Lebai Jangan Salahkan Cina Pasal Koronavirus



Dalam group whatsapp masjid petang tadi, ada Ustaz hantar poster terbitan PAS yang beserta hadis, kenapa Allah haramkan makan kelawar dan katak, Lepas tu siap menghina, kata depa.. bangsa Cina ni..semua dia makan..mana tak tersebar penyakit dan Virus..
Kadang aku pelik dikalangan Ustaz ni, balik dari Al Azhar pun Ashabiyah.. dah lah ashabiyah..Jahil pulak.. mungkin benar Virus itu berpunca dari pasar yg dikatakan menghidangkan kelawar dan makanan eksotik.. Tapi sebelum menghina.. biarlah berilmu..
Dalam kita nak bagi pandangan, Jangan lah menghina.. Tu sebab kena Virus, Sebab tu Islam tak bagi makan Kelawar.. tak bagi makan Babi.. kalau orang awam kata mcm tu takpe lah.. Ni ustaz balik Mesir.. Mengajar Kitab di Masjid..
Virus, penyakit boleh datang dari pelbagai jenis medium..tak kira kelawar, unta seperti MERS, babi seperti JE.. Tapi bab hukum tu biarlah faham.. dalam Islam, hanya Babi dan beberapa binatang yg jelas haram bagi kita makan.. Itu dah Qati’e..Selainnya.. ada banyak perbezaan Khilaf dikalangan Ulama mazhab hatta Syiah..
Dalam mazhab maliki Buaya dan semua hidupan air seperti anjing laut,kura kura,ikan lumba lumba pun halal dimakan, sebab bagi depa segala binatang dilaut itu halal, mereka membezakan kedudukan hukum binatang dilaut dan darat.. bagi depa apa yg ada dilaut semua halal..
mereka merujuk dari sandaran ayat 96 surah Al-Maidah
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ..
” Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lazat bagimu… ”
Bagi kita, Kerang, ketam, ikan pari semua kita sapu.. bagi kelompok Syiah, ikan yang tidak bersisik haram bagi mereka..begitu juga depa tak makan Sotong,Udang.. jadi kalau nak kenal Syiah try lah ajak makan Ikan keli Bakar…
bab kelawar pulak …ada pandangan terpencil ianya dibenarkan walaupun makruh… dan sebahagian mazhab Hanafiah menghalalkannya..Allah tak letakkan senarai panjang apa jenis dan nama binatang yang boleh dimakan di alam Quran, tetapi memberikan Ummat Islam panduan.. disinilah Ulama berbeza pandangan dan tafsiran…
Dalam Bab Kelawar ni Imam Nawawi berkata,
والخفاش حرام قطعا قال الرافعى وقد يجئ فيه الخلاف
“Kelawar itu haram secara mutlak. Ar Rofi’i menyatakan bahawa mengenai hukum masalah ini ada khilaf (perselisihan di antara para ulama)
(Al-Majmu’ : juz 9, halaman 22)
Ada Ulama mengkategorikan kelawar sebagai jenis burung..sama dengan ketegori antara Biawak padang pasir dan biawak kita…kes haram bagi kelawar itu hanya bersandarkan dalil larangan untuk membunuh dan berjual beli..maksudnya Haram Lighairhi.. sama jer taraf haram hisap rokok..Bukan haram makan.. kerana jumhur Ulama merujuk dari kaedah yang diambil dari hadis Nabi..
والذي نهى عن قتله يحرم أكله..
“Binatang yang dilarang untuk dibunuh maka haram untuk dimakan.. ”
Bagi sebahagian Ulama yang mengharamkan.. mereka sandarkan kepada dalil dan sifat ( jelek dan menjijikkan) (الْخَبَائِثَ ) berdasarkan firman Allah..
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ…
” menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk ”
Surah Al Araf ayat 157..
Takrif Jijik dan jelek ini luas, Mungkin bagi masyarakat kita kalau dengar makan Buaya.. makan landak.. makan belalang..hatta makan Dhab(Biawak padang pasir) sebagai menjijikkan.. tapi Ulama berbeza pandangan…
Mcm dalam masyarakat kita lah.. ada yg tak makan Belut kerana kelihatan seperti Ular.. begitu juga ikan keli..ada yang tak makan landak.., Ada pulak yang suka makan kaki Ayam , telur dan zakar lembu..walaupun sebahagiannya nampak jijik.. itu belum cerita Kucing hutan, Dubuk yang halal bagi pandangan Ulama’..
samalah mcm Dhab.. Dhab tu standard Biawak lah bagi kita, tapi ini biawak padang pasir.. bagi Bani melayu..depa Dhab ni cuma guna sebagai Ubat kuat tenaga batin.. Nabi sendiri tidak makan Dhab.. biarpun tidak mengharamakannya..
Kenapa, Mungkin dhab begitu asing dengan Nabi, ia merujuk kepada Uruf.. kebiasaan masyarakat.. Sedangkan Khalid Ibnu Walid siap cicah dengan air asam lagi biawak padang pasir.. nak gambarkan lazat bagi depa..
Apa kata Nabi ketika dipelawa makan Dhab ?
: لاَ بَأْسَ بِهِ وَلكِنَّهُلَيْسَ مِنْ طَعَامِي.
“tidak mengapa dimakan, akan tetapi daging haiwan(Dhab) itu bukanlah dari makananku…
Mungkin ada perkara jijik bagi kita, tetapi tidak bagi sebahagian masyarakat… kalau dalam kes Eksotik ni.. bagi masyarakat Barat pun, Buah Durian sendiri dikategor buah eksotik… jijik bagi depa..depa kata kita makan sampah.. bagi kita biasa, Sedangkan makruh makan benda yang berbau..
Apa yang penting, Kita bukan saja mencari makanan yg halal, tetapi Tayyiba.. sebagaimana firman Allah..
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
Wahai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.
( Surah Al-Baqarah : Ayat 168)
Jelas tuntutan kepada kepada ” Halalan tayyiban” ini bukan sahaja kepada mereka yang Beriman, Hatta ia hak semua Manusia.. Ulama Tafsir membahaskan, dalam ayat yang diturunkan kepada sekalian Manusia, Allah menggunakan lafaz ” حَلَالًا طَيِّبًا” manakalan bagi orang berIman hanya digunakan perkataan Tayyibat ” مِنْ طَيِّبَاتِ ”
Surah Al Baqarah ini dikenal sebagai Surah yang diturunkan di Madinah, Jarang Quran menggunakan lafaz ” Wahai Manusia..(يَا أَيُّهَا النَّاسُ ) “.. kecuali dalam perkara tertentu..termasuk tuntutan makan yang halal ini..
Dalam Tafsir Baghawi dituliskan..
هذا خطاب للناس كلهم, مؤمنهم وكافرهم،…
” Perintah Allah itu kepada Manusia keseluruhan, Tidak kira mereka yang beriman mahupun Kafir..”
Jadi kita tak perlulah menghina.. Bukan semua China makan Kelawar… bukan semua depa makan katak.. Makanan eksotik ni wujud hatta di Vietnam,Thailand malah Indonesia sendiri… Sedangkan dalam bab makan ini sendiri, kita Ulama Mazhab berbeza pandangan…
Cuba kita lihat dan komen sesuatu isu pada pandangan yang bebas dari sentimen kebencian kaum dan Agama… sampai semua perkara kita nak kait Soal Islam dan kafir.. soal China dan melayu… Sudah sudah lah jadi jahil, Jangan jadi jahat pulak..
Ipohmali


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26254

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Umno Johor Nasihat Annuar Musa Jangan Cari Pasal Dengan Tmj

Pemuda Umno Johor Nasihat Annuar Musa Jangan Cari Pasal Dengan Tmj

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 645 hits
Ketua Pemuda Umno Bahagian Tebrau Datuk Syahrin Md Jamaludin menasihatkan Tan Sri Annuar Musa supaya berhenti berbalah di media sosial dengan menumpukan tugasnya kepada parti Menurut beliau tindakan berbalas kenyataan media membabitkan isu ...
Koronavirus Jangan Ditipu Oleh Orang Yang Jual Produk Konon Boleh Rawat Penyakit Dr Amalina

Koronavirus Jangan Ditipu Oleh Orang Yang Jual Produk Konon Boleh Rawat Penyakit Dr Amalina

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 330 hits
Perkongsian Dr Amalina menerusi laman Twitter miliknya mengenai Koronavirus telah menarik perhatian ramai orang Dr Amalina yang berkongsikan satu kajian yang menjelaskan bagaimana Baricitinib dikatakan sebagai rawatan berpotensi untuk penya...
Koronavirus As Keluar Nasihat Perjalanan Baharu

Koronavirus As Keluar Nasihat Perjalanan Baharu

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 172 hits
WASHINGTON 31 Jan Jabatan Negara Amerika Syarikat pada Khamis mengeluarkan nasihat perjalanan baharu yang melarang rakyatnya mengunjungi China berikutan penularan wabak novel koronavirus lapor agensi berita Anadolu Tahap Empat Larangan perj...
Patut Terdiam Rupanya Semua Penyebar Berita Palsu Koronavirus Telah Ditahan Takut Juga Rupanya Macamana Nak Berjihad

Patut Terdiam Rupanya Semua Penyebar Berita Palsu Koronavirus Telah Ditahan Takut Juga Rupanya Macamana Nak Berjihad

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 380 hits
Semua penyebar berita palsu koronavirus telah ditahanOleh January 31 2020Semua lima individu yang terlibat dalam penyebaran kandungan berita palsu mengenai penularan wabak koronavirus telah ditahan pihak berkuasa Suruhanjaya Komunikasi dan ...
Koronavirus 14 Warga Hubei China Cuba Masuk Malaysia Dihantar Balik Ke Negara Asal

Koronavirus 14 Warga Hubei China Cuba Masuk Malaysia Dihantar Balik Ke Negara Asal

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 343 hits
KUALA LUMPUR Seramai 14 pengunjung dari wilayah Hubei China yang cuba mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur berjaya dikesan dan dihalang oleh Jabatan Imigresen Malaysia pada Selasa lalu ujar Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muh...
Angka Terkini 170 Kematian 7 711 Positif Jangkitan Koronavirus Di China Suara Tv

Angka Terkini 170 Kematian 7 711 Positif Jangkitan Koronavirus Di China Suara Tv

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 359 hits
WUHAN Jumlah kematian akibat penularan coronavirus di China terus meningkat kepada 170 orang apabila wilayah Hubei yang terkesan teruk melaporkan 38 kematian baharu Hubei pusat penularan coronavirus yang mencetuskan kebimbangan global melap...
Wabak Koronavirus Sebagai Kecemasan Antarabangsa

Wabak Koronavirus Sebagai Kecemasan Antarabangsa

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 322 hits
Setelah lebih seminggu koronavirus dikesan di seluruh dunia Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengisytiharkan wabak itu sebagai satu kecemasan antarabangsa yang memetik Straits Times Singapura melaporkan pengisytiharan itu diumumkan Ketua Pengar...
Pertubuhan Kesihatan Sedunia Isytihar Darurat Bagi Wabak Koronavirus

Pertubuhan Kesihatan Sedunia Isytihar Darurat Bagi Wabak Koronavirus

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 249 hits
Selepas sebulan wabak ini tersebar akhirnya Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah mengisytiharkan koronavirus sebagai wabak darurat kesihatan global Keputusan ini dilakukan semasa Jawatankuasa darurat melakukan mesyuarat di Geneva pada Khamis ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir