Laman Malaysia Dateline Pro Amanah Tarik Balik Fitnah Kepada Pm



Susulan laporan polis yang dibuat ke atas satu artikel yang didakwa berunsur fitnah terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, portal Malaysia Dateline menarik balik artikel berkenaan dan membuat permohonan maaf.

Berdasarkan makluman yang disiarkan hari ini oleh editor Malaysia Dateline, penarikan itu dibuat setelah mereka dimaklumkan bahawa dakwaan penulis di dalam artikel berkenaan adalah tidak tepat.

“Malaysia Dateline telah dimaklumkan bahawa dakwaan seorang penulis bernama ‘Rayusa’ dalam tulisan yang disiarkan oleh Malaysia Dateline bertajuk “Saman Agong satu tragedi negara!” adalah tidak tepat.

“Dalam tulisan itu Rayusa mendakwa, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar yang menyaman Yang di-Pertuan Agong selepas baginda menolak permohonan perintah darurat dari perdana menteri adalah “Difahamkan bahawa Syed Iskandar ialah ‘orang’ Muhyiddin sendiri”.

“Memandangkan penafian dibuat oleh Bersatu melalui laporan polis mereka, Malaysia Dateline dengan ini menarik balik tulisan tersebut dan memohon maaf kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin atas dakwaan itu,” kata makluman oleh editor portal berkenaan.

Penarikan balik artikel itu dibuat beberapa jam selepas Bersatu membuat laporan polis berhubung artikel yang mengandungi satu perenggan yang didakwa "satu fitnah besar".



Perenggan yang dipertikaikan dalam artikel berkenaan berbunyi:

"Difahamkan bahawa Syed Iskandar (peguam berkenaan) ialah 'orang' Muhyiddin sendiri. Jadi, jika pihak beliau sendiri, tentulah tindakan peguam itu kelihatan seperti direstui, dan memang digalakkan/dilindungi".

Pada 30 Oktober lalu, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar, melalui firma guaman Tetuan Kengadharan & Co, memfailkan saman pemula di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ia susula keputusan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 25 Oktober lalu yang tidak menerima cadangan Muhyiddin untuk pengisytiharan darurat.

Baginda berpendapat kerajaan sekarang boleh dipercayai untuk terus melaksanakan dasar dan tindakan penguatkuasaan bagi membendung Covid-19 dan bertitah tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia.

Syed Iskandar, antara lain, meminta mahkamah menentukan sama ada Seri Paduka mempunyai budi bicara sepenuhnya untuk tidak mengisytiharkan darurat walaupun perdana menteri menasihatkan sebaliknya.

Plaintif meminta mahkamah menentukan perkara ini berdasarkan Artikel 40 dan 150 Perlembagaan Persekutuan.

Artikel 40 secara umum membahas tentang perlunya Yang di-Pertuan Agong bertindak sesuai dengan nasihat kabinet atau menteri yang bertindak di bawah kekuasaan umum kabinet.

Artikel 150 pula antara lain membahas tentang kuasa Seri Paduka untuk mengeluarkan pengisytiharan darurat di mana terdapat situasi di mana keselamatan, ekonomi, atau ketenteraman awam di Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam.

MR:  Tahniah kepada BERSATU yang tegas dalam isu fitnah. Kalau PAS buat perkara yang sama tak teruk ahli PAS nak menjawab. PAS ada ramai peguam tetapi 'slow' dalam hal nak bawa kes sebarang fitnah ke Mahkamah terutama ybertropper dan facebook yang jahat



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/laman-malaysia-dateline-pro-amanah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Update Felda Tarik Balik Surat

Update Felda Tarik Balik Surat

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 943 hits
Update info Rupanya Felda sudah pun tarik balik surat derma wajib Sila lihat surat Felda yang berikut bertarikh 30hb Okt 2020 kArtikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT Posted by Syed Akbar Ali
Singapura Tarik Balik Sekatan Sempadan Terhadap China Dan Negeri Victoria Australia Mulai 6 Nov Caas

Singapura Tarik Balik Sekatan Sempadan Terhadap China Dan Negeri Victoria Australia Mulai 6 Nov Caas

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 259 hits
SINGAPURA 29 Okt Singapura akan menarik balik sekatan sempadannya bagi pelawat dari Tanah Besar China dan Negeri Victoria di Australia mulai 6 Nov 2020 demikian menurut Pihak Berkuasa Penerbangan Awam republik itu hari ini Menurut agensi it...
Warga Bangladesh Berdemo Nak Balik Sini Malaysia Tetap Tutup Pintu Sempadan

Warga Bangladesh Berdemo Nak Balik Sini Malaysia Tetap Tutup Pintu Sempadan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 274 hits
Baru baru ini ribuan rakyat Bangladesh berdemonstrasi di depan Kementerian Luar Negeri di negara itu yang menuntut kerajaan membantu mereka untuk kembali ke Malaysia selepas bercuti dan terkandas untuk tempoh yang lama sehingga visa mereka ...
Tarik Balik Pkpb

Tarik Balik Pkpb

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 190 hits
Mohamad Ezam Mohd Nor 1 GERAK98 mengutuk sekeras kerasnya keputusan kerajaan laksana PKPB di hampir semua negeri di Malaysia mulai esok 2 Ianya jelas satu keputusan tidak bertanggungjawab Tidak langsung ambil kira kesan buruk langkah ini ke...
Apple Iphone 12 Dan Iphone 12 Pro Akan Ditawarkan Di Malaysia Bermula 13 November

Apple Iphone 12 Dan Iphone 12 Pro Akan Ditawarkan Di Malaysia Bermula 13 November

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 232 hits
Apple iPhone 12 merupakan antara telefon pintar mercu yang dinantikan ramai pengguna di Malaysia Hari ini pihak Digi mengesahkan yang mana iPhone 12 dan iPhone 12 Pro akan ditawarkan di Malaysia bermula 13 November 2020 ini Digi turut menga...
Umany Juga Mohon Maaf Tarik Balik Artikel Mengenai Peranan Agong

Umany Juga Mohon Maaf Tarik Balik Artikel Mengenai Peranan Agong

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 217 hits
Persatuan Belia Baru Universiti Malaya hari ini memohon maaf daripada Yang di Pertuan Agong dan menarik balik kenyataan yang mempersoalkan kuasa Seri Paduka Baginda yang disiarkan pada 30 Oktober lalu di media sosial Selepas merujuk kepada ...
Anda Kini Boleh Pra Tempah Iphone 12 Mini Iphone 12 Iphone 12 Pro Dan Iphone 12 Pro Max Di Malaysia

Anda Kini Boleh Pra Tempah Iphone 12 Mini Iphone 12 Iphone 12 Pro Dan Iphone 12 Pro Max Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 321 hits
Apple Malaysia hari ini telah membuka pra tempahan untuk telefon pintar terbaru mereka untuk pasaran Malaysia iaitu siri iPhone 12 Keempat empat peranti dibawah siri iPhone 12 ini memasuki pasaran Malaysia pada waktu sama iaitu iPhone 12 Mi...
Belajar Jauh Jauh Balik Malaysia Sumbat Tauhu Bergedil Je Gadis Ini Reply Balik

Belajar Jauh Jauh Balik Malaysia Sumbat Tauhu Bergedil Je Gadis Ini Reply Balik

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 231 hits
Ramai di antara kita yang kebanyakannya lari bidang pekerjaan dari apa yang kita belajar tetapi itu bukanlah masalah yang besar kalau kita pandai bawa diri Begitu juga dengan kisah gadis ini yang tular di laman sosial Twitter beberapa hari ...
Ulasan Huawei Mate 40 Pro

Ulasan Huawei Mate 40 Pro

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 198 hits
Huawei kini telah hadir dengan telefon mercu terbaru mereka iaitu Huawei Mate 40 Pro Ia dilengkapi sokongan kamera yang berkuasa dan dilengkapi sejumlah ciri ciri baharu termasuk penambah baikkan kepada penawaran Huawei Mobile Services Pada...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven