Lap Kering Atau Anginkan Tempat Luka Ibu Ini Kongsi Cara Penjagaan Luka Jahitan Caesar Agar Cepat Kering


Penjagaan luka selepas pembedahan ataupun Caesar perlu dititik beratkan dan memerlukan penjagaan yang rapi. Luka pembedahan jika tidak dijaga dengan baik boleh menyebabkan jangkitan kuman ditempat jahitan.

Puan Atikah Mat antara salah seorang ibu yang melahirkan anak secara Ceasar/pembedahan. Beliau telah berkongsi bagaimana cara untuk memastikan tempat luka jahitan dibersihkan dengan betul dan mendapat penjagaan yang baik. Ikuti perkongsian ini.
Tips Jaga Luka Caeser/pembedahan
Memandangkan banyaknya luahan mommy yang jalani pembedahan/caeser untuk kelahiran anak ada yang luka merah, berair, bernanah, terbuka balik. Ika nak share pengalaman dan tips yang cepat sembuhkan luka pembedahan.
Actually Ika pun tak pernah terbayang dalam fikiran yang Ika kena lahirkan anak secara pembedahan. Apapun Ika anggap itu pun satu rezeki.
Dalam seminggu duduk wad tu sempatlah belek-belek buku dan bacalah juga komplikasi yang kebanyakan ibu-ibu hamil bila bersalin termasuk tengok jugak gambar mommy kena ceaser.

Seriauu nengoknya tak sangka seminggu lepas tu, betul-betul kena toreh.
So mommy yang dah lalui siri pembedahan beberapa kali pun, tetap juga kena berjaga-jaga dan sentiasa ambil tahu apa yang bakal ketika alami selepas pembedahan, sebab pengalaman setiap kali bersalin tentu berbeza walaupun dengan cara sama.
Ini antara tips yang Ika amalkan untuk hadapi sebelum dan selepas pembedahan bersalin:-
1. Antara yang Ika teliti, sebelum turun ke hospital untuk ke labor room dan seterusnya masuk ke emergency operate room, Ika makan secukupnya.
Sebab balik je dari Hospital KL sampai rumah mak ayah tengah malam, pagi esok tu kena segera ke HUSM. So, mak sediakan nasi lauk hati lembu goreng, 2 biji telur masak separuh, 7 biji kurma, air zam-zam.
Mak cakap kena standbylah kot kena paksa beranak ke hape, at least ada tenaga nak lalui proses bersalin.
Alhamdulillah, nasib baik ada selera, semua licin ku telan. Maknanya nak beranak ni, mommy kena cukup nutrisi untuk bagi tenaga kat badan. Sebab bila sedar dari pembedahan memang tak boleh makan terus, meloya akibat kesan bius.
2. Biasa hari kedua atau ketiga selepas tiub air kencing dibuang, nak tak nak kena bangunlah. Takkan nak kencing atas katil weii. So masa ni kena belajar struggle lawan rasa sakit.
Cuba naikkan sikit tempat baring, dan tongkatkan lengan dan siku untuk turunkan kaki ke bawah, pijak lantai. Masa ni iols menangis tak berlagu, nak turun duduk atas wheelchair je pun, rasa macam kena jalan 500meter kekdahnya.
So kalau dah berjaya bangun kali pertama tu kira syabaslah, insyaallah kali kedua dan ketiga lebih mudah. Yang penting KENA RAJIN BERGERAK selepas hari ketiga dan seterusnya selepas pembedahan.
3. LAP KERING ATAU ANGINKAN TEMPAT LUKA. Biasa mak-mak caeser takut nak mandi, takut kena luka. Ika balun je mandi sebab dah tanya doktor boleh mandi tak. Doktor cakap boleh, sebab dia dah sembur dengan something yang waterproof kat luka. So kena air pun takde masalah.
Kena lap biar betul-betul kering dan bila berpeluh ke apa cepat-cepat keringkan balik. Atau biarkan kawasan luka tu dibiar terbuka kena angin. Aishh kalau kat rumah, bilik sendiri bolehlah buat cemni, kalau duduk kat rumah ruang terbuka, rumah mak mertua jangan dibuat, heheh.
4. ELAK BATUK, KETAWA BERLEBIHAN. BERSIN KENA/WAJIB PEGANG TEMPAT LUKA. Ni doktor sendiri pesan, mulanya bunyi cam kelakar, tapi bila kau balik dan kakak kau buat lawak dan kau nak tergelak, haa macam nak terburai isi perut.
Oo, patutlah doktor pesan macam tu. Bersin pun kena sopan santun, kalau tak mahunya terbukak balik tempat jahit, huuu. Seramm.
5. Balik rumah, nak mandi, membuang, menyusu anak satu kesukaran yang lain plak tambah plak kalau mommy sembelit. Alhamdulillah, doktor dah pesan awal-awal kena KERAP MINUM AIR.
Sebab apa? Sebab badan kita memang perlukan air yang cukup untuk lancarkan prngaliran darah, dan cegah sembelit.
6. Masa ni Ika tak tahu sangat kebaikan dan manfaat penuh minyak ikan. Yang Ika tahu minyak ikan ni sangat baik untuk bayi pramatang, untuk naikkan berat badannya.
So lepas kelahiran anak, balik rumah tu memang Ika AMALKAN PENGAMBILAN MINYAK IKAN. Tak sangka rupanya minyak ikan ni memang baik untuk luka, sebab ianya bersifat anti-radang dan dapat cegah pembentukan darah beku.
7. Doktor pesan kat Ika ambil vitamin C dan makan oren sunkist atau buah-buahan yang bersumberkan vitamin C. Masa tu sebab tak kenal Shaklee lagi Ika just beli kat farmasi je sama dengan minyak ikan. Seingatnya brand 21-st Century yang 1000mg tu Ika telan, 2 bijik plak tu ku telan setiap hari. Masyaallah, nasib takde apa-apa jadik overdose ke hape, sebab situ tulis ambil 1-2 dose. Maka kutelan dua terus.
Alhamdulillah memang betullah vitamin C bantu luka luar dalam dengan sekata dan cepat. Within two weeks Ika dah boleh jalan macam biasa sebab hari-hari bergerak berjalan ke NICU. Dalam tak sedar pergerakan yang kerap tu bantu sangat luka cepat sembuh. ELAK AMBIL PATI GAMAT/HARUAN dalam tempoh dua ke tiga bulan pembedahan.
8. MAKAN MENU LENGKAP. Serius, masa Ika berpantang ceaser ni, heaven sangat aihh bab makan, takde pantang-pantang.
Hari kedua balik rumah mak hidang makan daging ayam ikan apa semua, cuma ikan tu mak pilihlah elak yang buat gatal kat luka. So bila sumber protein cukup, sumber sayur pun mak sediakan, Ika memang bertenaga masa berpantang bedah.
Sembelit tu jarang-jarang adalah sekali dua jadi. Lagi heaven tak berbengkung, tak berurut, tungku pun ikut sedap je time rajin ku buat. Tapi mendapatlah lepas tu, ekekek.
9. Redha dan bersyukur. Kadang apa yang kita lalui kita kesal dan asyiklah dok persoal diri kenapa kena bersalin ikut tingkap. Korang takyahlah sesakkan fikiran uols dengan benda berfaedah ni.
Redha dan bersyukur kita selamat melahirkan anak, ibu selamat anak selamat. So fokus kita untuk diri sendiri dan anak je. Jangan sibukkan kepala dengan makcik bawang. Kang tak pasal kita termenung tak habis-habis. Insyaallah bila fikiran dan diri kita gembira, kita hargai diri sendiri.
Enjoy moment pantang ye mommy. So itu jelah pengalaman dan tips caeser dari Ika. Lain orang lain pengalamannya. Maybe ada yang lebih kurang sama atau berbeza, it’s ok, ambil yang bermanfaat saja untuk ikutan.
So, good luck for mommy yang bakal berjuang dilabour room ok. Moga Allah permudahkan semua urusan mommy
Sumber: Atikah Mat
The post “Lap Kering Atau Anginkan Tempat Luka” Ibu Ini Kongsi Cara Penjagaan Luka Jahitan Caesar Agar Cepat Kering appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/lap-kering-atau-anginkan-tempat-luka-ibu-ini-kongsi-cara-penjagaan-luka-jahitan-caesar-agar-cepat-kering/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biasa Ada Anak Kecil Ibu Selalu Terlambat Solat Suami Isteri Ini Kongsi Cara Solat Dengan Bayi

Biasa Ada Anak Kecil Ibu Selalu Terlambat Solat Suami Isteri Ini Kongsi Cara Solat Dengan Bayi

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 922 hits
Selalu ibu ibu bila ada anak kecil tak seronok terasa peluang ibadah semakin sempit Selalu rindu nak solat berjemaah dengan kawan kawan Puan dan suami berkongsi cara solat dengan bayi sebagai panduan untuk ibu bapa lain yang mempunyai anak ...
4 Cara Mengatasi Kulit Kering Dengan Cepat Dan Efektif

4 Cara Mengatasi Kulit Kering Dengan Cepat Dan Efektif

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 349 hits
Cara mengatasi kulit yang kering dan pecah pecah dengan cepat dan efektif adalah tips yang banyak dicari wanita Sebab munculnya bintik bintik jerawat atau area wajah kering pecah pecah saat keluar akan membuat wanita merasa malu dan kurang ...
Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa

Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 550 hits
Cara Nak Masak Agar Agar Pandan Noxxa Cepat Dan Jimat Masa Salam semua Selamat bercuti dan selamat balik kampung Untuk entri lepas ada kongsi cara nak buat ekstrak pandan secara homemade kan Kali ini nak berkongsi cara nak masak agar agar p...
Buat Sendiri Giant Bubble Beli Di Kedai Sikit Mahal Ibu Ini Kongsi Cara Buat Giant Bubble Dirumah

Buat Sendiri Giant Bubble Beli Di Kedai Sikit Mahal Ibu Ini Kongsi Cara Buat Giant Bubble Dirumah

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 367 hits
Giant bubble memang mudah didapati di tempat tempat riadah seperti taman permainan tasik dan pantai yang menjadi tarikan kepada kanak kanak Namun harganya yang agak mahal dan bancuhan sabun yang sikit membuatkan anak tak puas bermain Daripa...
D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1094 hits
Mama nak dapur mainannnnn alahaiii berat je rasa bila anak mula meminta barang mainan yang harganya beratus ratus Bukan tak mampu nak belikan tapi rasa tak berbaloi pulak kan Mama papa jangan pening pening fikirkan kehendak anak Mama papa b...
Bila Suruh Anak Buat Sesuatu Atau Panggil Mesti Anak Buat Tak Tahu Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

Bila Suruh Anak Buat Sesuatu Atau Panggil Mesti Anak Buat Tak Tahu Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 286 hits
Ramai ibu dan guru guru yang selalu mengeluh kerana anak anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja Jadi sebagai ibubapa...
Nak Pekatkan Susu Ibu Bukan Makan Supplement Pakar Laktasi Tunjuk Cara Yang Betul

Nak Pekatkan Susu Ibu Bukan Makan Supplement Pakar Laktasi Tunjuk Cara Yang Betul

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 512 hits
Susu ibu adalah susu yang terbaik di dalam dunia Kadang kadang kita tak dapat menghasilkan susu ibu yang cukup untuk anak Pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk menghasilkan susu ibu yang banyak seperti membuat sendiri milk booster Namun ...
Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 385 hits
Bagaimana cara untuk menggalakkan anak bercerita meluahkan perasaannya Anak saya lelaki berumur 5 tahun jika dia sedang marah menangis saya kerap bertanya apa yang buatkan dia marah atau sedih tapi dia hanya berdiam diri je Ada masanya bila...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam