Ladang Hutan 70 000 Hektar Ditebang Di Pahang Hanya 5 Ditanam Semula Lee Chean Chung






 
Ladang hutan merupakan konsep perladangan yang agak popular sejak dua dekad lalu.

Rakyat diberi gambaran hutan simpan yang ditebang akan diganti dengan tanaman lain yang menghampiri ciri ciri hutan asal seperti pokok getah atau pokok batai (Falcataria muluccana, Paraserianthes falcataria).
Bagaimanapun, menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lee Chean Chung (PH - Semambu) konsep ladang hutan itu hakikatnya menyebabkan malapetaka kemusnahan hutan terutama di Pahang dan Kelantan.
Katanya, ladang hutan membenarkan pembalakan 'tebang dan bersih' dilaksanakan sehingga menghilangkan kesemua spesis kayu di kawasan yang diluluskan.
"Dari tahun 2012 hingga 2020, Kerajaan Negeri Pahang telah pun meluluskan 73,360 hektar hutan simpanan untuk ditebang dan dijadikan ladang hutan. Ladang hutan ini kebiasaannya akan dibersihkan melalui kaedah cuci mangkuk (clear felling)
"Bagaimanapun di Pahang, daripada 73,000 hektar ladang hutan yang diluluskan, hanya 3,971 hektar ataupun 5% yang ditanam semula. Baki 70,000 hektar hutan yang dibersihkan, pokoknya ditebang, sekarang menjadi terbiar," katanya.
Chean Chung berkata demikian ketika mengulas titah Pemangku Raja Pahang mengumumkan bahawa kawasan hutan simpan kekal telah ditambah lebih 7,000 hektar menjadikan jumlahnya kira-kira 1.6 juta hektar hutan simpanan kekal (HSK) di Pahang, dalam sesi perbahasan Dewan Undangan Negeri, pagi tadi.
Namun, kata beliau, bukan semua HSK adalah hutan rimba ataupun hutan dara seperti dianggap rakyat. Daripada 1.6 juta hektar HSK, hanya 646,000 hektar diwartakan sebagai hutan perlindungan.
Manakala pembalak di ladang hutan, kata Bendahari Agung KEADILAN itu, lebih berminat mengeluarkan hasil kayu sebaliknya hanya 5% sahaja ladang yang ditanam semula.
"Pengarah Jabatan Perhutanan Kelantan Abdul Karim Abu Samah mengesahkan projek ladang hutan sering digunakan sebagai alasan untuk menghalalkan pembalakan cuci mangkuk. Lebih-lebih lagi sehingga hari ini, projek ladang hutan ini telah mengakibatkan keluasan hutan yang amat besar musnah, tetapi tidak nampak hasil komersil. Apakah komen kerajaan?
"Isu ini serius. Persoalannya, mengapakah perkara-perkara yang jelas memperlekehkan integriti Kerajaan Negeri ini boleh berlaku?" katanya.
Beliau juga menyeru kepada anggota dewan supaya sedar kelangsungan hidup manusia kerana wujudnya flora dan fauna.
Tambahnya, manusia akan mati sekiranya ekosistem persekitaran hilang. Namun sekiranya manusia pupus bumi akan menjadi lebih seimbang dan hijau.
"Mengapakah selepas 70,000 hektar hutan ditebang dan dimusnahkan di Pahang, pengusaha yang tidak menanam semula hutan ini dilepas dan dibebaskan?
"Biarpun apa alasan yang diberi, korporat-korporat tidak beretika ini adalah pembunuh flora dan fauna yang sepatutnya dipelihara mengikut Titah Pemangku Raja, dan juga pembunuh masa depan anak-anak kita apabila krisis perubahan iklim menjadi lebih parah.
"Apakah tindakan kerajaan terhadap mereka? Saya syorkan supaya projek ladang hutan dihentikan segera, jalanlan siasatan yang menyeluruh dan bentangkan kertas putih di dewan yang mulia ini. Kertas putih juga harus menyiasat hubungan pembukaan ladang hutan dengan banjir yang semakin teruk di Pahang.
"Untuk pengusaha yang tidak beretika, saya mengesyorkan agar kita gubal undang undang menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap pembunuh hutan ini," katanya lagi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/ladang-hutan-70000-hektar-ditebang-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Liputan Berita Kelantan Batal Kontrak Tender Semula Projek Ladang Hutan 12 000 Hektar

Liputan Berita Kelantan Batal Kontrak Tender Semula Projek Ladang Hutan 12 000 Hektar

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 156 hits
HUSAM MUSA Liputan Berita Kelantan batal kontrak tender semula projek ladang hutan 12 000 hektarKerajaan Kelantan bertindak membatalkan kontrak ladang hutan melibatkan kawasan seluas 12 000 hektar berikutan terdapat syarikat yang menandatan...
Menko Luhut Minta Pupr Bangun Sarana Irigasi 60 000 Hektar Lahan Food Estate Kalteng

Menko Luhut Minta Pupr Bangun Sarana Irigasi 60 000 Hektar Lahan Food Estate Kalteng

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 150 hits
Ada 16 000 lahan pada 2021 yang harus kita perbaiki Kalau yang 30 000 di 2020 kan sudah oke Semua tergantung pada irigasi Jadi sekali lagi eksentifikasi di Blok A Dadahup harus kita kerjakan segera katanya
Running Man Buka Soalan Buat Penonton Ramai Tanya Bila Lee Kwangsoo Akan Muncul Semula

Running Man Buka Soalan Buat Penonton Ramai Tanya Bila Lee Kwangsoo Akan Muncul Semula

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 225 hits
Umum mengetahui bahawa Lee Kwang soo sudah pun hampir 10 bulan meninggalkan Running Man kerana memerlukan rawatan intensif buat pergelangan kakinya yang cedera tak lama dulu ARTIKEL BERKAITAN Sejak itu ramai yang berharap agar pelakon lelak...
Gaji Ceo Tahunan 61 8 Juta Gila Hanya Najib Yang Tahu Jawab

Gaji Ceo Tahunan 61 8 Juta Gila Hanya Najib Yang Tahu Jawab

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 174 hits
FAHMI FADZILTahukah anda dari tahun 2014 hingga 2020 Shahril yang mempunyai 12 8 pegangan di dalam syarikat ini menerima gaji keseluruhan sebanyak RM432 7 juta Ini bermaksud secara purata beliau menerima gaji tahunan sebanyak RM61 8 juta se...
Lirik Hanya Ingin Dirimu Ovhi Firsty

Lirik Hanya Ingin Dirimu Ovhi Firsty

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 250 hits
jika cinta pernah nyataharuskah setiap detik ku ikrar kankepadamu sayang bahwa aku hanya milik mu sorangsemua rasa telah ku berikan namun diri mu tak pernah percayabahwa aku hanya milik mu seutuhnyamasih saja kau sebut diamerusak hubungan k...
7 Negara Yang Punya Tradisi Pawang Hujan Tak Hanya Di Indonesia Saja Lo

7 Negara Yang Punya Tradisi Pawang Hujan Tak Hanya Di Indonesia Saja Lo

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 150 hits
Ternyata pawang hujan nggak hanya ada di Indonesia saja lo sederet negara maju pun menggunakan jasa pawang hujan
Hiburan Hanya Jaga Pada Hujung Minggu Netizen Terkejut Ada Parents Hantar Anak Pada Pengasuh Seminggu Terus

Hiburan Hanya Jaga Pada Hujung Minggu Netizen Terkejut Ada Parents Hantar Anak Pada Pengasuh Seminggu Terus

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 167 hits
Bergelar ibu bapa di zaman serba mencabar ini pastinya pasangan suami isteri ingin memberikan yang terbaik buat anak anak tidak kiralah dari segi keperluan dan juga masa bersama permata hati masing masing Namun satu perkongsian di nampaknya...
Lirik Ternyata Hanya Kamu Stevan Pasaribu Brisia Jodie

Lirik Ternyata Hanya Kamu Stevan Pasaribu Brisia Jodie

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 205 hits
ingin ku ulang kembalikisah kitacerita yang tlah terjadicinta kitasemuayang tlah terbagi indah denganmudahulumembuatkumengerti cintamuternyata hanya kamutempat untuk hatikutakkan lagi aku mencarikarna hanya kamu selama jauh darimuaku pun me...
Tak Kisah Tentang Harta Benda Hanya Mahu Cinta Sejati Intan Najuwa

Tak Kisah Tentang Harta Benda Hanya Mahu Cinta Sejati Intan Najuwa

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 205 hits
Setiap wanita pasti impikan cinta daripada seorang lelaki termasuklah pelakon Intan Najuwa yang mahukan pasangan yang menerima diri seadanya Menurut Intan dia mahukan pasangannya itu menerima dirinya yang sebenar bukan kerana sebagai selebr...
The Wonders Of Watermelon Fruit

Pengurangan Tenaga Manusia Dalam Pekerjaan

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Tips Menghilangkan Whitehead Dan Blackhead Dengan Efektif

Creative Com Domain Name Ideas

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Pmx Didesak Saman Bloomberg Jika Kenyataan Salah


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Lil J Feat Yonnyboii Jual Jiwa Chord

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod

Hiburan Kucing Terlalu Aktif Sampai Nak Terbang Ketahui Apa Yang Membuatkan Si Comel Gembira