Kurangkan Penggunaan Petrol


Sebelum ini apabila mengisi minyak petrol sebanyak RM30 untuk kereta dan boleh bergerak hingga 200 kilometer. Kini dengan jumlah yang sama kereta hanya dapat bertahan sejauh 150 kilometer saja. Mungkin ini disebabkan oleh kereta yang digunakan itu dikatakan sebagai "kuat makan petrol". Pengunaan petrol yang bertambah disebabkan beberapa faktor seperti kebocoran, permukaan bahan api dalam ruang pelampung karburetor terlalu tinggi, penapis udara tersumbat atau pelarasan skru pada karburetor kurang tepat.

Selain itu, ia mungkin berpunca daripada saat penyalaan kurang tepat, plag haus, suis pemutus arus terbakar, mampatan tidak cukup, injap yang tidak berfungsi, ekzos tersumbat, masalah pada cekam atau brek bergesel.

Lakukan panduan berikut bagi mengetahui punca tersebut.
Periksa tempat meletak kenderaan. Jika terdapat bekas titisan minyak atau terhidu bau petrol di kawasan itu, bermakna kenderaan mungkin mengalami kebocoran dan ia perlu dihantar ke bengkel untuk dibaiki.
Jika kebocoran berlaku pada sambungan paip petrol, ketatkan sambungan yang longgar menggunakan spanar dan jika masih bocor, buka skru berkenaan dan lilitkan benang vinil dan ketatkan sambungan itu kembali.

Terdapat beberapa panduan dan cara yang paling minimum untuk menjimatkan penggunaan bahan api sekali gus menjimatkan perbelanjaan harian.

Perhatikan kadar penggunaan petrol

Penggunaan petrol yang berlabihan bukan sahaja membebankan kewangan tetapi ia juga menandakan enjin kereta tersebut mungkin mengalami kerosakan.

Jika didapati penggunaan petrol pada kenderaan secara berlebihan, periksa puncanya sebelum membeli sebarang alat bantuan mengurangkan penggunaan petrol yang banyak di pasaran. Ini kerana pembelian alat berkenaan mungkin tidak memberi kesan sepatutnya jika keadaan enjin kereta anda mengalami masalah hingga menyebabkan penggunaan petrol bertambah.

Kekalkan tahap penggunaan petrol ialah dengan melakukan larasan enjin.

Sikap dan cara pemandu

Gunakan gear dua atau tiga terlalu lama sebelum menukar gear seterusnya, tabiat menekan pedal minyak terlalu kuat ketika pemanduan mendatar atau menuruni bukit boleh menyebabkan penggunaan petrol yang berlebihan.

Apabila melakukan pelarasan enjin, ia membantu mengurangkan penggunaan petrol sehingga 15 peratus di samping teknik memandu yang salah juga menjadi punca penggunaan petrol melebihi 20 peratus atau lebih.

Membawa bebanan berlebihan

Perhatikan dalam but kereta, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Ia pasti menambahkan beban enjin. Bawalah barang yang perlu sahaja seperti alat membaiki kerata dan alat yang dapat membantu ketika kecemasan.

Karier (alat membawa barang atas bumbung kereta) juga boleh menambah penggunaan petrol pada kadar lima peratus. Karier menghalang udara berlepas ke belakang dengan sempurna ketika kereta memecut.

Enjin

Enjin dalam keadaan panas normal juga boleh membantu meningkatkan perbatuan dan prestasi kereta. Biarkan enjin panas sebelum memulakan perjalanan dan jangan sekali-kali memulakan perjalanan tanpa terlebih dulu merancang jalan mana untuk ke destinasi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://musafircyber.blogspot.com/2012/10/kurangkan-penggunaan-petrol.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Off Penggunaan Pay Wave Pada Kad Debit Maybank

Cara Off Penggunaan Pay Wave Pada Kad Debit Maybank

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 302 hits
Cara OFF Penggunaan Pay Wave Pada Kad Debit MaybankMasukkan Kad Debit ke dalam mesin ATM Masukkan nombor PIN anda Pilih Other Transactions Pilih pada Change Limit Pilih Purchase Limit Pilih No Purchase Masukkan nombor kad pengenalan anda An...
Gambar Kesan Penggunaan Steroid Terhadap Wanita

Gambar Kesan Penggunaan Steroid Terhadap Wanita

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 157 hits
Steroid selalu dikaitkan dengan lelaki yang terlalu idamkan berbadan sado Tapi jarang kita lihat steroid digunakan oleh seorang wanita Apakah kesan steroid terhadap wanita bagi jangka masa pendek dan jangka masa panjang Sebelum SteroidJangk...
Penggunaan Di Sebagai Kata Sendi Nama Dan Imbuhan Awalan

Penggunaan Di Sebagai Kata Sendi Nama Dan Imbuhan Awalan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 215 hits
DALAM bahasa Melayu terdapat kata sendi nama yang menjadi perkataan yang diletakkan di hadapan frasa nama Antara kata sendi nama yang lazim digunakan ialah di ke dari daripada pada kepada bagi demi tentang seperti bagai umpama laksana sejak...
Statistik Penggunaan Instagram Infografik Lagi

Statistik Penggunaan Instagram Infografik Lagi

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 78 hits
Honestly aku sendiri pernah install app Instagram dekat Android Phone aku tapi hanya bertahan untuk setengah jam sahaja kemudian aku uninstall Sorry Ramai belia muda remaja sekarang mengisytiharkan diri mereka photografer dengan hanya berbe...
Ayat Seribu Dinar Dan Penjelasan Mengenai Penggunaan Ayat Ini

Ayat Seribu Dinar Dan Penjelasan Mengenai Penggunaan Ayat Ini

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 172 hits
Di sini beberapa pandangan ulama tafsir berkaitan ayat seribu dinar ayat 2 3 dalam surah Al Talaq Firman Allah SWT Klik link untuk bacaan selanjutnya
Doktor Adakah Penggunaan Oven Mikrowave Berbahaya Bagi Kesihatan

Doktor Adakah Penggunaan Oven Mikrowave Berbahaya Bagi Kesihatan

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 293 hits
DOKTOR ADAKAH PENGGUNAAN OVEN MIKROWAVE BERBAHAYA BAGI KESIHATAN 1 Penggunaan oven microwave sangat mudah dan ringkas untuk memanaskan makanan dalam waktu yang singkat 2 Oven microwave merupakan peralatan masak elektronik yang menghasilkan ...
Hiburan Kerana Depresi Karl Shafek Pernah Simbah Petrol Pada Badan Akibat Tekanan Mental

Hiburan Kerana Depresi Karl Shafek Pernah Simbah Petrol Pada Badan Akibat Tekanan Mental

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 242 hits
Setelah hampir dua tahun bertarung dengan masalah depresi personaliti TV dan juga usahawan kini Karl Shafeek berhajat untuk mendidik orang ramai mengenai kesihatan mental ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMeskipun pernah diuji dengan ujian sed...
Harga Petrol Januari 2016 Turun

Harga Petrol Januari 2016 Turun

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 120 hits
Harga minyak bagi bulan Januari 2016 turun pada kadar 10 sen hingga 30 sen
Prn Melaka Perikatan Nasional Masih Belum Muktamadkan Lagi Penggunaan Logo

Prn Melaka Perikatan Nasional Masih Belum Muktamadkan Lagi Penggunaan Logo

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 261 hits
KULIM Perikatan Nasional belum membuat keputusan muktamad berhubung penggunaan logo bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka pada 20 November depan Pengarah Pilihan Raya PN Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata maklumat berkaitan penggunaa...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars