Lengkapkan Perlindungan Takaful Anda




Disuatu Hari Yang Tenang...
Seorang sahabat (saya namakan sebagai Mr. A) menghubungi saya melalui Whatapps bertanyakan tentang satu lukisan kartun yang menceritakan tentang kad perubatan.
Si anak bertanyakan kepada ibunya bolehkah guna kad perubatan arwah ayahnya yang mempunyai had tahunan sebanyak 1 juta untuk membeli makanan. Si ibu hanya kesedihan mengenangkan nasib yang menimpa mereka berdua.  
Mr. A tanya kepada saya adakah lukisan kartun ini mencerminkan kenyataan. Saya jawap betul dan memberi penjelasan ringkas berkaitan fungsi kad perubatan dalam Takaful.  
Kad perubatan hanya membantu membayar kos perubatan ketika menginap di wad hospital untuk rawatan sahaja. Ada sesetengah pekara sahaja kos ditanggung oleh kad perubatan walaupun selepas keluar dari wd. Itu sahaja fungsinya.  
Saya pun bertanyakan kembali dekat Mr. A adakah dia memiliki kad perubatan. Mr. A menjawap ada. Semua ahli keluarga dia memiliki kad perubatan yang memiliki simpanan sahaja.  
Oleh itu, saya cadangkan Mr. A untuk mengambil pelan asas Takaful Etiqa sebagai pelengkap. Pada ketika itu, saya cadangkan pelan asas seperti berikut:  
Prisma: Pelan caruman serendah RM 50 yang merangkumi perlindungan asas Kematian dan Cacat Kekal (TPD) tanpa simpanan.  
Entri Berkaitan: Pelan Perlindungan Jangka Masa Panjang PRISMA @ Etiqa  
Prisma Plus: Pelan caruman serendah RM 70 yang merangkumi perlindungan asas Kematian dan Cacat Kekal (TPD) dengan simpanan.  
Entri Berkaitan: Pelan Simpanan Jangka Masa Panjang PRISMA PLUS @ Etiqa  
Mr. A pun memberi maklumbalas akan berfikir dan membuat pertimbangan secara serius. Pada masa yang sama. Mr. A bertanya kepada saya adakah patut menerima tawaran naik taraf ke pelan kad perubatan baru yang memiliki jumlah perlindungan yang lebih banyak.  
Selepas menyemaknya. Saya memberi nasihat untuk terima tawaran tersebut walaupun ada sedikit kenaikan caruman.  
 
Beberapa Hari Kemudian…  
Mr. A menghubungi saya bertanyakan 'propose' pelan kad perubatan yang baru bagi menggantikan pelan sedia ada (syarikat lain).  
Setelah semakan dilakukan, mendapati pelan kad perubatan yang diambil Mr. A merangkumi perlindungan asas lain seperti Kematian, Kemalangan Peribadi (PA) dan Penyakit Kritikal (CI). Selain sedikit bahagian simpanan.  
Saya: "Ok dah ini. Boleh teruskan. Hanya saya dapati pampasan untuk kematian amat rendah hanya sekitar RM 20,000 sahaja". Tak cukup pampasan yang ada ini. Awak banyak hutang tau untuk bayar.  
Mr. A: "Ya tak ya juga. Nak bayar hutang pun tak cukup".  
Saya: "Apa kata awak ambil pelan asas Takaful dengan saya. Sekurang-kurangnya banyak sikitlah pampasan yang diterima oleh waris sekiranya berlaku kematian dan cacat kekal (TPD)".  
Mr. A: "Ok. Saya akan pertimbangkan".  
Saya: "Ada dua pilihan ini. Sama ada nak bayar RM 50 sebulan tanpa simpanan (Prisma) atau nak bayar RM 70 sebulan dengan simpanan (Prisma Plus)".
Setelah memberi penjelasan lanjut, akhirnya Mr. A bersetuju mengambil pelan Prisma. Saya pun serahkan borang untuk diisi.  
Dan masa pun terus berlalu. Setiap kali ada kesempatan, saya ingatkan Mr. A supaya menghantar borang dan dokumen sokongan.  
Akhirnya, lengkap juga perlindungan yang Mr. A ada. Lengkap tidak bererti cukup jumlah perlindungannya.  
Hanya bagi saya, perlindungan yang lengkap itu jauh lebih penting dari mencukupi. Kerana saya tahu, kos yang perlu ditanggung oleh Mr. A jauh lagi banyak sekiranya ingin mendapatkan perlindungan yang mencukupi.  
Ada lagi hutang nak diselesaikan oleh Mr. A. Mungkin masa depan nanti boleh tambah bila gaji sudah naik atau hutang sudah selesai.  
Nota Tambahan: Pampasan yang diperolehi bagi pelan Prisma yang diambil oleh Mr. A mencecah melebihi RM 60,000. Kira banyak jumlah pampasan yang diberi pada usia 30an.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mdfaiez84.com/2021/07/lengkapkan-perlindungan-takaful-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cakna Tawar Skim Pembaharuan Takaful Dan Cukai Jalan Secara Atas Talian

Cakna Tawar Skim Pembaharuan Takaful Dan Cukai Jalan Secara Atas Talian

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 375 hits
CAKNA Membantu Urusan Insuran Dan Cukai Jalan Secara Atas Talian Pejam celik pejam celik dah setahun saya mengusahakan perkhidmatan sewa kereta Bulan ni tibalah masanya untuk memperbaharui cukai jalan dan insuran kereta ni pening jugak kepa...
Mudahnya Renew Takaful Cukai Jalan Dengan Cakna My

Mudahnya Renew Takaful Cukai Jalan Dengan Cakna My

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 239 hits
Mudahnya Renew Takaful Cukai Jalan Dengan CAKNA MY Dalam keadaan darurat yang memerlukan kita perlu sentiasa di rumah ini naik pening juga kepala ni memikirkan keadaan semasa Makin pening kepala bila perlu lakukan sesuatu hal penting dalam ...
4 Jenis Kontrak Asas Takaful Hayat

4 Jenis Kontrak Asas Takaful Hayat

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 423 hits
Entri kali ini saya kongsikan empat jenis Kontrak Takaful Hayat asas yang ada dipasaran pada masa kini seperti yang dikongsi oleh pakar kewangan Malaysia tuan Azizi Ali dalam buku Jutawan Dari Planet Jupiter 1 Takaful Hayat Bertempoh Takafu...
Terbuka Hati Ambil Takaful Dan Medical Card

Terbuka Hati Ambil Takaful Dan Medical Card

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 313 hits
Umur dah masuk pertengahan 3 series baru hati terbuka sepenuhnya untuk ambil takaful dan medical card Dua benda ni kalau ikutkan nak carum lama dah cuma bila memandangkan komitmen sedia ada dah berlambak lambak Maka niat tu tertangguh untuk...
Sejarah Ringkas Berkaitan Insurans Takaful

Sejarah Ringkas Berkaitan Insurans Takaful

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 287 hits
Tentang Insurans Tahukah Anda Insurans bermula sebagai pelindung untuk kelasi kapal Pada zaman dahulu perdagangan kapal laut walaupun menguntungkan tetapi amat berbahaya Walaupun banyak kapal yang selamat pulang ke pelabuhan ada yang gagal ...
Lebih 6 3 Juta Rakyat Malaysia Lengkapkan Vaksinasi

Lebih 6 3 Juta Rakyat Malaysia Lengkapkan Vaksinasi

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 247 hits
AGENDA DAILY Data 29 Julai 2021 Jumlah rakyat Malaysia yang telah melengkapkan dua dos suntikan vaksin Covid 19 kini mencecah lebih 6 3 juta penerima sejak program imunisasi dilancarkan Februari lalu manakala lebih 13 1 juta lagi menerima d...
Pagar Gaib Asmaul Husna Untuk Perlindungan Diri Keluarga Dan Properti

Pagar Gaib Asmaul Husna Untuk Perlindungan Diri Keluarga Dan Properti

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 672 hits
Pagar gaib adalah pagar tak kasat mata yang bertujuan untuk melindungi kita dari bahaya makhluk tak kasat mata maupun nyata seperti perampok maling dan sebagainya Ada banyak sekali jenis pagar gaib yang bisa dipelajari dan gunakan salah sat...
Carotomax Perlindungan Antioksida Dari Dalam

Carotomax Perlindungan Antioksida Dari Dalam

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 231 hits
Untuk mempertingkatkan kesihatan anda serta memastikan kulit anda sihat dan berseri untuk lebih lama dapatkan manfaatkan kebaikan CarotoMax melalui suplemen harian anda Ia mengandungi antioksida larut lemak yang dikenali sebagai karotenoid ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms