Lee Chong Wei Satu Dalam Seribu


Bait-bait lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ‘Di Mana kan Ku Cari Ganti’ amat bersesuaian untuk menggambarkan situasi terkini di kala jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei, mengumumkan persaraannya secara rasmi hari ini.
Apabila memperkatakan tentang bekas pemain nombor satu dunia itu, ramai menyifatkan kewujudan Chong Wei ibarat satu dalam seribu.
Sama ada menggambarkan keperibadiannya, sifat dan komitmen kepada sukan badminton, jelas suara-suara ramai  mengagumi apa yang dicurahkan sepanjang 19 tahun kerjaya sebagai pemain perseorangan tersohor negara.

Loading… Malah, jika ada yang menonton filem biopik ‘Lee Chong Wei: Rise of the Legend’, pastinya mereka dapat menghayati kisah perjalanan pemenang pingat perak tiga kali Sukan Olimpik itu sebelum berada di persada dunia.
Pemain kelahiran Pulau Pinang itu menamatkan kariernya hari ini dengan 69 gelaran termasuk 47 gelaran juara Siri Super sekali gus menobatkan beliau sebagai ‘King of Super Series’.
Chong Wei juga muncul juara Terbuka Malaysia sebanyak 12 kali (2004, 2005, 2006, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012,  2013, 2014, 2016 dan 2018) selain muncul pemain pertama bukan dari Indonesia yang meraih kejuaraan Terbuka Indonesia sebanyak enam kali (2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2016).
Selain itu, Chong Wei juga muncul juara Terbuka Jepun sebanyak lima kali (2007, 2010, 2012, 2013 dan 2014) dan menyertai sebanyak lapan edisi Piala Thomas sejak penampilan pertamanya pada 2004. (2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 dan 2018).
Bekas pemain nombor satu dunia (21 Ogos 2008 hingga 14 Jun 2012) itu muncul juara All-England sebanyak empat kali pada 2010, 2011, 2014 dan 2017 dan naib juara Kejohanan Dunia sebanyak tiga kali pada 2011, 2013 dan 2015.
Sepanjang 19 tahun, Chong Wei mengharungi pelbagai ranjau termasuk mengalami kecederaan serius di bahu ketika final All-England 2012 hingga memaksa beliau menarik diri selain dipalit isu doping pada tahun 2014.
Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Ahmad Shapawi Ismail, berkata Chong Wei pastinya akan dirindui kerana beliau sangat dikenali dengan sifat merendah diri walaupun sudah mencipta nama di peringkat dunia.
“Chong Wei seorang atlet yang tidak pernah menyusahkan pihak kami, kalau hendak minta apa-apa pun, beliau minta dengan cara yang baik. Buat atlet sedia ada dan atlet muda yang lain, contohilah sikap yang ada pada Chong Wei,” katanya ketika ditemui Bernama.
Bagi ketua jurulatih perseorangan wanita, Datuk Tey Seu Bock pula, karakter yang ada pada Chong Wei tidak ada pada mana-mana pemain sekarang.
“Memang setiap pemain ada karakter masing-masing tapi apa yang Chong Wei ada, saya rasa beberapa generasi lagi mungkin baru ada. Sebagai jurulatih, saya tidak nampak lagi ada pemain yang ada karakter macam Chong Wei,” katanya yang pernah  menjadi watak utama ketika pemain itu mara ke final tiga temasya Sukan Olimpik.
Mengenai keputusan untuk bersara, Seu Bock berkata beliau secara peribadi gembira dengan keputusan yang dibuat oleh anak buahnya yang akan mencecah usia 37 tahun Oktober ini kerana ia membabitkan kesihatan dirinya.
Pada hemat beliau, dengan keputusan untuk bersara, Chong Wei telah melepaskan dirinya daripada ‘beban’ yang digalasnya selama ini.
“Saya gembira dengan keputusan yang dia buat kerana beban dia sudah hilang. Ramai tidak tahu, Chong Wei ini seorang yang sangat komited dan tidak pernah ambil mudah setiap latihan mahupun kejohanan yang disertainya. Dia bukan seorang yang mudah menyerah,” katanya.
Legenda badminton Indonesia Hariyanto Arb,i dalam antaranews.com., berkata Chong Wei adalah atlet yang bekerja keras dan pantang mundur serta mempunyai komitmen yang luar biasa.
Malah, Haryanto juga melihat Chong Wei sebagai atlet yang baik hati dan sentiasa menghormati pemain yang ditemuinya ketika pertandingan.
“Dia seorang yang sangat baik, tidak melampaui batas,, rendah hati, bahkan sangat menghormati seluruh atlet yang ditemuinya. Tidak pernah membeza-bezakan,” katanya dalam antaranews.com.
Sementara itu, Persatuan Penulis-penulis Sukan (SAM), dalam satu kenyataan media, berkata tidak pernah mendengar rungutan daripada ahli media mengenai layanan negatif Olahragawan Kebangsaan empat kali itu.
“SAM tidak pernah mendengar atau menerima rungutan daripada ahli mengenai layanan negatif daripada pemain ini dalam apa jua keadaan, termasuk selepas kalah dalam pertandingan. Chong Wei tidak pernah menghampakan wartawan sukan,” kata Presiden SAM, Jasni Shafie.
Insan yang bernama Lee Chong Wei telah meninggalkan legasi yang hebat dalam sejarah sukan negara khususnya badminton Malaysia.
Sudah tiba masa untuk wira negara itu berehat dan memberi tumpuan kepada keluarganya selepas mengerah keringat selama 19 tahun untuk Malaysia.
Terima kasih, Datuk Lee Chong Wei. Selamat bersara, Datuk ! – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/lee-chong-wei-satu-dalam-seribu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Datuk Lee Chong Wei Bersara Dari Dunia Badminton Atas Faktor Kesihatan

Datuk Lee Chong Wei Bersara Dari Dunia Badminton Atas Faktor Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 744 hits
Datuk Lee Chong Wei bersara Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Pemain legend Badminton No 1 Malaysia Datuk Lee Chong Wei hari ini secara rasmi telah mengumumkan persaraan beliau selepas 19 tahun bersama Persatuan Badminton Malaysia...
Datuk Lee Chong Wei Bersara

Datuk Lee Chong Wei Bersara

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 553 hits
Datuk Lee Chong Wei Bersara Setelah 19 tahun menabur bakti kepada negara dalam sukan badminton akhirnya lagenda badminton dunia dan Malaysia Datuk Lee Chong Wei mengumumkan persaraannya hari ini Datuk Lee Chong Wei Bersara Terima kasih kepa...
Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 482 hits
Assalammualaikum sumber google13 06 2019 tepat jam 12 30 tengahari tadi Datuk Lee Chong Wei telah mengumumkan yang beliau akan bersara dari dunia sukan badminton Setelah 19 tahun berjuang untuk negara Salute sangat dengan Datuk Dia seorang ...
Lee Chong Wei Bakal Umumkan Persaraan Hari Ini

Lee Chong Wei Bakal Umumkan Persaraan Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 749 hits
Lee Chong Wei bakal umumkan persaraan hari iniJika anda membaca artikel ini selepas 12 30 tengahari mungkin anda telah mengetahui keputusan sebenarnya tetapi ketika artikel ini ditaip desas desus tentang persaraan Lee Chong Wei telah terseb...
Lee Chong Wei Mahu Gantung Raket

Lee Chong Wei Mahu Gantung Raket

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Selepas 19 tahun mengabdikan diri sebagai pemain badminton jaguh perseorangan lelaki negara Datuk Lee Chong Wei dijangka mengumumkan persaraannya minggu depan Menurut sumber keputusan pemain berusia 37 tahun itu adalah atas nas...
Maaf Tiada Emas Olimpik Dari Saya Datuk Lee Chong Wei

Maaf Tiada Emas Olimpik Dari Saya Datuk Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 332 hits
Putrajaya Datuk Lee Chong Wei akhirnya mengumumkan persaraannya pada hri ini 13 Jun 2019 Beliau mengumumkan persaraannya dalam sukan badminton akibat masalah kesihatan yang dihadapinya Menurutnya lagi beliau memerlukan latihan intensif seki...
Lagenda Badminton Dunia Ini Kronologi Kejayaan Lee Chong Wei

Lagenda Badminton Dunia Ini Kronologi Kejayaan Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 399 hits
Harini ini dalam sejaraha apabila jaguh badminton negara Datuk Lee Chong mengumumkan persaraannya di Kementerian Belia dan Sukan pagi tadi Anak didik Misbun Sidek itu nekad untuk meneruskan hasrat tersebut berikutan keadaan kesihataannya ya...
Dato Lee Chong Wei Bersara

Dato Lee Chong Wei Bersara

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 392 hits
To all my family friends and fans To everyone of you who have been a part of my life thank you A real big sincere thank you Months ago all of you knew I had cancer I fought it And I thought I fought it well I thought I could try one more ti...
Kenali Tanda Tanda Gejala Kanker Hidung Seperti Yang Dialami Lee Chong Wei

Kenali Tanda Tanda Gejala Kanker Hidung Seperti Yang Dialami Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 218 hits
Pebulu tangkis asal Malaysia Lee Chong Wei baru saja mengumumkan pengunduran dirinya pada tahun ini Sebelumnya pada tahun lalu Lee Chong Wei telah mengumumkan bahwa dia mengidap kanker hidung
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan