Lebih 300 Gelandangan Akan Masuk Kursus Tajaan Kementerian Wp




KUALA LUMPUR: Kira-kira 360 gelandangan di sekitar ibu kota yang dibantu kerajaan semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) akan dimasukkan ke kursus pemulihan dan motivasi di Kuantan, Pahang dan Sepang, Selangor selepas Aidilfitri.
Menteri Annuar Musa berkata, usaha Kementerian Wilayah Persekutuan ini agar gelandangan berkenaan dapat memperbaiki kehidupan dan tidak kembali lagi ke kehidupan lama mereka.
“Kalau ada yang terbabit dalam pengambilan dadah dalam sejarah hidup mereka, tetapi mereka sudah sihat dan mahu bekerja, mereka perlukan pemulihan untuk jangka masa panjang.
“Untuk itu, kita berunding dengan pusat motivasi dan pemulihan di Kuantan. Kita akan biayai kos mereka jalani kursus di situ selama 3 bulan. Seramai 60 orang akan memulakan kursus ini selepas Aidilfitri.
“Seterusnya, 300 gelandangan yang terlalu dengan cara hidup sekarang, turut akan diberikan kursus di selama 1 bulan di Sepang,” katanya semasa menyambut sambutan Aidilfitri di Pusat Gelandangan Sementara Sentul Perdananhari ini.
Annuar berkata, motivasi diberikan kepada kumpulan yang akan membuat kursus di Sepang untuk meningkatkan kebolehan dan keyakinan diri sebelum memasuki alam pekerjaan kelak.
Kumpulan ini perlukan latihan kerana saya percaya ia bukan soal bagi makan dan kerja sahaja. Tetapi juga potensi manusia. Mereka ada potensi tetapi ia tidak dapat dizahirkan kerana sama ada sikap atau cara berfikir,” katanya.
Usaha kementerian turut dibantu tentera dan pakar psikologi, dalam usaha memastikan gelandangan berkenaan mendapat kaunseling dan menjalani latihan secara sistematik.
“Ia untuk membiasakan mereka dengan alam pekerjaan. Ini memakan kos RM3.4 juta kerana kita terpaksa sewa tempat, beri makanan dan peralatan kemudahan kursus kerana penyeleseaian babitkan gelandangan tidak boleh dibuat sementara,” katanya.
Selepas tamat kursus, sebahagian daripada gelandangan ini akan menjalani temu duga, manakala sebahagian besar yang lain, kalau tidak dapat tawaran pekerjaan, akan dimasukkan ke dalam satu pasukan untuk bantu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.
“Ia untuk bantu saya dan DBKL dalam program pengindahan kebersihan dan keceriaan bandar. Mereka akan diberikan kerja secara harian dan diberi gaji secara harian. Pendapatan bulanan mereka RM1,200,” katanya.
Manakala gelandangan yang uzur, tua, dan kelainan upaya akan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat. Bagi penagih dadah tegar pula mereka akan diserahkan kepada Agensi Anti Dadah Kebangsaan.
“Bagi mereka yang tidak mempunyai dokumen, dan dianggap sebagai pendatang asing tanpa izin, kita akan serahkan kepada Jabatan Imigresen Malaysia. Mereka ini sudah tidak ada di sini lagi,” katanya.

MR :  Tindakan yang baik


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/lebih-300-gelandangan-akan-masuk-kursus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
360 Gelandangan Di Ibu Negara Diberi Kursus Latihan Untuk Mula Kerja

360 Gelandangan Di Ibu Negara Diberi Kursus Latihan Untuk Mula Kerja

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 372 hits
360 gelandangan di ibu negara diberi kursus latihan untuk mula kerja nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 24
Atok Lebih Hensem Kalau Masuk Dap

Atok Lebih Hensem Kalau Masuk Dap

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 325 hits
Semenjak dua menjak ni kita tengok perangai atok dah macam orang tua buang tabiat habis segala benda nak di kacaunya Saat negara berdepan dengan Covid19 dia sebok nak rampas balik kuasa yang dia sendiri buang dulu Cadangan aku pada atok mac...
300 Tiket Seminar Best Dah Sold Out Guys

300 Tiket Seminar Best Dah Sold Out Guys

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 360 hits
300 TIKET SEMINAR BEST SOLD OUT Baru ni Akin ada share yang kami team Funtastic akan adakan Seminar buat julung kalinya Dan dalam tahun 2020 ni jugaklah terlalu banyak perubahan yang terjadi dalam dunia pendidikan kita bukan saja di Malaysi...
Serdang Gelandangan Maut Disyaki Dibunuh Di Hentian Bas

Serdang Gelandangan Maut Disyaki Dibunuh Di Hentian Bas

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 300 hits
Seorang gelandangan lelaki ditemui maut disyaki dibunuh di hentian bas sebuah sekolah dekat Seri Kembangan Serdang pada Isnin Ketua Polis Daerah Serdang Asisten Komisioner Ismadi Borhan berkata kejadian disedari seorang pengawal keselamatan...
Bah 2 Keluarga Sedia Terima Golongan Gelandangan Hasil Usaha Ts Annuarmusa Kitajagakita

Bah 2 Keluarga Sedia Terima Golongan Gelandangan Hasil Usaha Ts Annuarmusa Kitajagakita

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 413 hits
Inilah hikmah apabila YB Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa tegas membuat keputusan dalam sesuatu perkara Selepas diselamatkan oleh pihak berkuasa tempatan golongan ini terus ditempatkan di pelbagai pusat transit gelandangan di...
Mpk Sedia Peluang Kerja Kepada 28 Gelandangan Di Kuantan

Mpk Sedia Peluang Kerja Kepada 28 Gelandangan Di Kuantan

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 338 hits
KUANTAN Majlis Perbandaran Kuantan menyediakan pekerjaan kepada seramai 28 gelandangan yang kini ditempatkan di Pusat Gelandangan Sementara Alor Akar di sini Yang Dipertuan MPK Datuk Hamdan Hussin berkata bagaimanapun penawaran peluang peke...
Kumpulan Pertama Gelandangan Sudah Diterima Kerja Dengan Gaji Rm1 400 Hingga Rm1 600

Kumpulan Pertama Gelandangan Sudah Diterima Kerja Dengan Gaji Rm1 400 Hingga Rm1 600

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 303 hits
Ini adalah satu perubahan dan permulaan yang sangat baik bagi mereka yang kurang bernasib baik Ohmedia sebelum ini ada menaikkan satu artikel mengenai perancangan kerajaan yang bercadang membela nasib golongan gelandangan dengan memberikan ...
Belasan Gelandangan Dan Manusia Silver Ditangkap Di Tangerang Selatan Usai Lebaran

Belasan Gelandangan Dan Manusia Silver Ditangkap Di Tangerang Selatan Usai Lebaran

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 203 hits
Kepala Seksie Penyidikan Pegawai Negeri Sipil Satpol PP Tangerang Selatan Muchsin Alfachri menerangkan 18 orang diamankan dalam razia yang dilakukan di sejumlah titik di Tangerang Selatan sampai siang ini
300 Bus Akap Akan Fasilitasi Penumpang Khusus Di Terminal Pulogebang

300 Bus Akap Akan Fasilitasi Penumpang Khusus Di Terminal Pulogebang

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 179 hits
Kepala Dinas Perhubungan DKI Jakarta Syafrin Liputo mengatakan pihaknya tetap melarang masyarakat untuk mudik ke kampung halaman selama pelaksanaan pembatasan sosial berskala besar
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris