Kuih Getas Getas



antara kuih pebret kak rose ni, tapi nak buatnya tu yang tak berapa nak rajin... yang paling tak pandai bile nak buat sira gula tu... asik fail jerrrrr! tapi bila dah beberapa kali mencuba kira ok jugak lah ni kejadiannya tu kan.. boleh lah nak bangga diri sikit! kalau nak mencuba meh kak rose kongsikan resepinya... terima kasih rakan blogger yang kongsikan resepi dan tips menyira gula tu ya.


Bahan-bahannya:-250gm tepung pulut20gm tepung gandum150gm kelapa parut putih/kelapa parut muda130-150ml air (jangan terus tuang semua, tuang sikit-sikit dulu)sedikit garamMinyak untuk mengorengCara-caranya:-Satukan kedua-dua tepung dan kemudian masukkan kelapa parut serta garam. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Pastikan ia tidak terlalu lembik sangat
Biarkan sebentar selama 10 minitBuatkan bulat-bulat kecil dan kemudian leperkan sama ada ia berbentuk lonjong atau leper. Mak saya akan canai atas dulang dan kemudian potong segiempat. pastikan anda sapukan sedikit minyak ditangan anda apabila hendak memegang doh dan menyapu minyak atas dulang apabila hendak meletak doh supaya tidak melekat
Panaskan minyak dengan api sederhana
Apabila agak panas, goreng kuih sehingga kekuninganPastikan anda sentiasa balik-balikkan kuih supaya tepung tidak mengelembung dan pecahBila dah kekuningan, angkat dan toskan dengan tisu masakan
 Menyira gula kuihBahan-bahannya:-1/2 cawan gula pasir1/2 cawan airCara-caranya:-Masukkan gula dan air kedalam kuali yang agak besar. Masak dengan api sederhana......api sederhana ye bukan api kecil atau api yang kuat
Jika anda perhatikan buih-buih tu mula-mula ia akan memenuhi bahagian tepi dan kemudian ia akan merebak kebahagian tengah. Biarkan ia selama 7 minit
Apabila sudah 7 minit, cuba titiskan setitik air gula atas piring dan kemudian guna jari telunjuk sentuh air gula tadi dan temukan jari telunjuk dengan ibu jari. Lekat-lekatkan beberapa kali.....ia dikira sudah 'menjadi' bila anda rasa ia melekit-melekat dijari dan akan menghasilkan ketulan-ketulan halus kat jari. Kalau tak.....biarkan satu minit lagi. Ketika saya buat ia dalam 9 minit baru saya tutup api. So pastikan pada sukatan diatas, tempoh masak air gula supaya ia pekat adalah dalam 8-10 minit. Jika lebih 10 minit anda akan dapat gula hangus
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://seripayaku.blogspot.com/2021/01/kuih-getas-getas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuih Cara Berlauk

Kuih Cara Berlauk

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 80 hits
Asalamualaikum dan salam jumaat buat semua buat kuih cara berlauk untuk minum petang kami kalau dulu hari jumaat jer mesti ada kuih hari jumaat kak rose untuk bawak g mengaji surah Al Kahfi setiap pagi jumaat kini semuanya tinggal kenangan ...
Resipi Kuih Tepung Bungkus Sedap Untuk Minum Petang

Resipi Kuih Tepung Bungkus Sedap Untuk Minum Petang

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 54 hits
Tepung Bungkus adalah salah satu kuih tradisional yang jadi kegemaran ramai tak kira tua atau muda Ramai yang beranggapan kuih ni susah nak dihasilkan Mudah je sebenarnya Boleh cuba resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni Pasti anda kagum deng...
Kuih Enak Pilih Tiada Dawai Kokot

Kuih Enak Pilih Tiada Dawai Kokot

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 45 hits
PBT hendaklah mengharamkan penggunaan dawai kokot dalam bungkusan makanan kerana ia membahayakan kesihatan Foto oleh Choo Choy MayKUALA LUMPUR 13 Jan Setiap kali berkunjung ke pasar malam atau gerai kuih Tepung Pelita dan Pulut Panggang waj...
Ini Cara Buat Kuih Lopes Guna Rice Cooker Mudah Pantas Menyelerakan

Ini Cara Buat Kuih Lopes Guna Rice Cooker Mudah Pantas Menyelerakan

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 102 hits
Anda teringin nak makan kuih lopes Boleh cuba buat menggunakan rice cooker tidak perlu lagi nak kukus Senang dan cepat jika anda guna cara ini Jom kita cuba resipi perkongsian saudari Shahera Ilani KUIH LOPES RICE COOKER BAHAN PULUT 2 cawan...
Resepi Kuih Cakoi

Resepi Kuih Cakoi

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 45 hits
RESEPI KUIH CAKOIBAHAN BAHAN 400g tepung gandum1 cawan air1 sudu besar majerin1 sudu kecil garam3 sudu besar gula1 sudu besar susu pekat susu tepung1 biji kuning telur tak letak pon boleh2 sudu kecil yis1 2 sudu kecil soda bikarbonatminyak ...
Resipi Kuih Asam Gumpal Menu Minum Petang Mudah Buat Masa Pkp

Resipi Kuih Asam Gumpal Menu Minum Petang Mudah Buat Masa Pkp

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 69 hits
Sedapnya Kuih Asam Gumpal Biasanya bila tiba bulan Ramadan kuih ini menjadi pilihan ramai Di musim PKP ni agak sukar nak dapatkan juadah juadah kegemaran Mana tidaknya gerai dan pasar malam pun banyak yang tidak beroperasi Jadi inilah masan...
Mudah Rupanya Buat Kuih Bakar Pandan Kisar Tapis Bakar Siap

Mudah Rupanya Buat Kuih Bakar Pandan Kisar Tapis Bakar Siap

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 152 hits
Kuih bakar pandan antara kuih yang selalu dijual waktu pagi mahu pun petang Kita pun selalu beli sebab sedap
Kuih Tiram Jelita Rangup Dan Menarik Warna Buat Tak Henti Makan

Kuih Tiram Jelita Rangup Dan Menarik Warna Buat Tak Henti Makan

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 52 hits
Biasa makan kuih tiram yang kosong Memang cukup rangup dan leka nikmatinya Kali ni kita olah dengan meletakkan warna bukan hanya sedap tapi buat tak henti nak makan Bahan bahan 500g tepung gandum1 biji telur200ml air secukupnyaGaramSapuan7 ...
Kuih Ketayap

Kuih Ketayap

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 81 hits
Bahan bahan untuk kulit 1 biji telur 2 cawan tepung gandum 1 2 sudu teh garam 2 cawan air 1 sudu besar air pandan sedikit pewarna hijauminyak untuk mendadarCara caraBlend semua bahan yg bertanda Lengserkan minyak atas kuali Dan dadarlah adu...
Parlimen Tidak Akan Dibuka Tetapi Dibubar

7 Petanda Kamu Ambil Terlalu Banyak Gula Tanpa Sedar

Mereka Bukan Pendatang Tetapi Sebagai Tetamu

Doa Cepat Kaya Dalam 1 Hari Dan Lepas Dari Hutang Secepatnya

Selepas Lee Minho Park Seojoon Song Joongki Kim Seonho Diumum Duta Baru Pizza Domino S

Sudah Bertunang Lufya Bakal Kahwini Doktor

15 Brilliant Diy Dollar Store Crafts You Can Add To Your Home D Cor

Cucuk Vaksin Atau Cucuk Vitamin



Biodata Penyanyi Reedzwann Kekasih Aidilia Hilda

7 Keburukan Minum Kopi Awal Pagi

Kenapa Ramai Orang Takut dengan Nombor Empat

5 Taktik China Menguasai Industri Videogame Antarabangsa

6 Haiwan Menarik Yang Memiliki Superpower


Kenang Daku Dalam Doamu Dayang Nurfaizah

Azhan Hanya Bergurauan Kesal Disangka Pokai

Inovasi Suami Isteri Mereka Pun Orang Islam Kenali Pencipta Vaksin Pfizer Biontech Berasal Dari Turki Ini

Balik Kampung Kamunting Sebelum Holiday Ke Langkawi

Skandal 1mdb Ambank Setuju Bayar Rm2 83 Bilion Pada Kerajaan

Gus Samsudin Mamaz Karyo