Lahar Vesuvius Lenyapkan Pompeii Dari Peta Dunia


Pada 24 Ogos 79 Masihi - 1,940 tahun yang silamn penduduk tiga bandar di kaki Gunung Vesuvius di Teluk Naples, Itali menjadi gempar apabila secara tiba-tiba gunung itu mengeluarkan asap.

Kepulan asap yang semakin lama semakin tebal itu memaksa penduduk Pompeii, Herculaneum dan Stabiae lari lintang pukang menyelamatkan diri. Bagaimanapun, keyika mereka bertempiaran lari, satu letupan kedengaran dari gunung tersebut.


Seiring dengan itu, lahar yang merah dan panas membara  membuak keluar. Ia memancut tinggu ke udara sebelum jatuh ke tanah semula dan mengalir pantas menuruni lereng gunung berkenaan.

Debu dan batu kelikir berterbangan menutup setiap ruang di udara ketiga-tiga bandar. Keadaan serta merta menjadi gelap-gelita.

Sementara itu aliran lahar panas pula mengalir ke arah ketiga-tiga buah bandar berkenaan, membakar segala yang menghalang laluannya.

Pohon yang segar layu dan terbakar seperti daun kering yang dimkaan api apabila terkena kepanasan lahar. Penduduk-penduduk pula lari bertempiaran menyelamatkan diri.

Suasana ketiga-tiga bandar yang sebelumnya tenag menjadi kelam-kabut. Suara jeritan penduduk meminta pertolongan bercampur-baur dengan bunyi aliran lahar panas.

Mereka berlumba-lumba ke tempat tinggi untuk menyelamatkan diri daripada rempuhan ganas lahar berkenaan. Orang tua, wanita dan kanak-kanak yang tidak sempat melarikan diri akhirnya menggelupur serta menjerit kesakitan sebaik saja lahar panas menyentuh tubuh mereka.

Tetapi suara jeritan mereka kemudian senyap begitu sahaja. Tiada apa yang boleh menyelamatkan mereka lagi. Semuanya mati kepanasan dan dibawa arus lahar panas membara.

Keadaan mayat yang di temui di bandar Pompeii
Yang berada di kawasan tinggi juga tidak selamat. Gas beracun yang dihasilkan oleh letusan gunung berapi Vesuvius telah memenuhi segenap ruang angkasa memebunuh mereka seorang demi seorang.

Selepas puas "mengamuk" akhirnya limpahan lahar Vesuvius yang setebal empat meter menenggelamkan kawasan sekitarnya. Yang kelihatan hanyalah bumbung bangunan yang tinggi serta pucuk-pucuk tumbuhan yang kering dan hangus.

Lama-kelamaan lahar yang panas membara itu sejuk dan menjadi keras. Di dalamnya berkuburlah semua penghuni ketiga-tiga bandar. Tragedi itu telah melenyapkan bandar Pompeii dari peta dunia, begitu juga dengan Herculaneum dan stabiae.

Masa terus berlalu, bandar Pompeii dilupakan sehingga namanya tidak pernah tercatat dalam sejarah. Malah lokasinya juga tidak pernah diketahui sehingalah menjelang tahun 1595.

Pada tahun itu segala-galanya terbongkar apabila sekumpulan penggali menemui beribu mayat di bandar Pompeii.

Mayat tersebut masih dalam keadaan sempurna, iaitu tidak reput. Ini berlaku kerana lahar sejuk yang telah keras yang menyelaputi mayat-mayat berkenaan bertindak sebagai pengawet.

Keadaan sebahagian besar mayat amat menyedihkan. Ada yang dalam keadaan mengiring dengan mulut ternganga. Ada juga menemui maut dalam keadaan merangkak dan tidak kurang juga yang berpelukan antara satu sama lain seperti ketakutan. Sejumlah mayat lagi yang ditemui seolah-olah berpaut pada batang pokok dan dinding bangunan. Kesemua mayat itu menceritakan bagaimana dahsyat dan peritnya mereka ketika menemui ajal.

Oleh kerana cerita malang itu telah berlaku begitu lama, tiada siapa yang dapat memberikan bilangan sebenar penduduk ketiga-tiga bandar itu yang terbunuh.

Yang ditemui adalah lebih 2000 mayat, tetapi itu di Pompeii sahaja. Bermakna jumlah yang terbunuh adalah jauh lebih besar jika dicampur dengan bilangan penduduk Herculaneum dan stabiae.

Mayat-mayat dan bangkai haiwan itulah yang menceritakan apa yang berlaku kira-kiran 1500 tahun lalu semasa tragedi letusan gunung berapi Vesuvius.

Selain mayat, turut ditemui beberapa artifak seperti pinggan mangkuk serta kesan-kesan bangunan yang menunjukkan adanya tamadun manusia di situ. Ia dipercayai kesan runtuhan bandar Pompeii.

Tragedi letupan gunung berapi Vesuvius yang begitu tragis menarik minat seorang pelukis Perancis, Jacques Antoine Volaire. Beliau yang hidup pada abad ke 18 telah menggambarkan kejadian itu di atas kanvasnya.

Hari ini, menurut kajian, gunung Vesuvius masih lagi aktif. Kadangkala asap kelihatan berkepul-kepul keluar daripada puncaknya dan sesekali amat menakutkan penduduk berdekatan.

Vesuvius

Bagaimanapun pelbagai amaran dan cara menahan gunung berapi itu dari meletus dilakukan dari semasa ke semasa. Mungkinkah ia akan meletus dilakukan dari semasa ke semasa. Mungkinkah ia akan meletus lagi? Dan jika berlaku, adakah letusan itu setanding dengan kejadian pada 24 Ogos 79 masihi?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2019/06/lavar-vesuvius-lenyapkan-pompeii-dari.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikan Terbesar Di Dunia Yang Ditangkap Menggunakan Pancing

Ikan Terbesar Di Dunia Yang Ditangkap Menggunakan Pancing

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 405 hits
Pemancing bernama Dino Ferrari berjaya menangkap dan mengeluarkan kembali Catfish seberat 280 pon berukuran panjang 2 67 meter Catfish bersaiz gergasi itu dipercayai yang terbesar yang pernah ditangkap dengan cara dipancing Ferrari menangka...
Huawei Dilaporkan Menilai Semula Sasaran Untuk Menjadi Pengeluar Telefon Nombor Satu Dunia Menjelang 2020

Huawei Dilaporkan Menilai Semula Sasaran Untuk Menjadi Pengeluar Telefon Nombor Satu Dunia Menjelang 2020

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 1016 hits
Huawei sebelum ini telah pun memperkatakan secara terbuka yang mana mereka menyasarkan untuk menjadi pengeluar telefon pintar nombor satu dunia melangkaui Samsung menjelang tahun 2020 kelak Walaubagaimanapun kini lanjutan daripada halangan ...
15 Gambar Nostalgia Raya Atuk Nenek Zaman Dulu Sewaktu Gambar Masih Hitam Putih Dunia Tanpa Smartphone Canggih

15 Gambar Nostalgia Raya Atuk Nenek Zaman Dulu Sewaktu Gambar Masih Hitam Putih Dunia Tanpa Smartphone Canggih

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 2860 hits
Pernah tak anak muda zaman sekarang terbayang bagaimanakah agaknya raya zaman dulu bagaimana atuk dan nenek mereka beraya Ketika dunia tanpa gajet canggih dengan nilai matawang sepuluh ringgit ibarat RM100 gambar masih lagi hitam putih Suat...
Sedih Ani Yudhoyono Meninggal Dunia Ini Percakapan Haru Ayudia Dan Ditto

Sedih Ani Yudhoyono Meninggal Dunia Ini Percakapan Haru Ayudia Dan Ditto

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 217 hits
Ayudia Bing Slamet dan sang suami Ditto menjadi salah satu pasangan artis yang merasakan duka dengan kepergian Ani Yudhoyono untuk selama lama nya
Sivasangari Sasar 30 Terbaik Dunia

Sivasangari Sasar 30 Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 386 hits
Pemain kebangsaan skuasy negara S Sivasangari mensasarkan untuk menduduki 30 pemain terbaik dunia sehingga akhir musim ini Pemain yang akan mengalas tanggungjawab selaku pemain skuasy negara susulan persaraan Datuk Nicol David kini berada d...
Pekerja Mogok Kilang Nutella Terbesar Dunia Henti Operasi

Pekerja Mogok Kilang Nutella Terbesar Dunia Henti Operasi

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 406 hits
Pekerja mogok kilang Nutella terbesar dunia henti operasi Dikemas kini 47 minit yang lalu Diterbitkan pada 3 Jun 2019 11 15P
Arwah Meninggal Di Tempat Comel Bekas Adun Pas Meninggal Dunia Di Mekah

Arwah Meninggal Di Tempat Comel Bekas Adun Pas Meninggal Dunia Di Mekah

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 289 hits
TUMPAT Hati ibu mana tidak sedih apabila tak dapat nak cium nak peluk arwah anak buat kali terakhir tapi Che kena reda arwah meninggal di tempat comel di bulan Ramadan pula kata Che Zaharah Che Mat 74 ibu Allahyarham Mohd Zaki Ibrahim Mohd ...
Innalillahi Wa Innailaihi Rojiun Ani Yudhoyono Meninggal Dunia

Innalillahi Wa Innailaihi Rojiun Ani Yudhoyono Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 478 hits
Mantan Ibu Negara Ani Yudhoyono dinyatakan meninggal dunia pada Sabtu Berdasarkan informasi yang diterima oleh TribunWow com Ani Yudhoyono meninggal pada pukul 11 50 waktu setempat di Rumah Sakit National University Hospital Singapura Sebel...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas