Lebih Banyak Parti Desak Ketua Ulama Pas Tarik Balik Kenyataan Kitab Injil


FMT ReportersUpko dan SAPP berkata, kenyataan Nik Muhammad Zawawi Salleh berhubung kitab Injil dipinda menyinggung perasaan penganut Kristian dan pemimpin PAS perlu berhenti membuat komen sensitif untuk mengelakkan polarisasi berterusan antara rakyat berbilang agama.KOTA KINABALU: Lebih ramai pemimpin parti politik di Sabah mendesak Ahli Parlimen Pasir Puteh daripada PAS, Nik Muhammad Zawawi Salleh menarik balik kenyataannya di Dewan Rakyat baru-baru ini yang mendakwa kitab Injil sudah dipinda.
Rabu lalu, Zawawi yang juga ketua ulama PAS dilaporkan berkata, semua agama tidak mengizinkan penganutnya meminum arak, tetapi Ngeh Koo Ham (PH-Beruas) meminta beliau membetulkan faktanya kerana agama lain seperti Kristian, membenarkan penganutnya minum arak, tetapi tidak sampai tahap memabukkan.
Zawawi bagaimanapun bertegas “sebelum kitab Injil dipesongkan”, agama Kristian tidak membenarkan penganutnya minum sedikit arak pun.
Timbalan Presiden Upko, Donald Peter Mojuntin berkata, tindakan Zawawi mempertahankan kenyataannya di luar Parlimen keterlaluan serta menyinggung perasaan penganut Kristian.
“Apabila kali pertama saya mendengar perkara itu, saya tidak percaya, namun beliau (Zawawi) terus mempertahankan kenyataannya.
“Mana-mana rakyat Malaysia yang berfikiran baik, tidak boleh memaafkan sikap beliau yang seakan-akan cuba memecahbelahkan rakyat Malaysia.
“Saya mendesaknya menarik balik kenyataannya dan saya juga menunggu rakannya (dalam PAS) menegurnya,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Sementara itu, Timbalan Presiden SAPP, Japiril Suhaimin menggesa pemimpin PAS berhenti membuat kenyataan sensitif untuk mengelakkan polarisasi berterusan antara rakyat berbilang agama dan kaum.
“Berkali-kali kita berdepan pemimpin yang bercakap tanpa memikirkan Malaysia mempunyai masyarakat berbilang kaum dan agama.
“Setelah tinggal bersama di negara tercinta ini sejak Malaysia ditubuhkan, sangat menyedihkan bangsa dan agama masih dipolitikkan pihak tertentu yang memudaratkan keharmonian masyarakat.
“Jangan lupa anda salah seorang penggubal dasar negara. Pentingkan pengekangan, kepekaan dan pertimbangan perasaan orang lain, terutama dalam soal agama dan bangsa.”
Bendahari Agung Warisan, Terrence Siambun pula berkata, sebagai wakil rakyat, Zawawi perlu tahu cara mengawal dirinya daripada menyinggung perasaan atau mencetus kemarahan orang lain.
“Zawawi menunjukkan dia gagal mengawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang jelas merendahkan orang lain. Maka, dia seharusnya ditegur orang lain agar tidak mengulangi perbuatan sebegini.”
Setakat ini, Zawawi enggan meminta maaf berhubung kenyataannya itu walaupun telah didesak oleh pelbagai pihak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/08/lebih-banyak-parti-desak-ketua-ulama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejahilan Ulama Pas Pertikai Agama Lain

Kejahilan Ulama Pas Pertikai Agama Lain

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 211 hits
Ipohmali Inilah masalahnya sebahagian agamawan depa ni angkuh Bermudah mudah merendahkan kefahaman dan agama selainnya Perasan alim dan serba tahu hatta menafsirkan kitab kitab agama lain Dengan bongkaknya dalam Parlimen dia kata dia dah ka...
Sugu Pavithra Nak Tarik Balik Laporan Terhadap Suami Tapi Mengejutkan Bila Mahkamah Ada Minta Sesuatu Ini

Sugu Pavithra Nak Tarik Balik Laporan Terhadap Suami Tapi Mengejutkan Bila Mahkamah Ada Minta Sesuatu Ini

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 355 hits
Hampir sebulan yang lalu kisah membabitkan suami S Pavithra di tahn poIis selepas berlaku perbalahan di tempat letak kereta Hospital Raja Bainun Ipoh menarik perhatian ramai M Sugu dikatakan berada dalam keadaan tidak sedar kerana minum ket...
Polis Tarik Balik Syarat Memburu 3 500 Lesen Senjata Api

Polis Tarik Balik Syarat Memburu 3 500 Lesen Senjata Api

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 296 hits
DENGKIL 19 OGOS Kebenaran memburu bagi 3 500 pemegang lesen senjata api ditarik balik kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador Beliau berkata penarikan semula lesen berkenaan dibuat bagi menghentikan kegiatan pemburuan haram yang d...
Lebih 60 Tahun Diperlukan Untuk Satukan Umno Dan Pas Tapi Nak Meruntuhkannya Hanya Perlukan Ppbm

Lebih 60 Tahun Diperlukan Untuk Satukan Umno Dan Pas Tapi Nak Meruntuhkannya Hanya Perlukan Ppbm

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 369 hits
PAS mungkin kurang faham kenapa ahli2 UMNO sukar nak terima penyertaan PPBM masuk ke dalam Muafakat Nasional UMNO bukan tolak idea nak menyatukan seluruh umat Islam Melayu membentuk Melayu Raya bak kata Dato Takiyuddin UMNO juga bukanlah te...
Prkslim Mukhriz Sasar Tarik Sokongan Ahli Pas

Prkslim Mukhriz Sasar Tarik Sokongan Ahli Pas

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 191 hits
Parti Pejuang Tanah Air menyasarkan untuk menarik sokongan ahli Pas bagi mengundi calon Bebas mewakili mereka pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Slim Amir Khusyairi Mohamad Tanusi Bakal Presiden Pejuang Datuk Seri Mukhriz Mahathi...
Baik Hang Jadi Pm Anwar Dok Baik Dengan Presiden Erdogan Pun Tak Bawa Balik Pelaburan Banyak Tu

Baik Hang Jadi Pm Anwar Dok Baik Dengan Presiden Erdogan Pun Tak Bawa Balik Pelaburan Banyak Tu

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 522 hits
ShahbudinKalau betul Attakiri bawa pelaburan RM82 bilion dalam kunjungannya ke Turki rasanya kita bukan saja setuju dia dilepaskan begitu saja atas kesalahan melanggar kuarantin bahkan lebih setuju untuk jadi PM menggantikan Muhyiddin Iyala...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord