peristiwa yang jarang berlaku kepada negara-negara pengamal demokrasi Barat. Pada 2017, Alexandre Bissonnette telah melakukan tembakan rambang di sebuah masjid di bandar raya Quebec, Kanada dan mengakibatkan 6 orang terbunuh dan 19 lagi cedera.
Banyak lagi peristiwa serangan ke atas rumah masjid di negara-negara Barat walaupun tidak mengorbankan jiwa.
Rupanya pengganas kaum dan agama tidak lahir di kem Janda Baik UMNO atau Markas Usrah Pas taman Melewar seperti yang cuba digambarkan oleh DAP dan puak liberalis dalam negara.
Ia lahir di negara-negara yang mengamalkan kebebasan tanpa had agama dan dalam kalangan orang kulit putih yang kononnya menganut kebebasan dan keadilan sejagat.
Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (Akar)
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/03/26/liberalis-agama-menangguk-di-air-keruh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apabila Pendatang Berkuasa Hilanglah Agama Bangsa Dan Tanah Air

Apabila Pendatang Berkuasa Hilanglah Agama Bangsa Dan Tanah Air

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 451 hits
Adakah Nasib Melayu Di Malaysia Akan Menjadi Seperti Nasib Melayu Di Singapura Dr Lily Zubaidah telah di buang negeri kerana mengkritik kerajaan PAP dan sekarang beliau bertugas sebagai seorang Profesor di Sydney University Australia Sebaga...
Misteri Air Terjun Tanpa Aliran Jalan Keluar

Misteri Air Terjun Tanpa Aliran Jalan Keluar

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 713 hits
Devil s Kettle adalah satu fenomena geologi membingungkan yang terletak di dalam Judge C R Taman Negeri Magney di Minnesota di Amerika Syarikat tidak jauh dari Utara Lake Superior Salah satu air terjun ini agak istimewa Kira kira 2 4 km seb...
Pbb Israel Hambat Pasokan Air Bersih Untuk 2 Juta Penduduk Gaza

Pbb Israel Hambat Pasokan Air Bersih Untuk 2 Juta Penduduk Gaza

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 181 hits
PBB melaporkan bahwa pemerintah Israel menghambat pemasokan air bersih terhadap jutaan warga Palestina serta diduga menjarah barang tambang di wilayah yang diduduki Israel terus menerus membangun permukiman ilegal di wilayah yang diduduki d...
Kenapa Kamu Selalu Kencing Sebelum Buang Air Besar

Kenapa Kamu Selalu Kencing Sebelum Buang Air Besar

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 212 hits
Secara sederhana mengapa kita kencing ketika buang air besar sesungguhnya karena hubungan antar otot pada saluran pembuangan Tekanan yang kuat ketika buang air besar menyebabkan mengapa kamu jadi buang air kecil sebelum buang air besar namu...
Pidato Pertama Sebagai Plt Ketum Ppp Suharso Berlinang Air Mata Mengenang Romi

Pidato Pertama Sebagai Plt Ketum Ppp Suharso Berlinang Air Mata Mengenang Romi

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 245 hits
Pasca resmi dikukuhkan sebagai Pelaksana Tugas Ketua Umum Partai Persatuan Pembangunan Suharso Monoarfa menyampaikan pidato pertamanya kepada para pimpinan DPC dan DPW PPP Dalam pidatonya Suharso mengenang sosok Romahurmuziy yang baginya su...
Isu Air Penduduk Felda Chini Buat Solat Istisqa Mohon Hujan

Isu Air Penduduk Felda Chini Buat Solat Istisqa Mohon Hujan

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 223 hits
PEKAN Lebih 700 penduduk daripada lapan gugusan Felda di sekitar kawasan Chini hari ini mengambil insiatif menunaikan solat istisqa di Padang Awam Felda Chini 4 di sini bagi memohon kepada Allah SWT supaya menurunkan hujan bagi mengatasi ma...
Knkt Akui Pilot Sempat Berteriak Panik Sebelum Lion Air Jt610 Jatuh

Knkt Akui Pilot Sempat Berteriak Panik Sebelum Lion Air Jt610 Jatuh

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 213 hits
Kepala Subkomite Kecelakaan Penerbangan KNKT Nurcahyo Utomo mengatakan bahwa pilot Lion Air JT 610 sempat mengalami kepanikan sebelum jatuh di perairan Karawang Jawa Barat pada Oktober 2018 lalu Kepanikan terjadi sekitar 20 detik sebelum pe...
Knkt Target Umumkan Hasil Investigasi Lion Air Jt610 Agustus

Knkt Target Umumkan Hasil Investigasi Lion Air Jt610 Agustus

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 174 hits
Komite Nasional Keselamatan Transportasi menjanjikan akan segera merampungkan proses penyelidikan terkait jatuhnya pesawat Lion Air PK LQP dengan nomor penerbangan JT 610 di Perairan Karawang Jawa Barat Oktober 2018 Hasil investigasi ditarg...
Knkt Sebut Ada Pilot Ketiga Di Penerbangan Lion Air Jt610 Sebelum Jatuh

Knkt Sebut Ada Pilot Ketiga Di Penerbangan Lion Air Jt610 Sebelum Jatuh

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 240 hits
KNKT mengakui adanya pilot ketiga dalam penerbangan pesawat Lion Air PK LQP dengan nomor penerbangan JT 043 rute Denpasar Jakarta Penerbangan dengan rute Denpasar Jakarta tersebut merupakan penerbangan terakhir Boeing 737 Max 8 dengan nomor...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand