Larangan Berhimpun Semasa Prn Legakan Rakyat Tapi Tidak Parti Politik


AGENDA DAILY
Kemelut politik Melaka menyebabkan rakyat marah.
Parti politik bakal berdepan dengan kekangan sepanjang kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka selepas pengumuman larangan untuk sebarang aktiviti, perhimpunan atau majlis sosial.
Bagaimanapun, langkah diambil Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dialukan-alukan orang ramai di Melaka kerana ia dapat mengekang daripada tercetusnya penularan Covid-19 yang baharu sama seperti episod selepas PRN Sabah.
Pekerja swasta Saadiah Ismail, 36, dari Klebang berkata prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat itu penting, bagi memastikan keselamatan dan kesihatan rakyat akan terus terjamin.
“Kita dapat melihat melalui media massa, di video dan gambar bagaimana sesaknya di sesuatu tempat apabila pemimpin politik turun padang…jentera parti yang terlibat juga bukan kumpulan yang kecil dan mereka datang dari dalam dan luar Melaka.
“Saya percaya pematuhan SOP sepenuhnya tidak akan dapat dilakukan dengan sebaiknya, memandangkan masing-masing ghairah untuk berkempen dan menarik pengundi. Langkah mengenakan larangan ini amat tepat dan wajar,” katanya lapor Bernama.
Sependapat dengan Saadiah, pengusaha restoran Muhammad Ismail Rahmad, 44, turut bersetuju dengan langkah KKM dan mahu bukan sahaja pemimpin bahkan rakyat juga perlu terus mematuhi SOP bagi mengekang penularan Covid-19 ke Melaka.
“Rakyat telah banyak terkorban dan sengsara kerana Covid-19 dan jika penularan berlaku kerana PRN Melaka, ia akan bagi kesan yang lagi teruk kepada rakyat,” katanya.
Bagi suri rumah Afidah Musa, 36, dari Cheng apa yang terjadi selepas PRN Sabah seharusnya diambil iktibar agar ia tidak berulang lagi, yang akhirnya menyebabkan rakyat kembali melalui episod sama iaitu dikenakan sekatan pergerakan.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) Melaka Goh Hock Gin berkata PRN Melaka merupakan risiko besar kepada penularan jangkitan Covid-19, dan ia memerlukan SOP khas dilaksanakan.
“Sekarang ini kita bukan lihat dari aspek ekonomi sahaja tetapi juga nyawa rakyat. Bagi pemain industri pelancongan, kita baru sahaja hendak menarik nafas lega apabila sempadan negeri dibuka kepada pelancong luar. Kalau kes kembali meningkat, kita khuatir sektor pelancongan terpaksa ditutup semula menyebabkan kita kembali menanggung kerugian,” katanya.
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Abu Bakar hari ini ketika mengumumkan larangan tersebut berkata ia selari dengan senarai aktiviti yang tidak dibenarkan (senarai negatif) dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN) SOP Fasa Empat yang terkini.
Katanya sebarang pelanggaran kepada peruntukan ini, individu, penganjur atau organisasi boleh dikenakan tindakan perundangan seperti kompaun atau tindakan pendakwaan di mahkamah, sekiranya disabitkan kesalahan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
Isnin lepas, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh penamaan calon bagi PRN Melaka pada 8 Nov manakala tarikh mengundi pula pada 20 Nov.
PRN Melaka diadakan susulan pembubaran DUN Melaka pada 4 Okt lepas apabila empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bertindak menarik sokongan terhadap kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Sulaiman Md Ali.
Empat bekas ADUN berkenaan ialah Datuk Seri Idris Haron (BN-Sungai Udang), Datuk Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).
Susulan pengumuman KKM, parti-parti politik perlu akur dengan pengumuman itu yang turut menyenaraikan penganjuran majlis-majlis pelancaran jentera pilihan raya sebagai larangan, bahkan masyarakat juga menuntut komitmen pemimpin untuk mematuhi larangan berkenaan.
Namun, DAP antara terawal yang membantah langkah terbaharu diumumkan KKM tersebut memandangkan ia bakal menjejaskan peluang mereka untuk memenangi PRN Melaka.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/larangan-berhimpun-semasa-prn-legakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Larangan Berhimpun Pkr Bimbang Peluang Tipis Untuk Menang Prn

Larangan Berhimpun Pkr Bimbang Peluang Tipis Untuk Menang Prn

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 193 hits
AGENDA DAILY Logo PKR Peluang untuk PKR menang dalam Pilihan Raya Negeri Melaka tipis susulan larangan segala bentuk perhimpunan yang diumumkan kata Datuk Seri Saifuddin Nasution IsmailSetiausaha Agung PKR itu berkata gabungan blok pembangk...
Sembang Parti Lebai Gunung Pun Boleh Runtuh Tapi Biasa La Semoga Rakyat Tahu Segalanya Ada Dalam Kerajaan Pun Tak Guna

Sembang Parti Lebai Gunung Pun Boleh Runtuh Tapi Biasa La Semoga Rakyat Tahu Segalanya Ada Dalam Kerajaan Pun Tak Guna

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 262 hits
Bengang ada Pas dalam kerajaan pun tak guna CAP kecam arak TIMAH hina agama IslamOctober 18 2021 Persatuan Pengguna Pulau Pinang mengecam pengeluaran arak jenama Timah yang didakwa menghina agama Islam Pegawai Pendidikan CAP N V Subbarow be...
Prn Melaka Adakah Rakyat Tidak Kisah Pemimpin Politik Rasuah Yb Adli

Prn Melaka Adakah Rakyat Tidak Kisah Pemimpin Politik Rasuah Yb Adli

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 218 hits
Semua perkara ditentukan oleh orang politik Jika silap buat pilihan rakyat menanggung akibatnya
Prn Melaka Umno Belum Putuskan Kerjasama Dengan Parti Lain

Prn Melaka Umno Belum Putuskan Kerjasama Dengan Parti Lain

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 338 hits
UMNO belum membuat keputusan sama ada bergerak secara solo atau bekerjasama dengan mana mana parti lain bagi Pilihan Raya Negeri Melaka 20 November ini SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AW...
Politik Melaka Prn Bakal Saksikan Pertembungan Bn Ph Dan Pn Abdul Rahim

Politik Melaka Prn Bakal Saksikan Pertembungan Bn Ph Dan Pn Abdul Rahim

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 284 hits
Shuhada Abdul KadirOktober 11 2021Pertembungan dijangka berlaku pada Pilihan Raya Negeri Melaka jika perbincangan antara parti parti berkenaan gagal mencapai sebarang bentuk kerjasama Gambar failAYER KEROH Bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri...
Pilihan Raya Negeri Prn Melaka Parti Amanah Negara Sasar Bertanding 10 Kerusi

Pilihan Raya Negeri Prn Melaka Parti Amanah Negara Sasar Bertanding 10 Kerusi

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 173 hits
PETALING JAYA Amanah menyasarkan untuk bertanding lapan hingga 10 kerusi pada pilihan raya negeri Melaka bulan depan Pengarah Pilihan Raya Amanah Nasional Asmuni Awi berkata jumlah kali ini bertambah berbanding hanya enam kerusi daripada 28...
Parti Komponen Ph Tanding Prn Melaka Guna Logo Ph

Parti Komponen Ph Tanding Prn Melaka Guna Logo Ph

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 208 hits
Mohamad FadliPETALING JAYA Parti parti komponen Pakatan Harapan akan bertanding pada pilihan raya negeri Melaka bulan depan bawah satu logo PH Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata perkara itu telah dipersetujui oleh Majlis Presiden PH Ke...
Prn Melaka Libatkan Jentera Politik Negeri Sahaja

Prn Melaka Libatkan Jentera Politik Negeri Sahaja

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 307 hits
KUALA LUMPUR Sekiranya Pilihan Raya Negeri di Melaka dapat diadakan biarlah hanya jentera politik yang berada di negeri itu sahaja terlibat Penyelidik di Centre for Electoral Education and Democracy Amerul Muner Mohammad berpendapat selain ...
Umno Bn Akan Tanding Secara Bersendirian Pada Prn Melaka Tanpa Kerjasama Parti Lain

Umno Bn Akan Tanding Secara Bersendirian Pada Prn Melaka Tanpa Kerjasama Parti Lain

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 197 hits
KUALA LUMPUR UMNO dan Barisan Nasional akan bertanding secara bersendirian pada Pilihan Raya Negeri Melaka tanpa kerjasama parti lain termasuk PAS yang menjadi sekutunya dalam Muafakat Nasional ataupun BERSATU Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ah...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord

Dermasiswa Pulau Pinang 2024

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons