Langkah Demi Langkah Cara Menulis Kertas Kerja Rancangan Perniagaan Dengan Format Yang Betul



Adakah anda memerlukan kertas kerja rancangan perniagaan untuk bisnes yang anda sedang jalankan? Bagaimana kalau saya kongsikan kepada anda, langkah demi langkah apa yang perlu anda lakukan untuk menghasilkan sebuah kertas kerja rancangan perniagaan yang lengkap untuk bisnes anda.
 
Anda berminat? Untuk pengetahuan anda, langkah-langkah yang saya kongsikan untuk menghasilkan sebuah kertas kerja yang lengkap disini, adalah berdasarkan kepada format yang digunakan oleh syarikat terdahulu yang ingin memohon pembiayaan untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka.

Ketahui bagaimana anda juga boleh menulis kertas kerja rancangan perniagaan anda sendiri dengan mengikuti format yang saya kongsikan disini. Jika sebelum ini perniagaan yang anda jalankan masih belum ada kertas rancangan perniagaan, selepas ini anda patut pertimbangkan untuk hasilkan sekurang-kurangnya sebuah.
 
Jika anda masih tak tahu bagaimana cara untuk hasilkan kertas kerja perniagaan anda sendiri, sila ikuti langkah demi langkah yang saya kongsikan disini. Tanpa membuang masa, jom kita lihat apa dia komponen yang perlu ada dalam sebuah kertas kerja perniagaan.

 
Executive Summary / Ringkasan Eksekutif
Ringkasan Eksekutif yang anda hasilkan bakal memberikan gambaran keseluruhan tentang pelan perniagaan yang anda telah hasilkan. Anda boleh menulis seksyen ini terlebih dahulu namun perlu dipastikan anda menyemaknya semula setelah anda siap menulis keseluruhan kertas kerja perniagaan anda. Ini untuk memastikan ia memberikan penerangan yang tepat tentang perniagaan anda seperti yang anda fikirkan.
 
Ataupun sebagai alternatif, anda juga boleh menyediakan ringkasan eksekutif ini setelah anda siap menulis isi penuh kertas kerja anda.
 
Ringkasan Eksekutif perlulah straight to the point.
 
Ia harus memasukkan perkara-perkara seperti nama dan lokasi perniagaan anda, maklumat tentang produk dan atau perkhidmatan yang anda berikan. Ia juga harus menyatakan dengan jelas tujuan rancangan perniagaan anda disediakan.
 
Adakah ia untuk menggariskan strategi perniagaan anda; atau apakah bagi tujuan memohon dana, pembiayaan, ataupun untuk menerangkan kepada calon pelabur potensi pulangan apabila melabur pada perniagaan anda.
 
Profil Pengarah Syarikat & Profil Rakan Kongsi
Kertas kerja dan rancangan perniagaan dihasilkan bagi tujuan yang pelbagai. Antara sebab kenapa kertas kerja dihasilkan adalah bagi tujuan
Memohon suntikan dana, pembiayaan dan pinjaman perniagaan Ingin mendapatkan pelabur untuk melabur pada perniagaan yang dijalankan Ingin menjual produk atau perkhidmatan kepada prospek Sebagai panduan pemilik perniagaan agar tidak hilang fokus dalam aktiviti perniagaan  
Memandangkan terdapat pelbagai sebab kenapa kertas kerja rancangan perniagaan dihasilkan, maka anda perlu tahu untuk siapa kertas kerja ini dihasilkan dan siapa yang bakal membaca kertas kerja tersebut.
 
Dalam kebanyakkan situasi, kertas kerja perniagaan yang dihasilkan perlulah mempunyai elemen yang mampu menyakinkan pembacanya, bahawa bisnes yang dijalankan adalah berdaya saing dan mempunyai potensi untuk berjaya.
 
Bagaimana caranya untuk meyakinkan pembaca bahawa bisnes ini sememangnya menguntungkan? Salah satunya adalah melalui profil pengarah syarikat dan individu yang anda senaraikan sebagai rakan kongsi (jika ada). Kepakaran dan pengalaman yang dibawa masuk dalam syarikat memberi impak terhadap hala tuju dan perkembangan syarikat.


Jika kertas kerja ini ditulis bagi tujuan mendapatkan suntikan dana, anda perlu tunjukkan bahawa individu yang bakal menjalankan perniagaan adalah seorang yang berpengalaman, berwibawa dan mempunyai kepakaran yang diperlukan dalam perniagaan tersebut.
 
Setelah anda melengkapkan maklumat pada bahagian profil pengarah syarikat dan juga profil rakan kongsi (jika relevan) kita akan terus menulis tentang syarikat dan juga perniagaan yang dijalankan.
 
(1) Latar belakang syarikat
Maklumat tentang nama syarikat, jenis syarikat yang ditubuhkan sama ada ianya jenis milikan tunggal, perkongsian, koperasi, Sdn bhd ataupun berhad, bila syarikat tersebut ditubuhkan, tarikh syarikat memulakan operasi perniagaan, dan lain-lain maklumat yang berkaitan dengan syarikat.
 
Pada bahagian ini juga anda boleh masukkan senarai nama pengarah syarikat, modal dibenarkan (jika syarikat jenis Sdn Bhd), maklumat pemegang saham, rakan kongsi dan juga barisan pihak pengurusan.

(2) Latar belakang perniagaan
Dalam ruangan ini, kita akan menulis dengan lebih mendalam mengenai aktiviti dan skop operasi perniagaan yang dijalankan oleh syarikat. Bisnes anda terlibat dalam aktiviti yang bagaimana?
 
Apakah aktiviti harian yang dijalankan oleh perniagaan anda? Semua itu anda boleh masukkan dibahagian ini.
 
(3) Maklumat mengenai produk ataupun perkhidmatan yang anda tawarkan
Pada bahagian ini, anda perlu membentangkan secara terperinci mengenai produk ataupun perkhidmatan yang anda tawarkan. Jika apa yang anda tawarkan adalah suatu produk fizikal, anda perlu menerangkan secara terperinci apa produknya, dan jika perkhidmatan anda perlu terangkan bagaimana perkhidmatan tersebut bakal diberikan kepada pelanggan anda.
 
Anda harus memasukkan maklumat tentang struktur harga, maklumat tentang pembekal dan pulangan yang anda rancang untuk hasilkan daripada aktiviti perniagaan yang dijalankan.
 
Sertakan manfaat produk atau perkhidmatan anda, serta mengapa tawaran anda lebih baik daripada syarikat pesaing anda. Selain itu, anda juga boleh memasukkan maklumat paten, hak cipta atau tanda niaga di sini. Jika anda mempunyai rancangan untuk pembangunan bisnes di masa depan, termasuk memperkenalkan rangkaian produk atau perkhidmatan baru, masukkannya dalam bahagian ini juga.
 
(4) Strategi dan kaedah pemasaran
Untuk menulis bahagian strategi pemasaran, anda mungkin perlu lakukan beberapa siri kajian dan penyelidikan terlebih dahulu. Bahagian ini, jika disediakan dengan baik, bakal memberikan gambaran bahawa anda mempunyai pengetahuan yang sangat baik tentang pasaran dan bagaimana anda merancang untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan tersebut.
 
(5) Golongan sasaran untuk perniagaan anda
Kita ambil pendekatan realistik. Tiada satu produk ataupun perkhidmatan yang mampu untuk memuaskan hati semua orang. Ini bermakna, ketika dalam proses menghasilkan rancangan perniagaan lagi, anda perlu jelas siapakah sebenarnya golongan sasaran yang akan mendapatkan produk atau perkhidmatan anda.
 
Kajian pasaran yang anda jalankan pada langkah yang keempat seharusnya memberikan keputusan yang positif dan membuktikan bahawa ditempat yang anda ingin jalankan bisnes tersebut sememangnya terdapat golongan sasaran untuk perniagaan yang anda jalankan.
 
(6) Strategi ringkas pemasaran
Bahagian ini akan menjawab persoalan bagaimanakah produk atau perkhidmatan anda nanti akan dapat menemui golongan sasaran. Apakah strategi pemasaran yang bakal anda gunakan? Adakah dengan menjalankan pemasaran menggunakan radio, iklan televisyen, kain rentang, pemasaran menggunakan medium internet dan sebagainya.
 
(7) Lokasi perniagaan
Disini anda perlu sertakan alamat lengkap dimana perniagaan anda akan dijalankan. Maklumat seperti keluasan premis perniagaan, nama pemilik premis perniagaan, kadar sewa perlu dinyatakan.
 
(8) Faktor kelebihan lokasi yang dipilih
Faktor lokasi adalah faktor yang penting dalam memastikan kejayaan sesebuah perniagaan. Jika anda membaca buku-buku dan bahan rujukan mengenai bisnes, anda akan temui banyak perbincangan yang menyentuh faktor lokasi sebagai perkara penting untuk berjaya dalam perniagaan tersebut.
 
Melainkan jika perniagaan anda boleh dijalankan dimana-mana, atau boleh berjalan sendiri melalui pemasaran secara online, maka faktor lokasi ini boleh dikatakan sudah tidak begitu penting.
 
(9) Pembekal / sumber bekalan & tempoh kredit yang dibenarkan
Nyatakan dari mana anda bakal memperolehi bekalan untuk produk yang anda niagakan. Anda perlu pastikan pembekal yang anda pilih adalah individu ataupun entiti yang boleh dipercayai supaya tidak berlaku masalah terputus bekalan dan sekaligus mengganggu perjalanan bisnes anda.
 
(10) Syarikat pesaing yang beroperasi disekitar anda dan kelebihan
Kewujudan pesaing dalam perniagaan bukanlah sesuatu yang buruk. Ia boleh dijadikan satu penanda aras bahawa jenis perniagaan yang dijalankan sememangnya ada pasaran dan ada permintaan. Kita ambil contoh bisnes jenis restoran, kita boleh lihat dalam satu-satu kawasan ada lebih dari satu restoran.
 
(11) Perincian keperluan pembiayaan yang dipohon
Apakah perincian (details) mengenai pembiayaan yang dimohon? Antara perkara-perkara yang anda boleh masukkan adalah seperti
(i) Perkakasan (Furniture & Fixtures)
(ii) Peralatan (Equipment)
(iii) Pengubahsuaian (Renovation)
(iv) Deposit
– Sewa
– Elektrik & Air
– Telefon
– Lain-lain, Jika ada
(v) Yuran Profesional
– Penubuhan syarikat/ Perkongsian
– Perjanjian bantuan kewangan / Pinjaman
– Perjanjian sewa
– Lain-lain, jika ada
(vi) Insuran
(vii) Stok – Permulaan
(viii) Iklan & Promosi
(ix) Modal Pusingan (3 – 6 bulan beroperasi)
 
(12) Carta Organisasi 
Disini anda akan persembahkan tentang struktur organisasi syarikat anda dalam bentuk yang lebih mudah difahami.

(13) Akaun untung rugi bagi tempoh dua tahun pertama perniagaan
Sebaik-baiknya, anda dapatkan khidmat dan bantuan daripada akauntan yang bertauliah apabila menyediakan seksyen kewangan untuk pelan perniagaan anda.
 
Anda telah melakukan kajian yang diperlukan dalam aspek pembangunan produk atau perkhidmatan. Anda juga telah melakukan kajian pasaran bagi mengetahui sama ada perniagaan yang anda jalankan atau yang anda bakal lancarkan nanti mempunyai pasaran dan permintaan atau sebaliknya.
 
Langkah seterusnya dalam proses menghasilkan kertas rancangan perniagaan adalah membuat unjuran untung rugi untuk perniagaan anda. Nombor-nombor disini, perlulah bersandarkan kepada semua data dan maklumat yang anda telah sediakan pada langkah yang terdahulu.
 
Ketika anda menghasilkan akaun untung rugi, anda sepatutnya sudah dapat membayangkan atau menganggarkan berapa banyak jualan yang bakal dihasilkan oleh perniagaan yang anda jalankan jika beroperasi dikawasan yang anda pilih.
 
Sekiranya anda merasakan bahagian ini agak sukar untuk dilakukan atau agak mengelirukan, dapatkan bantuan daripada seseorang yang mempunyai latar belakang dalam bidang perakaunan.
Baca juga: 18 Cara bagaimana akauntan boleh membantu pemilik perniagaan mengembangkan perniagaan miliknya
 
(14) Unjuran aliran tunai (cash flow) bulanan
Jika anda merasakan sukar untuk hasilkan akaun untung rugi (profit & loss statement) bagi kertas kerja yang anda bakal hasilkan, anda mungkin akan bertambah pening kepala untuk hasilkan unjuran aliran tunai (forecasted cash flow statement) untuk perniagaan anda.
 
Dibawah ini adalah contoh unjuran aliran tunai bulanan untuk perniagaan yang dijalankan.

Aliran tunai bagi perniagaan yang anda jalankan perlulah menunjukkan satu angka positif bagi meyakinkan individu yang bakal membaca rancangan perniagaan yang anda hasilkan bahawa anda sedang menjalankan suatu projek atau perniagaan yang benar-benar menguntungkan.
 
Jika kertas kerja ini ditulis bagi tujuan mendapatkan pembiayaan dan juga permohonan dana, penting untuk anda pastikan dengan suntikan dana tambahan itu nanti, perniagaan anda akan jadi bertambah baik.
 
Tunjukkan dalam akaun unjuran aliran tunai ini, dengan adanya suntikan dana tambahan, ia menjadikan aliran tunai bagi perniagaan yang sedang dijalankan jadi bertambah cantik.
 
Langkah-langkah untuk menulis kertas kerja perniagaan ini ditulis setelah saya berbincang dan mendapatkan input daripada akauntan saya, iaitu Pn Diyana.
 
Sekiranya anda perlukan khidmat menulis kertas kerja perniagaan, sama ada bagi tujuan mendapatkan suntikan dana, ingin masuk tender kerajaan, atau untuk sebarang tujuan, saya syorkan anda juga dapatkan khidmat profesional dari beliau.

Sebarang pertanyaan, boleh terus whatsapp ke nombor beliau di talian +6011-2720 4420.
Anda juga boleh klik ke pautan ini untuk whatsapp Pn Diyana http://urusbisnes.wasap.my/
 
Secara peribadi, kertas kerja perniagaan ini, jika anda tulis bagi tujuan rujukan anda dan juga pasukan pengurusan anda, anda boleh buat sendiri atau gunakan sahaja template kertas kerja perniagaan yang boleh dimuat turun di internet. Ini salah satu laman web yang anda boleh gunakan.
 
Namun, jika kertas kerja perniagaan disediakan untuk matlamat yang lebih besar, misalnya bagi tujuan mendapatkan projek, mendapatkan pelabur atau memohon suntikan dana, saya amat syorkan anda dapatkan khidmat profesional dari akauntan bertauliah seperti Puan Diyana.
 
Setidak-tidaknya anda tak perlu pecah kepala dan buang banyak masa untuk sediakan bahagian kewangan syarikat yang memerlukan anda menyediakan akaun untung rugi dan juga unjuran aliran tunai bagi perniagaan anda.
 
 
The post Langkah demi langkah cara menulis kertas kerja rancangan perniagaan dengan format yang betul appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/cara-menulis-kertas-kerja-rancangan-perniagaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Sebab Kenapa Anda Perlu Ada Kertas Kerja Rancangan Perniagaan

14 Sebab Kenapa Anda Perlu Ada Kertas Kerja Rancangan Perniagaan

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 488 hits
Dalam posting sebelum ini saya telahpun bercerita tentang cara cara untuk menulis kertas kerja perniagaan Mungkin ada terlintas dalam fikiran pembaca sekalian adakah kertas kerja rancangan perniagaan ini begitu penting Bagaimana kalau bisne...
Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 425 hits
Pada usia yang masih mentah kanak kanak kini terdedah dengan pelbagai ilmu yang dipelajari baik dari ibu bapa dan guru malah ada yang hanya mempelajari melalui gajet Namun demikian gajet dikategorikan sebagai peratusan yang tinggi penyumban...
Contoh Format Kertas Kerja Projek Akhir Kursus Wk002

Contoh Format Kertas Kerja Projek Akhir Kursus Wk002

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 699 hits
1 0 PENGENALAN PROJEK AKHIR Pengenalan adalah berkaitan projek akhir yang akan dilaksanakan oleh pelajar yang mengambil kursus kokurikulum ini 2 0 JUSTIFIKASI Memberikan penjelasan mengenai keperluan untuk mengadakan program projek tersebut...
Kerat Sikit Bahagian Bawah Atas Boleh Buat Masak Inilah 3 Langkah Tanam Serai Cara Yang Betul Rileks Media

Kerat Sikit Bahagian Bawah Atas Boleh Buat Masak Inilah 3 Langkah Tanam Serai Cara Yang Betul Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 431 hits
Biasanya kalau tanam serai tak kira di kawasan khas atau dalam pasu kita akan ambil dua tiga batang serai kemudian terus tanam Cara sebegini agak merugikan kerana keseluruhan serai ditanam dan tak boleh digunakan untuk memasak Ha sebenarnya...
Cara Siang Dan Cuci Ketam Dengan Betul

Cara Siang Dan Cuci Ketam Dengan Betul

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 1209 hits
Ramai yang suka makan ketam Tapi nak kopek satu hal yang tu masa makan Nak cuci satu hal Hah yang ni untuk orang yang masak lah kan Jadi hari ni kami share video cara cara cuci ketam
Cara Yang Betul Mengambil Ukuran Badan Jangan Hentam Je

Cara Yang Betul Mengambil Ukuran Badan Jangan Hentam Je

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 709 hits
Berikut adalah cara yang betul untuk ambiL ukuran badan Ukuran badan yang betul adalah penting sebelum anda membeli baju secara online atau pun menempah baju kepada si tujang jahit Hal ini kerana bayangkan jika anda tersalah mengambil ukura...
Cara Mendukung Mengangkat Kucing Dengan Betul

Cara Mendukung Mengangkat Kucing Dengan Betul

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 916 hits
Cara Mendukung dan Mengangkat Kucing Dengan BetulHari ini aku nak share kucing pun ada banyak perangai ada yang suka didukung di bahu ada yang tak suka jadi kena tahu cara yang betul untuk mengangkat dan mendukung kucing ni Aku suka juga an...
Apa Yang Perlu Dilakukan Kalau Anak Demam Doktor Kongsi Langkah Demi Langkah

Apa Yang Perlu Dilakukan Kalau Anak Demam Doktor Kongsi Langkah Demi Langkah

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 771 hits
Apa yang ibu bapa perlu buat jika anak demam Kadang ibu bapa tersilap cara untuk merawat demam anak Ikuti panduan yang dikongsi oleh doktor untuk merawat anak demam Firstly rileks jangan gabra nanti caca merba Demam biasanya terjadi apabila...
Makan Limau Mandarin Ikuti Tips Dari Dr Rosli Abdul Jalil Cara Makan Limau Mandarin Yang Betul

Makan Limau Mandarin Ikuti Tips Dari Dr Rosli Abdul Jalil Cara Makan Limau Mandarin Yang Betul

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 423 hits
Makan Limau Mandarin Bila dekat musim perayaan tahun baru cina ini mesti mudah kita nak jumpa limau Mandarin kan Sebenarnya kita tak boleh terus makan je limau mandarin tu berikut adalah tips dari Dr Rosli Abdul Jalil untuk cara makan limau...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Agriculture And Food Security Ministry Rice Thrown At Temerloh Dumpsite Spoilt Unsafe For Consumption