Lebih 70 000 Anggota Penguat Kuasa Di Bawah Kdn Bakal Dikerah Perketat Sop Mulai 1 Jun


 FMT Reporters
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin berkata, ketika ini seramai 37,000 anggota dan pegawai polis dikerah untuk melaksanakan pemantauan dan pematuhan SOP Covid-19 di seluruh negara. (Gambar Bernama)PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengerahkan lebih 70,000 anggota penguat kuasa di bawah kementerian itu, termasuk 50,000 anggota dan pegawai polis bagi memperketatkan operasi pematuhan prosedur operasi standard (SOP) berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) penuh mulai 1 Jun ini.
Menterinya Hamzah Zainudin berkata, ketika ini seramai 37,000 anggota dan pegawai polis dikerah untuk melaksanakan pemantauan dan pematuhan SOP di seluruh negara.
Berikutan itu, KDN akan menambah lagi kekuatan anggota dan pegawai polis menjadikan jumlah keseluruhan 55,000 orang bagi memperketatkan penguatkuasaan SOP kelak.
“Untuk menjadikan keseluruhan 70,000 anggota penguatkuasa kita akan mengerahkan kakitangan dari agensi KDN lain.
“Ini termasuk Jabatan Imigresen, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APM), Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dan Jabatan Penjara bagi memastikan kita melakukan operasi pematuhan dan penguatkuasaan PKP penuh.
“Jika selepas dua minggu kita merasakan jumlah itu tidak mencukupi kita akan kerah lebih ramai kakitangan agensi di bawah KDN, termasuk dari Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK),” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat agensi di bawah KDN di Putrajaya.
Dalam pada itu, Hamzah berkata KDN melalui polis juga akan meningkatkan bilangan sekatan jalan raya (SJR) di seluruh negara kepada lebih 800 berbanding hampir 600 sekarang.
Beliau berkata, pemeriksaan secara mengejut juga akan dilaksanakan oleh pasukan pemantauan pematuhan SOP dengan kerjasama kementerian dan agensi kerajaan berkaitan seperti MITI, Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Kerja Raya dan pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi memastikan pematuhan SOP dalam kalangan semua sektor sosial dan ekonomi.

“Anggota pasukan pemantauan pematuhan SOP akan dipertingkatkan kepada hampir 20,000 orang berbanding 13,795 orang ketika ini.
“Pemeriksaan juga akan melibatkan kawasan di luar bandar dan lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai berkumpul.
“Selain OP Benteng, APMM dan pasukan polis marin akan digerakkan untuk memperketatkan pematuhan SOP dan kawalan sempadan, terutama di ‘laluan panas’ yang menjadi tempat pendaratan pendatang asing bagi mencegah kemasukan secara haram,” katanya.
Katanya, Jabatan Imigresen bersama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan polis juga akan mempertingkatkan operasi penguatkuasaan secara bersepadu di kawasan penempatan warga asing di seluruh negara.
Beliau berkata, semua warga asing tanpa dokumen ditahan akan ditempatkan di depoh tahanan dan penjara satelit yang dibina oleh Jabatan Imigresen dan Jabatan Penjara di seluruh negara ketika ini.
“KDN menasihatkan agar semua pihak memberikan kerjasama dan mematuhi SOP yang ditetapkan oleh kerajaan bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan perintah ‘lockdown’ kali ini.
“Tindakan tegas tanpa kompromi seperti kompaun akan diambil ke atas mana-mana pihak yang didapati tidak mematuhi SOP di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 [Akta 342],” katanya.
Untuk sebarang pertanyaan melibatkan KDN dan jabatan di bawahnya berhubung pelaksanaan ‘lockdown’ kali ini.
Orang ramai boleh menghubungi bilik gerakan yang sudahpun beroperasi ketika ini, manakala Bilik Gerakan KDN akan beroperasi 24 jam bermula 1 Jun 2021.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/lebih-70000-anggota-penguat-kuasa-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 1 000 Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Positif Covid 19 Di Kelantan

Lebih 1 000 Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Positif Covid 19 Di Kelantan

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 192 hits
Exco Kelantan Izani Husin meminta orang ramai mematuhi SOP dan tidak membawa anak ke tempat awam PETALING JAYA Exco Kelantan Izani Husin berkata seramai 1 078 atau 18 daripada 5 921 pesakit Covid 19 di negeri itu terdiri daripada kanak kana...
Kes Covid 19 Di Kelantan Boleh Cecah 1 000 Sehari Mulai Jun Kata Exco

Kes Covid 19 Di Kelantan Boleh Cecah 1 000 Sehari Mulai Jun Kata Exco

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 179 hits
May 31 2021 KOTA BHARU Kes positif Covid 19 di Kelantan dijangka boleh mencecah 1 000 kes sehari mulai bulan depan berikutan nisbah jangkitan wabak itu berbanding jumlah penduduk negeri ini yang sangat tinggi sekarang EXCO Kerajaan Tempatan...
Tebus Rm150 Ebelia Mulai 1 Jun 2021

Tebus Rm150 Ebelia Mulai 1 Jun 2021

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 336 hits
ebelia get ebelia ebelia rm150 APAKAH ITU PROGRAM EBELIA Program eBelia merupakan salah satu inisiatif yang telah diumumkan di bawah Belanjawan 2021 dan bertujuan meringankan beban This is a content summary only Visit my website for full li...
Semua Surat Miti Terbatal Mulai 1 Jun Pergerakan Terhad 10km Dari Kediaman Hanya 2 Individu Dalam Satu Kereta

Semua Surat Miti Terbatal Mulai 1 Jun Pergerakan Terhad 10km Dari Kediaman Hanya 2 Individu Dalam Satu Kereta

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 228 hits
SEMUA surat kebenaran perjalanan untuk urusan bekerja yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri sebelum ini terbatal mulai 1 Jun 2021 Menurut Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kementerian...
Sarawak Bakal Terima 500 000 Dos Vaksin Sinovac

Sarawak Bakal Terima 500 000 Dos Vaksin Sinovac

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 279 hits
Sarawak bakal menerima 500 000 dos vaksin COVID 19 Sinovac yang dibeli melalui inisiatif kerajaan negeri dalam tempoh seminggu kata Menteri Muda Kesihatan Awam dan Perumahan Sarawak Dr Annuar Rapaee Dr Annuar berkata tambahan 500 000 dos va...
Isteri Anggota Polis Ziarah Suami Bertugas Di Sekatan Jalan Raya Kena Kompaun Rm2 000

Isteri Anggota Polis Ziarah Suami Bertugas Di Sekatan Jalan Raya Kena Kompaun Rm2 000

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 291 hits
PUTRAJAYA Isteri anggota polis yang menziarahi suaminya yang sedang bertugas di sekatan jalan raya dekat sini pada hari raya pertama dikenakan kompaun RM2 000 atas kesalahan melanggar prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan Ke...
Najib Lebih 64 000 Murid Dijangkiti Covid 19 Siapa Perlu Bertanggungjawab

Najib Lebih 64 000 Murid Dijangkiti Covid 19 Siapa Perlu Bertanggungjawab

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 211 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan siapa yang patut dipertanggungjawabkan selepas Kementerian Kesihatan mengumumkan seramai 64 064 murid bawah 12 tahun dijangkiti Covid 19 sejak 18 Mei lalu Najib berk...
Malaysia Total Lockdown Mulai 1hb Jun 2021

Malaysia Total Lockdown Mulai 1hb Jun 2021

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 344 hits
Setelah hampir dua tahun lamanya kita berperang dengan Covid 19 nampaknya kerajaan Malaysia masih belum ada jalan penyelesaian yang konkrit bagi menangani penularan wabak sekaligus mempertaruhkan nyawa rakyat dan semalam Malalui perutusan d...
Ebelia Rm150 Kredit Boleh Ditebus Mulai 1 Jun Di 4 Platform Ewallet Ini

Ebelia Rm150 Kredit Boleh Ditebus Mulai 1 Jun Di 4 Platform Ewallet Ini

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 424 hits
Berita baik buat golongan belia dan pelajar Institut Pengajian Tinggi di Malaysia yang berusia 18 hingga 20 tahun Hal ini kerana anda bakal menerima bantuan kredit eWallet menerusi Program eBelia di bawah Program Strategik Memperkasa Rakyat...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan